Kotiverkko ongelma.

Mulla on 3 konetta, joissa on XP Professionalit.
Ne on kytketty kytkimen kautta yhteen ja ADSL on kytketty myös siihen.

Kaikissa koneissa toimii netti ja ne tunnistaa toisensa verkkopeleissä,
mutta yhtä konetta ei löyty kun etsii sitä työryhmästä (Mshome).

Tarkoitus olis siis saada jakoon kansioita, että tiedoston siirto
onnistuisi helposti...

Hjelppiä?!?

Niin ja kaikissa koneissa on Norton Internet Security.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tomppa82 sanoi:
Mulla on 3 konetta, joissa on XP Professionalit.
Ne on kytketty kytkimen kautta yhteen ja ADSL on kytketty myös siihen.

Kaikissa koneissa toimii netti ja ne tunnistaa toisensa verkkopeleissä,
mutta yhtä konetta ei löyty kun etsii sitä työryhmästä (Mshome).

Tarkoitus olis siis saada jakoon kansioita, että tiedoston siirto
onnistuisi helposti...

Hjelppiä?!?

Niin ja kaikissa koneissa on Norton Internet Security.

Sinun pitää laittaa ADSL -purkin ja kytkimen väliin NAT -purkki ellei ADSL-purkissa ole tätä ominaisuutta. Nythän kotikoneesi tunnistaa toisensa vain internetissä kun taasen ISP:n palomuuripolicyt estää muiden koneiden huhuilun Windows-tasolla.

Eli konetta ei löydy Microsoft- verkosta? Se voi johtua monesta eri seikasta, mutta kokeile tätä:

1. Oletetaan että SANNA on se kone, jota ei löydy verkosta.
Mene jollekin toiselle koneelle ja valitse Start (Käynnistä) -> Run (Suorita) ja kirjoita sitten auenneeseen ikkunaan
\\SANNA (vaihda tuohon toki koneen oikea nimi)
Ja paina "OK".

Pääsetkö näin kiinni SANNA:aan? Jos et, niin

2. Oletetaan että SANNAn IP-osoite on 192.168.0.123
Mene toiselle koneelle ja valitse Start (Käynnistä) -> Run (Suorita) ja kirjoita sitten auenneeseen ikkunaan
\\192.168.0.123 (vaihda tuohon toki koneen oikea IP)

Pääsetkö näinkään kiinni SANNAAN:aan?

Gunther sanoi:
Sinun pitää laittaa ADSL -purkin ja kytkimen väliin NAT -purkki ellei ADSL-purkissa ole tätä ominaisuutta. Nythän kotikoneesi tunnistaa toisensa vain internetissä kun taasen ISP:n palomuuripolicyt estää muiden koneiden huhuilun Windows-tasolla.

Tuota noin, eikös se mene niin että kun ne koneet ovat kiinni kytkimessä niin ne kyllä kohtaavat myös ethernet-tasolla. ISP ei pääse käsittääkseni millään tuossa väliin, jos siis asetukset ovat kohdallaan. Jos taas koneissa on ainoastaan tcp/ip-protokolla asennettuna niin sittenhän koneiden keskinäinen liikenne menisi isp:n kautta. Eli väittäisin että ongelma on mahdollista korjata IPX/SPX -protokollan asennuksella.

Tosin: nuo windowsien keskinäiset löytymiset tuntuvat noudattavan jonkinlaista satunnaisalgoritmia, koneet saattavat löytää toisensa, mutta boottausken jälkeen enää eivät jne. Suosittelen koneiden väliseen tiedonsiirtoon esim. FTP-ohjelmia.

xp-pro:ssahan saapi suoraan ftp-palvelimen käyttöön iisi-juttujen kautta...

Ei tarvii pohtia mitään.. ftp:llä rojut jakoon ja sittenpä vetelet niitä vapaasti omille koneilles ja tarvittaessa jaat kavereilleskin...

Jos kotona on lähiverkko ja kytkin, missä koneet on kiinni niin ei todellakaan ISP:llä ole mitään vaikutusta siihen, näkeekö kone1 kone2:n lähiverkossa. ISP on kiinnostunut vain siitä, mitä tapahtuu taloyhtiön ja Internetin välissä, ei siitä mitä tapahtuu käyttäjän kodin seinien sisäpuolella. Korkeintaan ISP:n myymä ADSL- purkki jakaa IP-osoitteita asunnossa oleville koneille, mutta eipä juuri muuta.

Ihan vain sekaannusten välttämiseksi: Koneiden näkyminen Windowsissa EI vaadi IPX-protokollaa jos esim. TCP/IP on asennettu ja konffattu oikein. Siellä on ollut joku muu kämmi, mikä ei nyt tässä kuitenkaan selvinnyt. Tosin IPX:llä tiedostojen jakaminen LANissa onnistuu yleensä helposti (muistikuvani aiheesta ovat jostain vuodelta -98).

Kytkin ei auta jos IP osoitteet ovat eri sarjasta. (nimimerkillä kokemusta on :))
Mulla oli ELISAN ADSL ja koneet samassa purkissa kiinni. Ihmettelin miksi koneiden välillä tieto liikkui niin pirun hitaasti :(
Huomasin että ELISA jakoi koneille IP-osoitteet eri avaruudesta / sarjasta.

Tämä tarkoittaa sitä, että TCP/IP liikenne kiertää kaksi kertaa hitaan ADSL linjan yli !

IPX on vanha Novellin käyttämä protokolla. Nykyään Novellkin asennetaan TCP/IP protokollalla.

Mutta koska IPX protokolla ei välitä IP osoitteesta, se näköjään toimii "Tomppa82" tiedostojen jaossa.

Normaalisiti kyseistä protokollaa ei kyllä asenneta.

Ja jos pelaa LAN pelejä TCP/IP.llä, niin se yksi kone saattaa kierättää data liikenteen turhaan ADSL linjan yli.

Kytkin kyllä oppii Ethernet liikenteen, mutta ongelma on siinä että jos koneet ovat eri IP sarjassa, ei TCP/IP liikenteessä lähettävä kone edes yritä lähettää dataa suoraan kohdekoneelle, vaan siirtää datan reitittimelle (eli ADSL linjan yli), josta reititin heittää paketin kohdekoneelle (eli taas ADSL linjan yli).

NAT on oikea ratkaisu, ja se lisää myös tietoturvaa mukavasti.

laatikko sanoi:
Ihan vain sekaannusten välttämiseksi: Koneiden näkyminen Windowsissa EI vaadi IPX-protokollaa jos esim. TCP/IP on asennettu ja konffattu oikein. Siellä on ollut joku muu kämmi, mikä ei nyt tässä kuitenkaan selvinnyt. Tosin IPX:llä tiedostojen jakaminen LANissa onnistuu yleensä helposti (muistikuvani aiheesta ovat jostain vuodelta -98).

TCP/IP:n ongelma: IP-tasolla koneet kohtaavat vasta siellä reitittimellä, mikäli ne kuuluvat eri subnetiin.

NATin ongelma: harmaita IP:itä käytettäessä palvelinkäyttö hankaloituu.

IPX/SPX:n ongelma: "se on vanha?"

Kytkin itsessään on fyysisen tason verkkolaite, joka ei ymmärrä TCP/IP-protokollaa, vaan ainoastaan OSI Layer 2 -protokollia (tässä ethernet). Liikenne ohjataan koneiden fyysisten osoitteiden eli MAC-osoitteiden perusteella. IP-protokolla on ylemmän tason protokolla jota kytkin ei siis ymmärrä. Jos liikenteessä käytetään ylemmän tason protokollaa, eikä kytkimen ARP-taulusta löydy ekvivalenssia IP:n ja MAC-osoitteen välillä, sen täytyy mennä jonkin IP-tasoa ymmärtävän laitteen kautta, joka siis saattaa sijaita ISP:n tiloissa ties missä. Koska kytkin ei ymmärrä IP:tä, se ei myöskään jaa IP-osoitteita. Tämä siis klassisen verkkotekniikan osalta, en ole noihin DSL-järjestelyihin tutustunut joten en tiedä vaikka siellä jonkinlaisia henk. koht. reitittimiä käytettäisiinkin (en kuitenkaan usko tähän palveluntarjoajalle muodostuvien riskien takia).

IPX/SPX on sinun tilanteessasi parempi kahdesta syystä: se toimii, ja se on nopeampi kuin TCP/IP. Tietoturva voi NATissa olla parempi, mutta säätäminen todennäköisesti ei lopu asennusvaiheeseen.

Pahoittelen mahdollisia asiavirheitä, nukuin viimeyönä 2 tuntia.

Nytten olisi kotiverkko ongelma. 2 konetta CAT5-kaapelin avulla kotiverkossa. Koneeseen 2 pitäisi saada netti koenen 1 kautta, mutta koneessa 2 toimii vain pakkotoisto.com ja google silloin tällöin. Missäköhän ongelma voisi piillä?
Palomuurista homman ei pitäisi johtua, kun sen pois sulkemallakaan ei pääse mm. suomi24:seen. Vain pakkikselle :D

-Marchi- sanoi:
Nytten olisi kotiverkko ongelma. 2 konetta CAT5-kaapelin avulla kotiverkossa. Koneeseen 2 pitäisi saada netti koenen 1 kautta, mutta koneessa 2 toimii vain pakkotoisto.com ja google silloin tällöin. Missäköhän ongelma voisi piillä?
Palomuurista homman ei pitäisi johtua, kun sen pois sulkemallakaan ei pääse mm. suomi24:seen. Vain pakkikselle :D

Win XP?

Veikkaisin, että google ja pakkis tulee väkyviin sivuhistorista?!?
Eli kakkoskone ei silloinkaan ole netissä.

Tunnistaako koneet muuten toisensa verkossa?
Onnistuuko tiedon siirto molempiin suuntiin?

Veikkaan, että palomuuri pitäisi säätää "oikein" ja winkun omamuuri
pois käytöstä.
Sitten wizardilla vetää se verkon"kalibrointi" läpi.

Joskus koneet pitää buutata oikeassa järjestyksessä tai jotain
muita "noitakikkoja" käyttää ;)

WIN XP Home.

Sivuhistoriasta voisivat tulla juu... Muttakun pakkotoisto pelaa mielestäni täydellisesti, eli uudet viestit päivittyvät jne, eli se kertoisi että jonkinlainen yhteys olisi olemassa.

Koneet tunnistaa ittensä silloin tällöin verkosta. Koneessa on 3 eri käyttäjää ja minun ollessa masterina se löytää, mutta kun käyttäjää vaihdetaan niin ihan varma en voi olla...

Windowsin oma murui on pois käytöstä.

WIzardilla kalibrointi :i Kuulostaa metkalta.

Noitakikkoja... Ei millään jaksaisi koneita buutata... :) Mutta ihmeenoikeassa olet noissa noitakikoissa, joskus ihan spedeoivallus pistää paketin pelaamaan.. Niitä olen nyt tässä kyselemässäkin ;)

Voin kai jatkaa tähän samaan threadiin, ku mulla on samanlaisia verkko ongelmia.

Eli 5 konetta on kytketty verkkoo, tarkotus olis pelata niillä. 4 muuta konetta toimii ihan hyvin, mutta mun kone ei loydä muita koneita (MSHOME tai mikä lie jutussa), mutta muut koneet näkevät minun koneen, mutta eiväy pysty avaamaan sitä mun kone kansiota (Palomuuri?). Palomuuri softana minulla oli F-secure jonka poistin kokonaan ja windowssin palomuuri on kokonaan kytyketty pois päältä. Sitte tein sellasen huomion, että minun koneen emolevyssä (Asus k8n-deluxe) on integroidussa verkkokortissa lisäksi joku sisäinen palomuuri. Osaisiko kukaan neuvoa mitenkä ton verkkokortin palomuurin saisi pois päältä? Jos se olisi nyt ongelmana?

Kiitos vastauksista :)

Odysseus sanoi:
Voin kai jatkaa tähän samaan threadiin, ku mulla on samanlaisia verkko ongelmia.

Eli 5 konetta on kytketty verkkoo, tarkotus olis pelata niillä. 4 muuta konetta toimii ihan hyvin, mutta mun kone ei loydä muita koneita (MSHOME tai mikä lie jutussa), mutta muut koneet näkevät minun koneen, mutta eiväy pysty avaamaan sitä mun kone kansiota (Palomuuri?). Palomuuri softana minulla oli F-secure jonka poistin kokonaan ja windowssin palomuuri on kokonaan kytyketty pois päältä. Sitte tein sellasen huomion, että minun koneen emolevyssä (Asus k8n-deluxe) on integroidussa verkkokortissa lisäksi joku sisäinen palomuuri. Osaisiko kukaan neuvoa mitenkä ton verkkokortin palomuurin saisi pois päältä? Jos se olisi nyt ongelmana?

Kiitos vastauksista :)

Jos ei verkkokortin asetuksista löyty tuota niin katso myös
BIOS:sta.

Tuo on aika yleistä, että joku näkee koneen, mutta ei pääse "sisään".
Itse en ole vielä löytänyt kyseiseen ongelmaan "pätevää" ratkaisua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom