Kovalevyn Osiointi Ongelma

Ikä
57
Joskus vuosia sitten tein pienen mokan asentaessani xp:tä --> Jaoin kovon kahteen osaan eli tuli c ja d asemat. Nyt taistelen jatkuvasti tilaongelman kanssa c asemalla. Eli kysymykseni olisi seuraava: Miten voin pelastaa tilanteen menettämättä dataa? Olen kuullut joistain osiointi softista (partition magic), voiko tämmöisillä softilla hoitaa homman kotiin? Vai onko xp:ssä peräti itsessään jotain softaa millä homma hoituu? :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Partition Magic on hyvä työkalu juuri tuohon, ja se löytynee aika helposti laittomien kanavien kautta. Ilmaisversiolla kun saa vain katsoa, muttei koskea levyjärjestelmään.

Muutama temppu, millä voit lisätä tilaa C-asemalle:

- Siirrä swappitiedosto D-asemalle (tällä tavalla saat keskimäärit 400-700 megaa lisää tilaa C-asemalle, riippuen tietysti siitä, miten isoksi olet swapin määrittänyt, minulla swap on 2046 megaa :) )

- Poista hibernate- ominaisuus käytöstä (tällöin saat lisää tilaa jotain useita satoja megoja.)

- Poista XP:n SP2-asennuksen backup kovalevyltä (et voi enää uninstalloida SP2:ta, mutta sieltäkin tulee jotain 100 megaa lisätilaa.)

Nää kolme edellä mainittua seikkaa tosin on vain tekohengitystä. Paras ratkaisu on esim.. Partition Magicilla muuttaa C-aseman koko samantioen 2-3 gigaa isommaksi.

Sitten löysin tällaisen ilmaisen osioiden kokojen muuttamiseen tarkoitetun ohjelman: http://www.ranish.com/part/. Minulla ei ole mitään kokemusta siitä, että en voi suositella, mutta saa kokeilla, jos haluaa.

Mixu sanoi:
Partition Magic on hyvä työkalu juuri tuohon, ja se löytynee aika helposti laittomien kanavien kautta. Ilmaisversiolla kun saa vain katsoa, muttei koskea levyjärjestelmään.

Muutama temppu, millä voit lisätä tilaa C-asemalle:

- Siirrä swappitiedosto D-asemalle (tällä tavalla saat keskimäärit 400-700 megaa lisää tilaa C-asemalle, riippuen tietysti siitä, miten isoksi olet swapin määrittänyt, minulla swap on 2046 megaa :) )

- Poista hibernate- ominaisuus käytöstä (tällöin saat lisää tilaa jotain useita satoja megoja.)

- Poista XP:n SP2-asennuksen backup kovalevyltä (et voi enää uninstalloida SP2:ta, mutta sieltäkin tulee jotain 100 megaa lisätilaa.)

Nää kolme edellä mainittua seikkaa tosin on vain tekohengitystä. Paras ratkaisu on esim.. Partition Magicilla muuttaa C-aseman koko samantioen 2-3 gigaa isommaksi.

Sitten löysin tällaisen ilmaisen osioiden kokojen muuttamiseen tarkoitetun ohjelman: http://www.ranish.com/part/. Minulla ei ole mitään kokemusta siitä, että en voi suositella, mutta saa kokeilla, jos haluaa.
- Poista "palautuspisteet (system restore)" käytöstä. Tilaa säästyy aseman koosta, ja asetuksista riippuen useita gigatavuja. Mikäli et halua kokonaan tuota käytöstä poistaa, niin ainakin voit pienentää palautuspisteisiin käytettävää levytilaa (taitaa olla maksimissa oletuksena).

Kiitoksia hyvät herrat. Taidanpa hankkia ton partition magicin,niin tulee c:lle tilaa. Kovoni on 120 giganen eli d:ltä on varaa siirtää tilaa c:lle. Ei liene vaikea käyttää?

Partition magic on hyvin yksinkertainen, mutta jos sulla on D:llä tilaa ja C:llä vissiin winsu? niin eikös se sitten olis niinki yksinkertaista että asentelet kaikkea softaa vaan d-asemalle? Mulle on ainakin opetettu että vaikka c asema kannattaa jättää yksin vinsulle niin ei tule ongelmia jos kone sekoaa ja windows pitää laittaa uusiksi, koska kaikki muu krääsä säästyy siellä toisella osiolla.

Jep jep, olen näin toiminutkin eli c:llä win ja d on "varasto".. mutta niin se vain väistämättömästi, ajan myötä on c täyttynyt.

Partition Magic:stä: asensin juuri. Homma vaikutta ihan helpolta, mutta en vielä uskaltanut ajaa juttua läpi.. jos vaikka jotain menee perseelleen ja xp ei enää inahdakaan. Siinä kovasti suositellaan backup:n tekoa. Tollo kysymys: kuinka tämä varmuuskopion teko käyttiksestä onnistuisi parhaiten (Minulla on polttava dvd)?

Musta siellä on windowsilla ihan siihen oma työkalu ja niin onkin! eli Käynnistä --> Ohjelmat --> Apuohjelmat --> Järjestelmätyökalut --> Varmuuskopiointi.
IMO tuo partitioninen jako on niin vaaratonta hommaa etten ainakaan ite ottanut varmuuskopioita (koskaan kyllä ottanu mutta on sitä dataa ja kuvia ja muuta mennykki :) )
Elikkä tuo PM on niin yksinkertanen homma että se neuvoo sua koko touhun läpi ja sitten siinä on graaffinen ja määrällinen mittaristo tiloista missäkin ja sä vaan kerrot sille paljon haluut siirtä D:ltä C:lle ja sitten se tekee sen ja buuttaat koneen.
Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom