Miten tollanen kotisalitreeni sujuu?
Itte en saa kotona tehtyä treeniä.
Se jotenkin vaatii sen "sosiaalisen" ympäristön.
Aloitin kuntosalitreenaamisen ollessani sen 15 vanha, ihan julkisella salilla, vantaa gym clubilla, jos joku tietää... Sitten 2 vuotta sitten asunnostani vapautui hyvänkokoinen huone, joka lojui tyhjänä sen vuoden päivät. Olin jo aiemmin lukenut paljon juuri tätä palstaa kotisaleista ja imenyt informaatiota asiaa koskien mualta..
Päädyin sitten ostamaan sinne tyhjään huoneeseen vinyylikäsipainosetin, halvan 10kg tangon ja siihen jonkun 80kg levypainoja, mitkä käivät myös niihin käsipainoihin, sitten joku lu. Koko setillä hintana muistaakseni joku 89E.. Muutaman kerran treenasin siinä valkoisessa kuutiossa niillä painoilla (lue: tapoin motivaationi) Palasin takaisin yleiselle salille.
Kun olin taas sen muutaman kukauden paukuttanut yleisellä salilla niin mieleen hiipi taas ajatus treenaamisesta kotona. Hain netistä kuvia erittäin hienoista kotikuntosaleista, jotta saisin vähän osviittaa miltä sellainen ns. "oikea" kotisali näyttää.. Eli kunnon painosetit, räkit, laitteet telineet jne.. Kai siinä tuli samalla hyväksyttyä se, että tuollaista laadukasta settiä ei oikein halvalla saa, joten kyllä tähän projektiin useita tonneja on mennyt, kaunistelematta... Laatu maksaa.
Eli lattiat ja seinät uusiksi. Lattialle laadukasta kumimattoa tms.. Minulla itsellä musta. Seinille motivoiva väritys ja 6 teetetty taulua lapsuuteni sankareista (doomgyu, duke nukem, gordon freeman, ellen ripley, isac clarke ja jango fett) ja näiden hahmojen alle joku tuttu lausahdus kyseisestä aiheesta.. Eli huoneesta/tilasta sellainen, että se pelkkä seinien ja lattian olemus oikein kutsuu ja houkuttelee viettämään aikaa sinne.. Jokaisellahan on nyt omat motivaattorinsa, joten vain mielikuvitus rajana, minulla olivat nämä pelien ja leffojen sankarit ja heidän värimaailmansa...
Sitten tietenkin se salin "liha ja luut" eli itse treenivälineet ja painot. Ensimmäinen hankintani olivat power rack, jossa leuanvetotanko, dippiteline ja t-kulmasoutu pidike. Säädettävä tasa/vinopenkki tuolta VH.fi osoitteesta. Sanoisin, että nuo ovat onnistuneen salin ehdoton edellytys. Seuraava oli laadukas painonnostotanko ja 190kg levypainoja. Eli pelkällä tällä pystyin jo treenaamaan koko kehoni läpi raskailla perusliikkeillä. Käsipainosetti 1-50kg, mielestäni nuo luovat jotenkin sellaisen "rautaisen" tunnelman salille. Sitten jalkojahan on pelkillä kykyillä, maveilla ja etukyykyillä hankala viedä "aivan loppuun" sillä yleensä keskivartalo pettää.. Hankin Barbarian linen ojennus/koukistuslaitteen monipuolistamaan jalkatreeniä. Telineet käsipainoille ja levypainoille..Päälle tietenkin kaikki vyöt, painoliivit jne..
Tein salista sellaisen, että se motivoisi juuri minua. Ja täytyy myöntää, että tulee tuolla ravattua myös lepopäivinä ihastelemassa tuota omaa luomustaan.. Kotisalinhan pitäisi olla sellainen, että sinne menisi aina mielellään treenaamaan. olen myös maininut tästä esim naiselle jne.. ettei saa häiritä, kun treeni on kesken jotta saa kaiken irti.. Tuo sosiaalinen ympäristö onkin sitten eri juttu, varmasti aika henkilökohtainen asia, kykeneekö treenaamaan yksin, mutta minulla on onnistunut jo lähes puolentoista vuoden ajan loistavasti, pointtini onkin se, että jos salistaan saa suinkin tehtyä sellaisen, etä sinne menisi mielellään vaikka joka päivä, niin ei se yksintreenaaminen haittaakkaan...
Puolentoistavuoden kokemuksen jälkeen listailen vähän plussia ja miinuksia...
+Sali on AINA käytössäsi
+Sali on juuri sellainen kuin itse haluat
+Voit tehdä juuri niin kuin haluat ja niinkuin sinulle sopii ilman mitään valittamista ja mulkoilua
+Vaikka menisitkin sinne aikavälillä 16-20 niin jonottamista ei tarvitse pelätä edes maanantaina tai joulun jälkeen
- KUSTANNUKSET... Ei kaunistella tätä.. Eli jos on päättänyt alkaa treenaamaan kotona ja siihen sopiva tila löytyy ja haluaa oikeasti hyvät ammattimaiset laitteet käyttöönsä niin kyllä siinä saa kukkaron nyörejä löysätä aika reipaasti..
Summa summaarum... Jos olet päättänyt harjoitella kotona, suhtaudu siihen niiin, että se tekemäsi sali sitten on oikeasti soveltuva siihen tarkoitukseen ja motivoi sinua päivästä toiseen.. Muuten tuhlaat vain aikaa ja rahaa.. Näin minä ajattelen. Toivottavasti jotenkin edes vastasin tuohon kysymykseesi..