Kuinka kauan treeniä ennen kisoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Treeniä oli takana 1 vuosi ennen lavalle nousemista. Taustajoukkona oli niin ammattitaitoista fitness-porukkaa, et luotin heidän arvostelukykyyn ja päätin lähtä kisailemaan heidän kannustamana (vaikka välillä itseäni ihan huvitti koko kisaprojekti). Onneksi tuli lähettyä kokeilemaan! Mahtava kokemus!

Laajennetaampa vähän aihetta :) Elikkä laskeeko kukaan itseään voimanostajaksi? Kauanko treeniä oli takana ennen ensimmäisiä kisoja? Millaisilla tuloksilla sinne kehtaa mennä ;) ? Tiedän, riippuu tottakai nostajan painosta, mutta jos jotain suuntaviivoja saisi...

Originally posted by Linda
Laajennetaampa vähän aihetta :) Elikkä laskeeko kukaan itseään voimanostajaksi? Kauanko treeniä oli takana ennen ensimmäisiä kisoja? Millaisilla tuloksilla sinne kehtaa mennä ;) ? Tiedän, riippuu tottakai nostajan painosta, mutta jos jotain suuntaviivoja saisi...
Minä! Lasken itseni voimanostajaksi, mutta niihin ekoihinkaan kisoihin en ole vielä mennyt. Itsekritiikki on sen verran kovaa, etten varmaan uskaltaudu skaboihin ennen kuin 75-sarjan sm-kisaraja (yhteistulos) on rikottu salilla. Tänä vuonna pitäisi katsoa ekoja kisoja, joko voimanosto- tai sitten vain penkkipunnerrusskaboja... Uskaltamiskynnys on vaan niin pirun kova... Ja olen nostellut kaikkiaan kahdeksisen vuotta.

Onko naisille olemassa jotain voimanosto "seniori"kiskoja ja mikä sinne on alaikäraja? Tulokset on kyllä vielä melko avuttomia, mutta jahka tässä muutama vuosi menee ja ikää tulee, niin vois yrittää...(varsinkin jos tulis pelkät kyykky-maastavetokisat heh heh)

Originally posted by PMLats
Minä! Lasken itseni voimanostajaksi, mutta niihin ekoihinkaan kisoihin en ole vielä mennyt. Itsekritiikki on sen verran kovaa, etten varmaan uskaltaudu skaboihin ennen kuin 75-sarjan sm-kisaraja (yhteistulos) on rikottu salilla. Tänä vuonna pitäisi katsoa ekoja kisoja, joko voimanosto- tai sitten vain penkkipunnerrusskaboja... Uskaltamiskynnys on vaan niin pirun kova... Ja olen nostellut kaikkiaan kahdeksisen vuotta.

Toimiikohan tämä toisen viestiin vastaus näin... Yritetään!

Eli itse olen käynyt salilla vasta vaivaiset puoli vuotta. Siitäkin tämän vuoden ohjelmoidustu. Kilpailuhenki on kuitenkin niin vahvasti juurtunut meikäläiseen kilpaurheilutaustani takia, että jotain tavoitteita pitäisi heti asettaa! En osaa kuitenkaan kuvitella itseäni pienissä esiintymis-asuissa lavalle, joten jäljelle jää siis voimanosto/painonnosto. Jos oikein olen ymmärtänyt 60kg sarjassa tuo mainitsemasi SM-kisaraja yhteistulos on 300kg... Tällä hetkellä yhteistulos reilu 220kg, ilman "vermeitä" eli penkkipaitaa/kyykkytrikoita/polvisiteitä. Suoritukset jotakuinkin puhtaita, mutta tekniikka vielä välillä hajoaa kovissa nostoissa:curs:

Voisinkin siis laittaa saman tavoitteen kun sinulla :) ! Eli SM-kisarajan metsästys :) Mikä se muuten on 75kg sarjassa?

Exactly my words, PMLats! Jotenkin vain ei uskalla lähteä mahd. nolaamaan itteänsä, kun tuo touhu on kovin uutta. En sitä paitsi kuulu mihinkään seuraan eikä ole kilpailulisenssejäkään. Huoltaja olis aina kiva olla, sellainen, joka esim. osaisi nostaa tangon telineiltä käsille penkkipunnerruksessa.

Mie taas voisin lähteä pelkkiin penakisoihin, mavekisoihin tai pena-mave -kisoihin, kun tuo kyykky takkuaa. Mitähän mahtaisi nykykunnolla nousta???? Ei kehtaa arvailla. Ja sitten se suorituspuhtaus... Luulen - siis luulen että olen nostanut kyykkyenkkani sääntöjen mukaisella syvyydellä. Penkki on mennyt pysäytyksellä, ja mave on aika varma.

Olen jo kymmenisen vuotta ollut wannabe-voimanostaja, niin että jahkailussa ainakin hakkaan useimmat.:lol2:

tulosrajoista

www.suomenvoimanostoliitto.fi
Klikkaa kohtaa tulosrajat. Veteraanien eli masters-kisoihin ei tietääkseni ole tulosrajoja. Hehe, meikä on jo tarvittavan ikäinen. Nelikymppiset ovat masters-ikäisiä. Eiks oo komealta kalskahtava tuo "masters"? :D

Penkkipaitoja, polvisiteitä tai muita vermeitä (luk.ott. vyötä) en missään tapauksessa aio ikuna käyttää. :evil:

Re: tulosrajoista

Originally posted by Metri
www.suomenvoimanostoliitto.fi
Klikkaa kohtaa tulosrajat. Veteraanien eli masters-kisoihin ei tietääkseni ole tulosrajoja. Hehe, meikä on jo tarvittavan ikäinen. Nelikymppiset ovat masters-ikäisiä. Eiks oo komealta kalskahtava tuo "masters"? :D

Penkkipaitoja, polvisiteitä tai muita vermeitä (luk.ott. vyötä) en missään tapauksessa aio ikuna käyttää. :evil:

Näyttipä ainakin tämän vuoden ranking-lista 60kg sarjassa aika lyhkäseltä... Edellisinä vuosina tosin oli huomattavasti enemmän tosi kovia tuloksia. Tänä vuonna niistä rankingin kolmesta naisesta yhden yhteistulos oli noin 200kg ja seuraavan 300kg... Parhaalla olikin sitten jo lähes 400kg tulos. Kevyemmissä tytöissä oli kuitenkin paljon kovempia tuloksia... Eli ehkä sinne kisoihin uskaltaa mennä, kun ensin tässä treenaillaan rankasti :)

Minä olen kans kiinnostunut voimapuolesta, varsinkin penkkikisoista. Rohkeus ei vain taida riittää. Olen saanut ihan kohtalaisia tuloksia: penkistä 90kg, maastavedossa enkä kyykyssä en ole kokeillut ykköstä, mutta sarjoja teen maastavedossa 100kg:lla ja kyykyssä 110kg:lla. Mulla ei ole mitään kokemusta penkkipaidasta, eikä muista apuvälineistä. Olen hiukan seuraillut yhteistuloksia, mutta en ole käynyt katsomassa vielä yhtiäkään kisoja. Houkuttelee tuo siirtyminen fitnesspuolelta voimapuolelle, en tiedä mitkä olis mahkut. Olen miettinyt, et nousisko tulokset jos treenit tähtäis voimapuolelle, nyt teen melko pitkiä sarjoja, enkä juuri koskaan kokeile edes ykkösiä. Treenataan kovaa ja syödään puhtaasti, kattellaan mihin se vie...;)

Originally posted by Mona
Olen saanut ihan kohtalaisia tuloksia: penkistä 90kg,

Pakko kysyä, että minkä painoluokan ihmistä edustat? On nimittäin pikkusen törkee penkkitulos:worship: ja vielä ilman erityistä lajinomaista harjoittelua. Suorastaan vaadin, että aloitat harjoittelemaan kisoja varten. Vaikka tekniikka ei olisikaan aivan kisatasoa, tommosella tuloksella, joka on aikaansaatu "fitness"-harjoittelussa pitäis olla tosi hyvät mahdollisuudet, vaikkapa pistää ennätyksiä uuteen uskoon!

Sinun kannattanee seuraavaksi kääntyä lähialueesi seuran puoleen, siellä varmaan osaavat opastaa ja kannustaa aloittavaa nostajaa.

Rohkeus ei vain taida riittää. Olen saanut ihan kohtalaisia tuloksia: penkistä 90kg, maastavedossa enkä kyykyssä en ole kokeillut ykköstä, mutta sarjoja teen maastavedossa 100kg:lla ja kyykyssä 110kg:lla.

Haluan sanoa aivan samaa edellinen! Eli jos et kuulu super-raskaaseen sarjaan noilla sun tuloksilla tasan tarkasti kehtaa mennä kisoihin. Tietysti menee jonkin aikaa, ennenkuin saa täyden hyödyn "apuvälineistä", mutta voimaa/tekniikkaa siellä kisoissa mitataan. Apuvälineistä saatava hyöty on vain plussaa sen päälle. Siis ehdottomasti nyt ottamaan yhteyttä seuroihin, jos voimanosto kiinnostaa. Sieltä saat asiantuntevaa ohjausta. Seuroissa yleensä kaivataan naisnostajia mukaan, sillä kisoissa kulkeva joukko on todella pieno verrattuna miehiin.

Ja ihan vertailuksi todettakoon, että vaikka omat tuloksena ovat vielä täysin mitättömiä olen jo alkanut kerätä rohkeutta ekoihin kisoihin, ehkä jo tänä vuonna?!? Siellä sitä oppii ja kaikilla on joskus ollut ekat kisat. Olen myös ajatellut niin, että jos ensin treenaisin kymmenen vuotta, olisi tavoitteetkin jo niin korkealla, että pettymys olisi todella suuri, jos tavoitteita ei saavutettaisikaan... Nyt tavoitteena lähinnä lähteä katsomaan, miten homma toimii. Eli nyt härkää sarvista!

Kuuluun paino luokkaan 58-60kg, kisoissa 52kg. Olen yrittänyt tehdä puhtaita suorituksia. Treenaan mieheni kanssa, joten palaute on takuuvarmaa, jos liike ei mene loppuun tai puhtaasti. Toisaalta mua hirvittäis alkaa tekee ykkösiä, kun painoja pitäis nostaa niin paljon. Tuntuu mukavammalta tehdä kymmentä toistoa, tietää jaksavansa, vaikka olisikin isot painot. Olen joskus nimittäin laskenut netissä jollain laskurilla, että paljon mun pitäis saada ylös ykkösissä pitempien sarjatulosten perusteella. Jokunen on salilla sanonutkin, että eikö kandeis kokeilla voimapuolelle. Saas nähdä uskaltaudunko...

Ajattelin pompauttaa näin heti alkuun tän vanhan threadin ylös ja kysyä miten mimmien kisatavoitteet voivat tällä hetkellä? Onko joku päättänyt aikaistaa lavalle (fitness/voimanosto) nousua tai uskaltautunut kisaamaan ekoja kisojaan?

PMLats: joko kisaraja on rikottu salilla?

Itse olen 21 vuotias naisen ja voimanostajan alku, jolla ei vielä paljon treeniä takana, mutta innostus sitäkin suurempi :)

Originally posted by Minerva

PMLats: joko kisaraja on rikottu salilla?
Ups! :D Jäin kiinni, hehe. Okei, kisarajat ovat paukkuneet jo aikapäivää sitten. Keväällä nautiskelin hyvästä penkin ja vedon kehityksestä, nyt kesällä on taas alkanut kyykky luistamaan (ja muut ovat menneet puihin). Jos nyt saan penkkitreenin vielä raiteilleen, niin ensi syksynä olisi ekat penkkikisat, joihin olen jo luvannut ikään kuin mennä. Ensi vuoden alkupuolelta saattaisin katsoa jotkut sopivan pienet voimanostokisat, ja käydä siellä kokeilemassa. Sitten jos hyvin käy ja eukko on ehjä, niin ainakin pitäisi olla paikka ensi vuonna molemmissa ässämmissä :rolleyes:

Nojoo, aika näyttää. Ainakaan en uskalla satsata varusteisiin vielä penninhyrrää. Lainakamoilla ja muuten sitten raw:na mennään :kippis1:

Ups! :D Jäin kiinni, hehe. Okei, kisarajat ovat paukkuneet jo aikapäivää sitten. Keväällä nautiskelin hyvästä penkin ja vedon kehityksestä, nyt kesällä on taas alkanut kyykky luistamaan (ja muut ovat menneet puihin). Jos nyt saan penkkitreenin vielä raiteilleen, niin ensi syksynä olisi ekat penkkikisat, joihin olen jo luvannut ikään kuin mennä. Ensi vuoden alkupuolelta saattaisin katsoa jotkut sopivan pienet voimanostokisat, ja käydä siellä kokeilemassa. Sitten jos hyvin käy ja eukko on ehjä, niin ainakin pitäisi olla paikka ensi vuonna molemmissa ässämmissä :rolleyes:

Nojoo, aika näyttää. Ainakaan en uskalla satsata varusteisiin vielä penninhyrrää. Lainakamoilla ja muuten sitten raw:na mennään :kippis1:

Onneksi olkoon! Nyt kun "julkisesti" olet kisakunnon jo tunnustanut, et voi enää perääntyä :D Joten onnea sitten kaikkiin tuleviin koitoksiin!

Itse olen ajatellut rikkovani kisarajan viimeistään ensi vuoden alussa. Tavoitteena siis ensi vuonna voimanoston SM-kisat, ensimmäiset sellaiset. Sitä ennen pitäisi hakea tuntumaa ainakin kaksissa pikkukisoissa tämän vuoden puolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom