Kotiteatteriin vahvistin ja kaiuttimet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ottasin itse kaiuttimiksi joko 5x Tannoy Fusion 2 (dvd-plazan kimppatilauksella tosi halvat!), 5x audiokit AW-10 Coax (rakennussarjana hifitalolla tarjouksessa koteloineen) jos itse osaa näpräillä ja haluaa säästää, tai 5x chorus Mondo 77 (tai koko setti chorus mondoa). subiksi Chorus vertigo tai jokin muu laadukas.

Ihan vinkkinä reenipäivä katso sitten vähän speksejä kaiuttimen herkkyydestä ja impedanssista äläkä luota myyjän puheluun sonyn str-sarjan virranantokyvyistä, usein ollu vähän ongelmia joissain testeissä. Eli jos kuorma on vaikea niin halpa ja heppoinen vahvistin ei jaksa vaan luukutattessa alkaa klippailemaan ja rikkoo diskanttielementit.

keijo s sanoi:
Ihan vinkkinä reenipäivä katso sitten vähän speksejä kaiuttimen herkkyydestä ja impedanssista äläkä luota myyjän puheluun sonyn str-sarjan virranantokyvyistä, usein ollu vähän ongelmia joissain testeissä. Eli jos kuorma on vaikea niin halpa ja heppoinen vahvistin ei jaksa vaan luukutattessa alkaa klippailemaan ja rikkoo diskanttielementit.

Mä luin Tekniikan Maailman testin, jonka tuo STR DB-840QS voitti (hiukan vanhempi lehti, oiskohan ollut 2001 vuodelta tai jotain). Siinä ei valiteltu tuon vahvistimen suhteen oikeastaan mistään, mutta eipä se tietysti yksinään mitään todista.

training_day sanoi:
Mä luin Tekniikan Maailman testin, jonka tuo STR DB-840QS voitti (hiukan vanhempi lehti, oiskohan ollut 2001 vuodelta tai jotain). Siinä ei valiteltu tuon vahvistimen suhteen oikeastaan mistään, mutta eipä se tietysti yksinään mitään todista.

Joo en mä tuosta mallista osaa sanoa mitään, muistelen että pari vuotta sitten oli vähän meteliä hifilehdessä siitä ettei tehot ei vastannu halvoissa hemmabiovahvareissa sitä mitä luvattiin. Harmankardon taitaa olla ainoa halpismerkki joka ilmoitaa useimmiten mittaustuloksensa oikein, muut vähän juksailee enemmän koska eipä nuo halvat vekottimet juuri kriittiseen kuunteluun olekaan tarkoitettu.

keijo s sanoi:
Joo en mä tuosta mallista osaa sanoa mitään, muistelen että pari vuotta sitten oli vähän meteliä hifilehdessä siitä ettei tehot ei vastannu halvoissa hemmabiovahvareissa sitä mitä luvattiin. Harmankardon taitaa olla ainoa halpismerkki joka ilmoitaa useimmiten mittaustuloksensa oikein, muut vähän juksailee enemmän koska eipä nuo halvat vekottimet juuri kriittiseen kuunteluun olekaan tarkoitettu.

Niinpä. Sitä on vaan jostain lähdettävä liikkeelle tässäkin harrastuksessa, ehtiihän sitä rahaa vähän enemmän upottamaan sitten myöhemmin...
Meinasin, että kun hankin tuollaisen käytetyn ja suht. edullisen vahvarin alkuun niin voin sitten panostaa enemmän kaiuttimiin ja sitten taas myöhemmin ostaa vielä paremman vahvarin jne.
Tosin, alkuun pääsen varmaan ostamaan ainoastaan kunnolliset etukaiuttimet, mutta onhan sekin jotain sentään...

edit: niin ja tällä hetkellä kun asutaan kerrostalokaksiossa niin ei siitä vahvarista ehkä ihan valtavia tehoja tarvitse ulos repiäkään, ainakaan jos naapureilta kysyy...

Tässä vähän speksejä tuosta vahvistimesta:

Dolby Pro Logic, Dolby Digital & DTS built-in decoders
96kHz/24-bit PCM
Stereo power: 100W x2 (DIN 8o)
Surround power: 100W x5 (DIN 8o)
Cinema Studio Mode (DCS) (27 sound fields)
Virtual 3D Mode
Hall Music Mode
Analogue direct
Tone control
RDS/EON
Auto tuning
Pre-programmed remote control
24 + 32 bit DSP
Analogue pureness control
Screen depth matching

3x audio Huom! PHONO IN (vinyylisoitin)
4x S-video
1x composite video
3x digital optical
1x digital coaxial
5.1 ch input (for Dolby Digital equipped DVD player)

Outputs:
1x audio
2x S-video
1x digital optical
2x Subwoofer
1x Video Monitor (S-Video)
Pre-out (front/rear/centre)
1x Headphone Output
Control A-1 II Interface
More specifications:
4/8 Ohm Switch
Discrete Amplifier Design
S-LinkTM
Audio and Video Control System with other Sony Components: Control-A-1 Mark II
Soundfield Link
Dual Subwoofer Outputs
Dual AC Outlets
Gold Plated Headphone Terminal
Gold Plated Outputs
Screw Type Speaker Binding Posts
30 Tuner Presets
Station Name/Auto Tuning/Direct Tuning

Joo panosta vaan etukajareihin aluksi, kyllä 95% leffoista kuulostaa hyvältä pelkästään niidenkin kautta jos vain on asialliset ämyrit. Itse en ostaisi kaikkia 5 kaiutinta samanlaista van priorisoisin vähäiset pelimerkkini kunnon pääkiujuttimiin ja tarvittaessa suppariin. Takaahan tulee lähinnä tehosteääniä aina kun dinosaurus lähestyy syömäaikeissa :dinojuoksee:

EDIT: veikkaampa että 5 kanavaan jatkuvana tuo antaa ehkä 15-25w per kanava joka sekin on ihan riittävä jos ei ala pätkimään. Yhdellä watillakin saa möykkää pihalle jos on herkät kajarit.

keijo s sanoi:
Joo panosta vaan etukajareihin aluksi, kyllä 95% leffoista kuulostaa hyvältä pelkästään niidenkin kautta jos vain on asialliset ämyrit. Itse en ostaisi kaikkia 5 kaiutinta samanlaista van priorisoisin vähäiset pelimerkkini kunnon pääkiujuttimiin ja tarvittaessa suppariin. Takaahan tulee lähinnä tehosteääniä aina kun dinosaurus lähestyy syömäaikeissa :dinojuoksee:

Kyllä mulla pidemmän tähtäimen suunnitelma on hankkia myös kunnon keskikaiutin ja takakaiuttimet. niin ja subbari tietysti :)
Mutta alkuun joutuu tyytymään siihen, että hankin kunnolliset etukajarit ja pistän niitä vanhoja paskoja, jotka jo valmiiksi löytyy, taka/keskikajareiksi...

keijo s sanoi:

Mä olisin samaa mieltä. Takakaiuttimien sijoitus on monesti kompromissi, ja vaikka teoriassa niiden pitäisi kuulostaa samalta kuin etukanavien, niin usein ne joutuu survomaan jonnekin nurkkaan tai muuhun paikkaan joka värittää ääntä. Mulla on etupönttöinä ihan laadukkaat Gradientit ja takana halvahkot audio prot, eikä oikeasti voi sanoa että erilainen äänensävy haittaisi.

edit: hidas

Mun mielestä kannattaa ensisijaisesti panostaa niihin kaiuttimiin, etenkin jos aikoo yhtään kuunnella musiikkia sillä laitteistolla. Kannattaa ehdottamasti unohtaa noi ns. valmiita paketit pesukonekaupoista ja keskittyä alan liikkeisiin. Nyt loppu keväästä pitäis tulla taas hifi messut, joidenka jälkeen messuilla olleet testikappaleet myydään tosi edullisesti alan liikkeissä. Hyviä kaiuttimia saa myös hifi-lehden myydään palstalta, mutta kannattaa ehdottomasti selvittää kaiuttimen taustat ennen ostoa.
PS. Älä anna merkin hämätä itseäsi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on vahvistin homma edennyt jonkin verran. Päätin sitten ostaa uuden vahvarin, eli tilasin Saksasta Sonyn STR-DB 790:n, hintaa tuolle tulee 249€ + 20€ rahtikulut. Ihan kohtuu hinta, kun paikallisessa liikkeessä tuolle oli lyöty hintaa "vaivaiset" 540€ ja toisessa 490€.

Seuraavaksi tarvitsee sitten miettiä niitä kaiuttimia. Onko kenelläkään kokemuksia OR:n Hi sarjasta? Niiden pitäisi kaiketi olla ihan kelvollisia?

training_day sanoi:
Seuraavaksi tarvitsee sitten miettiä niitä kaiuttimia.

JOS olisit kerralla ostamassa 5 kaiutinta niin suosittelisin tuohon hintaluokkaan 5kpl Chorus compact 662, tai 5kpl Amphion helium2. Myöhemmin/sitten kun budjetti sallii niiden kaveriksi subbari, esim Chorus Vertigo.

Itse katselisin myös esim hifilehden torilta käytettyjä pönttöjä. Samalla rahalla saisi sitten astetta paremmat kaiuttimet, mutta tietenkin jotkut ei käytettyihin niin mielellään sekaannu.

Myös Chorus compact 682 olisi ihan hyvät kaiuttimet eteen, siis jos lattiakaiuttimet haluaa. Ei kylläkään mitkää mielettömät popituskaiuttimet ole mutta ääneltään mun mielestä ihan soivat pelit ja kotiteatterikäyttöön ihan passelit.

Itse amphionin malleista tykkään eli niitä voin kyllä suositella. Mutta käy liikkeissä kuuntelemassa eri kajareita, ja pyydä niitä kotiin kuunneltavaksi, vertaile niin silleen pääset parhaaseen lopputulokseen.

Kaiuttimia valitessa kannattaa tuolle vahvarille pääasiallisesti katsella 8 ja 6 ohmin kaiuttimia.

Relg sanoi:
JOS olisit kerralla ostamassa 5 kaiutinta niin suosittelisin tuohon hintaluokkaan 5kpl Chorus compact 662, tai 5kpl Amphion helium2. Myöhemmin/sitten kun budjetti sallii niiden kaveriksi subbari, esim Chorus Vertigo.

Itse katselisin myös esim hifilehden torilta käytettyjä pönttöjä. Samalla rahalla saisi sitten astetta paremmat kaiuttimet, mutta tietenkin jotkut ei käytettyihin niin mielellään sekaannu.

Myös Chorus compact 682 olisi ihan hyvät kaiuttimet eteen, siis jos lattiakaiuttimet haluaa. Ei kylläkään mitkää mielettömät popituskaiuttimet ole mutta ääneltään mun mielestä ihan soivat pelit ja kotiteatterikäyttöön ihan passelit.

Itse amphionin malleista tykkään eli niitä voin kyllä suositella. Mutta käy liikkeissä kuuntelemassa eri kajareita, ja pyydä niitä kotiin kuunneltavaksi, vertaile niin silleen pääset parhaaseen lopputulokseen.

Kaiuttimia valitessa kannattaa tuolle vahvarille pääasiallisesti katsella 8 ja 6 ohmin kaiuttimia.

Mä luulen, että en halua/uskalla käytettyjä ostaa.
Tämän hetken suunnitelma tosiaan on sellainen, että ostan ensin pelkät etukajarit ja käytän taka/keskikajareina niitä vanhoja. Tuo siis tarkoittaa sitä, että niihin etukajareihin voi pistää hiukan enemmänkin rahaa kiinni. Luulisin, että luokkaa 700eur/pari voisi jo jotain löytyä?

training_day sanoi:
Mä luulen, että en halua/uskalla käytettyjä ostaa.
Tämän hetken suunnitelma tosiaan on sellainen, että ostan ensin pelkät etukajarit ja käytän taka/keskikajareina niitä vanhoja. Tuo siis tarkoittaa sitä, että niihin etukajareihin voi pistää hiukan enemmänkin rahaa kiinni. Luulisin, että luokkaa 700eur/pari voisi jo jotain löytyä?

Oletko lattia- vai jalustakaiuttimia harkinnut?

Jalustakaiuttimista tuohon hintaan saisi Amphion Argonit, lattiakajareista esim mainitsemani chorus compact 682 voisi olla harkinnan arvoiset. Myös wharfedalen malleja ehkä kannattaa käydä kuuntelemassa. Mutta tosiaan noi Amphion Argonit on äänellisesti jo ihan hyvät mun mielestä, ja niistä löytyy paljon juttua netistä, kannattaa harkita niitäkin.

Relg sanoi:
Oletko lattia- vai jalustakaiuttimia harkinnut?

Jalustakaiuttimista tuohon hintaan saisi Amphion Argonit, lattiakajareista esim mainitsemani chorus compact 682 voisi olla harkinnan arvoiset. Myös wharfedalen malleja ehkä kannattaa käydä kuuntelemassa. Mutta tosiaan noi Amphion Argonit on äänellisesti jo ihan hyvät mun mielestä, ja niistä löytyy paljon juttua netistä, kannattaa harkita niitäkin.

Jos ihan kaiuttimien ulkonäön kannalta ajattelee (eli ikäänkuin sisustuselementtinä) niin omaa silmää miellyttää enemmän lattiakaiuttimet, eli niitä olisi tarkoitus katsella.

training_day sanoi:
Jos ihan kaiuttimien ulkonäön kannalta ajattelee (eli ikäänkuin sisustuselementtinä) niin omaa silmää miellyttää enemmän lattiakaiuttimet, eli niitä olisi tarkoitus katsella.

Mielestäni useimmat jalustakaiuttimet hienolla jalustalla ovat tyylikkään näköisiä, mutta makuasioitahan nämä. :) Jalustakaiuttissa tuossa hinnassa saisit ehkä parempaa ääntä, mutta toisaalta lattiakaiuttimella pärjää hieman paremmin jos ei heti subbaria aio hankkia.

Wharfedalelta kannattaa kuunnella ainakin Emerald ja Pacific Evolution sarjan lattiakaiuttimet. Sekä jo mainitsemani Chorus compact 682 olisi juuri sopiva siihen n. 700€ budjettiin. Näistä kaikista löytyy sitten jalustakaiuttimia keski- ja takakajareiksi myöhempää hankintaa varten.

Jos mahdollisuus on niin ei muuta kun katsomaan ja kuuntelemaan kaiuttimia hifiliikkeisiin. Ja tosiaan kannattaa pyytää kaiuttimet kotiin kuunneltavaksi, silloin vasta kuulet miten se soi juuri sinun asunnossasi. Ja samalla sitä sisustus puoltakin helppo hahmottaa kun saa erilaisia kaiuttimia kokeiltua oikealla kuuntelupaikalla kotona.

Tuo sonyn vahvari mikä itseltänikin löytyy on kovin kirkasääninen joten kaikki muut paitsi wharfedale 9 sarjalaiset ovat mielestäni liian kirkasäänisiä kaiuttimia kyseiselle vahvarille.

Esim.

Eteen: 3x9.1
Taakse: 2-3x9.0
Sub: AudioPro sub Focus tai Wharfedalen SW150.

Nuilla pitäis pärjätä.

skuge sanoi:
Tuo sonyn vahvari mikä itseltänikin löytyy on kovin kirkasääninen joten kaikki muut paitsi wharfedale 9 sarjalaiset ovat mielestäni liian kirkasäänisiä kaiuttimia kyseiselle vahvarille.

Tästä vähän erimieltä. Amphion on kyllä kirkasääninen, diskantti varsinkin eroaa massasta aika paljon. Mutta taas Wharfedale esim Emerald sarjaa ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi sanoa kirkasääniseksi. Mutta jokainen kuuntelemalla sen päättää mikä miellyttää omaa korvaa..

Relg sanoi:
Amphion on kyllä kirkasääninen, diskantti varsinkin eroaa massasta aika paljon.

Samaa mieltä. Jos ei tykkää purevasta ja kirkkaahkosta diskantista niin Amphionit kannattaa kuunnella huolella ja kriittisesti, niissä tuntuu olevan sellainen yläpää. Ainakin Argonissa ja Heliumissa (käyttävätköhän peräti samaa diskanttia?). Ei ne nyt mitään kauheita kihisijöitä ole hämärien kuuntelumuistikuvien mukaan, mutta ei missään nimessä tummaäänisiäkään.

Relg sanoi:
Tästä vähän erimieltä. Amphion on kyllä kirkasääninen, diskantti varsinkin eroaa massasta aika paljon. Mutta taas Wharfedale esim Emerald sarjaa ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi sanoa kirkasääniseksi. Mutta jokainen kuuntelemalla sen päättää mikä miellyttää omaa korvaa..

Jep, wharfedaleissa on yleensä vähän verhoontuneempi ääni.
:rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom