Kuinka paljon kasvi-ja eläinproteiineja?

Terve!!!

Eli kysymys kuuluu:

Kuinka paljon nautitun proteiinin määrä tulisi olla eläinproteiineja ja kuinka paljon kasviproteiineja?

Muistaakseni luin joskus jostain kirjasta että 50% pitäis olla kasviproteiineja ja 50% eläinproteiineja. Ja pitäiskö olla eri määrät jos treenaa esim. punttia?
Vai onko mitään väliä kumpia proteiineja syö kunhan vaan pitää huolen siitä että keho saa riittävän määrän proteiineja?

Jouni

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eläinproteiinit on yleisesti ottaen parempia, ja jos tarve on esim 300 g päivässä, siitä on kova ottaa puolet pavuista;).

Kokonaismäärä ratkaisee, mutta eläinproteiineja tarttisi voimailija enempi kuin kasviprotuja, aika harva kasviprotsku nääs sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

Lähde: Ravitsemustieteen perusteita.
Klipetiklip:
Ruoan proteiinit hajoavat aminohapoiksi ruoansulatuskanavassa, ja vasta sen jälkeen aminohapot imeytyvät (ks. Elimistön toiminta/ruoansulatus). Esimerkiksi kasviksissa olevia entsyymejä, jotka ovat rakenteeltaan proteiineja, ei ihminen pysty hyödyntämään, ennen kuin ne ovat hajonneet aminohapoiksi. Proteiineista imeytyy noin 92 %: eläinperäisestä proteiinista yli 95 % ja kasvikunnan 75-85%.

Tuo lähiarvio on vain arvio. Ei eläinkunnan protsuissa ole noin hyviä arvoja ja osissa kasvikunna tuotteissa on arvot lähemmäs 50. Esim kanamunan kokonaisina ovat erittäin hyviä, pelkät valkuiaset ei niin hyviä. Mutta ero ei ole niin iso. Kasviksista yleensä nyrkkisääntönä voi pitää, että isot proteiinimäärät sisältävät kasvistuotteet ovat varsin hyviä. Mm pähkinät ja pavut. Hifistelyä yleensä ne prosenttien lisäosat. Paljon on kyse myös rasvoista, rasvahapoista, kolesterolista (hyvää sellaista). Eli itse ravinnoksi käytettävän tuotteen kokonaishyvyydestä elimistölle ja lihaksen kasvatukseen.

Mitään järkiperäistä syytä en tiedä, miksi proteiinin saannin pitäisi jakaantua 50/50. Kunhan syö riittävän monipuolisesti, jotta on keholla ja hormoonitoiminnalla raaka-aineita kasvattaa sitä kuuluisaa lihasta.

Ja RRKalle. Katsos soijaproden arvoja (vrt samanhintaiset herat) tai esim jauhelihan korvikkeena käytettävän soijarouheen arvoja (vrt jauheliha). Sekaan voi lisätä mitä haluaa rasvoja.

Kyllä minä soijaproden tunnen kuin taskuni:)

Paskalta maistuu ja turha stressata mistä se protu tulee, kunhan tulee paljon ja osa ainakin elukoista.

Mä oon käyttäny protskujuomis suhdetta 1:1... Eli heitän puolet heraa ja puolet soijaa... Itel on tälläin toiminu paremmin kuin esim. pelkkä hera. Siit kui paljo prosentuaalisesti (tai mites toi ny kirjoitetaan) noit pitäis nauttii nii ei oo mitään käryä...

Suositut

Back
Ylös Bottom