Kuinka aloittaa kuntopyöräily?

Olen hommannut kuntopyörän ja tarkoituksena olisi parantaa hapenottokykyä, jotta ei kuolema meinais heti iskee esim. kyykyssä tai maastavedossa:) .
Nyt kysymys kuuluu että millaisella "ohjelmalla kannattaisi lähteä tuota tekemään.
Salilla käyn 4/krt viikossa. pituutta on 177cm ja painoa 110kg ja joo kaikki ei tosiaan ole lihasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
poljet aina kun vaan voit (jalat ei esim. tukossa) jonkun 30-90 min vaihdellen välillä tuota aikaa. Kyllä se kunto kasvaa ;)

ja välttääksesi pahimpia kipuja aloita kevyesti: joitain puolen tunnin settejä eka viikko ja siihen sitten esim. 5-10min aina ajan kuluessa lisää. Ekat viikot voi olla vaikeita ja jalat ja perse tosi puuduksissa

Tota mäkin hiljaa mielessäni mietin et alottais 30 min ja sit pikkuhiljaa lisäis aikaa.
Mitenkäs tuon syke puolen kanssa?

Hyvin lyhyesti: hapenottokyky kehittyy parhaiten kun työskennellään 80-90% maksimisykkeestä 2-8min intervallein.

Siis ei mitään järkeä kuntoilijan aloitella jollain anaerobisen kynnyksen paikkeilla ja yli :eek:

Suurin osa lenkeistä aerobisella kynnyksellä ja sitten vetoharjoittelua / vauhtileikittelyä / kovempia lenkkejä, joissa mennään aerobisen ja anaerobisen välissä (loppua kohden lähemmäs anaerobista). Eli pitäisin anaerobista kynnystä ylärajana (tai sitä, ettei happoja tule juurikaan).

Ei vaan ole mun mielestä mitään järkeä kuntoilijan rankoa hapoille...

Mun kommentti oli hapenottokykyyn, ei lenkittelyyn. Oli kai tuollakin mainittu että pohjia olis suotavaa löytyä. Muttajooh.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom