Krav maga ja kaatumiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Talvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka paljon krav magassa on kaatumisia? Vastaavatko pehmeät kaatumiset esim. jujutsun kieriviä ukemeita (vai mikä niiden virallinen nimi onkaan)?

Haluaisin tauon jälkeen aloittaa ohjatun liikunnan, mutta...
- en ole erityisen hyväkuntoinen
- olen jotakuinkin yhtä notkea kuin rautakanki
- harrastin joskus aikoinaan hetken jujutsua, mutta lopetin, kun en oppinut niitä pahuksen ukemeita, minkä vuoksi treenaaminen alkoi tulla kivuliaaksi.

Sopisiko krav maga minulle lainkaan?

itse en ole kyllä lajia harrastanut mutta eiköhän treeneihin pääse pariksi kerraksi ilmaiseksi katsomaan ja kokeilemaan :)

Kravmaga ei ole heito-orientoinutta meininkiä, joten kaatumisiin ei satsata yhtä paljon. Siinä kuitenkin on kaatumiset/ukemit, mutta tatamilla niitä yleensä treenataan. Ei pitäisi liian kivuliaaksi muodostua. Kun tauon jälkeen alat niitä taas opettelemaan, niin tekniikat saattavat kolahtaa paremmin.

Pieni kankeus eikä kunnon puute ei haittaa menoa, mukaan vain heti elokuussa!!

Talvi sanoi:
Kuinka paljon krav magassa on kaatumisia? Vastaavatko pehmeät kaatumiset esim. jujutsun kieriviä ukemeita
Kaatumisien määrä ja harjoittelu (riippuu tietenkin valmentajasta) ei ole pääasia magassa; ainakin meillä tehdään siihen malliin kuin kykenee eikä ketään pakoteta tekemään asioita joita ei halua/pysty. Yhtenä merkittävän asiana on ettei eteneminen tasokokeissa ainakaan aluksi jää kaatumisista kiinni; kokeen pääsee kyllä läpi jos niitä kaatumisia ei osaakaan tai kykene suorittamaan.
Tyyliltään kaatumiset ovat samoja kuin hyvin monessa muussakin lajissa ja tietenkin pyritään siihen että kaatumisen jälkeen ollaan mahdollisimman nopeasti toimintakykyisiä ja mieluiten pystyssä.

- en ole erityisen hyväkuntoinen
- olen jotakuinkin yhtä notkea kuin rautakanki?
Kunto kyllä kasvaa ja kehittyy tehdessä varmasti. Itsellänikään ei ollut kunto kovin kaksinen kun aloitin mutta hyvin tuo on parantunut ja niin tulee varmasti myös sinulla tekemään. Notkea kuin rautakanki; niin voihan sitä olla jos ei venyttele mikä on täysin itsestä kiinni. Ei se ole kuitenkaan mikään este mutta ehkä hidaste.

Krav Maga sopii sinulle varsin hyvin. Lajissa ei vaadita mitään kumiukkoa tai ninjaa vaan tarkoituksena on oppia puolustamaan itseään realistisissä oloissa ja tilanteissa. Myös tekniikat ovat nopeasti omaksuttavia ja meininki harjoituksissa (riippuu taas paikasta/valmentajasta) on yleensä järkevää eikä mitään järjetöntä kuri/tappo riehumista mitä on joissain muissa lajeissa nähty; kokemusta on...

Nage sanoi:
Kravmaga ei ole heito-orientoinutta meininkiä, joten kaatumisiin ei satsata yhtä paljon. Siinä kuitenkin on kaatumiset/ukemit, mutta tatamilla niitä yleensä treenataan.
Tatamilla ne ukemit ju-jutsussakin taidetaan tehdä... Oli ne kuinka kivuliaita tahansa niin kuuluuvat mielestäni taitoihin, jotka on hyvä osata. Ainakin perusukemit.

Pecman sanoi:
Tatamilla ne ukemit ju-jutsussakin taidetaan tehdä... Oli ne kuinka kivuliaita tahansa niin kuuluuvat mielestäni taitoihin, jotka on hyvä osata. Ainakin perusukemit.

Samaa mieltä. Monissa oikeissa tilanteissa hyökkäys tulee ensimmäisenä takaa päin jonka seurauksena kaadutaan turvalleen. Kyllähän se koskee vaikkaa älyisikin tehdä sen ukemin (siinä seitsemän pullon simassa ja keskellä sumua) mutta vähemmän kuin meno leuka edellä asvalttiin.
Myös harjoittelun kannalta edes peruskaatumisien osaaminen on hyväksi...

Pecman sanoi:
Magassa on joskus tullut tehtyä nurtsilla ja asfaltillakin, mutta leiriolosuhteissa. Kaatumisten tärkeydestä olen 200% samaa mieltä, ne ovat mielestäni tärkeimmät opit mitä olen saanut. Näitä kun saattaa tarvita muuallakin kuin taistelutilanteessa. Kuinka monelta murtumalta olen lumilautaillessakin säästynyt, kun niitä on ryynätty niin magassa kuin jujutsussakin.

"itse en ole kyllä lajia harrastanut mutta eiköhän treeneihin pääse pariksi kerraksi ilmaiseksi katsomaan ja kokeilemaan" ----> se olisi kyllä jotain ihmeeseen verrattavaa.

Ei maga vaadi mitään erityisen kovaa kuntoa, jos jaksat omin jaloin kävellä yli kilometrin ja taivut pyllysi pyyhkimään, niin se riittää aluksi.

Magan kaatumiset on ihan hyviä, itse olen ainakin oppinut oleen telomatta kalloani. Se riittää.

Suositut

Back
Ylös Bottom