Kreatiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Unikko
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
45
Käyttääkö monikin mimmi kreatiinia? Minkälaisia annostuksia sitä otatte ja kuinka usein? Purkin kyljessä olevien tankkausohjeiden mukaan vai ihan säännöllisesti esim. päivittäisen proteiinilisän mukana vai palkkarissa treenin jälkeen? Oletteko huomanneet kreatiinin aloittamisen jälkeen minkäänlaista treenipainojen kasvua tms.?

Ostin pitkän harkinnan jälkeen ihka ensimmäisen kreatiinipurkin ja mietin, kuinka sitä kannattaisi ottaa... Lisäproteiinia itse käytän vain treenin jälkeen kolmesti viikossa ja siinä on olleet tähän asti ainoat lisäravinteet (joo, malto ois ihan jees, mutta korvaan sen banaanilla tms., kun on niin paljon kivempi syödä jotain hyvvää :)).

Onkohan kreatiinista mitään iloa vain kolme kertaa viikossa treeninjälkeisen normiproteiinijauheen kanssa otettuna? Kreatiinin aloitan lähinnä sen takia, että haluaisin jonkinlaista boostia paikalleenjymähtäneisiin treenipainoihin, joten näin asiaa ajateltuna säännöllinen päivittäinen käyttö tankkausjaksoineen voisi olla optimaalisin vaihtoehto?

Yleisellä puolella kreatiinista on paljon keskustelua, käytin kyllä hakua ;), mutta haluaisin kuulla ihan mimmien omakohtaisia kokemuksia.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Moikka
No mäpäs vastailen sulle, vaikka en nyt tiedä miten paljon tällaisen aloittelijan puheista on hyötyä:rolleyes: .

Aloitin kreatiinin käytön vasta n. 3 viikkoa sitten ja otin juuri sen purkin kyljen mukaisen tankkauksen alkuun. Sen jälkeen olen jatkanut ottamalla 5g päivässä, treenipäivinä palkkarin seassa, välipäivinä aamupalalla.

Todella näkyvää eroa entiseen en ole kokenut, mutta kyllä sanoisin, että sarjakestävyys on itsellä parantunut ja ehkä sen pari toistoa jaksaa enemmän krean ansiosta. Huvin vuoksi kävin vaa'alla ennen ja jälkeen tankkauksen nähdäkseni miten paino nousee: nousihan se, noin kolme kiloa tuli nesteen ansiosta lisää!

Ehkä koko kreatiinin buustaava vaikutus on pelkkää placeboa, mutta mitäs siitä, pääasia että painot nousee:whip: !

Valitettavasti en osaa sanoa että riittääkö krean otto pelkästään treenipäivinä, siihen toivottavasti muut osaavat kertoa faktaa:)!

Hmm, onkohan tuo nesteenkertyminen yleensäkin miten valtaisaa? Tyyliin kättä ei saa puristettua nyrkkiin, kun on sormet niin nakkeina... Tämä kyllä taitaa olla aika yksilöllistä ja selviää vain kokeilemalla.

Sellainen juolahti mieleen, että tankkausjakson aikana neuvotaan ottamaan kreatiinia neljästi päivässä: aamuin, illoin, ennen treeniä ja treenin jälkeen. Oletko ex-tavis:) ottanut myös lepopäivinä tuon satsin neljästi päivässä?

edit: ex-Tavis, sun nimimerkin jälkeinen hymynaama muuttuu tollaiseksi naaman kuvaksi, kun sen kirjoittaa : ja ) merkeillä

Sanoisin että turha pelätä mitään valtaisaa nesteen kertymistä. Itse kun aloitin kreatiinin käytön niin saattoi paino pari kiloa nousta, mutta ei ole ollut mitenkään turvonnut olo. Nykyisin käytän kreatiinia palkkarissa 7-8g neljänä päivänä viikossa.

Samaa mieltä Sundaen kanssa siitä, ettei kreatiini mitään järkyttävää nesteen kertymistä aiheuta. Aloitin kreatiinikuurin 2 kuukautta sitten, ja aikomus olisi jatkaa vielä marraskuun loppuun asti. Sen jälkeen off ainakin kuukauden, jonka jälkeen katson aloitanko uuden kuurin vai kevätdieetin :D

Kuten ex-tavis minäkin aloitin viikon latausjaksolla (4 x 5 g) jonka jälkeen olen ottanut 5 g päivässä. En kuitenkaan ota koko satsia palkkarissa, vaan puolet ennen treeniä, ja puolet sen jälkeen. Toimii ainakin minulla :) Ja ymmärtääkseni sitä pitäisi ottaa joka päivä, riippumatta siitä treenaako vai ei.

Muumineito sanoi:
Samaa mieltä Sundaen kanssa siitä, ettei kreatiini mitään järkyttävää nesteen kertymistä aiheuta.QUOTE]

Mulla kans menossa kuuri vielä tämän kuun ja sit taukoa kuukauden. Aloitin tankkauksen ohjeitten mukaan 4*5g pvä:ssä myös lepopäivinä ja nyt otan 5g treenin jälkeen paulautusjuomassa. Lepopäivinä otan illalla ennen nukkumaanmenoa Fast Dextroon sekoitettuna jossa on myös glutamiini.
Uuden 3kk kuurin aloitan tammikuussa.

Unikko sanoi:
Hmm, onkohan tuo nesteenkertyminen yleensäkin miten valtaisaa? Tyyliin kättä ei saa puristettua nyrkkiin, kun on sormet niin nakkeina... Tämä kyllä taitaa olla aika yksilöllistä ja selviää vain kokeilemalla.

Sellainen juolahti mieleen, että tankkausjakson aikana neuvotaan ottamaan kreatiinia neljästi päivässä: aamuin, illoin, ennen treeniä ja treenin jälkeen. Oletko ex-tavis:) ottanut myös lepopäivinä tuon satsin neljästi päivässä?

edit: ex-Tavis, sun nimimerkin jälkeinen hymynaama muuttuu tollaiseksi naaman kuvaksi, kun sen kirjoittaa : ja ) merkeillä

No niin, sehän tietenkin unohtui sanoa tuossa aiemmassa postauksessa, että nesteenkertymistä en itse kyllä olisi millään muuten huomannut kuin vaa'alla käydessäni, joten mm. nuo kauhukertomukset sormien turpoamisesta on kyllä mun kokemuksen perusteella todellista :anssi: ,heh!

Otin todellakin tankkausjaksolla sen 4 kertaa päivässä 5g, oli treenipäivä tai ei(treenipäivinä niistä siis yksi jälkeen treenin, lepopäivinä suunnilleen tasaisin väliajoin koko päivän ajalle..).Nyt ylläpidolla otan vain se 5g kerran päivässä, treenipäivinä palkkarin seassa. Taidan kyllä minäkin vaihtaa Muumineidon käyttämään tapaan, jossa otetaan kreatiini ennen ja jälkeen treenin siis kahdessa osassa. Silloin luulisi sen imeytyvän parhaiten!

:offtopic:
Nimimerkissäni on kyllä kieltämättä vähän "hiomisen varaa",heh, pitäisikin ehkä muuttaa tuo turha hymiö tuosta lopusta pois; mähän olen pelkkää hymyä muutenkin niin mitä sitä enää turhaan korostamaan:lol2: .

Oon käyttäny kreatiinia on-off n. puolitoista vuotta. Eka kerralla tein tankkauksen ja myöhemmin en ole sitä tehnyt. Nykyään usein sanotaankin, ettei tankkausta tarvitse. En tiedä vaikuttaako mulla tuo tavallinen kreatiini oikein millään tavalla, ehkä tuo toiston lisää tai korkeintaan kerää nestettä. Ei todellakaan mitään nakkisormiefektiä tosin!

Nykyään otan 5g ennen treeniä ja 5g treenin jälkeen. Lepopäivinä en ota ollenkaan. Vastikään mulla oli tosin kokeilussa SAN Nutritionin V12 ja se on kyllä paras kreatiinituote mitä oon käyttänyt. Ne pumpit oli jotain ihan käsittämätöntä, tuntu että hiha repeää ja housut ratkeaa. :D Tulokset kipusi ylöspäin koko ajan, mutta niin ne on tehneet ennen V12:stakin tänä kesänä/syksynä. Seuraavaksi testailen sitten SANin Vault:ia.

Faidra sanoi:
Oon käyttäny kreatiinia on-off n. puolitoista vuotta. Eka kerralla tein tankkauksen ja myöhemmin en ole sitä tehnyt. Nykyään usein sanotaankin, ettei tankkausta tarvitse. En tiedä vaikuttaako mulla tuo tavallinen kreatiini oikein millään tavalla, ehkä tuo toiston lisää tai korkeintaan kerää nestettä. Ei todellakaan mitään nakkisormiefektiä tosin!

Nykyään otan 5g ennen treeniä ja 5g treenin jälkeen. Lepopäivinä en ota ollenkaan. Vastikään mulla oli tosin kokeilussa SAN Nutritionin V12 ja se on kyllä paras kreatiinituote mitä oon käyttänyt. Ne pumpit oli jotain ihan käsittämätöntä, tuntu että hiha repeää ja housut ratkeaa. :D Tulokset kipusi ylöspäin koko ajan, mutta niin ne on tehneet ennen V12:stakin tänä kesänä/syksynä. Seuraavaksi testailen sitten SANin Vault:ia.

Hmm, eli tämän kommentin perusteella kreatiinilla voi ajatella olevan jotain positiivisiakin vaikutuksia voimatasoihin. Jotkut sanovat, että toimii, toisten mukaan mitään huomattavaa muutosta ei tapahdu. Olen itse tosi skeptinen lisäravinteiden suhteen ja nyt on ihan mielenkiintoista seurata miten itselläni tuo kreatiini toimii, siis jos toimii. Sikäli kun toimii, voisi ehkä usakaltautua testailemaan muitakin tuotteita...

Itsekin käytän kreatiinia palautumisjuoman mukana sen kukkurallisen teelusikan. Ja vapaapäivinä myös iltapalalla. Itse käytin latausjaksolla 20g sijasta 10g, mut ei sitä latausjaksoa ole välttämätön pitää. Ja itse meinaan käyttää tuon 300g purkin loppuun, meneepä siinä miten monta viikkoa sitten tahansa, ja sen jälkeen pidän n. kuukauden tauon kreatiinista. Perusteluina sellainen, että elimistöhän tottuu siihen, että sitä tulee purkista eikä sen silloin itse tarvitse sitä valmiistaa niinkuin normaalisti jos et ota kreatiinia. Kuukauden aikana elimistön omat toiminnot kerkeävät palautua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä oon muutamia kuurej asitä kyttänyt ja aina on muutama toisto tullut sarjoihin lisää ja paremmin jaksaa sarjoissa puristaa aina loppuun asti oikein kunnolla!!! Muutaman kilon on painokin kyl aina noussut, mutta ei mitään dramaattista...
Tankkausvaihetta en ole koskaan käyttänyt, kun sitä ei kuulemma välttämättä tarvita ja juuri se ainakin kerää sitä nestettä varmaan vähän reilumminkin!!
Noin 5g päivässä palutumisjuomassa. Lepopäivinä kannattaa krea ottaa aamupalan yhteydessä, koska hiilarit auttaa sen imeytymiseen!!! Ainökin näin olen viisaammilta oppinut;)
Noin 10 viikon käytön jälkeen kannattaa pitää saman pitunen tauko ettei munuaiset rasitu liikaa!!!:thumbs:

Eikö kellään mimmillä ole tullut vatsavaivoja kreatiinista? Itse kokeilin joskus kesällä kreatiinia ekaa kertaa elämässäni, ja mulle ainakin tuli vatsakipuja, vaikkeivät annokset kovin suuria edes olleet :( EDIT: Kyseessä on Sports Science (?) -merkkinen monohydraatti.

Gillyanne sanoi:
Eikö kellään mimmillä ole tullut vatsavaivoja kreatiinista? Itse kokeilin joskus kesällä kreatiinia ekaa kertaa elämässäni, ja mulle ainakin tuli vatsakipuja, vaikkeivät annokset kovin suuria edes olleet :( EDIT: Kyseessä on Sports Science (?) -merkkinen monohydraatti.

Nyt viimeksi kun aloitin käyttämään kreatiinia niin illalla salin ja palautumisjuoman jälkeen meni kyl maha vähä sekaisin, mut sen jälkeen ei oo ollu mitään ongelmia!!
Voihan se olla että aluksi vatsa voi vähän reagoida, mutta jos vaan pystyt niin käytä viikon ajan ja katso muuttuuko tilanne....:thumbs:

Mun miehellä ainakin on kreatiini reagoinut niin, että puol tuntii kreatiinin ottamisen jälkeen täydellä vauhdilla vessaan ja se on sitten ollut sitä melkein läpi päivän :nolo:

Harkitsin myös ite sen alottamista, mutta se jäi vaan harkinnan tasolle, kun omat reenit meni nyt nilkkavaivojen takia puihin.

Zone-sarja -42%
Gillyanne sanoi:

Kannattaa varmasti kokeilla erimerkkisiä tuotteita. Itse käytän Reflexin Creapure-merkkistä monohydraattia, eikä ole ollut mitään ongelmia. Kunhan sekoittaa riittävään määrään nestettä. Ja tuleehan siitäkin vessahätä... kun vetää suuria määriä vettä :lol2:

Kreatiinisitraatista ei ole tällä mimmillä kokemusta, mutta olen sitä käyttäviltä kuullut että se olisi jotenkin vatsalle hellävaraisempi..? Totta tai tarua.. en tiedä :) Olisi kiva kuulla mimmien kokemuksia sitraatista... Onko joku kokeillut?

ikiliikkuja sanoi:
Mun miehellä ainakin on kreatiini reagoinut niin, että puol tuntii kreatiinin ottamisen jälkeen täydellä vauhdilla vessaan ja se on sitten ollut sitä melkein läpi päivän :nolo:

Mulla vähän sama juttu. Otin teelusikallisen kerran päivässä ja maha meni niin sekaisin, ettei sitä montaa päivää viitsinyt käyttää. Ajan kanssa saattaisi helpottaa, mutta pitäis varmaan koittaa lomalla, että ois koko ajan vessan läheisyydessä! :D

ikiliikkuja sanoi:

Harkitsin myös ite sen alottamista, mutta se jäi vaan harkinnan tasolle, kun omat reenit meni nyt nilkkavaivojen takia puihin.

Mulla menee pakki aivan sekaisin kreatiinista, vessaan on enemmän kuin kiire koko päivän ja jokaista aivastamista odottaa kauhulla. Useampaa merkkiä oon kokeillut, pitänyt taukoa, kokeillut taas ja aina sama homma.

Vatsa ei tuu kipeäksi kuten Gillyannella, mutta kaikki mitä sisälle laittaa (ja vaikkei laittaisikaan), tulee ulos melko välittömästi.

Keskiviikkona aloitin kreatiinitankkauksen; vatsa ei ole mennyt sekaisin, eikä mitään muitakaan oireita tullut... Toimiikohan tää olleskaan.... Kai sen nyt seuraavan kuukauden sisällä näkee tuloksissa. Ennen joulua on parempi näkyä tai heitän loppupönikällä veslintua!

Tuo kreatiini on siitä jännä että toiset ei huomaa mitään eroa toiset taas suurenkin eron...Itse kokeilin ekan kerran kreatiinia vasta viime keväänä, kisojen jälkeen. Paino nousi mulla 3kg. Ja huomasin kyllä nesteisyyden ja turpoamisen. Käytin tankkausjakson + 4vkoa 5g päivittäin. Kyllä aineella jotain vaikutusta oli, mutta rupes tuo nesteisyys ottamaan päähän ja lopetin. Paino jäi siihen mihen oli noussut, eli toivon mukaan lihas kasvua tapahtui :) Ajattelin alottaa uusiksi niin että otan 5g palkkariin...

Itse en huomannut vatsaoireita mutta mieheni valittaa, että maha menee siitä aina ihan sekaisin. Kaverini ei taas huomannut mitään eroa kun aloitti kreatiinin Paino ei noussut eikä voimataso...

Mitä todellisia hyötyjä kreatiinin käyttäjät ovat havainneet? Itse en meinaa ole koskaan käyttänyt ja asia on harkinnan alla.

Latest posts

Back
Ylös Bottom