Kuinka parhaiten lantioon voimaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
Varsinaisesti tälläistä trediä en löytänyt joten tämä olis ihan mukava tietää. Eli kyykyssä ehkä pahin ongelma on mulla lantoinlihasten hiekkous. Vaihdoin juuri kapean kyykyn leveään, ja siinä tarvitaan enemmän voimaa lantiolta. Jos teillä on hyviä klippejä/kuvia joihinkin lantionlihasten harjoitusliikkeisiin niin pistäkää ihmeessä tänne! Kiitos kaikille valmiiksi avusta :)

- askelkyykky (ottaa pakaraan erityisesti kun laitat takajalan alle jonkin korokkeen)
- julle leveällä jalka-asennolla

Nuo on minun suosikit.

erinomanen apuliike on zercher-kyykky. eli siis tanko kyynärtaipeissa lasketaan se polvien eteen. jalat reilusti leveellä. ylöstullessa takapuolella töitä. selkä ei saa notkahtaa eteen. keskity samaan myös kyykyissä. rautaa pois, ellei pysy kuosissa.

romanialainen veto, julle, boksikyykky, läpiveto jne jne...

jto sanoi:
erinomanen apuliike on zercher-kyykky. eli siis tanko kyynärtaipeissa lasketaan se polvien eteen. jalat reilusti leveellä. ylöstullessa takapuolella töitä. selkä ei saa notkahtaa eteen. keskity samaan myös kyykyissä. rautaa pois, ellei pysy kuosissa.

romanialainen veto, julle, boksikyykky, läpiveto jne jne...
Olen tehnyt tuota zercher-kyykkyä yleensä siten, että otan hyvin leveän asennon ja lasken tangon tuohon reiden yläpintaan. Onko tuo yhtä toimivaa kuin tuo polvien eteen laskeminen? Mietin vain, kun en usko että saisin laskettua tankoa tuonne polvien eteen ilman joko asennon kaventamista tai selän kulman muuttamista.

kyykkysyvyys vaatis oikeestaan sen polvien eteen laskun. selän kulma on enemmän etukeno kuin kyykyssä. siihen liikkeen teho perustuukin. rasitus kohdistuu enemmän lantion seutuun ja keskivartaloon.

jos alaselkä pyöristyy polven eteen laskiessa, kannattaa alkaa venyttelemään ylätakareittä. esim. penkillä istuen napaa kohti penkkiä. pääasia, että polvet on koukussa enemmän tai vähemmän.

asentoa jos alkaa kaventaan, pitää selän painuu vielä enemmän eteen, eikä pakaoihin saa kunnolla tehoa. ei siis sillai. tee zercher hieman leveemmällä kuin normaalikyykkysi.

Lantioon työntövoimaa!

twinlab sanoi:
Varsinaisesti tälläistä trediä en löytänyt joten tämä olis ihan mukava tietää. Eli kyykyssä ehkä pahin ongelma on mulla lantoinlihasten hiekkous. Vaihdoin juuri kapean kyykyn leveään, ja siinä tarvitaan enemmän voimaa lantiolta. Jos teillä on hyviä klippejä/kuvia joihinkin lantionlihasten harjoitusliikkeisiin niin pistäkää ihmeessä tänne! Kiitos kaikille valmiiksi avusta :)

Täällä Fast Infossa on yksi entinen pikajuoksuvalmentaja. Tein sitä hommaa 8 vuotta ihan tosissani. Kävin liiton kurssit (LVT) ja jenkkivalkkujen (Tellez, Hirsch) seminaarit. Pikajuoksussa lantion räjähtävä "työntövoima" on avainasemassa, sen treenaamista tuli mietittyä paljon.

Kolme liikettä on erityisen toimivia, syväkyykky (perse melkein lattiaan), askelkyykky eteenpäin "kävellen" ja vastusvedot. Viimeksi mainittu tarkoittaa, että jotain raskasta esinettä vedetään valjaille tai työnnetään. Vetämiseen soveltuu autonrengas ja työntämiseen itse auto.

En tiedä onko raskaista vastusvedoista voimanostossa hyötyä, mutta ainakin nopeuteen oli!

twinlab sanoi:
box kyykky pitäs ainakin jeesata ja hyväähuomenta auttaa tukemaan yläkroppaa
tuolla on jotain klippejä
http://www.joeskopec.com/assist.html

twinlab sanoi:

Ns. tosimiehen Raw pano eli kuksimista ilman suojaa :david:
ei mutta kun joskus ammoisina aikoina tein askel kyykkyä niin kyllä se otti lantioon niin hyvin että pari seuraavaa päivää ei pystyny joraamaan tanssilattialla ollenkaan.

Porkkanaraastin sanoi:
Ns. tosimiehen Raw pano eli kuksimista ilman suojaa :david:
ei mutta kun joskus ammoisina aikoina tein askel kyykkyä niin kyllä se otti lantioon niin hyvin että pari seuraavaa päivää ei pystyny joraamaan tanssilattialla ollenkaan.

Askelkyykky on ämmien laji :D No ei mutta mulla on vähän ennakkoluuloja sitä liikettä kohtaan. Pitää sit kattoo salilla, saat vaikka sää näyttää kunnon tekniikan..

varsinaisia tosimiehiä täällä... :jahas:

askelkyykky OIKEIN tehtynä on rock. varsinkin askelkyykkykävely saa aikusenkin miehen itkemään. lantio kunnolla edessä ja niiaamatta ylös. alkaa muuten tuntumaan 20 askeleen jälkeen jo :D .

mahd. pitkä askel ja suoraa viivaa. toimii myös erinomasena kuntoutus- ja tasapainoliikkeenä, jos ottaa pienen levyn ja kiertää etummaisen jalan puolelle... ja joskus takimmaisen puolelle.

sellanen askel ja peruutus alkuasentoon ei oikein ole toimiva, ellei homma ole kunnolla hallussa. yhden jalan kyykky sen sijaan on bueno. toinen jalka taakse korokkeelle ja sitten vaan alas. veri kuul...

voimanostoon sen sijaan suosittelen kyllä reilusti lajinomasempia liikkeitä, kuten boksikyykky, zercher-kyykky, julle, sjmv, pukeiltaveto jne jne...

:D

Onkohan tuo askelkyykky tällaselle huonompi polviselle turvallinen liike??
Tuntus, että siinä on vaara nitkauttaa polvea sivulle, joka minulla tarkoittaa sitten pakkolepoa.... :(

Kannattaako tuo askelkyykkykävely tehdä tanko niskan takana vai käsipainot kädessä? Entäs kuinka pitkiä sarjoja ja kannattaako tehdä räjähtävästi vai ennemmin hitaasti puristaen?

askelkyykky lisää tasapainoa ja polvenkin stabiiliutta. jos kuitenkin on varhaiskuntoutus menossa, kannattaa aluksi lisätä voimaa nivelen ympärille kontrolloidummilla liikkeillä. vammasta riippuen esim. reisiojennuksen viimeset 20 astetta jämäköittää hyvin usein jälkeenjäävää medialista.

liikkeen suoritustapa on kiinni tavoitteista. harjoittelun yleiset periaatteet pätevät tässäkin.

askelkyykky ei rasita polvea, ellei polvi mene liikaa varpaiden yli. tämä sopii bodareille, mutta lantion seudun voimaharjoittelussa askelet kannattaa pitää pidempinä ja keskittyä lantion pitämiseen edessä.

twinlab sanoi:
Askelkyykky on ämmien laji :D No ei mutta mulla on vähän ennakkoluuloja sitä liikettä kohtaan. Pitää sit kattoo salilla, saat vaikka sää näyttää kunnon tekniikan..

Siis olen sitä joskus vuosia sitten kokeillut sitä. En tekniikasta tiedä yhtään mitään :D Mutta kaippa se on vaan että askel eteen ja sielä kyykkyyn niin että tasapaino säilyy. Pienillä painoilla aluksi :thumbs:

erinomanen apuliike on zercher-kyykky. eli siis tanko kyynärtaipeissa lasketaan se polvien eteen.

Tää on kyllä melkoinen liike. Itsellä (tyhjä) tanko tulee tuohon rintalihasten alaosan kohdalle kun tanko on kyynärtaipeissa. Kohtuullisen pitkä liikerata, jos polvien eteen laskee... No, eipä sillä, että itse olisin kyseistä liikettä tekemässä....

johnsson: sopii toki.

sebu: jalkojen asento tietenkin tulee olla leveä, että se tanko yltää polvien eteen.

Back
Ylös Bottom