Kultaiset peruskouluajat

Toinen oli että mopoista revittiin tulpan johdot irti :D ruokalaan aina ennen kuin ruoka oli edes valmista, yleensä opettajilta piti kysyä jotain todella tyhmää tai vaan semmoista mikä ei liittynyt kyseisen tunnin aineeseen millään tavalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^Meijän kässänope anto vielä metallikässän luokassa viritellä mopoja :D
Joskus kaikissa ATK-luokan koneissa oli jonnekki syvälle kansioiden syövereihin piilotettu CS, sitä sit räiskittiin aina kun päästii koneille.

eipä tule kivoja asioita mieleen, vain kiusaamista ja yksin jäämistä se oli

Muistan ikuisesti kun kaveri metallikässässä yläasteella tuunasi mopoaan.. rakenteli ylpeenä "teharia" itelleen NELIÖN muotoisesta putkesta :D Väitti ettei pyöreetäkään putkea ollu niin isoa muta olihan sitä..

^Meijän kässänope anto vielä metallikässän luokassa viritellä mopoja :D
Joskus kaikissa ATK-luokan koneissa oli jonnekki syvälle kansioiden syövereihin piilotettu CS, sitä sit räiskittiin aina kun päästii koneille.

Mopojen virittelyt kouluissa taitaa olla vieläkii ihan perus kauraa. Nyt kun miettii näitä ylä-aste aikoja niin muistui mieleen semmoinen juttu kun teki mieli mennä röökille,niin kaikki joilla oli mopot mopo parkissa. Kaikki pärrät käyntiin ja eikun kaasuttelemaan. Pakokaasua oli sen verran, että tupakan savua ei erottanut eikä istumista tullut.

Mopojen virittelyt kouluissa taitaa olla vieläkii ihan perus kauraa. Nyt kun miettii näitä ylä-aste aikoja niin muistui mieleen semmoinen juttu kun teki mieli mennä röökille,niin kaikki joilla oli mopot mopo parkissa. Kaikki pärrät käyntiin ja eikun kaasuttelemaan. Pakokaasua oli sen verran, että tupakan savua ei erottanut eikä istumista tullut.

Toki se on perus kauraa vieläkin, mä pääsin vuos sitten peruskoulusta :D
On sitä varmaan vähän aikuistunut kun kattoo nykyään niitä yläasteelaisia (jollainen itse olin pari vuotta sitten). Ne on tyyliin "empä jaksa juoda maitoani, kaadan sen siis lattialle" :face: Ennen tollaselle vaa nauro kavereitten kanssa, nykyään tulee vaan ihmeteltyä.

Juu, on tullut hölmöiltyä kaikkee, ala-asteella kiusattiin tai lähinnä hyljeksittiin yhtä tyttöä, kirjoitettiin sille joku epäasiallinen kirje ja kiinni jäätiin, puhuttelut yms anteeksipyynnöt opettajien edessä. Tulitikkuleikeistä rehtorin puhutteluun, en ollut minä, mutta tiesin kuka enkä kertonut. Opettajien puhutteluun, kun varastettiin ruokalasta näkkäriä ennen ruokailua... Yläasteella tupakoitiin ja juostiin aina salaa pusikkoon, jäätiin kiinni monta kertaa, muttei siitä mitään ikinä seurannut. Lintsattua tuli, aika usein paineltiin keskustaan Pelikaaniin(?) lätkimään ilmakiekkoa tai mäkkiin syömään. Mäkistä pöllittiin kerran pehmolelut näyteikkunasta. Pari kertaa jäätiin lintsaamisesta kiinni, kun joku opettaja sattui kaupungilla vastaan. Onneksi osasin myös väärentää äipän nimmarin ihan sujuvasti poissaoloselityksiin, meillähän ei mitään wilmoja ollut vaan ihan paperilappusilla tai vihkossa oli joku selitys poissaololle ja vanhemman nimmari perään. Harjun rinteillä tuli otettua kuppia joskus kesken koulupäivänkin. Parhaita aikoja oli kesälomat, muutaman kuukauden vapaus, aamusta iltamyöhään ulkona hölmöilemässä millon missäkin. Kyllä, joukossa tyhmyys tiivistyy ja luulen, että olen jopa jotain oppinut omista ja muiden toilailuista. Aika normaali nuori olen kuitenkin ollut, kai.

Omalla yläasteella (Tampere, Tesoman yläaste,heh) oli lukumääräisesti paljon skinejä (oli muotijuttu tuolloin 90-luvun alussa). Itse olin tuolloin urheilua ja kamppailua rakastava nuorukainen ja mistäs muualta sitä harjoitusvastustajia löydettiin samanhenkisten kanssa kun näistä kotiseutuaktivisteista. Lisättäköön että tuolloin järkeä ei ollut itsellä tippaakaan.

Sitä tappelemisen määrää, ainoa millä sitä voi puolustella oli se että vastapuoli oli täysin vapaaehtoisesti mukana näissä voimainkoetuksissa, koskaan en onneksi telonut tai kiusannut ketään sivullista.

No tämäkin touhu sitten rauhottui kertaheitolla kun Ikurin Vireen maalivahti puukotettiin hengiltä Hämeenkadun mäkkärin kulmilla jonkun skinin toimesta vuonna -91. Tätä en ollut todistamassa mutta meikäläisen katutappelijan ura loppui kyllä tähän uutiseen:(

Aika huonosti muistan mitään, ite en pahemmin mitään ihmeellistä tehnyt olin vähän sellainen hiljainen en kiusattu, mutta en nyt missään kovassa suosiossakaan ollut. Jotkut piti ehkä vähän hikarina, joka kyllä oli pelkkä ennakoluulo varmaan sen takia kun omassa kaveriporukassa jossa pyörin kaikki sai 8-10 kokeista ja itellä numerot oli 6-7 luokkaa.

Ala-asteella tuli sählättyä vähän enemmän kaikkee enemmän tosin kouluajan ulkopuolella ja jotenkin silloin porukka oli vähän tiiviimpää kun ylä-asteella taas jakautui johkin tiettyyn porukkaan.

Perseestähän nuo peruskouluajat oli, mutta oli siellä joitain hauskoja tyyppejä. Yksi nukahti äidinkielen tunnilla, ja ku kello soi, se havahtui, nosti päänsä pulpetista, ja samalla huomasin, että se oli kuolannut unissaan kauhean läikän siihen pulpettiin.

Voivoi näitä riittäis maailman loppuun asti kerrottavaks :D Aika usein tehtiin sellasta että syötiin A-4 kokoinen paperi sellaseks mössöks suus ja aamuttiin sitten takarivistä niitä isoja palloja kohti kattoa, liitutaulua, opettajaa tai muita oppilaita.

Välillä tuli myös vedettyä piirtoheittimestä johto irti ja piilotettua se jonnekkin ennen kuin opettaja tulee luokkaan. Kukaan ei tietenkään sitten tiennyt mitään koko asiasta.

Saatiin myös matikan opettaja pari kertaa itkemään ja ottamaan hatkat oppitunnilta ihan yleisellä perseilyllä (mitä harrastatettiin muutenkin joka ikinen tunti).

Tupakan poltosta jäätiin kiinni tosi usein ylä-asteella.

Sitä tuli kyllä oltua koko peruskoulun ajan aikamoinen villilapsi. Mulla oli ala-asteella sellanen oma vihkokin mihin opettajat kirjoitti joka päivä mun tekemisistä mitä koulus oli sinä päivänä tapahtunu mun toimesta ja se piti vanhempien allekirjoittaa joka päivä. Muistelisin ettei sielä kovin paljon positiivista palautetta ollut.
Kasvatus ja kuri oli aina kotonakin kova, mutta silti olin itse vielä kovempi enkä koskaan välittäny mitä muut ajattelee enkä ite ajatellu yhtään mitä teen :D Vasta n. 17-vuotiaana rupesin rauhottumaan tollasista ylimääräisestä ongelmien hankkimisesta.

Ei nyt justiin tuu mieleen ku noi pari juttua, mutta kun hetken jaksais enemmän miettiä niin kaikenlaista sitä on tullu häröiltyä peruskoulun aikana ja oon onnellinen ettei kaikesta tullu jäätyä kiinni :D

Elin noin neljännesvuosisadan ikäiseksi siinä luulossa, että mitä suurempi kaupunki, niin sitä hurjempi meininki entistä nuoremmalla iällä. Itse pienemmässä kaupungissa (vajaat 25 000 asukasta) eläneenä luonnollisesti siis ajattelin, että ikäiseni helsinkiläiset, lahtelaiset ja esimerkiksi jyväskyläläiset ovat kokeneet ja nähneet paljon kovempaa. Silloin sitten 25 vuoden iässä tuli puheeksi muijan kanssa lapsuuden ja nuoruuden kokemukset. Muija oli elänyt keskimääräistä huonommalla alueella Helsingissä parikymppiseksi asti ja ajattelin hänen kertovan 10 kertaa rajumpia tarinoita minulle, mutta ei; hän järkyttyi, kun kerroin perusjuttuja, joita olin kokenut esim. ala-asteella. Mut piestiin oikeen kunnolla jo ensimmäisen kerran päiväkodissa. Tekijät oli "parempaa väkeä", joten tädit ei asiaan juurikaan puuttuneet. "Soo soo" riitti. Ensimmäisellä luokalla tuli pari kertaa turpaan kunnolla. Toisella ja kolmannella ikätoverien parissa alkoi tupakkabuumi ja neljännellä pari testaili jo alkoholia sekä sekakäyttöä. Imppaaminen oli helvetin suosittua paikkakunnalla varsinkin ysärin loppupuoliskolla ja sitä teki osa jengistä jostain 10-11 vuoden hujakoilta eteenpäin. Nyrkkitappelut, jotka päättyi sairaalareissuihin olivat koulussani normikamaa ala-asteella. Koulun tuhopolttoryrityksiin ja öisiin murtokeikkoihin syyllistyi useampi 4.-5. luokkalainen. Opettajiin kohdistui kovaa väkivaltaa välillä; neljännellä luokalla vieressäni oleva kaveri heitti opettajaa tuolilla. Opettajat myöskin vetivät turpaan oppilaita silloin tällöin, mutta joka kerta, kun tällaista tapahtui, niin ko. "uhri" ansaitsi sen.

Yläasteelle mentäessä huumeet ja diilaaminen olivat asioita, joita tapahtui ja niiden läsnäoloon siinä lähellä oli turtunut. Yläasteen vieressä oli pieni pusikko, josta sai ihan mitä vaan aineita. Ennenaikaisia kuolemia tapahtui ja aseiden kanssakin heilui aina silloin tällöin joku jossain nurkan takana. Ilkivalta oli yläasteella sitä, että kaikki, mitä pystyi tuhoamaan, niin tuhottiin. Valojen katkaisimet vasaralla sisään ja vessasta putket piripäissä kieroon. Etenkin perjantaisin oli paljon oppilaita koulussa viinan, jointtien tai mömmöjen kanssa.

Kun turpaan tuli, niin tuli kunnolla; väkivalta oli yläasteella entistä raaempaa ala-asteeseen nähden. Joskus tehtiin myös kovaa nöyryytystä hakkamisen sijaan; eräs silmätikuksi joutunut seiskaluokkalainen kahlittiin käsiraudoilla lyhtypylvääseen.

Näitä kun kerroin muijalle, niin hän oli täysin järkyttynyt. Ei kuulemma heillä päin tuollaisia, vaikka tosiaan "huonommalla alueella" oli asunut Helsingissä. Yllätyin, vaikka toisaalta läpi ikäni olen kuullut myös juttuja siitä, kuinka nimenomaan pienemmissä kaupungeissa on asukaslukumäärään nähden enemmän rikollisuutta yms. ongelmia... tiedä sitten mikä se totuus loppujen lopuksi on. Kyllä maalla on mukavaa!

Jälki-istunnossa tuli istuttua aika paljon. Eräänäkin kertana lapussa luki "rangaistuksen syy: heitteli käytävällä toisen oppilaan pipoa, pipo osui opettajaa silmään". Toisin sanoen hoidin apulaisrehtorin terkkarille, kun kyseinen pipo osui sitä silmään vahingossa. Öh. Samaisen jakson lopussa sain kaiken lisäksi jaksostipendin siitä, kun olin tsempannut koulussa niin hyvin.

Kerran sain raivarin fysiikan tunnilla, kun olisin halunnut (kerrankin) oppiakin jotakin. Pyysin maikkaa tulemaan selittämään mulle erikseen, että miten tuo laskukaava nyt meneekään. Vastaukseksi tuli että "se lukee tuolla taululla". Perustelin asiallisesti, että en ymmärrä taululta pelkästään, kuinka se kaava menee, vaan tarvitsen vähän yksilöllisempää opetusta. Maikka sanoi virheekseen "ei tätä voi selittää", jolloin revin mun tehtäväpaperin riekaleiksi, heitin sen lattialle, huusin että kyllä opettajan pitäis osata opettaa ja karkasin tunnilta.
Kasiluokan jälkeen olin jäänyt luokalleni, ja kun sitten uudelleen menin kasille, sain heti ekana päivänä 2,5h koulussa olemisen jälkeen jälki-istuntoa ja samaisen fyssanopettajan kimppuuni, koska kastelin paria seiskaluokkalaista kaveriani. Käsikynkässä mentiin sitten puhutteluun.

Ysillä menin myös vanhan luokkani englannin tunnille, jossa oli heidän (ex-luokkani) luokanvalvoja opettajana. Sellainen vanhahko nainen, joka on ajat sitten jäänyt varhaisdementian vuoksi eläkkeelle, ja syystä. Nytkään se ei muistanut, että mä en enää kuulunut niiden luokalle, vaikka lukuvuotta oli kulunut jo yli puoli vuotta. Kiljuin dramaattisesti, että olin unohtanut hakea yhteishaussa ja mitä nyt tekisin. Opettaja sitten kovasti esitteli mulle jälkihaun vaihtoehtoja jne, ja kun lopulta päästiin tunnin aiheeseen, muutama kaveri sanoi että "katotaan leffaa". Ope koetti kovasti että hän on kyllä katsonut meille muuta tehtävää, mutta muutaman määrätietoisen maanittelun jälkeen maikka suostui jälleen kerran katsomaan koko lopputunnin elokuvaa kanssamme. Enkä saanut edes poissaoloa omalta tunniltani, jossa mun olis pitänyt olla :D

Tietysti kesken koulupäivän nautiskeltiin aina välillä alkoholia, kun oltiin niin khuul. Kerran kaverin kanssa liimailtiin balkanmakkaroita luokkahuoneen ikkunaan ja opettajan ilme oli kyllä ihan näkemisen arvoinen. Joku lesbokin oli muhun ihastunut ja kyyläsi mua aina liikkatunneilla pukkarissa, kun vedin housut kinttuun tai kiskoin paidan pois.
Ei oikein muuta tule nyt mieleen.

Oishan näitä kun oikein alkas miettimään.

Yläasteelta tulee muutama juttu mieleen, jälkikäteen kun miettiin niin ei sitä taas niin fiksuja oltu.

Meillä oli sellainen about 50 vuotias (silloin siis) vanhapiika reppana uskonnon opettajan. Voitte sitten arvata että sitä nyt vähän kiusattiin.

Kerran veistettiin sille iso kyrpä puukäsityötunnilla. Ihan sorvilla ajettiin varsi ja viimeisteltiin ihan huolella se. Tämä opettaja rupesi itkemään kun sen sai, emme tosin koskaan saanee tietää miksi...

No samasella opettajalle kirjoitettiin liitutauluun niin isolla kun vaan sai että "jeesus tulee, ota koppi" ja taas alkoi parkuminen.

Todella järkevää joo, mutta minkäs teet kun nuoria jätkiä ollaan ja opettajaa pystyy pyörittään 6-0.

Ysiluokan luokkaretkellä Helsingissä käytiin seksiliikkeessä. Jotku osti sieltä norsutangoja yms ja juoksenteli hotellin käytävillä. Sanomista tais tulla.

Ostin luokkaretken jälkeen "päättäjäislahjaksi" luokanvalvojalle (nainen) banaanin jonka paketoin nätisti. Sehän luuli että kyseinen paketti oli sieltä seksikaupasta ostettu dildo. Joutui pettymään karvaasti.

Yksi legendaarisimmasta tilanteista kouluajoilla oli kun englannin opettaja oli äärimmäisen raivona, koska suurin osa ei ollut tehnyt pakollisia tehtäviä. Opettaja oli muutenkin tunnettu erittäin lyhyestä pinnastaan. Eräs oppilas viittasi ja sai puheenvuoron "mikä se oli siinä onnenpyörässä se rosvosektori?"

Repeilyä luokassa ei voinut estää.

Elin noin neljännesvuosisadan ikäiseksi siinä luulossa, että mitä suurempi kaupunki, niin sitä hurjempi meininki entistä nuoremmalla iällä. Itse pienemmässä kaupungissa (vajaat 25 000 asukasta) eläneenä luonnollisesti siis ajattelin, että ikäiseni helsinkiläiset, lahtelaiset ja esimerkiksi jyväskyläläiset ovat kokeneet ja nähneet paljon kovempaa. Silloin sitten 25 vuoden iässä tuli puheeksi muijan kanssa lapsuuden ja nuoruuden kokemukset. Muija oli elänyt keskimääräistä huonommalla alueella Helsingissä parikymppiseksi asti ja ajattelin hänen kertovan 10 kertaa rajumpia tarinoita minulle, mutta ei; hän järkyttyi, kun kerroin perusjuttuja, joita olin kokenut esim. ala-asteella. Mut piestiin oikeen kunnolla jo ensimmäisen kerran päiväkodissa. Tekijät oli "parempaa väkeä", joten tädit ei asiaan juurikaan puuttuneet. "Soo soo" riitti. Ensimmäisellä luokalla tuli pari kertaa turpaan kunnolla. Toisella ja kolmannella ikätoverien parissa alkoi tupakkabuumi ja neljännellä pari testaili jo alkoholia sekä sekakäyttöä. Imppaaminen oli helvetin suosittua paikkakunnalla varsinkin ysärin loppupuoliskolla ja sitä teki osa jengistä jostain 10-11 vuoden hujakoilta eteenpäin. Nyrkkitappelut, jotka päättyi sairaalareissuihin olivat koulussani normikamaa ala-asteella. Koulun tuhopolttoryrityksiin ja öisiin murtokeikkoihin syyllistyi useampi 4.-5. luokkalainen. Opettajiin kohdistui kovaa väkivaltaa välillä; neljännellä luokalla vieressäni oleva kaveri heitti opettajaa tuolilla. Opettajat myöskin vetivät turpaan oppilaita silloin tällöin, mutta joka kerta, kun tällaista tapahtui, niin ko. "uhri" ansaitsi sen.

Yläasteelle mentäessä huumeet ja diilaaminen olivat asioita, joita tapahtui ja niiden läsnäoloon siinä lähellä oli turtunut. Yläasteen vieressä oli pieni pusikko, josta sai ihan mitä vaan aineita. Ennenaikaisia kuolemia tapahtui ja aseiden kanssakin heilui aina silloin tällöin joku jossain nurkan takana. Ilkivalta oli yläasteella sitä, että kaikki, mitä pystyi tuhoamaan, niin tuhottiin. Valojen katkaisimet vasaralla sisään ja vessasta putket piripäissä kieroon. Etenkin perjantaisin oli paljon oppilaita koulussa viinan, jointtien tai mömmöjen kanssa.

Kun turpaan tuli, niin tuli kunnolla; väkivalta oli yläasteella entistä raaempaa ala-asteeseen nähden. Joskus tehtiin myös kovaa nöyryytystä hakkamisen sijaan; eräs silmätikuksi joutunut seiskaluokkalainen kahlittiin käsiraudoilla lyhtypylvääseen.

Näitä kun kerroin muijalle, niin hän oli täysin järkyttynyt. Ei kuulemma heillä päin tuollaisia, vaikka tosiaan "huonommalla alueella" oli asunut Helsingissä. Yllätyin, vaikka toisaalta läpi ikäni olen kuullut myös juttuja siitä, kuinka nimenomaan pienemmissä kaupungeissa on asukaslukumäärään nähden enemmän rikollisuutta yms. ongelmia... tiedä sitten mikä se totuus loppujen lopuksi on. Kyllä maalla on mukavaa!

Vähän samanlaista menoa oli minunkin nuoruudessani pikkukaupungissa. Tietääkseni ei kukaan kuitenkaan impannut, mutta jo 13-14 vuotiaana juostua kaljoittelemassa viikonloppuisin. Jälkeenpäin ajatellen oli aika älytöntä, että ketään opettajia tms. ei kiinnostanut välituntitappelut tippaakaan. Kerran yläasteella olin tapellut välitunnilla ja silmäkulmani oli veressä mennessäni tunnille ja opettaja ei sanonut mitään :D

Muuten ehkä älyttömin peruskouluajan juttu on se, miten ollessani kolmannella luokalla englanninopettaja potkaisi minua, kun soitin tunnilla suutani. Tuosta sitten nousi jonkinlainen kohu, kun joku luokkakaveri kertoi siitä kotona. Vanhempainillassa sitten olivat käsitelleet tapahtumaa ja tulleet siihen tulokseen, että olin näsäviisas ja ansaitsin sen. Näin jälkikäteen ajatellen tuo oli aika uskomatonta, että aikuiset pitivät tuota hyväksyttävänä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom