Kuinka aikaisin kehään?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

El Menace

Banned
Moro, olen vuoden vaihteesta aloittanut mma:n treenaamisen. Nuorempana tuli väännettyä thainyrkkeilyä. Ikää on 25 v. Punttia on tullut nosteltua säännöllisesti n. 3 v. Päätin, että aloitan mma:n jo viime kesänä. Olen alkutalvesta lähtien puntin lisäksi käynyt hakkaamassa säkkiä pari kertaa viikossa ja parin kaverin kanssa käynyt painimassa toiset pari kertaa viikossa. Ihan vaan peruskunnon nostamiseksi.
Nyt siis pari kertaa viikossa ohjatut vapaaotteluharjoitukset, 3 x punttia ja silloin tällöin frendejen kanssa painimassa. Nykyisellä painollani ottelisin väli- tai keskisarjassa. Paino siis ~75 kg ja rasvat ~9%. Treeni sujuu ja motivaatio on korkealla ja hinku kehään nousemiseen on kova. Paras tapa testata taitoja ja kehitystä on mun mielestä ottelemalla mahd. nopeasti. Kävi miten kävi. Onko liian optimistisesti ajateltu, jos päättäisin vielä tämän vuoden puolella nousta kehään? Ja kesällähän siis seuralla on kesäloma. Pitää itse käydä treenikavereiden kanssa vääntämässä omalla ajalla.
Kuinka aikaisin itse olet harrastuksen aloittamisesta mennyt ekaan matsiin. Ja nyt tarkoitan siis kaikkia kamppailulajeja. Innolla odotan vastauksia.:worship:

Mee vaikka heti jos valmentaja päästää. Nykyään vaparissa kun on D- ja C-säännöt niin vähän helpottavat sitä kynnystä nousta kehään.

Mulla kesti aika kauan ennenkuin kamppailulajeissa menin kilpailemaan ja se on ainut asia mitä oon "urallani" katunut.

Kyllä jos resurssit riittää niin heti alkeiskurssin jälkeen voi huoletta kehään hypätä. Tosin vastustaja kannattaa huolella valita ettei heti ensimmäisen matsi mene ihan övereiksi.

Jos pohjaa on muista lajeista ja intoa nousta kehään niin heti kun löytää sopivan vastustajan(=myös suht aloittelija). Mites muuten nuo sääntöluokat, onko ne aina sovittavissa vai onko jokin raja monta pitää otella ennenkuin voi kovempaa otella? Kiinnostaisi itseänkin pikkuhiljaa lajin vaihto vapariin ja lähellä olisi parikin seuraa, mutta jos maissa ei saa lyödä niin ei kiinnosta kyllä otellakkaan koska painia en ole päässyt kovin aktiivisesti treenaamaan vaikak perusjutut onnistuu niin yhtä vahvaa ottelijaa vastaan puhtaassa painissa uskon häviäväni melko herkästi jos toinen osaa pitää maassa vähääkään ja ei saa häiritä lyönneillä.

Eiköhän se kuitenkin kannata lähteä ns. helpompien sääntöjen kautta liikkeelle varsinkin jos et osaa hyvin painia. Saattaa kyyti olla kylmää huonoihin positioihin jouduttaessa. Amatöörisäännöt on kuitenkin armeliaammat tuossa suhteessa kun ei saa lyödä maassa..

Itse kävin ottelemassa 3kk vaparitreenin jälkeen, ja niin on tehnyt moni muukin MMA imatralainen. Viime syksynkin peruskurssilaisista on kaksi tyyppiä käynyt kehässä, toinen jo pari kertaa. Eli ei sitä ottelemistä kannata turhaan pelätä, kehään vaan jos siltä tuntuu. Ensimmäinen vastus saattaa olla melkosen paljon parempi, mutta kokemustahan sieltä vain aluksi haetaan.

Mä kyllä suosittelisin sulle muutamaa subbari kisaa eka alle. Itellä oli helvetin kovat luulot omista taidoista ekoissa kisoissa, hehe! Tuli aika reippaasti turpiin. Eihän noissa D-säännön matseissa tosin saa edes tyrmätä vastustajaa, ni ei kai ne nyt kauheen raakoja ole. Mutta mä sanoisin että käy painimassa eka ja sitten siirryt vapari kehiin jos edelleen löytyy itseluottamusta.

Siis kyllä mä painissa pärjään, sparrissakin ihan hyvin mennyt mm. SM kultaa hapkidossa voittanutta kaveria vastaan jolla on subbari tausta. Liikkua osaan, sweeppejä, shootata sekä jopa jotenkin sprawlta, mutta lukottaminen tuntuu nihkeältä jos toinen osaa niitä lukkoja vähääkään välttää... tätä tarkoitin että ei huvita sinne maahan painimaan mennä jos ei saa g'n'p:tää.

Itse kävin ottelemassa 3kk vaparitreenin jälkeen, ja niin on tehnyt moni muukin MMA imatralainen. Viime syksynkin peruskurssilaisista on kaksi tyyppiä käynyt kehässä, toinen jo pari kertaa. Eli ei sitä ottelemistä kannata turhaan pelätä, kehään vaan jos siltä tuntuu. Ensimmäinen vastus saattaa olla melkosen paljon parempi, mutta kokemustahan sieltä vain aluksi haetaan.

Milloinkas imatralla on peruskursseja taas, sitäkautta on varmaan helpoin tulla mukaan(vaikka peruskurssin olen käynyt toisaalla), mutta yleensäkkin sekaan hyppääminen tapahtuu varmaan tuotakautta vai voiko sinne hyökätä palloilemaan suoraan sekaan? Toki on kilpaurheilu taustaa takana en nyt ihan tyhjistä kuvittele hyppääväni mukaan vapariin :hyper:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä nyt hyvä mies kumminskaan mene ottamaan B-matseja! Voi olla aika harvassa sun tasoset kaverit siinä luokassa :D Voi tulla turpaan niin ettet kehään enää sen jälkeen uskalla nousta...

Se riippuu niin paljon, kunhan aluks saan perseeni edes raahattua salille ja katselen vähän sitten. Mutta onko totta että porukka haluaa aloittaa noilla kevyemmillä säännöillä? Eli esim. B säännöillä ei ole mahdollista kohdata aloittelijaa? Kun eikös vaparissa ole ikäraja 16 tai 18 tai jotain? Itseäni ei ainakaan ikinä ole kiinnostanut mennä mitään tekniikkamatseja ottamaan vaan suoraan kilpailemaan, ekalla kerralla tuli rumasti kyllä turpaan(~2kk treeniä ilman mitään pohjaa) mutta ainakaan tähän mennessä ei ole ns "sattunut" ollenkaan vaikka on hävinnyt :D

Siis kyllä mä painissa pärjään, sparrissakin ihan hyvin mennyt mm. SM kultaa hapkidossa voittanutta kaveria vastaan jolla on subbari tausta. Liikkua osaan, sweeppejä, shootata sekä jopa jotenkin sprawlta, mutta lukottaminen tuntuu nihkeältä jos toinen osaa niitä lukkoja vähääkään välttää... tätä tarkoitin että ei huvita sinne maahan painimaan mennä jos ei saa g'n'p:tää.

ottelua ei tarvitse voittaa lukolla,g&p:lla jne pisteitä saa eri positioista,alasvienneistä,aktiivisuudesta......
itse nousin kehään 2kk peruskurssin jälkeen ja hauskaa oli,sai jännittää hieman ja muuta mukavaa.d tai c säännöillä lähtisin koittaa,subbaria unohtamatta,niitä kisoja vaan ei liikaa ole.mma salikisoja on svolilla varmaan kerran kuussa tai parissa.svolin toiminnasta ja "oikean" vastustajan löytämisestä on pelkkiä hyviä kokemuksia.

SVOL:ssa on nykyään periaate, että ensin pitää ottaa kaksi D-matsia alle, sen jälkeen pitää voittaa C-luokassa 5 ottelua ennen kuin voi anoa liiton hallitukselta lupaa siirtyä B-luokkaan ja A-luokan ottelijaksi luokitellaan automaattisesti, kun on voittanut 5 ottelua B-luokasssa. Alle 18-vuotiaat ottavat lähtökohtaisesti vain D-säännöillä, mutta kaksi alle 18-vuotiasta voivat ottaa keskenään C-säännöillä, jos ovat voittaneet jo vähintään 5 ottelua.

Kyllä C-luokan matsit ovat jo ihan kovia matseja, tyrmääminen on sallittua. B-luokassa hanskat vaihtuvat ohuempiin, saa vetää polvia päähän pystyssä ja matossa tulee iskut mukaan. Ei ole nykypäivää laittaa aloittelijoita ottamaan niin kovilla säännöillä. D- ja C-luokissa otteleminen kehittää teknistä ja taktista osaamista antaen pohjan ammattilaissäännöillä ottelemiseen.

Minä nyt vähän suosittelisin, että et Veijari lähtisikoettamaan ammattilaisvapaaotteluita pelkästään sillä pohjilla, että pärjäät jollekin hapkido-ottelijalle. Se voi olla aika vaarallista.

Jep, kyselinkin että onko mahdollista otella aloittelijoiden kesken noilla kovemmilla säännöillä en sitä että josko saisin otella ammattimiesten kanssa. Ja pmaunu tähän vastasikin.

Edit: Tosiaan, vaikka ollaankin monista asioista erimieltä niin ei tarttee jokakerta tulla provoamaan kun tilaisuus löytyy. :piis:

Kyllä, jos tyrmäät vastustajat sut diskataan. Tarkotus on vissiin käydä enemmänski tekninen ottelu.

Varmastikin erittäin paljon lajikohtainen kysymys, mutta ihan pakko kertoa oma kokemus tähän. Kaikenmaailman kuntonyrkkeilykokeilujen ja pitkien taukojen jälkeen olin harrastanut kilpanyrkkeilyä oikeastaan vasta neljä kuukautta, kun menin puntarille ensimmäistä kertaa. Viikolla mietin, että ei hemmetti, ei oo järkee. Kakkosvalkku sanoi kannustavasti että "on siellä huonompiakin kuin sinä" :D. Menin ottamaan matsin (huippukokenutta vastustajaa vastaan, mutta siihen aikaan tässäkin lajissa tekniikkasäännöt aluksi). Hieno kokemushan se oli. Pärjäsin ihmeen hyvin ja tajusin lopullisesti että tätä tahdon tehdä. Motivaatiota treenaamiseen tuli uudella tavalla, kun tiesi vähän mitä se otteleminen on.

OT: Naisnyrkkeilyssä näkee kyllä surullisen paljon sitä, että kehään noustaan ilman minkäänlaista tajua lajin luonteesta. Lyönnit huiskitaan minne sattuu, eikä suojauksesta tai väistämisestä tajuta vittujakaan. Näin ollen en omassa lajissani menisi kovin helposti ihan aloittelijaa laittamaan kehään. Pikku hiljaa alkavat ehkä tajuta, että ei se tässä(kään) lajissa enää ole ihan niin heleppoo (jos koskaan on ollutkaan).

Kannattaa huomata, että taka-ajatuksenani oli vain kertoa se, että itse olin tietenkin jo aloittelijana niiiin hyvä että kehään meneminen oli hyvä ajatus. Hah!

Jep, kyselinkin että onko mahdollista otella aloittelijoiden kesken noilla kovemmilla säännöillä en sitä että josko saisin otella ammattimiesten kanssa. Ja pmaunu tähän vastasikin.

Edit: Tosiaan, vaikka ollaankin monista asioista erimieltä niin ei tarttee jokakerta tulla provoamaan kun tilaisuus löytyy. :piis:

Se on erittäin vaarallista, vaikka myös vastustaja olisi aloittelija. Usein ihmiset, jotka eivät ole otelleet, eivät tajua ollenkaan, kuinka vaarallista se matsaaminen on. Se, että aikuinen mies istuu rinnan päällä ja mättää nyrkillä päähän täysin voimin ei ole mikään vitsi!

Erityisesti aloittelijoiden kesken tasoerot voivat olla suuria, kun ottelijoiden esityksiä ei tunneta ja lisäksi puolustuskyky osumia saaneena on kokemattomalla heikko. Siksi kaikissa lajeissa on systeemi se, että aloittelijat ottavat ensin kevyemmillä säännöillä ja enemmillä suojilla ja vasta sitten lähtevät ammattilaismatseihin.

On ihan turha kuvitella olevansa niin kova jätkä, että voi suoraan hypätä ammattilaismatseihin. Ne muutkin ottelijat ovat kovia jätkiä ja silti menevät amatöörimatsien kautta, koska se on järkevintä. Vapaaottelussa on kyllä kokeiltu tätä "suoraan ammattilaissäännöillä"-systeemiä ja siitä on luovuttu juuri siksi, että tuli hirveitä teurastuksia.

Mitä tulee provoamisiin, niin minulla ei ole aavistustakaan siitä, mistä erimielisyyksistä puhut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom