Kreatiini & glutamiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja angelo
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Aloitin aiheesta nyt uuden threadin kun en löytänyt aiemmilta sivuilta vastaavaa. Jos sellainen kuitenkin on, niin tämän voi lykätä sinne.

Minkälaisia kokemuksia teillä on kreatiinin ja glutamiinin käytön eduista/ haitoista? Itse aloin nyt ottamaan molempia, kun kuulin että niistä voisi olla paljon hyötyä tässä nousujohteisessa treenaamisessa. Aloitin kreatiinin pienellä annoksella (2g/pv) välttääkseni sitä "turvotus-efektiä" :D Aiheuttaako kreatiini teillä turvotusta tms.? Kuinka nopeasti käytön aloittamisesta olette huomanneet vaikutuksia treenissä? Entäpä glutamiinin vaikutukset? Kaikenlaiset mielipiteet ja kokemukset tervetulleita :)

Aloitin aiheesta nyt uuden threadin kun en löytänyt aiemmilta sivuilta vastaavaa. Jos sellainen kuitenkin on, niin tämän voi lykätä sinne.

Minkälaisia kokemuksia teillä on kreatiinin ja glutamiinin käytön eduista/ haitoista? Itse aloin nyt ottamaan molempia, kun kuulin että niistä voisi olla paljon hyötyä tässä nousujohteisessa treenaamisessa. Aloitin kreatiinin pienellä annoksella (2g/pv) välttääkseni sitä "turvotus-efektiä" :D Aiheuttaako kreatiini teillä turvotusta tms.? Kuinka nopeasti käytön aloittamisesta olette huomanneet vaikutuksia treenissä? Entäpä glutamiinin vaikutukset? Kaikenlaiset mielipiteet ja kokemukset tervetulleita :)

Itse aloitin kreatiinin käytön huhtikuun alussa, eka viiden pvän tankkausvaihe ja sitten n. 5-10g/pvä. En ole suoranaisesti huomannut mitään erikoista turpoamista, ainoastaan toi suun kuivuminen ja kova jano (tämä oli kyllä enimmäkseen silloin tankkausvaiheessa). Enkä kyllä osaa yhtään sanoa mitään siihen, että onko tullut nostetta treeneihin. Hieman enemmän hikoilua tosin joo. No, kohta on krea-kuuri ohi ja sitten näen miten treenien käy :hyper:

Seuraavaan krea-kuuriin hankin toista merkkiä. :rolleyes:

Glutamiinista ei erityisesti ole vielä kokemusta...

Itse aloitin kreatiinin käytön huhtikuun alussa, eka viiden pvän tankkausvaihe ja sitten n. 5-10g/pvä.

Mitä sulla tuo tankkausvaihe tarkoitti käytännössä? Suurempi päiväannos kuin tavallisesti vai toi sama 2g/pv? :)

Mitä sulla tuo tankkausvaihe tarkoitti käytännössä? Suurempi päiväannos kuin tavallisesti vai toi sama 2g/pv? :)

Joo siis, tankkausvaiheessa (jota siis kesti 5 päivää) päiväannos oli noin 20g, joka oli sitten jaettu neljään osaan, eli 4 x 5g/pvä. Sen jälkeen sitten jatkoin ylläpidolla noin 5g/pvä...tätä vielä about viikon verran, sitten pidän kuukauden tauon.

Pari yritystä ollut kreatiinin kokeilussa, mutta tyssänneet järkyttäviin ylävatsakipuihin tankkausvaiheessa.. Kuulema elimistö tottuu siihen niin että ne kivut jää pois, mutten kokenut kuitenkaan sen arvoiseksi:rolleyes:
Glutamiinia käytin kun aloitin, mutten huomannut oikeastaan mitään erikoisempaa vaikutusta mihinkään.. siellä se purkki lojuu kaapin pohjalla.

En nyt muista ulkoa, mutta olikohan se tankkausjaksolla 20g/päivä?
eli jos meinaat sitä käyttää, niin tuosta 2g annoksesta ei ole mitään hyötyä. Jos kehosi ei kerää nestettä, niin ei se ainekaan silloin toimi. Tämä on yksilöllistä, mutta odotettavissa olisi nyt ainakin muutaman kilon painon nousu nesteen kertymisen vuoksi, jos aine imeýtyy ja menee soluihin. (Kreatiini eli kreatiinimonohydraatti (metyyliguanidiinietikkahappo) [NH2-C(NH)-N(CH3)CH2COOH], on elimistön luonnollinen yhdiste, joka auttaa varastoimaan energiaa lihassoluihin.) Sehän siis lisää lihaksissa olevan veden määrää, siitä painon nousu. Luonnollisesti sitä on kehossa n. 120g.

Kreatiinin nauttiminen suun kautta luonnollisesti vähentää sen tuotantoa elimistössä, joten siksikään en sitä harjoituskaudella käytä. (Samoin kuin tässä tämän hetken tilanteessa, kun pitäisi pudottaa painoa kisoihin. EM-kisoissa sitten on 5kg ylempi painoluokka kuin mihin nyt pudottelen, niin sitten siitä kreatiinista olisi pelkkää hyötyä, saisi se painokin nousta;) )

Mainosten mukaan kasvattaa suorituskykyä voimalajeissa 10 - 15%, edellyttäen että tankkaus on onnistunut. Perustuu siis siihen lihassolujen parantuneiden energiavarastojen käyttöön. Ei itsessään kasvata itse lihasta.
Muistathan ottaa hiilaria samaan aikaan, jotta ilmeytyy!

Joillain on sitten vielä käytössä vuorottelu, esim. 1. vko kreatiinia, 2. vko karnitiinia, 3. vko glutamiinia.. ilmeisesti siksi, ettei elimistön oma tuotanto mene sekaisin.

En nyt muista ulkoa, mutta olikohan se tankkausjaksolla 20g/päivä?
eli jos meinaat sitä käyttää, niin tuosta 2g annoksesta ei ole mitään hyötyä.

Juu taitaapi olla totta.. Pelkäsin vaan sitä pöhötystä, mutta eipä sitä ole pahemmin nyt tullut vaikka siirryin tuohon 20g:n päivässä :rolleyes: kiitti kommenteista!

Tässä muutamia tietoja tuosta kreatiini-puryvaatista:
· 5 kertaa tehokkaampi kreatiinin lähde kuin kreatiinimonohydraatti
· 5 kertaa tehokkaampi pyruvaatin lähde kuin kalsiumpyruvaatti
· parantaa suorituskykyä
· lisää lihasmassaa
· lisää maksimivoimaa
· parantaa sarjakestävyyttä
· Erinomainen rasvanpolttaja
· tuotetta ei tarvitse tankata
· Ei sido nestettä kehoon, eli ei tarvite pelätä "turpoamista"

Itse en ole vielä kokeillut, mutta tutut ovat, ja väittävät kyllä olevan tehokas..

No mitä väliä sillä turpoamisella hetkellisesti edes onkaan sitten, jos on ihan perus-bodyilijä eikä tarvitse painoa niin miettiä. Kyllä ne sitten haihtuu

Ja sitten on myös sellainen tuote kuin kreatiini-puryvaatti, jonka ei pitäisi "pöhöttää", ja toimii myös rasvanpolttajana.

Joo olen myös kuullut että tuo kreatiini-puryvaatti olisi yhtä tehokas kuin miksi sitä mainostetaan :) Yhdyn kuitenkin haukin kommenttiin siinä, ettei loppupelissä tuolla nesteen kertymisellä ole niin väliä kun tarkoitus ei ole tässä vaiheessa vielä tarkkailla painoa vaan lisätä voimaa ja lihasmassaa. Mutta jos tulisi jotenkin epämukava olo tuosta kreasta niin kokeilen sitä puryvaatti versiota :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mä olen käyttänyt monohydraattia vain reenipäivinä. Ennen treeniä teelusikallinen omenamehuun ja sitten olen laittanut palkkariin vielä yhden teelusikallisen. Tota tankkausta en ole harrastanut kun nuo pöhötysvaivat voivat mielestäni johtua juuri siitä, noin äkkisiltään kun päättelee. Käytöstä olen huomannut, että palautuminen on nopeampaa ja reenit sujuu ilman sellaista väsähtämistä mitä ennen oli, eli loppu puhti lihaksista vähän ennen treenien loppumista. Joutui pitämään pitemmät palautukset sarjojen välissä. Mulla on ollut ihan hyvät kokemukset tuosta monohydraatista. Mielestäni nuo mainoslauseissa olevan hypetyksen voi jättää omaan arvoonsa kuten että imeytyy suoraan paksusuolesta tai jotain vastaavaa. Aine kuitenkin imeytyy vereen ja sitäkautta kulkeutuu lihakseen eli menee se sittenkin ymmärtääkseni maksan kautta ;). Tässä asiallinen linkki creasta: http://www.noc.fi/valmennuksen_tukitoiminta/urheiluravitsemus/ravintolisat/kreatiinilisat/

^ Kyllä käytön voi aloittaa myös ilman tankkausjaksoa. Niin oon itse tehnyt ja on silti antanut potkua kiitettävästi. Kyllä suosittelen kreatiinia lisäravinteeksi kun tosissaan treenataan, ja monohydraatti on kaiken lisäksi melko halpaa mielestäni, eli on varaa vaikka kokeilla ihan mielenkiinnosta. Pöhöä mulle ainakin tulee tuosta monohydraatista joku pari kiloa, tai vähemmän. Mutta ne nesteet suojelee esim.urheiluvammoilta, näin oon ymmärtänyt.

Itse en ole ikinä pitänyt kreatiinissä tankkausjaksoa vaan käyttänyt juuri tuon 5-10g päivässä. Potkua antanut myös minulle noinkin! Nykyään käytän kreatiinipyruvaattia - enkä kyllä aio enään palata monohydraattiseen. Vaikka on kalliimpaa, mielestäni tehokkaampaa - eikä kerää nestettä.

Mulla on nyt toi monohydraattinen, ja yritin ekaks ilman tankkausta, mutta ihan turha juttu oli, en huomannut mitään uutta.
Sitten päätin uudestaan koettaa parin kk:n päästä tankkauksen kassa, ja vihoissani vedin 30g päivässä puolentoista viikon ajan. :nolo: No, en mä kuollu, ja kappas, johan rupes toimimaan! :rock:
Huomasin nopeempaa kehitystä muutamassa viikossa, nyt on ylläpitovaihetta vielä niin kauan, kun tuo pussukka riittää. Elokuulle tulee eniveis kk:n tauko kreasta ja myös glutamiinista. :jahas:

Niin, se piti vielä sanoa, että mulla kyllä kerää nestettä ihan kunnolla. sellaisen kaks ja puol kiloa pöhötystä... :urjo:

Tankkausohje on 0,3g kreatiinia/painokilo olikohan viiden päivän latausjaksolla (jaoin oman päiväannokseni 3-4 kertaan) ja sen jälkeen viitisen grammaa päivässä. Mä aloitin just toisen kreakuurin, hyvin kerää nestettä, pari kiloa tullut latausjakson aikana. Lähti kyllä viimeksi poiskin. Ja toimii, hyvä reenailla "kreapäissään". ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom