Kulttuurituottaja (AMK) - kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja angelo
  • Aloitettu Aloitettu
En löytänyt haulla aiheesta juttua, joten laitan nyt uuden threadin pystyyn. Oon tuolla parissa muussa ketjussa kirjoitellut, että ensi vuonna ois tarkoitus lähteä lukemaan fyssariksi (mikäli vain pääsen kouluun sisään). Nyt törmäsin toiseen aika houkuttelevaan alaan, kulttuurituotantoon. Oon jo kauan miettinyt, että näkisin itseni sellaisessa työssä, jossa pääsen suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia tapahtumia, mm. messuja, musiikkitapahtumia jne. Ajatus kyseisestä alasta tuntuu todella houkuttelevalta, mutta tosiasiassa mulla on aika minimaalinen kuva siitä, mitä kaikkea tuo kulttuurituottajan työ käytännössä pitää sisällään.

Onko täällä ketään kulttuurituotannon tehtävissä työskenteleviä / siihen kouluttautuvia / muuten vaan alasta tietäviä ihmisiä, joilta irtoais jotain näkemyksiä tai kokemuksia ko. ammatista? Oppilaitosten sivuille on hienosti listattu alalla työskenteleviltä vaadittavia ominaisuuksia, mutta ois kiva kuulla muilta ihmisiltä, mitä tuo työ oikeasti on :) Tietysti kiinnostaa myös alan työllistymistilanne, työpaikat, palkat jne.

Edit. Mikkelin AMK:n sivulla lukee, että vuonna 2007 työllistymisprosentti oli 80% - ei paha :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Just nuo ylexän juontajat puhu yks aamu, että kaikki ei voi olla kulttuurituottajia. Lähinnä viitattiin siihen, että aika huonot työllistymismahdollisuudet Suomessa. Pienet piirit eli sun pitää tuntea ihmisiä ellei ole vielä muita referenssejä työn kautta (verkostoituminen Mikkelissä....???).

En halua lannistaa, mutta kuulosta todella yltiöpositiivisiltä nuo työllistymisprosentit. Luulen, että siinä ei ole otettu huomioon, että onko työllistynyt omalle alalle vai kaupan kassalle... Viime vuosina talous on ollut siinä kunnossa, että kaytännössä jokainen nuori työnhakija saa töitä, jos on valmis tekemään mitä vaan hommia.

Noissa kulttuurialan opiskelupaikoissa on pahasti ylitarjontaa töihin nähden. Käytännössä se johtaa siihen, että yrityksillä on rajattomasti ilmaista työvoimaa eli harjoittelijoita, jotka haluavat työkokemusta vaikka ilmaiseksi. Siitä johtuen ei välttämättä haluta edes palkata ihmisiä oikeisiin työsuhteisiin.

En ole siis itse mitenkään tuolla alalla mut tuttuja on pari.

En tiedä sen tarkemmin opiskelusta ja eri aloista yms. mutta työllistyminen koulutusta vastaaviin hommiin voi olla tosiaan heikkoa vertaa esim. medianomit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom