Kovalle dieetillekö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dorsi
  • Aloitettu Aloitettu
Tai jos haluat murtaa kaavan, päästä irti tosta cut/bulk-helvetistä ja samalla harjata 99% bro-sciencebodareista vastakarvaan _vitusti_ niin suosittelen testaamaan pätkäpaastoa. Esimerkiksi Martin Berkhanin blogissa on aika hyvin kasattu ne yleisimmät harhaluulot mitä paasto-treeni-lihaskasvu-akselilla liikkuu.

Nimimerkillä puoli litraa sorbettia päivässä ja rasvaprosentti ei koskaan nouse yli 8%.

Kiitos linkistä, mielenkiintoista asiaa Berkhanilla.

Oletan että sinun rytmisi on suhteellisen normaali? Eli kevyitä töitä tai opiskeluja päiväsaikaan ja reenit sekä sosiaalinen elämä sen jälkeen? Tuohon rytmiin olet siis jo vuoden verran vetänyt pätkäpaastoa..eikä mitään ongelmia? Mitään?

Piti itsekin kokeilla tällä viikolla eikä tuo tosiaan toimistorotalle vaikeaa ole. Paitsi että kahvia/teetä ja vettä menee aamupäivän aikana kohtuullisen runsaasti - ja sit kusettaa, mutta yleensä se on liittynyt rasvan palamiseen ja siltä tosiaan tuntuu. Paljonko itse juot nesteitä hereillä olevan paaston aikana? Onko tohon mitään vinkkiä vuoden kokemuksellasi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos linkistä, mielenkiintoista asiaa Berkhanilla.

Oletan että sinun rytmisi on suhteellisen normaali? Eli kevyitä töitä tai opiskeluja päiväsaikaan ja reenit sekä sosiaalinen elämä sen jälkeen? Tuohon rytmiin olet siis jo vuoden verran vetänyt pätkäpaastoa..eikä mitään ongelmia? Mitään?

Nyt olen päivät tehnyt kevyttä "toimistohommaa" mutta kun tilaisuudet on niin otolliset että voin tätä Convict Conditioningin "Consolidation training" tai Tsatsoulinen "Grease The Groove" treeniä, ihan kummaksi sitä haluaa kutsua, vetää millon huvittaa, niin päivä menee about näin: Aamulla ysiltä ylös ja kone päälle, vähän hommia, välillä jotain leukoja tai käsilläseisontapunnerruksia pari, homma alusta. Sitten jos on treenipäivä niin ihan "oikeat" treenit siihen päälle ilman minkäänlaista heikotusta.

Piti itsekin kokeilla tällä viikolla eikä tuo tosiaan toimistorotalle vaikeaa ole. Paitsi että kahvia/teetä ja vettä menee aamupäivän aikana kohtuullisen runsaasti - ja sit kusettaa, mutta yleensä se on liittynyt rasvan palamiseen ja siltä tosiaan tuntuu. Paljonko itse juot nesteitä hereillä olevan paaston aikana? Onko tohon mitään vinkkiä vuoden kokemuksellasi?

Nesteitä juon sen verran kun jano määrää, en pidä mitään 20min välein juomatauko ääliömäisyyttä, turhaa huuhtoa kalliita vitamiineja pois kehosta :rolleyes:

Ehkä noin litra tulee päivän aikana juotua ylimääräistä, kahvia/teetä en juo. Paras vinkki on ehottomasti suoraan Berkhanilta: Tee jotain paaston aikana. Älä mieti ruokaa, älä mieti lihaksia/treeniä, tee jotain josta on hyötyä jollain muulla alueella, esim nyt teen ite opinnäytetyötä. Nauti siitä fiiliksestä mikä tulee tyhjällä massulla heeboillessa.

Siitä päästäänkin tän homman ainoaan miinukseen: Alkaa vituttamaan kun pitää syödä. Syöminen oli ennen tosi mukavaa, nyt vaan haluttais hiimailla tyhjällä vatsalla kun energiatasot on ihan järkyttävät, treeni kulkee paremmin ku koskaan, rasva palaa _itsestään_ eikä tarvi nussia ruokahommien kans ja punnita eväitä, on nimittäin helvetin vaikea syödä yli 3000kcal 8h aikana jos jätät prosessoidut kamppeet pois ja et tee mitään ihan vammasta, keho recomppaa (tapahtuu juurikin se mahdoton että "samaan aikaan" [ei samaan aikaan, tiedän] poltat rasvaa ja rakennat lihasta) ja yleisesti kaikki sujuu paremmin.

^^ Mitäköhän vittua sinä selität. Ei voimailu foorumilla nuin ajatella. Täällä ajatellaan niin, että halutaan paljon painoa ja vähän rasvaa. Tää tyyppi nyt haluais ittesä vähärasvasempaan, mutta kummiski lihaksikaampaankin kuntoon. Kyse on vaan siitä, että onko järkeä ruveta dieettaamaan enää 12% rasvoja alemmaksi lihaskadon pelossa, vai kannattasko vaan ruveta vetämään lisää sitä lihasmassaa ja sitten poltella niitä rasvoja taas, kun sitä on tullut väkisellä lihaksen mukana lisää.

Hyvä että selvensit miten täällä ajatellaan. :rolleyes:

Laita akuankka alas ja lukase vaikka tuota berkhanin blogia, sielä on kaveri joka kasvattaa pihviä 4%-10% rasvaprosentilla tasasen tappavasti, syö kuin ruhtinas eikä pidä cutteja tai bulkkeja vaan polttaa rasvaa joka vuorokausi.

Tosi kiinnostavaa tekstiä, ei vaan tuo lontoo oikein taivu niin voisitko childintime heittää ton perusidean, että pääsis vähän enemmän jyvälle.

Tosi kiinnostavaa tekstiä, ei vaan tuo lontoo oikein taivu niin voisitko childintime heittää ton perusidean, että pääsis vähän enemmän jyvälle.

En usko että olen se oikea heebo alkaa suomentamaan kun en sitten osaa perustella sen kummemmin kuin että "berkhan tekee niin/käskee niin." eli oon aika lammas tässä pätkäpaastohommassa vielä, mutta tulokset on niin astraaliset (omaan silmään) että ei tästä oo paluuta.

Perusperiaate on makrojen syklittely (hiilareita runsaasti/yli treenipäivänä, hiilareita vähän lepopäivinä, älä läträä rasvalla = ota kalaöljyä äläkä syö esmes. pähkinöitä "kun niissä on hyviä rasvoja") joka helpottuu tuolla 8h ikkunalla ja pitkillä ateriaväleillä. Helpompi juntata kerralla vaikka 1000kcal ateria kokonaisista, prosessoimattomista ruuista kuin pysytellä dieetin rajoissa 6 aterialla päivässä. Tähän auttaa mm. tuo ghrelinin pulssi mitä berkhan jaksaa hehkuttaa, eli nälkää salpaava hormoni jota erittyy mitä pitemmälle tuo ruokailutottumus etenee. Esim itellä nyt just loppu 25h paasto ja ei kyllä ollu yhtään nälkä. Tein just kuulatabatan ja kanan rintapalaa ahdan nassuun.

Ei tuossa oo mitään "uutta" mutta tuo ateriaväli on aika isossa roolissa. Siitä se koko paaston idea tulee, ja se on selitetty tuola blogissa hyvin. Ja varmasti muuallakin. Mm. siitä miten rasvanpoltto tehostuu moninkertaiseksi paastolla, mm. ysäri osais tän selittää varmasti.

http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=37
Tuolla on paljon keskustelua aiheesta pätkäpaasto.

Noi keskustelut on kyllä suomenkielisiä, mutta eivät kyllä muistuta hengeltään Berkhanin Leangains -blogia. Karppaus näyttäis olevan pääasiallisesti painonpudotusta, ketoilua ja hiilarikammmoa ja sitä Berkhanin pätkäpaasto ei tarkoita. Jokainen tietysti lukee aina hiukan subjektiivisesti rusinoita poimien, minä esimerkiksi luin Leangainsia vain ja ainoastaan bodausmielessä, en painonpudotustarkoituksessa. Jokainen poimii omat rusinansa...

En ole karppausfoorumia ihan hirveästi viimeaikoina lukenut, ja jos olen, niin selkeästi "karppaus"mielessä, eli tarkoituksella etsinyt syitä jättää hiilareita vähemmälle (esim Primal Blueprintin lukemisen jälkeen vähän tarkennuksia yms.) En tiedä minkälaista asennetta nuilla pätkäpaastothredeillä on tolla foorumilla, mutta olettaisin, ja pikaisesti vilkaisin yhtä thrediä (miten tulisi koostaa päivän ainut ateria) thrediä, ja sielä oli tietenkin karppiaterioita.

Berkhan suosii hiilihydraattiövereitä treenipäivinä, ja sitten taas lepopäivinä voit vetää vaikka "ketolla." Mutta oon ainakin ite tietosesti alkanut lepopäivinäkin suosimaan hiilareita rasvan sijaan kun

1. Ghrelinin pulssi taitaa olla jo aika kova (28h tunnin jälkeenkään ei paljon napostelis syödä eikä mitään merkkejä nälästä/heikotuksesta) enkä tarvi rasvan kylläisyyttä tuottavaa vaikutusta, ja
2. Berkhan siteeraa nuita tutkimuksia joissa katotaan rasvan ja hiilarin nuita "reittejä" vai mitä pathwaysejä olikaan, ja mihin niitä kehossa käytetään esim kalorien ollessa plussilla. Toisin sanoen jos syöt vaikka +500kcal päivässä yli tarpeen joko hiilareista tai rasvoista, niin hiilareilla on paljon suurempi osa lämmityksessä: rasva menee suoraan varastoon. Näin todella pelkistettynä ja rautakangesta väännettynä.

Niin joo ja disclaimer: Olen lukenut myös Eat-stop-eatin, joka on melko loistava paketti paastoilusta. Siksi hoen nuita 24h paastoja kun ne vaan antaa niin paljon nopeampaa nuita rasvanpolttotuloksia joita kaipaan, ja ne sopii mun elämäntyyliin ja filosofiaan niin hyvin. Eli Berkhanilla on tuo 16h/8h, oon vaan ottanu pari kertaa viikkoon 24h paaston siihen lisäksi. Kuukaudessa kalorivaje tulee olemaan ihan järkyttävä, mutta joka vuorokausi saa lihakset jonku 200g proteiinia, treenipäivinä julmetusti hiilareita ja hyvin vähän rasvaa = lihaskato minimaalinen, paaston aiheuttama rasvanpolton tehostuminen maksimaalinen. :)

Mä olen tässä tämän päivän aikana selaillut kaikki löytämäni pakkiksen keskustelut tuosta Intermittent fastingista selaillut läpi ja samoin ChildInTimen linkkaamia Berkhanin kirjoituksia lueskellut paljonkin. Samoin oon zekannu tuon zentelin linkkaaman karppausfoorumin ja täytyy myöntää, että on alkanut tuo "pätkäpaastoilu" painonpudotus tavoitteena kiinnostamaan enemmän kuin vain vähän.. Vaikka vaikuttais siltä, että karppifoorumilla suurin osa on vetänyt tuota Warrior -dietin tyyppisesti, niin siellä ei keskusteluista oikein hyvin kai ilmi se, että treenaako tuoporukka tuolla ollenkaa, joten Berkhanin leangainsin 16/8 systeemi kuulostais/vaikuttais jotenkin "paremmalta".

Sitä tässä vain omalta kohdaltani mietin, kun oon nyt syksyllä opetellut tekemään salitreenit hyvinkin aikaisin aamulla n. klo 5.30 - 7.00, että mihinkä kohtaan päivää tuota feading-vaihetta sit laittais. Näin kun en ole systeemiä kokeillut, ajattelisin, että aamutreenin jälkeen vetäis PWo -aterian heti "aamupalaksi" ja söis siitä sit seuraavan 8 tunnin aikana sen mitä syö työpäivän aikana. Tällä systeemillä pitäis sit olla loppupäivä kokonaan syömättä ja illat vois ainakin alkuun muodostua ihan-vaan-vähän-hankaliksi. samoin unen saaminen paastojakson puolenvälin tienoilla voisi olla hankalaa. Em. mallia olen lukemani perusteella suunnitellut siksi, että en ehkä jaksais kikkailla niiden pienten BCAA annosten kanssa sitä aamupäivää silloin kun teen salitreenin aamulla...

ChildInTime! Sulta pyydettiin tossa aiemmin esimerkkiä päivän ruokailusta ja vähän samaa meikläinänkin kaipailis. Eli kuinka ja mitä sä tuon feeding -vaiheen aikana sit syöt? Et ilmeisesi syö preWO mealia ollenkaan, vaan teet treenit aina paastonneena joskus 4 aikaan iltapäivällä? siitä sitten treenin jälkeen päivän isoin ateria ja ruokaa kylläisyyteen asti tuon 8 h aikana aina kun mieli tekee?

Sori jos on vähän :david: kysmyksiä.

Mä olen tässä tämän päivän aikana selaillut kaikki löytämäni pakkiksen keskustelut tuosta Intermittent fastingista selaillut läpi ja samoin ChildInTimen linkkaamia Berkhanin kirjoituksia lueskellut paljonkin. Samoin oon zekannu tuon zentelin linkkaaman karppausfoorumin ja täytyy myöntää, että on alkanut tuo "pätkäpaastoilu" painonpudotus tavoitteena kiinnostamaan enemmän kuin vain vähän.. Vaikka vaikuttais siltä, että karppifoorumilla suurin osa on vetänyt tuota Warrior -dietin tyyppisesti, niin siellä ei keskusteluista oikein hyvin kai ilmi se, että treenaako tuoporukka tuolla ollenkaa, joten Berkhanin leangainsin 16/8 systeemi kuulostais/vaikuttais jotenkin "paremmalta".
Kerran päivässä treenaaville tuo passaa paremmin. Warriorilla teen ne 24h paastopäivät, eli syön todennäkösesti edeltävänä päivänä vain kerran, ja seuraavana päivänä korkeintaan kahdesti kun tahtoo paaston loppu aina ajottua iltapäivälle, ja illasta ei jaksa syödä enään mitään.

Sitä tässä vain omalta kohdaltani mietin, kun oon nyt syksyllä opetellut tekemään salitreenit hyvinkin aikaisin aamulla n. klo 5.30 - 7.00, että mihinkä kohtaan päivää tuota feading-vaihetta sit laittais.
Jos treenaat aamulla, niin ennen treeniä BCAAt nassuun ja treenin jälkeen kuninkaan ateria. Sitten tiputellen iltaa kohti vaan pari ateriaa, mutta ite tekisin sinuna just näin, että aamupala treenin jälkeen ja sitten just kun 8h alkaa olla ohi (esim PWO&paastorikko kello 0800, niin kolmen-puolineljän aikaan) vetäisin sitten isomman safkan. Väliinhän mahtuu vaikka lounassalaatti, ja unenlaatu on EKSPONENTIAALISESTI parempi kun lopettaa syömisen AIKASIN. Ihan sama mitä kukaan sanoo, mulle toimii parhaiten kun lopetan syömisen joskus kuudelta. Ei liity mitenkään mihinkään hiilareitakuudenjälkeen-bullshittiin vaan ihan preferenssi.

Näin kun en ole systeemiä kokeillut, ajattelisin, että aamutreenin jälkeen vetäis PWo -aterian heti "aamupalaksi" ja söis siitä sit seuraavan 8 tunnin aikana sen mitä syö työpäivän aikana. Tällä systeemillä pitäis sit olla loppupäivä kokonaan syömättä ja illat vois ainakin alkuun muodostua ihan-vaan-vähän-hankaliksi.

Ghreliniä herätellessä (eli alkuvaiheessa) se on hankalaa, mutta samurai jne.

samoin unen saaminen paastojakson puolenvälin tienoilla voisi olla hankalaa. Em. mallia olen lukemani perusteella suunnitellut siksi, että en ehkä jaksais kikkailla niiden pienten BCAA annosten kanssa sitä aamupäivää silloin kun teen salitreenin aamulla...
AnnoKSEN, kun yhdenhän sä vaan tarvit ennen treeniä. Treenin jälkeen jos välttämättä haluat ni voit vetää bcaat, mutta ite vedän aina ihan ruokana. Joinakin ihmepäivinä oon testannu vetää preworkout aterian, mutta eipä oo ollu kivaa vetää hyppyskä/kuulatabataa jos on vähänkään safkaa massussa, kun on kerran treenannut tyhjällä vatsalla ja tuntenut miten eksponentiaalisesti enemmän sitä ittestään saa silloin irti.

ChildInTime! Sulta pyydettiin tossa aiemmin esimerkkiä päivän ruokailusta ja vähän samaa meikläinänkin kaipailis. Eli kuinka ja mitä sä tuon feeding -vaiheen aikana sit syöt? Et ilmeisesi syö preWO mealia ollenkaan, vaan teet treenit aina paastonneena joskus 4 aikaan iltapäivällä? siitä sitten treenin jälkeen päivän isoin ateria ja ruokaa kylläisyyteen asti tuon 8 h aikana aina kun mieli tekee?

Jeh, laitan tässä illalla kun pääsen töistä että mitä söin esmes tänään tähän thrediin, mutta tuola "mitä söit tänään" thredissä on parilta päivältä taaksepäin mun evästykset.

voipi olla suhteellisen tyhmä kysymys mutta saako mehujäitä (light tietty) syödä muulloinkin kun sen 8h aikana? :P

Saa jos eivät ihan älykaloritiheitä ole. Ite syön just jotain lidlin vähäkalorisia jätskejä aina välillä. Yhteen väliin joka treenipäivänä 500ml sorbettia nassuun ja rasva vaan palo :D Lopetin kun kävi niin helvetin kalliiksi.

Ja ne mun ruokailut tälle päivälle (treenipäivä), meni aika nappiin, ja näin syön melkeen joka treenipäivä:

Paastoa 16h, eilen alko paasto aikasemmin kun tänään oli kiire töihin.

1230 preworkout BCAA:
- Glutamiinia, arginiinia ja leusiinia 1tl jokaista

1400 Postworkout:
- 400g jauhelihaa (paisti)
- purkki tonnikalaa
- 2prkl hermannia stevialla (jälkkäri)
- Omppu, pari klementiiniä
- Bataattilohkoja joiden jälkeen vois vaikka kuolla.

1800 turha välipala:
- Purkki hermannia
- Bansku

2200 iltaruoka että varmasti tulee painajaisia:
- 250g jauhelihaa
- 2prkl keso-raejuustoa (huippu kesoresepti: kanelia ja xylitolia/sokeria kesopurkkiin = joulupuuro!)
- Omppu, pari klementiiniä, pari porkkanaa

Oli vikatikki syödä nuin myöhään. Vieläkin tuntuu että on hankala olla. Normaalisti syön joskus kasilta viimisen evään joka useimmiten on broikun rintapala ja joku hedelmä, tai pari purkkia raejuustoa tai rahkaa. ES-raikkaa joku 2prkl ja viinirypäleitä, esim.

Saa jos eivät ihan älykaloritiheitä ole.

Voi jeesus. Ei todellakaan saa. Mitähän ihmettä ajattelin? siis ei saa syödä sen 16h paaston aikana, paasto = 0kcal. Ajattelin vain äkkiä että "saako lepopäivinä syödä mehujäitä" ja vastasin siihen.

Ei saa syödä muulloin kuin 8h feedingin aikana.

tarkoitinkin itse tehtyjä 0kcal mehujäitä. mietin vaan häiritseeköhän se paastoa kun kuitenkin tulee niitä lisäaineita aika kivasti jos noita enemmänkin kiskoo?

tarkoitinkin itse tehtyjä 0kcal mehujäitä. mietin vaan häiritseeköhän se paastoa kun kuitenkin tulee niitä lisäaineita aika kivasti jos noita enemmänkin kiskoo?

Ite en vetäis. En oikeastaan mitään muuta ku vettä. En kahvia tai teetäkään, mutta se on vaan mieltymys.

Miksi niitä pitää syödä? Pitää nälkää loitolla? Ootko varma ettet halua vaan kouluttaa kehoa tottumaan siihen "nälkään" jota tunnet? Miksi tehdä niin typerä kompromissi, että näkee vaivaa tehdä 0kcal snackseja "ihan vain siksi että ois jotain suuhunpantavaa." Pitääkö sen suun käydä koko ajan? En siis tarkoita vittuiluna, olen vain ihan aidosti äimänä kun en ite jaksais läträtä mehujäitten kans :D

16 muottia ja perkeleen iso pakastin niin ei noiden tekemisessä iso vaiva ole :) ja syynähän on juurikin tuo että olisi jotain suuhunpantavaa, tulee orpo olo kun katselee telkkua eikä ole mitään mitä lähettäisi ääntä kohti :D

16 muottia ja perkeleen iso pakastin niin ei noiden tekemisessä iso vaiva ole :) ja syynähän on juurikin tuo että olisi jotain suuhunpantavaa, tulee orpo olo kun katselee telkkua eikä ole mitään mitä lähettäisi ääntä kohti :D

No jos tunnet että tarvit välttämättä, että dieetti onnistuu, niin sitten se on ihan perusteltua. Ite näen sen ajan semmosena samuraihommana että saa kehittää itsekuria ja tämmöstä muuta hölmöä. :)

Jees, kiitoksia ChildinTimelle vastauksista. Nuilla "pikku BCAA" -annoksilla viittasin siihen yhteen Berkhanin esimerkkiin aamutreenin tekijöille, jossa ennen treeniä vedetään 10 g BCAA:ta, tunti treenin jälkeen 10, grammaa ja vielä siitä tunnin päästä 10g. Esimerkin mukaan noita ei vielä lasketa "paaston rikkomiseksi", vaan ruoalla paasto rikotaan sitten varsinaisesti iltapäivällä...

Mutta täytyy tässä nyt vielä vedellä tätä ketoa hetken aikaa, kun tälläkin on paino nyt ainakin vielä pudonnut. Tämän Intermittent fastingin otan kokeiluun sit mahdollisesti jossain vaiheessa juurikin sellaisena, että syömiset aamulla/aampupäivällä ja viimeinen ateria loppuiltapäivästä.

Jees, kiitoksia ChildinTimelle vastauksista. Nuilla "pikku BCAA" -annoksilla viittasin siihen yhteen Berkhanin esimerkkiin aamutreenin tekijöille, jossa ennen treeniä vedetään 10 g BCAA:ta, tunti treenin jälkeen 10, grammaa ja vielä siitä tunnin päästä 10g. Esimerkin mukaan noita ei vielä lasketa "paaston rikkomiseksi", vaan ruoalla paasto rikotaan sitten varsinaisesti iltapäivällä...
Niiiiin joo se aamupaastotreenaus tsydeemi. Tyyriiksi kai tuo tulee jos kiskoo nuin usein BCAAta :S Mutta toimivaltahan tuo vaikuttaa.

Mutta täytyy tässä nyt vielä vedellä tätä ketoa hetken aikaa, kun tälläkin on paino nyt ainakin vielä pudonnut. Tämän Intermittent fastingin otan kokeiluun sit mahdollisesti jossain vaiheessa juurikin sellaisena, että syömiset aamulla/aampupäivällä ja viimeinen ateria loppuiltapäivästä.

Tämäpä onkin aamutreenaajalle se paras vaihtoehto munsta. Saa ihan sairaan hyvin unet kun ei syö kovin illasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom