Kryptattu tiedosto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vekku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko se joku zipattu tiedosto, joka on vain salasanalla suojattu? Jos se on oikeasti kryptattu, niin onnea matkaan vaan.. :D

Jahas olin hidas. :)

Tomi sanoi:
Mikäs tiedostomuoto? Annas kun arvaan; rar-paketti?

Mikä on tämä rar-paketti? Kun kerran oli ihan sellainen wordilla tehty pöytäkirja lähetetty mulle tuossa muodossa ja eipä sitten avautunut millään.

xjussix sanoi:
Onko se joku zipattu tiedosto, joka on vain salasanalla suojattu? Jos se on oikeasti kryptattu, niin onnea matkaan vaan.. :D

Jahas olin hidas. :)

Juuri näin, eli jos kyse on pelkästään salasanalla suojatusta filestä, on sellaisen krakkaaminen lasten leikkiä.
Jos se on vahvasti salattu esim:AES 256:lla niin saathan sä sen auki, jos sulla on tarpeeksi voimaa takana jauhamaan sitä Brute Forcella, mutta tuskin kuitenkaan.

Japa, Winrar pakkaa tiedostoja pienemmiksi, ja näiden tiedostojen muoto/pääte on .rar. Ne siis aukeaa Winrarilla tai jollain muulla, joka tukee rar-tiedostoja.

xjussix sanoi:
Japa, Winrar pakkaa tiedostoja pienemmiksi, ja näiden tiedostojen muoto/pääte on .rar. Ne siis aukeaa Winrarilla tai jollain muulla, joka tukee rar-tiedostoja.

Jep. Ultimate zip on myös hyvä ohjelma. Sillä aukee aika moni pakattu tiedosto .rarit mukaanlukien.

Kimmo sanoi:
Juuri näin, eli jos kyse on pelkästään salasanalla suojatusta filestä, on sellaisen krakkaaminen lasten leikkiä.
Jos se on vahvasti salattu esim:AES 256:lla niin saathan sä sen auki, jos sulla on tarpeeksi voimaa takana jauhamaan sitä Brute Forcella, mutta tuskin kuitenkaan.

Porukka ei näköjään oikein ymmärrä kryptaamisesta paljoakaan. Mistäs muuten luulet, että se AES 256 avain generoidaan? Yleensä annat salasanan, jonka jälkeen salasanasta generoidaan tuo avain. Toki voit random datan pohjalta generoida avaimen, mutta silloin avain täytyy kopioida toiseen paikkaan binäärimuodossa, eikä pelkästään riitä, että avaat sen samalla ohjelmalla antamalla saman salasanan. Mutta yhtä hyvin voisit pyytää salasanana AES 256 avainta. Se vaan saattaa olla ongelmallinen muistaa. :)

Eli lyhyesti salasanasuojaus = kryptaus. Niillä ei ole mitään eroa. Ainoa millä on eroa on se, että salasanasuojauksessa on olemassa jokin funktio jolla luodaan salasanasta tuo avain, jonka jälkeen siis tiedosto kryptataan saadulla avaimella. Tässä tietysti sillä on merkitystä kuinka vahvan kryptoalgoritmin valitsee. Samalla tietysti toivotaan myös, että määritellyllä salasanan maksimipituudella on avaimen generoiva funktio injektio. Toki, jos salasana on huono, niin ei auta vaikka se lopullinen kryptaus suoritettaisiin vahvalla algoritmilla.

Mutta salasanasuojaus ei siis ole fundamentaalisesti heikompi kuin kryptaus, koska ne ovat sama asia. Ero tulee siitä, että salasana saattaa olla helposti arvattavissa, mutta jos sulla on esim. 20 merkkiä pitkä salasana, jossa erikoismerkkejä, niin tuossa on ehtinyt tapahtua jo sellainen kombinatorinen räjähdys, että sitä ei enää löydetä ellei alla olevan algoritmin kryptoanalyysi paljasta keinoa hyökätä suoraan kryptoalgoritmia vastaan. AES:lle ei tosin (vielä) tämmöisiä tunneta. Jo noin 10 merkin mittainen salasana tosin alkaa olla vaikeasti murrettavissa, koska mahdollisia salasanoja on about 64^10=2^60.

Monissa ohjelmissa vaan turvaudutaan todella huonoihin vanhoihin algoritmeihin. Nuo softat, joilla saa monien ohjelmien salaukset purettua perustuu juuri käytettyjen algoritmien heikkouteen. Niissä ei siis brute forcella käydä läpi kaikkia salasanoja.

Tää nyt meni hiukan off topic... mutta salasanasuojauksen idea kuitenkin on, että sisältö on suojattu, jolloin sitä ei kuulu saada auki...

Mites nyt siis kannattaa tehdä kun hankin bittorentin avulla pelin ja ne rar tiedostot vaatii salasanan, enkä saa niitä auki...:nolo:

Mariachi sanoi:
Mites nyt siis kannattaa tehdä kun hankin bittorentin avulla pelin ja ne rar tiedostot vaatii salasanan, enkä saa niitä auki...:nolo:
Kannattaa ottaa selvää kenen luoma torrentti on kyseessä.
Jos latasit itse torrent-filen joltakin nettisivulta, niin todennäköisesti salasana on jossakin siellä sivuilla näkyvissä. Yleensä nämä salasanat taitavat olla muotoa "www.torrenttisaitti.com". En tosin itse ole torrentteja käyttänyt yli vuoteen, mutta tuskinpa tuo tilanne on paljon muutunut.

Lord sanoi:
Kannattaa ottaa selvää kenen luoma torrentti on kyseessä.
Jos latasit itse torrent-filen joltakin nettisivulta, niin todennäköisesti salasana on jossakin siellä sivuilla näkyvissä. Yleensä nämä salasanat taitavat olla muotoa "www.torrenttisaitti.com". En tosin itse ole torrentteja käyttänyt yli vuoteen, mutta tuskinpa tuo tilanne on paljon muutunut.
Joo, kokeilin eri vaihtoehtoja ja se nettiosoitehan se salasana oli....kiitoksia vaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom