Kotisali

6-7v sitten kun salia kasailin niin puisia voimistelurenkaita ei ihan joka paikasta saanut. Maksoin yli 100€ silloin renkaista. Nyt crossfit buumin ansiosta niitä saa joka paikasta. Esim. Prismasta puiset renkaat remmeineen 35 €!! Ebaystä kiinasta vielä halvemmalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon rakentanut kotisalin Wrangen, Kuntokaupan, Gofitneksen ja jopa XXL:n tuotteilla. Kulmakivenä toimii tämä Wrangesta hankittu rack, johon oon kyllä helvetin tyytyväinen.
52i35i.jpg

Penkkiä ja kyykkyäkin voi ihan itsekseen vetää huoletta kun säädettävät turvakaaret löytyy. Millekään taljalaitteille ei ole tilaa (enkä halunnut sellaista rackin osana, koska ne ovat useimmiten aika leluja), mutta eipä niitä juuri ole ikävä kun leukojakin tuossa voi vetää vaikka minkälaisella otteella.

Muut tarvikkeet ovat tasa-/vinopenkki, suora tanko, kulmatanko, käsipainot, kumimatto, painoliivi. Loppusilauksena iso peili ja valkotaulu seinälle, niin nyt kelpaa.:puntti:

Mie oon pikku hiljaa päivitelly tuota ommoo salia. Ostin räkin, kunnon säädettävän penkin ja nyt tänään viellä bumber kiekkoja kaksin kappalein. Nyt alkaa olla aika valmista. Kaikki tästä eteen päin on extraa / plussaa. Seuraavaksi varmaan pikkuhiljaa korvaan noita rautasia itse tehtyjä levypainoja paremmilla, mutta se ei ole mikään akuutti koska nyt on tosiaan nuo isot bumber kiekot.

15267567_10154726865857442_6401144827873998795_n.jpg

15284009_10154738382427442_2625098645669990349_n.jpg

Lisäpainovyön meinasin ostaa, mutta en sitten tarvinnutkaan kun kiersin vyötäisille kuormausliinan, se linteistä läpi ja solmuun. 50 kiloon on kestänyt ainakin ilman ongelmia.

Mistä saisi mahdollisesti ostettua ketjuja joita laittaa tankoon? Strenghtsopista irtoaa 2 x 20kg ketjua hintaan 158€, mutta kai noista jostain romuttamolta tms saa halvemmalla?

Mistä saisi mahdollisesti ostettua ketjuja joita laittaa tankoon? Strenghtsopista irtoaa 2 x 20kg ketjua hintaan 158€, mutta kai noista jostain romuttamolta tms saa halvemmalla?

Ei ole helppoa tavaraa löytää ja jos löytää niin on liian pitkän ajomatkan päässä ><

Käytetyt paksut ankkuriketjut tai loppuun ajetut traktorin jääketjut kannattaa pitää tutkassa, molemmissa painoa tulee sopivasti mutta voi vaatia vähän rälläkkää modaamiseen. Tori, nettikone yms.

Ei ole helppoa tavaraa löytää ja jos löytää niin on liian pitkän ajomatkan päässä ><

Käytetyt paksut ankkuriketjut tai loppuun ajetut traktorin jääketjut kannattaa pitää tutkassa, molemmissa painoa tulee sopivasti mutta voi vaatia vähän rälläkkää modaamiseen. Tori, nettikone yms.

Joo näin mie vähän ajattelinkin.

Pittää laittaa kyseiset paikat seurantaan. Kiitoksia vastauksesta :)

Kotoa löytyy 30kg painoliivi, levytanko 7kg ja n. 70 kiloa painoja, voimistelurenkaat, leuanvetotanko, säädettävät kässärit. Hilavitkutinosastolla on pari vastuskuminauhaa, paksut otekahvat, heavy gripps 150-250kg, puolen kilon levypainot.

Painoliivit on muuten siitä kätevät kyykätessä. Kun on 30kg jo liivissä, rinnalle nousee helposti kaikki painot, joita haluaa kyykätä. Vielä on paljon aikaa siihen että 110kg etukyykkysarjat on liian kevyitä. :D Painoliiviietukyykky on muuten erittäin mukava liike, kun painopiste on normietukyykkyä alempana.

Ylävartalotreenit menee tuolla varustuksella työntävien osalta rengasdippi, rengaspunnerrus, tavallinen etunojapunnerrus ja pystypunnerrus. Painoliiveillä tehdyt punnerrukset on olleet ihan tarpeeksi rankkoja kyllä. Jos joskus menee rengasdipit 30kg:lla, niin olen enemmän kuin iloinen. :D

Vetävissä onnistuu leuat ja inverted row lisäpainoilla. Kässäreillä saa sitten eristeltyä mitä huvittaa.

Ainoa mikä hieman harmittaa tällä varustuksella, että pääse vetämään maasta kunnolla, ja takakyykky on mahdottomuus. No painoliivi toimii hyvin bulgaarialaisiin kyykkyihin, ja lisäpainokasakkakyykytkin iskee jalkoihin hieman eri kulmasta.

Vatsojen reenaaminen progressiivisesti hieman vaikeeta. Jalkojen nostot roikkuessa, L-sit harjoitteet ja voimistelurenkailla tehty ab wheel-rullaus kuitenkin onnistuu jotenkin.

Minkälaisia lavoja ootte rakentanut treenialustaksi?
Ostin punttikamat autotalliin ja pitäisi lattiaa suojata jollain, kun on lattialämmitys.
Ajattelin jotain 2x4 tai 2x2 kehikkoa, jonka täyttäisi esim.5cm finfoamilla tai tyroksilla. Siihen vanerit ja kummimatot päälle.
Varmaan välille pari 2x2:sta myös, että saisi räkin kiinnitettyä niihin.
Miltä kuulostaisi?

Joskus pn-liiton sivuilla neuvottiin laittaa pohjalle 10 cm finfoamia, sitten 2-4 riviin ja niiden päälle vaneri ja mahdollinen kumimatto. Ton ainakin luulis olevan tarpeeksi jämerä.

Minkälaisia lavoja ootte rakentanut treenialustaksi?
Ostin punttikamat autotalliin ja pitäisi lattiaa suojata jollain, kun on lattialämmitys.
Ajattelin jotain 2x4 tai 2x2 kehikkoa, jonka täyttäisi esim.5cm finfoamilla tai tyroksilla. Siihen vanerit ja kummimatot päälle.
Varmaan välille pari 2x2:sta myös, että saisi räkin kiinnitettyä niihin.
Miltä kuulostaisi?

Tällaisen tein: kakkosnelosta, filmivaneria ja kumimattoa.
Mitään varsinaisia eristelevyjä en vaivautunut laittamaan. Ei tosin ole lattialämmitystäkään.

15578428_1857201151193830_6130383874025226882_n.jpg

Itse teen mavet ym. kolistelut niin että lattialla 10mm kumimatto, sen päällä levyjen kohdalla telttapatjaa pala ja sen päällä pala 10mm kumimattoa. Tämä yhdistettynä pehmeisiin bumber levyihin niin on erittäin pehmeä ja hiljainen kontakti.

Kiitos vinkeistä! Jos sitä laittais 5cm finfoamia/tyroksia alle ja siihen lankut,vanerit ja kumimatot päälle. Ei oo tapana paiskia painoja muutenkaan, niin eiköhän toi mavet kestä.

Kyllä nuo ATX kamat on laadultaan huomattavasti parempia. Ite tuli onneksi suurin osa ostettua noita ATX tankoja yms. Eipähän tarvitse vaihdella :)

Hyvältä noi on kyllä vaikuttaneetkin.

Porukka postannut nyt noita vetolavoja yms. Pitäis kans omaan kotisaliin jotai lavanmoista väsätä mutta ongelma on lattian kaato viemäriä kohti joka on keskellä hallia. Lattia olis tarkoitus suoristaa kuntosalin alueelta. Ympärillä siis konehalli johon kaato saa jäädä.

Valun lisäksi vaan ei hirveästi vaihtoehtoisia ratkaisuja ole tullut mieleen. Ainut on koko salin kattava vetolava, mutta sen suoraksi saaminen vaatisi aikamoista höyläys työmaata ja miljoonia erikokoisia laudan paloja. Taitaa valu olla ainoa ratkaisu?

Tähän mennessä on maastavedot ja kyykyt jääny kotisalilla tekemättä kun ei vinolla lattialla vaan viitti tehdä. Selkä on tarpeeksi vino jo ilmankin. :d

Valun lisäksi vaan ei hirveästi vaihtoehtoisia ratkaisuja ole tullut mieleen. Ainut on koko salin kattava vetolava, mutta sen suoraksi saaminen vaatisi aikamoista höyläys työmaata ja miljoonia erikokoisia laudan paloja. Taitaa valu olla ainoa ratkaisu?

Valu itselevittyvillä litkuilla on varmaan helpoin, mutta toinen vaihtoehto tehdä lavasta niin tukeva että voi kulmista lattaraudoilla nostaa täysin vaateriin ja sitten reunoille pari lisärautaa jakamaan painoa. Esim 2x4" lankuista jos tuplana ristiin k200 tms jaolla tekee pohjan ja siihen päälle vanerit tuplana niin ei varmasti notku vaikka lattiakosketus olisi vaan nurkista. Puutavaraa menee kyllä paljon verrattuna tasoitettuun pohjaan.

Minä tein lattian oikaisemiseksi valun ja vielä siihen päälle tasoituksen "itsetasaantuvalla". Valun päälle tuli routastyroksit ja niiden päälle vanerit.

Nyt tekisin tilaan ensin 66mm kertopuusta ensin koko lattian kattavan tiheän kehikon jonka nostaisin reunoilta hieman irti lattiasta ja laittaisin vaateriin. Tämän jälkeen tukisin juoksut lattiaan kiiloilla ja liimalla. Päälle paksuhko vaneri rungoksi, jonka päälle kulutuskerrokseksi filmivaneri karkea puoli ylöspäin.
Lattia nousisi reunoilta sellaiset 11-12 cm. Saman verran kuin nyt, mutta ainakin se olisi helposti purettavissa.

Nyt vihdoin kotisalini on valmis! 16.7.16 tilasin gofitneksestä joten kyllähän tuossa aikaa vierähti enemmän kuin tarpeeksi ja hermot oli kireällä monta kertaa.

Tilasin salini ytimeksi tämän: http://www.gofitness.fi/tuotteet/ku...ower_rack_cage_+_ylatalja_painopakalla_125_kg Olin valmis maksamaan laadusta minkä takia tähän päädyin kun piti olla laadukkain.

Taljasta puuttui tullessa yhdestä pyörästä mutteri sekä muutama prikka, ylimmässä painolevyssä oli valmistusvirhe (urat oli sellaiset että levy jäi tankoihin jumiin eikä laskeutunut alas) sekä "miekassa" oli vain 23 reikää vaikka painolevyjä on 25. En huomannut tuota miekan lyhyyttä heti vaan minulle lähetettiin uusi painolevy jonka mukana tuli uusi miekka (myös uusi miekka väärää mallia) jotka vaihdoin. Kun olin vanhat palauttanut huomasin tuon miekan lyhyyden. Miekan lyhyyden huomaaminen oli hieman tuuria kun 120kg ja 125kg levyjä harvemmin tulee käytettyä. Tuossa oli muutama osa joihin Gofitneksen myyjäkään ei osannut sanoa mihin ne kuuluu mutta osaan osasivat sanoa niin kiinnittelin niitä mihin neuvot sain ja testasin ylttääkö tappi ihan alimpiin painolevyihin ja huomasin että tanko ei riitä sinne asti jonka jälkeen olin taas liikkeeseen yhteydessä. Minulle lähetettiin uusi miekka joka ei toiminutkaan kuin 40kg asti josta eteenpäin reijät eivät täsmänneet painolevyjen reikien kanssa. Keskiviikkona tuli huoltomies katsomaan mikä tuossa mättää. Jonkin ajan tarkastelun ja tutkinnan jälkeen huoltomies päätyi vaihtamaan koko taljan uuteen ja diagnoosi oli että ala jalka oli hitsattu hieman vinoon ja painolevyjen reijät ei ollut suoria. 3h tuota huoltomies kasasi mutta nyt kaikki on kunnossa ja näyttää huomattavasti paremmalta kuin se aikaisempi malli mikä minulla oli. Nuo painolevyt tulee jostain kiinasta joten niissä laatuvirheen jollain tavalla ymmärtää mutta kyllä noissa Barbarianinkin tavaroissa oli enemmän kuin tarpeeksi vikoja ja ongelmia vaikka laadultaan todella hyviä pitäisikin olla. Nyt kuitenkin voi siinä mielessä olla tyytyväinen että homma on nyt vihdoin valmis ja toimii miten pitääkin.

Gofitneksestä ei ihan hirveästi jäänyt hyvää sanottavaa vaikka kahden eri heidän myyjänsä kanssa olin tekemisissä. Tämä oli ilmeisesti ensimmäinen heidän myymänsä viallinen yksilö ja siitä sain kuulla todella monta kertaa erilaisia myyntilukuja kuinka monta noita on myyty ja kuinka kaikki on toiminut moitteettomasti eikä koskaan ole tullut reklamaatioita jne. ja selvästi huokui koko ajan se että epäillään minun säheltäneen jotain tai vian olevan säädöissä tmv. mikä ärsytti sen takia että noiden vikojen selvittämiseen meni todella kauan aikaa ja vaati huomattavan paljon vaivaa sekä olin kaiken tehnyt todella huolellisesti alusta loppuun. Myös ohjeista tuli tarkastettua asiat todella monta kertaa. Puhelimessakin kysymykset oli muodossa "sä et testannut irroittaa kaikkia painolevyjä ja testaa laittaa niitä maahan toimiiko silloin?", "sä et testannut..." jne. Sain tuosta sentään 100€ lahjakortin korvaukseksi. Siinäkin tosin myyjä ensin lupaili puhelimessa 100€ lahjakorttia ja koitti kuitenkin 60€ korttia tarjota kunnes tuosta huomautin. Onhan tuo sentään tyhjää parempi mutta kuitenkin melko pieni summa 4000€ paketista kun tuli puhuttua tunteja puhelimessa, lähettettyä kymmeniä sähköposteja ja käytettyä tunteja omaa aikaa selvittäessä noita vikoja.

Oikeastaan ainoa asia mitä voin kehua Gofitnekseen liittyen oli tuo heidän huoltomiehensä. Hän hoiti hommat nopeasti ja huolellisesti ja muutenkin oli asiantunteva ja osasi vastata kaikkiin kysymyksiin. Muuten kova suoritus kasata tuo talja kokonaan yhteenputkeen yksin varsinkin kun joutui sen pari kertaa purkamaan ja minulla on tuo toisessa kerroksessa joten joutui noita painoja yms. kannella kerroksesta toiseen. Hän kertoi kuulleensa asiasta vasta samana päivänä kun tuli homman hoitamaan vaikka helpoiten olisi mennyt kun hän olisi suoraan ollut mukana asiaa selvittämässä. Minun luonani kun kävi myyjäkin katsomassa tuota kun taljaa sillon kun miekan lyhyys selvisi. Myös noilta tulleita paketteja vastaanottaessakin oli aina jännä fiilis että mitähän tälläkin kertaa puuttuu ja usein jotain puuttuikin.

Tästä koko casesta on kaikki kenen kanssa asiasta puhunut tai ollut mukana auttamassa ollut kyllä ihmeissään. Järjestelen joku päivä kuvia kun kerkeän niin pistelen tännekin jakoon. Niitä meinaan tuli melko paljon otettua.

Ajattelin viimeisen vuodatuksen tänne kirjoitella nyt kun projekti on vihdoin valmis ja kaikki kunnossa. Täältä tuli projektin alkuvaiheessa paljon hyviä neuvoja saatua ja suuri kiitos niistä. Joskus vaan ei mikään onnistu ja tarinani on esimerkki siitä.

Viimeisin hankinta omalle kotisalille. Dual 505-2. Neula on finaalissa ja uusi tilauksessa + pitää joku parempi paikka tuolle soittimelle löytää/nikkaroida. Löytyy jonkin verran sellaisia levyjä, jotka on hyvää treenimusiikkia ja joita sisällä ei muut jaksa kuunnella :). Saa täällä rauhassa huudattaa.

31763423256_6da4c10c89.jpg

Voin ihan omakohtaisena kokemuksena vahvistaa nuo Barbarianin laitteiden laatuongelmat. Kyllä niistä ollaan oltu siellä Gofitneksellä tietoisia jo aika kauan, kun itsekin palautin pari punnerruspenkkiä runkojen vinouden takia.
Oma power-rackki tulee samalta tehtaalta ja tuossa on tuo leuanvetotanko kyllä niin perseelleen kasatttu kuin olla ja voi.

Viimeksi muokattu:
Voin ihan omakohtaisena kokemuksena vahvistaa nuo Barbarianin laitteiden laatuongelmat. Kyllä niistä ollaan oltu siellä Gofitneksellä tietoisia jo aika kauan, kun itsekin palautin pari punnerruspenkkiä kun rungot oli niin kieroja ja penkki itsessäänkin vinossa.
Oma power-rackki tulee samalta tehtaalta ja tuossa on tuo leuanvetotanko kyllä niin perseelleen kasatttu kuin olla ja voi.

Mulle niiden myyntijohtaja sanoi ettei ole yhtään reklamaatiota tullut barbarianin tuotteisiin liittyen 2.5v aikana kun ovat niitä myyneet. Selitti että heillä on tosi tarkka seuranta noissa etteivät myy sellaisia tuotteita joissa on reklamaatioita ja että olen kuulemma ainoa kenellä on ollut ongelmia. Tosin onhan vastaavaa tullut joskus aikaisemminkin vastaan eri firman kanssa missä meitä "ainoita" sitten ilmestyikin enemmän.

Mullakin on tuossa räkissä hieman huomattavissa ettei ole ihan 100% suora vaan heiluu jonkun verran jos heiluttelee ja se mihin jalat laitetaan taljaa käytettäessä on hitsattu vinoon muttei kuitenkaan aiheuta ongelmia. Lähinnä vaan pisti silmiin heti kasaus vaiheessa kun laadun piti olla priimaa. Penkkihän mulla oli saapuessa sellanen että oli ilmeisesti tehtaalla osunut lattiaan ja piti vasaralla hakkaa suoraksi että sai kasattua. Ohjekirjatkin puuttui jostain syystä. Parhaiten laatu vaihtelun huomannut siitä että kaikki minulle tulleet tavarat on olleet aina erilaisia jollain tavalla eikä identtisiä painolevyjä tmv. tuohon taljaan liittyen tullut. Minulla on kuvia noista eroista mitkä pistän jakoon kunhan kerkeän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom