Kotisali

Mikäs olisi paras lattiamateriaali kotisalille? Tuli tossa asunto ostettua ja asuintiloista purettiin reippaat 10 vuotta vanha laminaatti pois, jonka olin ajatellut sitten laittaa salitiloihin. Tää vaihtoehto ei tietysti maksaisi mitään, mutta sitten ajattelin jotain edullista muovimattoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos alat pahemmin heittelee niitä painoja niikun egomiehet tekee niin kannattaa se laminaatti jättää pois laskuista, on aika äkkiä puhki. Tietty riippuu mitä sulla on siinä alla? jos on heti betoni, mikä on edes suunnilleen suorassa, varmaan joku muovimatto käy hyvin.

No jos alat pahemmin heittelee niitä painoja niikun egomiehet tekee niin kannattaa se laminaatti jättää pois laskuista, on aika äkkiä puhki. Tietty riippuu mitä sulla on siinä alla? jos on heti betoni, mikä on edes suunnilleen suorassa, varmaan joku muovimatto käy hyvin.

Juu näin mä vähän itekin ajattelin. Mun voimilla ei egoilla :) mut ei se tietty oo kiva, jos täytyy koko ajan varoa. Vaikka ilmanen vaihtoehto onkin, ni ei sitä sit huvita heti alkaa vaihtamaan. Betonihan siinä alla on...Ja ei todellakaan oo suorassa tällä hetkellä, mutta tehdään siitä suora ;) Vanhempien luona oli aikoinaan ihan laattalattia, jotain perushalpaa. Pirun kylmähän se oli ku ei ollu lattialämmitystä, mut kyl se parhaimmillaan kesti 200kg maven tiputtelutkin.

Nyt on Bodycraft F430 + Gymtec 410 tanko + kasa painoja ollut käytössä pari viikkoa.

Hintaluokassaan todella hyvä räkki, ei heilu leukoja vedettäessä. Ehkä hienoista kolinaa kuuluu jostain, todennäköisesti noista "hookeista" kun kalkattaa hieman runkoa vasten.

Dippikahvat ainoa pienoinen pettymys, vedin sitä teippiä jota käytetään lätkämailoihin 1-2cm kumpaankin kahvaat ja parani huomattavasti. Originaalina liian kovat rannetta vasten.

Kotisali on kyllä uskomattoman kätevä, ehtii reenailla huomattavasti enemmän ja rauhallisemmin. Ei tarvi jonotella :)

Vielä kun penkin löytäisi....

Sain kesäloman aluksi myytyä hyvään kotiin vanhan räkin ja hommasin tilalle tuon Bodycraftin F430:n ja siihen ylä/alataljan. Penkiksi otin Bodycraftin F602:n johon lisäksi scott-lisäkkeen ja reidenojennus/koukistus-laitteen. Voin suositella oikeastaan koko komboa varauksetta, vemputtimistakin on hintansa verran iloa. Kasaamiseen saa varata tovin aikaa, mutta ohjeet ovat kyllä selkeät oikeastaan kaikissa muissa kohdissa, paitsi taljan vaijerin pujottamisessa.

Jos tuota F430:stä harkitsee, niin pari huomiota: kannattaa muistaa laajennusholkit ala/ylätaljaan (oletuksena painotapit ovat 30mm halkaisijalla) ja kannattaa ostaa suosiolla myös ne lisäkoukut. Niiden asentaminen jälkikäteen on n. 30min homma ja ilman apulaista pirun hankalaa, kun koko räkin yläosan joutuu purkamaan. Jos koukut laittaa takatolppiin niin esim. vinopenkkiä ei mahdu tekemään ainakaan ylä/alataljalisäkkeen kanssa tuolla F602-penkillä, koska sitä ei saa tarpeeksi syvälle räkkiin. Itsellä ei taas saanut normipenkkiä tehtyä koukut etutolpissa, koska penkki ei mahtunut tilan puolesta tarpeeksi eteen. Tuo F602 on aika isokokoinen, mutta liikkuu helposti kohtuupienessäkin tilassa pois räkistä / räkkiin, kun sen nostaa ensin pystyyn noille "jaloille" ja pyörittelee/kävelyttää pystyasennossa miten haluaa.

Voin muutenkin lämpimästi suositella kotitreeniä. Luulisin että itselläni taitaa olla about pienin mahdollinen tila kotisalille ja n. 2,6m x 2,6m ala riittää aika täyspainoiseen treeniin.

Yksi innovaatio tuli vielä kehiteltyä lomilla, kun ympäriinsä lojuvat levypainot rupesivat ärsyttämään: Jos ei halua maksaa törkeitä hintoja telineistä painokiekoille, tai kuten itsellä, haluaa optimoida tilankäytön, niin näppärät painotelineet syntyvät parilla kympillä, kun käy ostamassa kymmenisen kaapinjalkaa (pituudesta riippuen n. 2e / kappale) ja ruuvaa ne seinään.

2012-07-23-075.jpg

Tilankäyttöä optimoi myös tälläiset käsipainot:
http://www.nukama.com/tuotteet.html?id=1/4

Käsipainojen irtolevyt kilisevät hieman ja pikkupainoilla on vähän tyhmäntuntuista tehdä esim. vipareita, kun itse käsipaino on aika isokokoinen, mutta kaiken kaikkiaan pieneen tilaan lyömätön ratkaisu. ABS-muovinen kahva on toistaiseksi ollut ihan tukeva eikä tarvitse olla kiristämässä lukkoja koko ajan, niinkuin markettikäsipainojen kanssa.

Mistä saisi halvimmalla kumimattoa tai jotain muuta kestävää lattianpäällystettä salinurkkaukseen? Kuntoilukauppojen hinnat on turhan suolaisia, mutta löytyykö jostain maalikaupasta tarpeeksi paksua kosteantilanmattoa tvst?

Itselläni on romuttamolta saatu Hiacen takaboksin kumimatto. Ei siihen viittin tankoa tiputella, mutta lattian se on suojannut erittäin hyvin. Käytön jälkeen sen saa vielä rullattua nätisti piiloon. Ei mikään hifisteliymatto, mutta ajaa hyvin asiansa.

Olet Johnny Furu vissiin ostanut käytettyjä (konkkaan menneen salin ehkä?) reenilaitteita, ainakin alatalja vaikuttaisi siltä. Mistä? Mulla ei vielä ole tilaa millekään muille kamoille, kuin ne, mitä tuolla aiemmin ketjussa mainitsin ja mistä kuviakin pistin, mutta jos joskus muutan isompiin tiloihin ja vielä kotigymin säilytän, niin nyrkkeilysäkin lisäksi alatalja (tai mahd. laadukas rtk-soutulaite) on hankintalistalla.

Melkein kaikki on huuto.net tai tori.fi :n kautta.
Jotain torneosta, jotain joensuusta, ja jotain hesasta.

Aluks kuitenkin vuoripexilta uudet laitteet:
powerrack, penkki, tanko, 8x20kg painoja, säädettävät 40kgn käsipainoja

Jotain on ollut rikkinäistä mikä on saatu ilmatteiks ja kunnostanut, esim pohjeprässi.
T-kulmasoutu teline on ite rakennettu ja Käsipaino - ja levypainotelineet myöskin.

Käsipainot olivat aika huonossa kunnossa kun ostin ne:

DSC01427 (800x567).jpg

Itsellä on myös aina kytenyt haave kyhätä sali kotio heti kun on tarpeeksi iso talo ja tilillä katetta :D Kerrostalokolmiossa kotisalin työtä ajaa tällä hetkellä kahvakuulat mutta joskus tulevaisuudessa, kun se omakotitalo ostetaan niin johonkin tilaan kyhätään kunnon sali leukatankoineen, jumppamattoineen ja nyrkkeilysäkkeineen. Toki penkki ja kyykkyteline olisi myös kova sana ja käsipainoja moneen lähtöön. Sitten omana spessuna pieni alua tatamia ja hiekkasäkki jota voisi viskoa. Talon pihalle mieli tekee hommata iso rengas pyörittelyä varten ja leukatanko sinnekin. Kaikke mahdollista mielikuvituksen rajoissa, näin lyhykäisyydessään :D

Itse olen tehnyt kaiken treenin noin vuoden ajan kotona varastossa ja sieltä löytyy vain:

-Penkki, jonka voi säätää vinopenkiksi ja jonka päässä on "laite" jolla voi tehdä reiden koukistusta ja ojennusta.
-Tanko
-Kahdet käsipainot
-Leuanvetotanko
-Tarpeeksi levypainoja

Ongelmana tuossa on lähinnä kyykkyhäkin puuttuminen, koska tilaa ei ole tarpeeksi.

Kotisalini

Mielenkiintoinen ketju. Mutta kirjaanpa ylös, mitä tähän mennessä on tullut hankittua.
Salina toimii omakotitaloni kellarikerros. Seinät ja katto ovat ihan ”sementtipohjalta”, lattia valettu. Tilaa on kuitenkin hulppeasti 100 neliötä. Etuna näin kesällä se, että sopivan viileä treenata. Mikähän on, kun olen käynyt Suomessa kymmenillä eri saleilla eri kaupungeissa ja en ole tavannut yhtäkään ILMASTOITUA salia. Viru-hotellin kauppakeskuksen yläkerrassa olen nähnyt yhden OIKEASTI ilmastoidun salin...

Mutta kellarista löytyy seuraavaa:

Kuntokeskus (en muista nimeä), jossa kolme ”asemaa”, kahdella painopakalla. Yksi asema on avustettua dippiä ja leuanvetoa varten. Toinen asema on vaakaprässi jaloille. Kolmas rintapunnerruslaite. Lisäksi ala-ylätalja-yhdistelmä. Yms.
• Ylätalja
• Body-solid-vatsalaite (jossa voi tehdä selkää toiseen suuntaan)
• Bodysolid-levypainoprässi
• Hack-kyykkylaite (vanha kuntosalilaite).
• Weiderin vanha penkki, jossa jalanojennus-koukistus-shydeemi
• Vanha kyykkyteline (itse tehty)
• Kettler pendo instant gym
• Selkä-vatsa-penkki
• Tasapenkki
• Vinopenkki
• 3 ostoskanavan vatsatreenihärpäkettä (saatu ilmaiseksi)
• Crosstrainer
• Kuntopyörä
• Stepperi
• Jonkinlainen askelluskone…
• Nyrkkeilysäkki
• 4 säädettävää käsipainoa
• Painoille teline
• t-kulmasoutu
• Erilaisia kahvoja taljoihin
• 2 painonnostovyötä
• Painoja eri kokoina jotain 300 kg
• Hauistanko
• Pidempi ja lyhyempi painonnostotanko
• Kahvakuulia aina 24 kg asti eri kokoina
• TRX-nauhashydeemi
• Iiisot stereot…
• Ja kaikkein TÄRKEIMPÄNÄ välineenä itkuhälytin

Ostoslistalla: kumitettuja painoja lisää isoina kiekkoina, Smith-laite, Scott-penkki. Ristikkäistalja. Meinaan ostella nämä tulevilla veronpalautuksilla, joita tulossa kivasti erinäisten kikkailujeni ansiosta...

.

Kotisali on minulle ainoa vaihtoehto...

...koska lähikaupungissa ei ole minulle SOPIVAA salia. Satun näet olemaan yh-iskä. Miehille suunnatuilla saleilla ei ole kunnollista lastenhoitonurkkausta puhumattakaan jostain lastenhoitopalveluista. Käyn toisinaan naisille suunnatulla salilla, jossa on hyvä lastenhoitonurkkaus ja välillä jopa täti katsomassa perään.

Mutta: siellä ei ole tarpeeksi painoja. Jopa MINULLE raskaimmatkin käsipainot ovat liian kevyet. Tai jossain Smith-laitteessa lukee, että maksimi 120 kg. Ihan naurettavaa...

Niinpä eikun itkuhälyt päälle pilttien nukahdettua ja kellariin reenaan...

Toinen syy omaan saliin on, että asun maalla ja matkoihin lähimmälle salille menee KAUEMMIN kuin itse treenaamiseen...

Tekeekö noilla Smartian smartgym kiekoilla yhtään mitään? Mulla ja kaverilla on privaattisali ja 10kg kiekkoja tarttis lisää. Nuo sopis vaa ulkonäöltä meidän vanhojen kiekkojan kanssa.

Ps. Laitan tonne myyntiosastolle myyntiin salivehkeitä, että kotisalia rakentavat huomio :)

Tekeekö noilla Smartian smartgym kiekoilla yhtään mitään? Mulla ja kaverilla on privaattisali ja 10kg kiekkoja tarttis lisää. Nuo sopis vaa ulkonäöltä meidän vanhojen kiekkojan kanssa.

Ps. Laitan tonne myyntiosastolle myyntiin salivehkeitä, että kotisalia rakentavat huomio :)

Tekee, itellä on 210kg. Aika pientä heittoo joskus punnitsin 145kg ja se oli todellisuudessa jotain 142kg, mutta oon lukenu ettei tanko olis kun 18kg vaikka 20kg pitäis olla eli oiskohan siinä ollu vaan kilon heitto sitten. Yksittäin en oo punninnut edes tankoa. Ja ne levyt on mustia vaikka ne kuvissa näyttää ihan harmailta, jos on vielä samt kuvat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom