Kuinka oppia äkkiä ruotsia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Onko hyviä vinkkejä, kun ruotsin kurssi on valmistumisen esteenä. Pitäisi suullisesta osiosta saada hyväkstty suoritus.

Jonkun Alfa-sarjan dvd:n varasinkin jo kirjastosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko suullisessa joku annettu aihealue? Edes viitteellinen?
Pidätkö esitelmän, onko se haastattelu vai mistä tilanteesta on kysymys?
En alkaisi valmistauta hirveän laajalla skaalalla, toki kannattaa kerrata perus puhuttua kieltä, muuta panostaisin siihen tilanteseen vaadittavaan kieleen.
1) Eli puhuttuun kieleen, eikä kirjoitettuun. (Puhuessa kukaan ei luonnostaan kuulosta oppikirjalta tai siltä kuin lukisi tekstiä ääneen.)
2) tilanteen tavoitteisiin - eli mitäs sillä ruotsin kielellä pitää tehdä? Etsi sisältöön / aiheeseen liityviä verbejä, ilmaisuja ja muita sanoja, opettele niitä ulkoa niin, että osaat käyttää edes sinnepäin oikein.

Virkamiesruotsin ope huomaa kyllä kielitaitosi puutteet, mutta huomaa senkin,jos valmistaudut ja yrität tosissasi. Se voi olla se ratkaiseva tekijä, jolla saat sen hyväksytyn. Hope this helps!

Viimeksi muokattu:
(Suomen)ruotsalaisten kanssa vaan höpisemään. Kieliä oppii puhumalla ja käyttämällä.

(Suomen)ruotsalaisten kanssa vaan höpisemään. Kieliä oppii puhumalla ja käyttämällä.

Paitsi kouluissa kielet on jostain syystä ihan erilaista kuin puhuttu kieli. Kun puhuu enempi koulussa puhuttua kieltä, mitä on koulussa opetettu, ymmärtää mitä tarkoitan.

Esim. Luokkakaverini asui 13 vuotta ruotsissa -> muutti suomeen ylä-asteelle; koko ylä-asteen ajan ruotsi 6-7. On ollut yleinen naurun ja kummastuksen aihe.

kyllä mää oon aika hyvin aina suomenruotsalaisten höpinät kouluruotsilla ymmärtänyt ja töissäkin väkisin vääntämällä alkanut jopa vähän sitä puhua :) myös kuuntelemalla oppii paljon.

Katot niin prkleesti ruottalaisia ohjelmia ja leffoja niin se ruotsinkieli tulee vähän alintajuntaan. Tää auttaa siinä vaiheessa kun alat miettimään "missäs järjestyksessä nää sanat nyt tulikaan". Sitten vaan luet siihen kokeeseen hitosti. Kyl sä siitä läpi pääset...varsinkin kun se tulis koululle kalliiksi jos et pääsis.

Min pitt heter Brad kan du ta den här examen muntligt?Då får du givetvis godkänt.

Ursäkta och adjö.

Mikä on nopea aikamääre? Itse olin unohtanut armeijan aikana ruotsin lähes kokonaan ja edessä oli ruotsin tasokokeet ja tuleva virkamiesruotsi. Homma alkoi käytännössä ankaralla preppaamisella iltaisin työväenopiston kursseilla. Näillä kursseilla lähtötaso on kohtalaisen heikko ja ryhmät pieniä, jolloin henkilökohtainen opetus oli mahdollista. Lisäksi opiskelijat ovat yleensä erittäin motivoituneita. Ikähaarukka kursseilla oli noin 25-60v.

Tällä reseptillä itse pääsin tavoitteeseen ja nyt voin taas kirota, että mitään en muista tai osaa koska ruotsia en ole puhunut 4 vuoteen :D

TV-Nytt elikäs ruotsinkieliset uutiset
Hufvudstadsbladet ja muut ruåtsinkieliset lehdet.
Noissa on yleensä käytetty hyvää ja selkeätä ruotsia. Eiku lukemaan ja kuuntelemaan.:whip:

Läpipääsyyn vaikuttaa aika paljon se mitä on vaatimuksena esim. esitelmä, loppuhaastattelu, ryhmäkeskusteltu jne.

Oma vinkkini on että opettelet etukäteen yleisiä fraaseja ja semivalmiita lauseita kuten "kiitos mielipiteestäsi, tämä on erittäin hyvä pointti mutta itse olen sitä mieltä että ::insert asia::". Tällaiset pitkät ja kieliopillisesti oikeat sanotut lauseet antavat hyvän illuusion siitä että oikeasti osaisitkin jotain, vaikka todellisuus on toki vallan muuta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom