Kovo ei anna koko tilaa käyttöön?

Ikä
41
Eli 160 gigan kovo kyseessä joka näyttää vain 32 gb windowsissa. Eikä se tietenkään anna laittaa tavaraa enempää kuin sen 32 gb. Biosissa kyllä näyttää 160 gb. Jumpperi on oikeassa paikassa. Kovo on tällä hetkellä slavena, koska jostain syystä se ei antanut asentaa windowsia siihen. Käyttis laitettu uusiksi noin kuukausi sitten, jota ennen kovo toimi aivan normaalisti. Mikä neuvoksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli kanssa sama ongelma, mutta näytti sentään 127 gigaa levyn kooksi vaikka oli oikeesti 160gigaa.
Partition magic 8.0 ohjelmalla pystyy osittamaan sen kiintolevyn, että saat koko levyn käyttöön.
kannattaa vain olla tarkkana ettei vahingossa formatoi levyä.
Ja siinä yhdessä kohtaa se kysyy kuinka ison haluat toisesta "kiintolevystä" tehdä niin siitä säädät sen että yhteensä tulee se noin 160 gigaa, vai kuinka iso se nyt sulla olikaan, itsehän en tuota tietenkään älynny tehä joten 6 gigaa jäi hyödyntämättä.

Eikös tuo johdu pojjat vain siitä että windowsissa ei ole tukea isoille levyille. Esim. xp:ssä tuo tuli muistaakseni sp 1 mukana ja windows 2000 sp4 mukana. Myös pienellä rekisterikikalla saa windowsin ymmärtämään noita suurempia levyjä. Vanhemmissa käyttiksissä ongelmia onkin sitten enemmän edessä. Ja ei se kovo suuremmaksi muutu formatoimalla se pieneen osioihin. Ja sellanen juttu vielä että valmistajathan ilmoittavat levyn kooksi noin 160 gigaa mutta todellinen koko on silloin reilu 150 gigaa bittien laskemisperiatteen vuoksi. Ja jos kyseessä on uusi päivittty windowsi niin suosittelisin testaamaan ton kovalevyn kunnon jollain testiohjelmalla, ainakin seagate tarjoaa testiohjelmiaan kotisivuillaan niin bootatessa suoritettavina kuin verkon yli ActiveX formaatissa.

Täällä on ollut taas mutua liikkeellä mun käsityksen mukaan. :)

Toi 32 gigan rajoitus viittaisi siihen että jossain ei nyt ole tukea yli 32 gigan osoiteavaruudelle, eli levylle (tai partitiolle). Sama muuten tuntuisi pätevän tohon 127:n gigan rajoitukseen kanssa, molemmat luvut kun on karkeasti kakkosen potensseja eli vastaa tiettyä määrää osoitebittejä joita käyttis käyttää levyltä kamaa etsiessään. Voi tosiaan olla käyttisrajoite, tosin jotain niinkin pientä kuin 32 gigan rajoitusta ei pitäis ihan uusillä käyttiksillä tulla vastaan (XP tunnisti 160 gigan levyn ainakin ihan ongelmitta).

Sinulla taitaa olla osio fat32 formaatissa, jolloin se ei tue enempää kuin 32gt tai sitten siinä on jumpperista rajoitettu 32gt. Pistä osio NTFS:ksi ja tarkista vielä jumpperi. Sanos vielä minkä valmistajan kovo sinulla on?

Perskules, tonhan sen muuten on pakko olla. Meinaa automaagisesti aina olettaa että xp käyttää automaattisesti ntfs. :)

Samsungin kovo.
Sinulla taitaa olla osio fat32 formaatissa, jolloin se ei tue enempää kuin 32gt tai sitten siinä on jumpperista rajoitettu 32gt. Pistä osio NTFS:ksi ja tarkista vielä jumpperi. Sanos vielä minkä valmistajan kovo sinulla on?
mites toi muuttaminen tapahtuu? Oon meinaan aika käsi näissä hommissa.

Pehvanssi sanoi:
Samsungin kovo. mites toi muuttaminen tapahtuu? Oon meinaan aika käsi näissä hommissa.
Esim. partition magicillä voit vaihtaa tämän. Tarkista myös, että ei ole cabel select päällä.

Lycanth sanoi:
Sinulla taitaa olla osio fat32 formaatissa, jolloin se ei tue enempää kuin 32gt tai sitten siinä on jumpperista rajoitettu 32gt.

Höpöhöpö, kyllä se fat32 tukee yli 32gt, en tiedä minne asti, mutta ainakin 200gt pelittää.

Olet jumpperoinut sen väärin. Jumpperilla pystyy laittaan levyn 32gb osaan.

Tarkista myös, että ei ole cabel select päällä.
Miten?
Esimerkiksi kun eheytän asemaa niin siinä näyttää ntfs muotoa, mutta taas tuolla Partition Magic ohjelmalla näyttää BAD muotoa.
Voisko joku viel sanoo miten muodon vaihtaminen tapahtuu tuolla Partition Magic ohjelmalla kun ei meinaa ymmärtää.

Biossin päivitys autttaa, ainkin mulla autto. Mulla on sama kovo kuin sulla ja eilen päivitin jonka jälkeen tunnisti kaikki 200 gigaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom