Kotiteatteriin vahvistin ja kaiuttimet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MTM1977

WTF
Mode
Täältä varmaan löytyy useitakin ihmisiä, jotka tietävät kaiken tarpeellisen kotiteatterisysteemeistä, joten laitetaanpa pari kysymystä...

Tässä olisi pikkuhiljaa tarkoitus kasata ensimmäistä kertaa jonkinmoinen kotiteatteri. Telkkarina saa toistaiseksi olla nykyinen Sonyn 32" laajakuva ja myös nykyinen DVD-soitin kelvatkoon, mutta viritinvahvistin ja kaiuttimet pitäisi hankkia.

Yhtenä vaihtoehtona vahvistimeksi olen ajatellut Sonyn STR-DB795
http://www.sony.fi/ShowProduct.do?site=odw_fi_FI&category=HFC+Receiver&product=STR-DB795
Onko kenelläkään tuosta kokemuksia?

Suuremmaksi kysymykseksi tulee kaiuttimet. Kannattaako hankkia joku valmis kotiteatterin kaiutinpaketti (arvaan, että ei) vai ostaa kaikki erikseen?
Jos kaikki erikseen niin mitä merkkiä ja minkälaisilla tehoilla?

blackie sanoi:
Laitas jotain budjettia mitä saa max maksaa.

Sanotaan nyt, että hyvä olisi jos vahvistin ja kaiuttimet lähtisivät n.1000eur hintaan.

training_day sanoi:
Yhtenä vaihtoehtona vahvistimeksi olen ajatellut Sonyn STR-DB795
http://www.sony.fi/ShowProduct.do?site=odw_fi_FI&category=HFC+Receiver&product=STR-DB795
Onko kenelläkään tuosta kokemuksia?

Itse suosittelisin vanhempaa 790 mallia, taitaa olla muuten ihan sama laite mutta 6.1. Luultavasti et tule edes tuota 6 kanavaa koskaan tarvitsemaan..

edit: itselläni siis tuo 790, ihan ok laite, ei mitään eirikoista mutta ei mitään huonoakaan, tehot riittävät hyvin betonikoppiin.

jjj84 sanoi:
Itse suosittelisin vanhempaa 790 mallia, taitaa olla muuten ihan sama laite mutta 6.1. Luultavasti et tule edes tuota 6 kanavaa koskaan tarvitsemaan..

edit: itselläni siis tuo 790, ihan ok laite, ei mitään eirikoista mutta ei mitään huonoakaan, tehot riittävät hyvin betonikoppiin.

Juu, olen mä sitäkin katsellut. Tuon STR-DB795 vaan saisi tällä hetkellä aika edullisesti (370eur), joten siksi sitä ajattelin.

Minkälainen kaiutin yhdistelmä sulla on tuon kanssa?

Jos sulla jää rahaa joku 700e kaiuttimiin niin eipä sillä ihmeitä hankita.. pompi vaikka lähimpään giganttiin neuvottelemaan 5 kappaleesta Wharfedale Diamond 9.2 kaiuttimia, luulis irtoavan tohon 700 euroon.. ovat ainakin paremmat kuin marketin sillipurkit.

jjj84 sanoi:
Jos sulla jää rahaa joku 700e kaiuttimiin niin eipä sillä ihmeitä hankita.. pompi vaikka lähimpään giganttiin neuvottelemaan 5 kappaleesta Wharfedale Diamond 9.2 kaiuttimia, luulis irtoavan tohon 700 euroon.. ovat ainakin paremmat kuin marketin sillipurkit.

Kyllähän sitä rahaa tarvittaessa siihen ehkä pystyisi enemmänkin irrottamaan, mutta kerrostaloon ei välttämättä viitsi ihan parhaita vehkeitä ostaa, kun ei niistä kuitenkaan voi kaikkea iloa ottaa irti :)

edit:
nopealla googletuksella löytyi ainakin tuollainen valmispaketti:
5 kpl Wharfedale Diamond 9.1 kaiuttimia ja Wharfedale SW 150 subwoofer
hinta 735€.

training_day sanoi:
Juu, olen mä sitäkin katsellut. Tuon STR-DB795 vaan saisi tällä hetkellä aika edullisesti (370eur), joten siksi sitä ajattelin.

Minkälainen kaiutin yhdistelmä sulla on tuon kanssa?

Osta 790, saa varmaan tinkaamalla tonne 250 euroon. Mulla Acoustic energyn AE spirit AE300 edessä, AE301 takana, keskellä kef cresta 20c ja subbarina AE aegis evo 10" suljettu (vähän laiska leffoille). Ihan mukavia kaiuttimia nuo AE:t, itse tykkäsin paljon enemmän noista kuin esim amphioneista.. Toi aespirit sarja on nyt vaan jo vanhaa, hintaa noilla oli etu 700e, taka 300e, keski ~200e ja subi 550e.

http://www.acoustic-energy.co.uk/products/aesprit/comparison.html

TomiTheHuge sanoi:
vahvistimen ostat:yamaha:n et mitään sonyn rutkuja.. subbari audio pro:n 1.35.

Todellakin, yamahan on aivan mahtava, suorastaan ylivertainen sonyyn verrattuna, NOT. Toi b1.35 nyt on vähän jo vanhakin, kaikin puolin..

Ja mielestäni jos olet tolla budjetilla liikkeellä niin jätä se subi vielä kauppaan ja osta muuten hyvät kaiuttimet.. Betonitalossa pärjää hyvin ilman subia mutta puuhökkelissä se olisikin jo ihan välttämätön. Mut jos välttämättä subbarin tahdot niin käy kattomassa audio pron focus, ihan kelpo laite ja hintakin alle 300e.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
training_day sanoi:
nopealla googletuksella löytyi ainakin tuollainen valmispaketti:
5 kpl Wharfedale Diamond 9.1 kaiuttimia ja Wharfedale SW 150 subwoofer
hinta 735€.
Ostin itse nuo 3kpl 9.1 kotieteatterin aluksi ja olen ollut todella tyytyväinen. Kaverina on audio pron sub focus. Mihin olen ollut kanssa tyytyväinen. 9.1 Ääni on huomattavasti kirkkaampi ja selkeämpi mielestäni kuin vanhojen 8.1. Kaikilla tavoilla paljon paremman kuuloinen. Kotona koekuuntelussa ja nyt pidemmässä käytössä olen ollut erittäin tyytyväinen. Niin musiikki kuin elokuvat kuulosta paketilla hyvältä omaan korvaan.

Noista yläpalkin linkeistä kannattaa mennä tuonne DVD plazan puolella ja lueskella lisää 9.1:stä. 9.2 on tuolta luettujen ja Hifin liikkeen myyjien sanojen mukaan huonommat kuin 9.1 tämmöiseen betoni kompleksiin, missä itse asun. Kannattaa tietenkin ottaa kotia kuunteluun. Mielipide asioita.

Juu samalle kantille menisin itsekkin eli vahvariksi tuo sonyn db-790..
Hinta-laatusuhteleeltaan hyviä jalustakaiuttimia on noin. 300-400e/pari hintaluokassa..
pari esimerkkiä olisi esim. tannoy fusion2 ja chorus compact 662.
Koekuuntele itse niin tiedät mikä miellyttää...
Kolme samanlaista kaiutinta olisi ideaalisin vaihtoehto eteen yhtenäisen äänikentän vuoksi.
Jos nyt ei pakko ole heti huomenna saada koko settiä niin kannattee ostaa pikkuhiljaa niin ei tartte heti vaihtaa.
Esim. osta sony ja 3kpl fusion 2:ia tai 662:ia ja myöhemmin sitten takakaiuttimet vaikka samanlaiset.
Ja tuo audiopron sub focus on kans hyvä hintaisekseen..
tosiaan kannattee "muutama" tunti uhrata tuonne dvdplazalle, siellä on asiallista keskustelua aiheesta.

shape sanoi:
Mistä kaupasta kannattais lähteä etsimään 790-mallia?

Hmmm...jos ei muualta löydy niin sitten saksasta päin..ite nähny halvimmillaan jollain 212e tuon vahvarin. Dvdplazalla on mainittu monia saksalaisia nettikauppoja..

shape sanoi:
Mistä kaupasta kannattais lähteä etsimään 790-mallia?

Näin turkulaisena sanoisin että täältä halvimmalla saa kun menee mustaan pörssiin.. niillä tuntuu aina olevan hinnoissa ilmaa mitä saa hiukan puristettua pois, n. 10-15%.

Olen itselle katsonut yamahan RX-V450 vahvistimeksi ja chorus compact 682 eteen. Toisaalta jos laittaisi chorus compact 662 ja subin. Tuleeko noihin yleensä jalusta mukaan vai pitääkö erikseen ostaa?

Saksassa ainakin http://www.mediaran.de/ myy Sony STR-DB 790 hintaan 249€ + postikulut varmaan siel 20-30€. Toi on kyl aika usein tarjouksessa Suomessakin, jos ei halua Saksasta lähteä tilaamaan. Epäilisin, että noissa on kuitenkin worldwidewarranty, ettei sen kans pitäis Suomessa tulla ongelmia.

milkboy sanoi:
Hmmm...jos ei muualta löydy niin sitten saksasta päin..ite nähny halvimmillaan jollain 212e tuon vahvarin. Dvdplazalla on mainittu monia saksalaisia nettikauppoja..
Selailin läpi noita saksalaisia kauppoja, mutta en haluais lähteä sieltä asti tilaamaan. Jos joku on nähny laitteen myynnissä hintaluokkaan <300 euroa Helsingissä, niin ilmoitelkaa.

milkboy sanoi:
Jos nyt ei pakko ole heti huomenna saada koko settiä niin kannattee ostaa pikkuhiljaa niin ei tartte heti vaihtaa.

Tuohon tulokseen olen itsekin tullut kun olen hintoja katsellut.
Parempi tosiaan hankkia pikkuhiljaa niin saa sitten varmasti hyvän setin kasaan. Vahvistin ja etukaiuttimet varmaan sitten ekana ostoon ja lisää sitä mukaa kuin talous antaa myöden.

Onko kenelläkään kokemusta Sonyn STR DB-840QS vahvistimesta?
Sellainen olisi nimittäin nyt saatavilla erittäin mukavalla hinnalla ja ajattelin ostaa siitä itselleni ensimmäisen virivahvistimen niin saa tuota kotiteatteriharrastusta alkuun.

Huomasin tuossa, että kotoa+vanhempien luota löytyy "ei niin kauhean hyviä kaiuttimia" kuusi kappaletta, eli siinäkin olisi ainakin alku, josta voi sitten alkaa kehittämään parempaan suuntaan...

Suositut

Back
Ylös Bottom