Kuinka paljon proteiinia kerralla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kelly
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Luin jostain että elimistö ei pysty hyödyntämään kuin tietyn määrän proteiinia kerralla. Olisi mielenkiintoista tietää mikä se määrä sitten on ja mitkä asiat (paino, energiankulutus?) siihen vaikuttaa? Kun joskus tulee syötyä esim. ~ 60 grammaa proteiinia kerralla, onko se liikaa jos ottaa huomioon tuon "hyödyntämis"näkökulman? :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Höpön höpön, tämä on niitä legendoja joita ei pidä ottaa tosissaan. Toinen hieman samaa sarjaa oleva on se, että pitäisi syödä monta pikkuateriaa mielummin kuin mättää koko päivän muonat 1-2 annoksessa. Kokonaisenergia ratkaisee, samoin kuin proteiinin kokonaismäärä. Ei tehdä tästä liian vaikea. :)

Proteiineja tasaisesti pitkin päivää, joka aterialla.

Elimistö on kokoajan hajotus/ rakennus tilassa. Elimistö hajottaa/ rakentaa kokoajan proteiineja aminohapoista.
- Proteiineja tarvitaan kokoajan; mm kudosten rakentamiseen, entsyymitoimintaan, hormoneina, happo-emästasapainon säätelijänä, vesitasapainon säätelijänä, vasta-aineiden muodostuksessa, kuljetustehtävissä...
- JOs aminohappoja ei saada veressä kiertävästä aminohappopoolista, hajotetaan ne omasta elimistöstä esim. lihaskudoksesta.
- Jos syö proteiineja tasaisesti pitkin päivää varmistaen näin, että aminohappopoolissa on tarvittava määrä välttämättömia aminohappoja elimistön käyttöön --> säästyy silloin omien kudosten hajottamiselsta ainakin osittain. (Aminohappopooli eli pieni noin 100g, aminohappo varasto verenkierrossa)

ELi päivän proteiinit olisi hyvä syödä tasaisesti päivän mittaan esimerkiksi 4-5 ateriaa, joista jokaisella syödään proteiinia.
Kelly: Mieti pajonko tarvitset proteiinia, onko se 1-1,5g/ painokilo... ja jaat tuon kokonaismäärän tasaisesti joka aterialle.

Assis: Kokonaisenergian saanti ratkaisee OIKEIN, mutta ateriatiheydellä esimerkiksi 4-5 ateriaa päivässä on muita hyviä etuja verrattuna kahteen ateriaan päivässä. (mutta näin varmasti ajattelit myös sinä.. annoit vain karkean esimerkin)

Assis: Kokonaisenergian saanti ratkaisee OIKEIN, mutta ateriatiheydellä esimerkiksi 4-5 ateriaa päivässä on muita hyviä etuja verrattuna kahteen ateriaan päivässä. (mutta näin varmasti ajattelit myös sinä.. annoit vain karkean esimerkin)

Joopa joo, näin ajattelin. Lähinnä yrityksenäni oli sanoa, että älkää ihmiset stressatko siitä syömisestä niin hirveästi ja siitä jakautuuko ne proteiinit nyt ihan tasaisesti kaikille aterioille. Ei meidän elimistömme ole tyhmä ja heti hyökkää lihasten kimppuun kun erehdyt syömään pelkkää leipää puoli päivää. :D Varsinkin toinen maitoproteiini (kaseiini) imeytyy hitaasti ja estää lihasten hajoitusta jopa kuusi tuntia.

Ei meidän elimistömme ole tyhmä ja heti hyökkää lihasten kimppuun kun erehdyt syömään pelkkää leipää puoli päivää. :D Varsinkin toinen maitoproteiini (kaseiini) imeytyy hitaasti ja estää lihasten hajoitusta jopa kuusi tuntia.

Juuri näin! Ihanaa oli tänäkin päivänä ajatella, kun koulussa oli mannapuuroa ja ruusunmarja kastiketta, että miepä syön kyllä iltapäivän sit proteiinia. Siis jos on perusasiat kunnossa, ei haittaa, vaikka joskus syö huonosti!

Kuitenkin se on totta, että elimistö ei pysty hyödyntämään suurta määrää proteiinia kerrallaan, mutta onhan niissä laaduissakin eroja misä tahdissa ne imeytyy ja niin kuin urheilijakin sanoi, että 4-5 aterialla on muitakin hyviä etuja...

No niin, kerronpa minäkin miten proteiinini vetelen..

Useimpina päivinä sitä tulee joka aterialla, ja päivän mittaan yhteensä vähintään lihaskasvuun vaadittava määrä. (Tällä hetkellä pyrin syömään proteiinia ylikin, koska kalorit niin alhaalla, että osa prodeistakin menee väistämättä energiaksi.. ja hiilarit kohtuudella ja pitkinä.)

Olen tottunut syömään isomman (okei, siis tosi ison:D ) aterian illan suussa, joka sisältää paaaaljon lihaa:rock: (Useimmiten kanaa tai nautaa.) Uskoisin, että sellainen 400-600g lihaa vaatii aika pitkän ajan imeytyäkseen suolistosta verenkiertoon. Ainakin minun tietääkseni ruokailusta kestää kahdeksan tuntia, ennen kuin kaikki ravintoaineet ovat imeytyneet (Ruoka matkaa mahalaukusta ohutsuolen päähän/paksusuolen alkuun tuossa ajassa).

Nuo lihamäärät ovat siis raakapainoja, eli prodea sellanen 70-120g kerralla. Hyvin tuntuu toimivan:)

Olenpa kuullut väitettävän niinkin, että jos pidättäytyy proteiineista pari päivää kokonaan, niin sen jälkeen kun sitä taas on saatavilla, niin keho jotenkin ylikompensoisi ja viskaisi ne lihakseen aiempaa tehokkaammin. (En kyllä aio kokeilla.)

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
En usko, että ihmiskeho taskulaskimen kanssa niitä ruoka-aikoja kyttää. Eiköhän se ole oppinut käyttämään ravinnon mahdollisimman täydellisesti hyväksi. Eihän ne luolamiehetkään kellosta kytänneet syömisiä vaan sillon syötiin kun oli nälkä ja erityisesti silloin kun oli ruokaa tarjolla, välillä oltiin sitten nälissäänkin.

Sulamisesta senverran, että välillä on nähnyt krapulaoksennuksesta suurinpiirtein mitä tuli syötyä 8-10 tuntia sitten ennen nukkumaanmenoa. :)

hmm onkohan mahollista joku proteiinin yliannostus. mulla tulee melki jokapäivä vähintään sen 3g/painokilo. eli yli 165g proteiinia :) kaikki raejuustot ja rahkat vaan on niin hyvii!! mutta siis onko sillä jotain väliä vaikka söisiki esim 200g prodea päivässä?

hmm onkohan mahollista joku proteiinin yliannostus. mulla tulee melki jokapäivä vähintään sen 3g/painokilo. eli yli 165g proteiinia :) kaikki raejuustot ja rahkat vaan on niin hyvii!! mutta siis onko sillä jotain väliä vaikka söisiki esim 200g prodea päivässä?

Sama täällä. Määrät aika korkeella...170-190g päivässä, joskus jopa 200g. Eli jonkun verran yli 3g per paino kilo. Määriin lasken kyllä kaikki proteiinit eli myös kaurapuurosta ym tulevat. "puhdasta proteiinia" sitten vähän vähemmän. Helposti nuo määrät tulee täyteen, kun syön 6-7 ateriaa. Mitään haittaa en ole huomannut...

Oon tätä samaa miettiny, kun proteiinia söisin enemmänkin kuin mitä tällä hetkellä (~2,5 g/painokilo) - kuitenkin olen jostain saanut sen käsityksen ettei kauhean suurista proteiinimääristä ole enää jossain vaiheessa hyötyä, vaikkei ilmeisesti haittaakaan (?) Vai kuinkas on?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Olenpa kuullut väitettävän niinkin, että jos pidättäytyy proteiineista pari päivää kokonaan, niin sen jälkeen kun sitä taas on saatavilla, niin keho jotenkin ylikompensoisi ja viskaisi ne lihakseen aiempaa tehokkaammin. (En kyllä aio kokeilla.)

Tuo on kyllä ihan loogista, sillä vaihteluvuushan kaikissa asioissa on kaiken A ja O, niin treeneissä kuin ruokailuissakin. Kroppa tottuu niin nopeasti! Itse pidän proteiinin suhteen erilaisia kausia, välillä tankkaan 150 - 160 g/vrk, välillä se "normi" 2,5g/kg eli mulla noin 125 - 130 g/vrk ja välillä vähäproteiinisia jaksoja (muutamasta päivästä - pariin viikkoon) eli n 80 g/vrk. (Oma paino n 62 - 63 kg.)

En tiedä onko tällä proteiinin saannin vaihtelulla niinkään vaikutusta lihaskasvuun (en tavoittele maksimaalista kasvua muutenkaan), mutta aineenvaihdunta pysyy mukavasti käynnissä, kun makroravinnejakaumia vaihtelee. Tämä ei perustu yhtään mihinkään, tuntuupa kuitenkin minulla toimivan.

Oon tätä samaa miettiny, kun proteiinia söisin enemmänkin kuin mitä tällä hetkellä (~2,5 g/painokilo) - kuitenkin olen jostain saanut sen käsityksen ettei kauhean suurista proteiinimääristä ole enää jossain vaiheessa hyötyä, vaikkei ilmeisesti haittaakaan (?) Vai kuinkas on?

Muistaakseni jotain 2,5g/painokilo suuremmasta prodemäärästä ei ole näyttöä, että siitä olisi mitään hyötyä. Ja jotain 4g/painokilo on sellainen että ei ainakaan kannata enää ylittää. En kyllä muista mitä haittaa siitä on. Eli parilla grammalla per painokilo pärjää aivan mainiosti. Itse pärjäilen vähemmälläkin, mutta mäpä en olekaan potari vaan sokerisyöppö. :D

Juuri näin! Ihanaa oli tänäkin päivänä ajatella, kun koulussa oli mannapuuroa ja ruusunmarja kastiketta, että miepä syön kyllä iltapäivän sit proteiinia. Siis jos on perusasiat kunnossa, ei haittaa, vaikka joskus syö huonosti!

Mannapuuro on ihan hyvää ruokaa, vaikka ei ehkä proteiinipitoisinta sapuskaa olekaan. Tosin mun logiikalla kaikki, missä on maitoa on hyvää ruokaa... Jätski on esimerkiksi parempi herkku kuin sipsit tai karkki. :D

Määriin lasken kyllä kaikki proteiinit eli myös kaurapuurosta ym tulevat. "puhdasta proteiinia" sitten vähän vähemmän.

Mä lasken myös kaikki proteiinit, prode kuin prode. Jos vehnäproteiinista puuttuu 1/20 aminohaposta, niin en tajua miksi sitä ei laskettaisi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom