Kotisali

Itelläkin on kuumeinen etsintä käynnissä jollekin nurkalle taloyhtiössä mihin saisi kumimaton, penkin ja ständit laittaa. Oon tuommosta ATX Ecoa maistellu salilla ja se on itelle ehottomasti se tanko minkä ostan kun aika koittaa. Siinä on yllättävän hyvät laakerit vaikka sillä on varmasti jo ihan kiitettävästi kilometrejä alla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vihdoin on kotisali projektini valmis! Kauan siinä kestikin, mutta myös minusta riippumattomia ongelmia ja viivästyksiä oli enemmän kuin tarpeeksi. Taljassa oli valmistusvirhe ylimmässä levyssä, räkistä puuttui muutamia prikkoja sekä pari mutteria ja paketissa oli kaksi metallilevyä joihin ei huoltokaan osannut sanoa mihin kuuluisivat. Penkin saapumiseen meni viikkoja, ja kun se vihdoin saapui, oli siinäkin valmistusvirhe ja ohjekirja puuttui. Nyt kuitenkin ongelmat on takanapäin joten aika kirjoittaa ja laittaa kuvia jakoon: imgur.com/a/j6Ekc Varmaan 1-2 vuoden päästä tulee kämppää remontoitua ja vaihdettua tähänkin tilaan tapetit/seinät/lattia sekä listat yms. kun nykyiset on melko hirveät. Muutin vasta kesällä joten pakko asustella hetki aikaa ennen noiden tekoa niin tietää mitä haluaa ja tarvitsee tuonne.

Barbarian laatu oli kyllä pettymys. Molemmissa heidän tavaroissa oli virheitä, vaikkeivät olleet halvimmasta päästä. Kaiken kaikkiaan projekti söi noin 3900€ (Gofitness) + 130€ (kodinvalaistus). Maksimi budjetti oli 4800€ ja enää puuttuu oikeastaan vain peilit. Tavoite oli tuolla rahalla rakentaa kotisali jossa olisi mukava ja helppo käydä eikä mitään puuttuisi ja mielestäni tavoitteisiin päästiin melko hyvin. Ainoa virhe ostos oli käsipainot enkä niitä voi kyllä kenellekään suositella. Vakio lukkojen kanssa niistä tippuu painot irti. On myös melko epäkäytännölliset pituutensa vuoksi.

Pakko kirjoittaa Gofitneksestä mistä kaikki tavarat tulivat. Kovin positiiviseen sävyyn tosin en voi kirjoittaa. Kun lähdin projektia suunnittelemaan, päätin jo heti, että tästä en tingi, koska vastoinkäymisiä oli ollut jo tarpeeksi ja huonolla tuurilla vaarantaisi oman terveytensä. Luulin että tähän rahaan saanut parempaa palvelua ja tavarat olisi ollut virheettömiä. Taljan levystä olin yhteydessä ensimmäisen kerran 22.8 ja vasta 30.9 oli uusi levy minulla. Tuostakin ehdotettiin ensin voisinko ajaa Riihimäeltä Helsinkiin hakemaan levyn. Ilmeisesti ideana oli se, ettei heidän tarvitsisi maksaa postikuluja. Laitoin heille osaluettelosta tarkat tiedot mitkä prikat minulta puuttui paketista ja kuinka monta niin silti he lähettivät mitä sattuu ja selvästi ihan erikokoisia sekä laatuisia prikkoja. Valitukseni/kyselyni noiden käsipainojen lukkoihin liittyen he sivuuttivat kokonaan. Olisin muutenkin odottanut hieman enemmän vastaan tulemista, kun nyt tuntui siltä, että sai taistella jotta sai kaiken sen mistä maksoi. Noista muutenkin aiheutui paljon vaivaa/kuluja, eikä noissa ollut mitään epäselvää, mistä virhe johtuu, vaan olivat selviä valmistusvirheitä, kuten kuvista näkee. Pidän erikoisena myös sitä, että Barbarianilta ei tullut mitään hyvitystä tai pahoitteluja noista mokista vaikka olivat seurauksia heidän huonosta laadunvalvonnasta.

Ikävää, et sulla negatiivista kokemusta noista.. Käyny jotenki tosi huono tuuri just noiden kanssa, sillä itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ja puhutaan nyt samasta liikkeestä ja saman merkin salivarusteista. Eli omalta kotisalilta löytyy barbarianin ylä-alatalja 125kg pakalla ja reisiojennus-koukistus levypainokuormituksella. Itse tosin tein siten, että ajoin autolla ihan paikanpäälle, availin paketit ja tarkistelin, että kaikki osat löytyvät ja ovat kunnossa, ennen kuin tein ostopäätöksen.
Barbarianin laitteet ovat olleet minulla nyt noin puolitoista vuotta, eikä ole ollut ongelmia sillä huollan laitteitani säännöllisesti. Etenkin ylä-alatalja yllätti positiivisesti, sillä siinä saa tehtyä myös hauiskäännöt, vipunostot jne alataljalla, kun yleensä se penkki on liian edessä ja siihen vaijeri sitten ottaa kiinni.. ja reisikoukistus-ojennus ajaa myös asiansa hyvin. Sanoisin että hinta-laatusuhteeltaan ovat ihanteelliset juuri kotikuntosaleille. Sitten on tietenkin kaikki kraftwerkit ja hammerstrenghtit erikseen..

Hyvän setin olet kuitenkin saanut kaikesta huolimatta kasattua. Tuossa saa tehtyä kaikki perusjutut ja tilaa näyttäisi riittävän vielä johonkin muuhunkin jos joskus laajennat kalustoa. :)

Ainoa virhe ostos oli käsipainot enkä niitä voi kyllä kenellekään suositella. Vakio lukkojen kanssa niistä tippuu painot irti. On myös melko epäkäytännölliset pituutensa vuoksi.

Noissa on näköjään 14 cm ainoastaan hihojen pituus mihin ei kovin paljoa levyä mahdu kun kässärikäytössä ei juuri 5 kg isompia viitsi halkaisijan takia käyttää. Jousilukot voi heittää metallinkeräykseen. Nuo painelukot pitää, mutta vie tietysti tilaa. Itse käytän painelukkoja silloin kun tila riittää. Löytyy 3 paria kässärikahvoja eri spekseillä. 17cm hihoilla. Itse tehdyt 50 mm kahvalla 12 cm hihoilla käsitreeniin ja 40 mm kahvoilla ja 22 cm hihoilla.

Noista lukoista olen tehnyt ite paremmat tekemällä kahdet M8 kierteet ja kuusiokolo pultit niihin. Vedän kuusiokoloavaimella tiukalle niin ei lipsu ja vie vähemmän tilaa kuin painelukot, mutta on hitaammat laittaa.

Kässärikäyttöön tuli hommattua noita Gofitnessin rautaisia 5 kg kiekkoja kun ovat halkaisijaltaan tarpeeksi pieniä (22,5 cm), paksuus on 3,2 cm. Noissa on suurin osa tyhjyyttä koska ulkoreunus on tuon 3,2 cm mutta muuten tavaraa on about puolet tuosta. Tuollainen 22,5 / 3,2 cm levy tasapaksuna painaisi valuraudan tiheydellä laskettuna 8,7 kg eli 74% enemmän. Olisi pitänyt teetättää sopivia kiekkoja kässärikäyttöön kun ei tunnu löytyvän hyviä kaupallisia.

Itse myin Sportkraftin Power Barin ja meinasin laittaa tilalle ilman keskikarhennusta olevan Punnerrukset tykkään nykyään ottaa Strengthshopin 40 mm akselilla ja kyykyt Strengthshopin Bow Barilla niin ei tarvii keskikarhennusta. Luulisi olevan varsin hyvä tanko.

Silmäillyt tuota omaan saliin kun tila uusi tila valmistuu, miltä tuo tuntuu käytännössä vrt suora tanko eli voitko allekirjoittaa myyntitekstin kohdan että ei muuta liikettä kuten kuten cambered tai yoke?

Voin allekirjoittaa kyllä. Ei muuta liikettä, mutta varsinkin kyykyn pohja-asennossa kun kädet saa olla alempana ja edempänä niin saan selän alaselän pysymään helpommin suorana. Tuntuu omasta mielestäni paremmalta kyykätä tuolla kuin suoralla.

Ikävää, et sulla negatiivista kokemusta noista.. Käyny jotenki tosi huono tuuri just noiden kanssa, sillä itselläni ei ole ollut mitään ongelmia ja puhutaan nyt samasta liikkeestä ja saman merkin salivarusteista. Eli omalta kotisalilta löytyy barbarianin ylä-alatalja 125kg pakalla ja reisiojennus-koukistus levypainokuormituksella. Itse tosin tein siten, että ajoin autolla ihan paikanpäälle, availin paketit ja tarkistelin, että kaikki osat löytyvät ja ovat kunnossa, ennen kuin tein ostopäätöksen.
Barbarianin laitteet ovat olleet minulla nyt noin puolitoista vuotta, eikä ole ollut ongelmia sillä huollan laitteitani säännöllisesti. Etenkin ylä-alatalja yllätti positiivisesti, sillä siinä saa tehtyä myös hauiskäännöt, vipunostot jne alataljalla, kun yleensä se penkki on liian edessä ja siihen vaijeri sitten ottaa kiinni.. ja reisikoukistus-ojennus ajaa myös asiansa hyvin. Sanoisin että hinta-laatusuhteeltaan ovat ihanteelliset juuri kotikuntosaleille. Sitten on tietenkin kaikki kraftwerkit ja hammerstrenghtit erikseen..

Hyvän setin olet kuitenkin saanut kaikesta huolimatta kasattua. Tuossa saa tehtyä kaikki perusjutut ja tilaa näyttäisi riittävän vielä johonkin muuhunkin jos joskus laajennat kalustoa. :)

Mulla on lähiaikoina ollut tosi huonoa tuuria muutenkin ja oli vähän pettymys kun salin piti olla se helpoin osuus kämpästä muttei sekään mennyt nappiin. Nyt tosin kun vihdoin kaikki toimii niin olen tyytyväinen.

Tuli itseasiassa yllätyttyä siitä kuinka tilavaksi huone jäi kun pelko oli koko ajan siitä että tila loppuu kesken tai mahtuuko leuanveto tanko yms. mutta nyt pystyy hyvin esim. leuanvetotangon päälle pistämään pään ja kulkemaan räkin sivuilta helposti jne. Teoriassa noin 10v kestää että sali maksaa itsensä takaisin, mutta ei nuo laitteet varmaan vaijereita lukuunottamatta pahemmin kulu. Aion myöskin huoltaa noita säännöllisesti, mikä on helppoa kun on alusta loppuun ollut itse kasaamassa tuota niin tietää aivan kaikkien osien sijainnit ja ominaisuudet.

Noissa on näköjään 14 cm ainoastaan hihojen pituus mihin ei kovin paljoa levyä mahdu kun kässärikäytössä ei juuri 5 kg isompia viitsi halkaisijan takia käyttää. Jousilukot voi heittää metallinkeräykseen. Nuo painelukot pitää, mutta vie tietysti tilaa. Itse käytän painelukkoja silloin kun tila riittää. Löytyy 3 paria kässärikahvoja eri spekseillä. 17cm hihoilla. Itse tehdyt 50 mm kahvalla 12 cm hihoilla käsitreeniin ja 40 mm kahvoilla ja 22 cm hihoilla.

Noista lukoista olen tehnyt ite paremmat tekemällä kahdet M8 kierteet ja kuusiokolo pultit niihin. Vedän kuusiokoloavaimella tiukalle niin ei lipsu ja vie vähemmän tilaa kuin painelukot, mutta on hitaammat laittaa.

Kässärikäyttöön tuli hommattua noita Gofitnessin rautaisia 5 kg kiekkoja kun ovat halkaisijaltaan tarpeeksi pieniä (22,5 cm), paksuus on 3,2 cm. Noissa on suurin osa tyhjyyttä koska ulkoreunus on tuon 3,2 cm mutta muuten tavaraa on about puolet tuosta. Tuollainen 22,5 / 3,2 cm levy tasapaksuna painaisi valuraudan tiheydellä laskettuna 8,7 kg eli 74% enemmän. Olisi pitänyt teetättää sopivia kiekkoja kässärikäyttöön kun ei tunnu löytyvän hyviä kaupallisia.

ATX 50 mm puristelukot on tosi hyvät lukot. Hinta tosin melko suolainen.

Tuli viimeinkin hankituksi taljalaite. Gorillasportin ylä- ja alatalja, luvataan 200kg kestävän, 30mm levypainoille tarkoitettu, mutta 50mm levyt pysyy ihan hyvin paikoillaan. Miinuksia; joutui pulttaamaan lattiaan kiinni, muuten kaatuu jos vähänkin pidemmälle vetää ylätaljaa tai alataljalla tekee esim. hauiskääntöä. Alataljassa täytyi ottaa rungosta pala pois rullan edestä, jotta vaijerin saa kulkemaan esteettä, pitäisi olla isompi rulla tai valmiiksi avonainen. Muuten haukkunut hintansa.

Menee vähän hifistelyksi tuo kotisalin laajentaminen, tuli tänään rakenneltua ristitalja 50€ budjetilla. :oujee:
Kiinasta 4kpl kuulalaakeroituja taljapyöriä 10€, toinen taljakahva myöskin Kiinasta 12€, 8 kulmarautaa, 4 pulttia ja 4 karbiinihakaa honkkarista 15€, 8 betoniruuvia töistä 0€, Paracod-naru ja pari karbiinihakaa kotihyllystä 0€
Eli kiinnitin taljapyörät kulmarautoihin, pulttasin lattiaan sekä kattoon ja viritin narut väliin. Painoina toimii tuo kiinteä käsipainosarja josta sopivan kokoinen kikkare heitetään hirteen narunjatkeeksi. Toimii kuin ihmisen mieli :puntti:

Mulla on lähiaikoina ollut tosi huonoa tuuria muutenkin ja oli vähän pettymys kun salin piti olla se helpoin osuus kämpästä muttei sekään mennyt nappiin. Nyt tosin kun vihdoin kaikki toimii niin olen tyytyväinen.

Tuli itseasiassa yllätyttyä siitä kuinka tilavaksi huone jäi kun pelko oli koko ajan siitä että tila loppuu kesken tai mahtuuko leuanveto tanko yms. mutta nyt pystyy hyvin esim. leuanvetotangon päälle pistämään pään ja kulkemaan räkin sivuilta helposti jne. Teoriassa noin 10v kestää että sali maksaa itsensä takaisin, mutta ei nuo laitteet varmaan vaijereita lukuunottamatta pahemmin kulu. Aion myöskin huoltaa noita säännöllisesti, mikä on helppoa kun on alusta loppuun ollut itse kasaamassa tuota niin tietää aivan kaikkien osien sijainnit ja ominaisuudet.

ATX 50 mm puristelukot on tosi hyvät lukot. Hinta tosin melko suolainen.

Ostin kanssa yhdet ATX :n puristelukot, mutta sen jälkeen tilasin aliexpress.com :sta itselleni täysin noita ATX :n lukkoja vastaavat 17 dollarilla postikuluineen. Mun mielestä ihan identtiset tuotteet ja ero ainoastaan logon puuttumisessa.

Oli vähän arpomista mitä noi on englanniksi. Kokeilin ensin "weight lock" , mutta se olikin vähän eri juttu! Weight lifting lock löytyi oikeat..

Modailin tuosta mun rackiin kiinnitettävästä jalkaprässistä oman laitteensa, enää ei ole ongelmia että kaatuis syliin jos lisää liikaa rautaa + ehkä tulee joskus käytettyä kun ei oo niin kauhee vähti pistää käyttökuntoon. Lisäksi ladoin tyhjät kolot täyteen pihakiviä ja porasin isompiin laattoihin reiät tapeille, kiinteästi tuossa on nyt joku reilun 100 kilon kuorma päällä. Heitän tähän nyt kaveriks vielä kuvan tuosta ristitaljavirityksestä :)
82d11f4f9bd72bc73525b6cf9338fb25.jpg
6d7bbd2b3781f82ea5a003cdeef2bf5d.jpg

Mullakin kotisalin teko/osto edessä kunhan talo on valmis. Tila vähän rajoittaa (n. 10 neliön huone pyhitetään salille) ja lattiaan ei saa kuulemma pultata mitään kiinni sanoo parempi puolisko.

Raskaimmat vedot jätetään oikealle salille.

Tällaista suunnittelin, sport-tradesta kaikki (kokemuksia kellään kyseisestä paikasta?)

- Power rack leuanvetotangolla (mahdollisuus jatkaa ylä-, ala- ja ristitaljalla ja dippikahvoilla myöhemmin)
- Säädettävä penkki/vinopenkki
- 2x säädettävä käsipaino 41kg asti (2kg välein säätömahdollisuus)
- 20kg laakeroitu tanko
- 10kg laakeroitu mutkatanko
- 160kg levyjä, tarvittaessa sit lisää mutta melkein vaatis nostolavan kylkeen
- Teline levypainoille
- Kumimattoa
- Jousilukkoja

N. 2300e menis kaikkiin rahaa. Toki leventäviä peilejä ja imartelevan valaistuksen tarvis lisäksi.

Sport-Traden kautta itellä PX sportin levypainosarja, voin suositella. Ostettu tuolta samalla kyykkyteline, joka soveltuu penkkaamiseen. Tähän vielä säädettävä vinopenkki.
Muutamassa päivässä tuli kotiovelle tavarat.

Mulla myös n.10 neliön varastotila muutettu punttihuoneeksi, ihan riittävästi pääsee tekemään, maastaveto onnistuu myös.

Mites nuo power rackit ylä-/alataljalla, onko pakko pultata lattiaan kiinni jos haluaa kunnolla tehdä? Esim. tuo Barbarianin malli?

Mistä halvimmalla hyviä taljakahvoja? Nopeasti googlen avulla muutamaa suomikauppaa vertaillen näytti Gorillasports olevan halvin. Hyvistä en sitten tiiä...

Kokemuksia?

Vastaan itse itselleni. Gorillasportsissa halvimmat, mutta gofitneksessä laadultaan vakuuttavammat (ATX Blackline). Tuli jälkimmäisestä nyt kuitenkin tilattua. Reilu 40 euroa taisi tulla takkiin Gorillasportsiin verrattuna. Toivottavasti laatu korvaa sen.

Kävi yksi gofittneksen työntekijä katsomassa tuota kotisaliani ja nyt alkaa kaikki olemaan valmista. Tuosta listastani unohtui vielä yksi viallinen asia joka selvisi viestin kirjoituksen jälkeen. Taljan tangossa oli vain 23 reikää kun painolevyjä on 25 joten 120kg ja 125kg ei ollut käytössä. Sain tällä viikolla uuden tangon joka pitäisi vielä vaihtaa. Sitten on kaikki valmista. Erittäin huonoa tuuria ollut minulla mutta varmasti tapaukseni parantaa myös heidän laadunvalvontaa ja toimintaansa eikä enää ole pahaa sanottavaa. Osa ongelmista oli ilmeisesti sen takia että taljaa oli juuri päivitetty ja on hieman erilainen kuin videossa. Tehtaalle on kuitenkin ilmotettu puutteista joten seuraavilla ei pitäisi olla ongelmia. Eipä ole aikaisemmin mistään firmasta kotiin tultu mitään hommaa katsomaan ja muutenkin kaikkiin asioihin löytyi lopulta loogiset selitykset joten nyt olen tyytyväinen. Aikaa ja vaivaahan tästä oli enemmän kuin alunperin piti mutta toisaalta lopputuloskin oli parempi kuin aluksi odotin.

Vastaan itse itselleni. Gorillasportsissa halvimmat, mutta gofitneksessä laadultaan vakuuttavammat (ATX Blackline). Tuli jälkimmäisestä nyt kuitenkin tilattua. Reilu 40 euroa taisi tulla takkiin Gorillasportsiin verrattuna. Toivottavasti laatu korvaa sen.

Kyllä nuo ATX kamat on laadultaan huomattavasti parempia. Ite tuli onneksi suurin osa ostettua noita ATX tankoja yms. Eipähän tarvitse vaihdella :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom