Kotisali

Miten tollanen kotisalitreeni sujuu?
Itte en saa kotona tehtyä treeniä.
Se jotenkin vaatii sen "sosiaalisen" ympäristön.

Mulle ainaki ainut vaihtoehto. Töitä paljon ja lapsiperhe arki yms. Ei kerkeisi 4-5 krt viikos millää salille.

Edit. ja tulee tehtyä kaikenmoisia kokeiluja mitä sosiaalisessa ympäristössä ei kehtaasi tehdä, ilman että joutuu johki huumorivideolle. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lapsiperheellä voi olla tuo.
Mutta tarkoitin, saatko "saman" treenin yksin, kun että siinä olisi porukkaa ympärillä?
Toki "huono" treeni on parempi, kuin ei treeniä ollenkaan.

Ja mitä kokeiluja, kerro :D

Miten tollanen kotisalitreeni sujuu?
Itte en saa kotona tehtyä treeniä.
Se jotenkin vaatii sen "sosiaalisen" ympäristön.

Aloitin kuntosalitreenaamisen ollessani sen 15 vanha, ihan julkisella salilla, vantaa gym clubilla, jos joku tietää... Sitten 2 vuotta sitten asunnostani vapautui hyvänkokoinen huone, joka lojui tyhjänä sen vuoden päivät. Olin jo aiemmin lukenut paljon juuri tätä palstaa kotisaleista ja imenyt informaatiota asiaa koskien mualta..
Päädyin sitten ostamaan sinne tyhjään huoneeseen vinyylikäsipainosetin, halvan 10kg tangon ja siihen jonkun 80kg levypainoja, mitkä käivät myös niihin käsipainoihin, sitten joku lu. Koko setillä hintana muistaakseni joku 89E.. Muutaman kerran treenasin siinä valkoisessa kuutiossa niillä painoilla (lue: tapoin motivaationi) Palasin takaisin yleiselle salille.

Kun olin taas sen muutaman kukauden paukuttanut yleisellä salilla niin mieleen hiipi taas ajatus treenaamisesta kotona. Hain netistä kuvia erittäin hienoista kotikuntosaleista, jotta saisin vähän osviittaa miltä sellainen ns. "oikea" kotisali näyttää.. Eli kunnon painosetit, räkit, laitteet telineet jne.. Kai siinä tuli samalla hyväksyttyä se, että tuollaista laadukasta settiä ei oikein halvalla saa, joten kyllä tähän projektiin useita tonneja on mennyt, kaunistelematta... Laatu maksaa.

Eli lattiat ja seinät uusiksi. Lattialle laadukasta kumimattoa tms.. Minulla itsellä musta. Seinille motivoiva väritys ja 6 teetetty taulua lapsuuteni sankareista (doomgyu, duke nukem, gordon freeman, ellen ripley, isac clarke ja jango fett) ja näiden hahmojen alle joku tuttu lausahdus kyseisestä aiheesta.. Eli huoneesta/tilasta sellainen, että se pelkkä seinien ja lattian olemus oikein kutsuu ja houkuttelee viettämään aikaa sinne.. Jokaisellahan on nyt omat motivaattorinsa, joten vain mielikuvitus rajana, minulla olivat nämä pelien ja leffojen sankarit ja heidän värimaailmansa...

Sitten tietenkin se salin "liha ja luut" eli itse treenivälineet ja painot. Ensimmäinen hankintani olivat power rack, jossa leuanvetotanko, dippiteline ja t-kulmasoutu pidike. Säädettävä tasa/vinopenkki tuolta VH.fi osoitteesta. Sanoisin, että nuo ovat onnistuneen salin ehdoton edellytys. Seuraava oli laadukas painonnostotanko ja 190kg levypainoja. Eli pelkällä tällä pystyin jo treenaamaan koko kehoni läpi raskailla perusliikkeillä. Käsipainosetti 1-50kg, mielestäni nuo luovat jotenkin sellaisen "rautaisen" tunnelman salille. Sitten jalkojahan on pelkillä kykyillä, maveilla ja etukyykyillä hankala viedä "aivan loppuun" sillä yleensä keskivartalo pettää.. Hankin Barbarian linen ojennus/koukistuslaitteen monipuolistamaan jalkatreeniä. Telineet käsipainoille ja levypainoille..Päälle tietenkin kaikki vyöt, painoliivit jne..

Tein salista sellaisen, että se motivoisi juuri minua. Ja täytyy myöntää, että tulee tuolla ravattua myös lepopäivinä ihastelemassa tuota omaa luomustaan.. Kotisalinhan pitäisi olla sellainen, että sinne menisi aina mielellään treenaamaan. olen myös maininut tästä esim naiselle jne.. ettei saa häiritä, kun treeni on kesken jotta saa kaiken irti.. Tuo sosiaalinen ympäristö onkin sitten eri juttu, varmasti aika henkilökohtainen asia, kykeneekö treenaamaan yksin, mutta minulla on onnistunut jo lähes puolentoista vuoden ajan loistavasti, pointtini onkin se, että jos salistaan saa suinkin tehtyä sellaisen, etä sinne menisi mielellään vaikka joka päivä, niin ei se yksintreenaaminen haittaakkaan...

Puolentoistavuoden kokemuksen jälkeen listailen vähän plussia ja miinuksia...

+Sali on AINA käytössäsi
+Sali on juuri sellainen kuin itse haluat
+Voit tehdä juuri niin kuin haluat ja niinkuin sinulle sopii ilman mitään valittamista ja mulkoilua
+Vaikka menisitkin sinne aikavälillä 16-20 niin jonottamista ei tarvitse pelätä edes maanantaina tai joulun jälkeen

- KUSTANNUKSET... Ei kaunistella tätä.. Eli jos on päättänyt alkaa treenaamaan kotona ja siihen sopiva tila löytyy ja haluaa oikeasti hyvät ammattimaiset laitteet käyttöönsä niin kyllä siinä saa kukkaron nyörejä löysätä aika reipaasti..

Summa summaarum... Jos olet päättänyt harjoitella kotona, suhtaudu siihen niiin, että se tekemäsi sali sitten on oikeasti soveltuva siihen tarkoitukseen ja motivoi sinua päivästä toiseen.. Muuten tuhlaat vain aikaa ja rahaa.. Näin minä ajattelen. Toivottavasti jotenkin edes vastasin tuohon kysymykseesi..

Juu pistetään toki, kamera nyt tuolla "hallituksella", mutta laitan kohtapuoliin kuvan jolta sali näytti noin puolitoistavuotta sitten kun olin saanut suurimman osan varusteista kasaan ja seinät vielä vähän vaiheessa siinä..
Kun saan kameran niin pistän sitten kuvaa nykyisestä kuosista !

Tuo on kyllä hyvä pointti, ettei tarvi odottaa painojen/laitteen vapautumista.
Varsinkin kun gymeillä kaikki ei tajua, että lepoajaksi paikan voi luovuttaa toiselle.

Noniin, eli tuossa nyt kuva ns. "aikojen alusta" Eli suurin osa kamoista on tullut, käsipainoteline puuttuu, taulut eivät ole tulleet ja vähän laitteiden järjestys on kyseenalainen.. Seinätkin huutavat tyhjyyttä.. Pistän myöhemmin tämänhetkisestä tilanteesta kuvaa mutta tuosta...

014.jpg

Mikäs half rack sulla tuossa kuvassa on? Mitä olet tykännyt siitä? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun just tuon tyyppistä olen itsekin hankkimassa.

Juu, eli tossa voimaharjoittelu.fi osoitteesta ostettu halfrack. Tiedän että salilla ei harjoittele kukaan muu kuin minä, niin halvempi vaihtoehto oli hankkia tuollainen. Saan tehtyä siinä kaiken minkä tekisin myös siinä kokoräkissä ja hinta oli silloin noin 1200e halvempi kuin mitä se "kokoräkki". Erittäin tyytyväinen olen juuri tuohon, alla setin mitat. Lisäksi tuo räkki on ERITTÄIN järeä, eli ei heilu vaikka tekisi polviltavetoa jollain 200kg vetoja. Painoa muistaakseni koko setillä jotain 70-100kg välissä.

mitat 120x90x210cm

Varmistusraudat, tangonkannattimet saa noin 20cm maanpinnasta aina tuonne 2metriin asti. Lisäksi tuossa mallissa on vastuskumeille tapit, joita voi hyödyntää kumeilla, jos niikseen tulee. Leukoja olen tuossa vetänyt noin 30kg lisäpainoilla oman painon keikkuessa noin 92-100kg ja ei mitään heilumista/tärinää ole ollut. Sama dipeissä, mutta vaan 40-60kg lisäpainoissa. Tuon saa pultattua kiinni myös lattiaan, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi, sillä tukeva muutenkin.

Harjoitteet, mitä itse tuolla tehnyt ilman varmistajaa, sillä turvaraudat mukana, ei tarvitse pelätä litistymistä:
Penkki (Pysty, vino, tasa, alakalteva ja lattiapenkki)
Kyykyt (etu ja taka)
Maastavedot (polvilta, suorinjaloin maasta)
Leuanvedot (myötä, vasta ja rusettiote kun lisää alataljan kahvan)
Pystypunnerrukset (istuen, seisten)
Dippi, liitettävä lisävaruste (säästää tilaa)
vastuskumeilla tehtävät harjoitukset (ei nyt jaksa kaikkea luetella, mutta mielikuvitus rajana aina ojentajapushdownista raskaisiin alataljavetoihin)

Tuo toimitettiin neljässä osassa, eli kahdet tukipilarit, yksi liitosputki alas ja leuanvetotanko ylös pitämään setin kasassa. Pultit ja prikat mukana. Kerran en kasasin noin 5min ja ei ole tarvinnut puoleentoistavuoteen muuta kuin pölyä pyyhkiä silloin tällöin, mikään ei ole löystynyt.

Eli jos tiedät, että treenaat yksin ja etsit hyvää ja rahaa säästävää vaihtoehtoa, niin suosittelen tuollaista vaihoehtoe lämpimästi. Kuitenkin jos salillasi tulee treenaamaan muitakin kuin sinä ja ehkä vielä samaan aikaan, niin silloin kyllä kokoräkki voisi olla se vaihtoehto. Joko tai, räkki on salin ehdoton perusväline.

Kuulostaa kyllä hyvältä, tuo on suurinpiirtein sitä mitä olen hakenutkin. Hintaahan sitä tulee tuollekin kun ottaa vähän lisävarusteita mukaan, mutta ainahan se laatu maksaa.

Tuo mun settini oli: rack n.600 dippiteline räkkiin noin 100, vastuskumitapit noin 60. Turvaraudat ja tangonkannattimet tulivat mukana.Eli noin 800e koko setti, ei lainkaan huono hinta mielestäni noin hyvistä varusteista, en kyllä tiedä, mitä maksaa nykyään kun kaikki kallistuu.. Tuohon laadukas tasa/vinopenkki, hyvä painonnostotango, levypainoja tarpeeksi ja käsipainot+teline niille niin siinä on kyllä old school sali kasassa, ei hilavitkuttelua vaan rehellistä rautaa. Tuo mun kuvan mukainen varustus kustansi noin 5 tonnia.

Tuollainen löytyy, tai ainakin löytyi tikkurilan uimahallin kuntosalilta joskus ja tullut myös siinä aikojen saatossa kyykkäilty/vedeltyä. Ei siis todellakaan mikään lelu ja hintakin kohdillaan, hyvä setti siis.

mistäs @Hexagon on käsipainot hommannu? se olis itsellä se seuraava iso investointi. ketuttaa noilla säädettävillä pelailla. Mun sali on noin 65m2 vanha autotalli, betonia lattiat ja seinät. Kahdella seinällä isot peilit. Vanha kuljetinhihna "vapaapainoalueella" lattialla.
Powerrack(normann)
Smith(normann)
Tuettu soutu(normann)
Rintapunnerruslaite(johnsson)
Ristikkäistalja(muskeli)
Takaolkapäälaite (kerko)
Vartalonkierto(kerko)
Reidenkoukistus maaten (kerko)
Selänojennus (kerko)
Pohjelaite istuen
Reiden ojennus tapahtuu vanhassa monitoimilaitteessa.
Crosstrainer
Tankoja;
Suora tanko 50mm. vähän paksumpi ku normi salien tangot. pirun hyvä grippi. Vissiin VH:sta ostettu aikanaan.
Football bar(vh)
Safety squat bar(vh)
Mutkatanko 25mm
Säädettäviä käsipainoja ripakopallinen
Taljakahvoja, vöitä, voimapyörä, jumppamattoja, tasapenkki,vinopenkki.
240kg 50mm levypainoja

Siinä nyt suurin osa. Salihan on sellanen rakas lapsi jota kokoajan kehittää.

Haaveina vielä olisi;
Jalkaprässi/hack
Käsipainot 1-50kg
Ylä/alatalja
parempi reidenojennus

Lattia pitäis suoristaa, koska autotalli ja kaivo keskellä, kovalla kaadolla, niin meinaa välillä tanko kadota esim. mavetellessä. Pitäs varmaan koolata suoraan ja paksu vaneri päälle.

@SamppaVaa Selkäinahon puljussa oli sellainen pakettitarjous, että 1-50 käsipainot sen 2500. Siinä nuo sinkatut ja kromatut olivat uudenkarheat, mutta nuo kuvassa näkyvät mustat olivat käytettyjä. Kaikki olivat kuitenkin samaa hardcore käsipainosarjaa. Palvelleet minua puolitistavuota ilman moitteita. Kahvat ei pyöri ja nuo on tosiaan ihan kokorautaiset möhkäleet, eli ei mitään liikkuvaa. Rehellistä rautaa vaan. Kädensijoissa karhennukset, jotta käsipaino ei luista.

Selkäinahon puljussa oli sellainen pakettitarjous, että 1-50 käsipainot sen 2500. Siinä nuo sinkatut ja kromatut olivat uudenkarheat, mutta nuo kuvassa näkyvät mustat olivat käytettyjä. Kaikki olivat kuitenkin samaa hardcore käsipainosarjaa. Palvelleet minua puolitistavuota ilman moitteita. Kahvat ei pyöri ja nuo on tosiaan ihan kokorautaiset möhkäleet, eli ei mitään liikkuvaa. Rehellistä rautaa vaan. Kädensijoissa karhennukset, jotta käsipaino ei luista.

Ps. Kalusteluettelo senverran ammattimainen että mielenkiintoista kuva olisi nähdä :)

Joo. Taitaa olla tämän hetken paras tarjous kässäreistä, noi samat ku sun nimimerkki, eli hexagon.. tais olla siin 2500e paikkeilla tuo 1-50. mut laadusta en sit tiiä. Kyllähän rautaisista tulee se hc meininki! :D

Voisin koittaa ottaa kuvia joku päivä..

hyvähyvä. Tasapainoilin itseasiassa myöskin aika pitkään juuri noiden hex käsipainojen ja tuon HC sarjan välillä, mitä selkäinahon puodista löytyy. En kuitenkaan sellaisia mustalla kumilla päällystettyjä halunnut juuri ehkä sen takia, että se kumi jotenkin "pilasi" sen tunnelman jota olin suunnitellut.. Monihan varmaan katsoo että turhaa tuollainen pilkunnussiminen, mutta kuitenkin kun kyse on suurista rahoista ja oman unelman luomisesta niin sanoisin että tässäkohtaa pilkunnussiminen sallittakoon, eli kaiken pitää olla just eikä melkeen. En löytänyt oikein mistään sellaisia hex käsipainoja, jotka olisivat olleet kokorautaisia- ja värisiä, mitä olisin halunnut. Yksi sarja kyllä oli, mutta siinä jaot 5 kg välein ja hintaakin sellaiset 3500 ja rahditkin vielä päälle, eli ei jatkoon...

Siellä selkäinahon kaupassa oli keikkunut tuo oma setti tarjouksessa jo jonkinaikaa ja 1-10kg kilon välein ja 12,5-50 2,5kg välein, eli juuri se mitä etsinkin. Sitten kun siihen sai vielä kolmitasoisen telineen, johon kaikki mahtui, mitään ei siis jäänyt latialle lojumaan, niin päätös oli aika selvä, enkä ole katunut. Sitten siinä oli vielä se, että jos joskus koittaa se päivä, että tarvitsee lisää rautaa, eli jotain 60kg--> niin noitahan sai tilattua ihan siihen 120 kässäriin asti. Sanoisin että tuollainen 120kg kokorautainen hantteli olisi jo nähtävyys sinänsä, mutta aika turha tälläiselle rimpulalle kuin mä...

Noista hexagonien laadusta... En tiedä mitä sarjaa olet ajatellut, mutta thaikuissa viimevuonna lomaillessani olin salilla jossa oli nimenomaan kumitettuja hex käsipainoja 1-50kg ja hyvin pelasivat, se kumi nyt tykkää vähän halkeilla jä rähjäytyä kovassa käytössä, mutta sehän vaan lisää sitä hc meininkiä. Sali oli ollut pystyssä sen 3 vuotta, eli eiköhän ihan laadukasta kamaa ole.

Juu, olen ajatellut hommata salilleni ylä-alataljayhdistelmän lähitulevaisuudessa. Laitevinkit kokemuksilla olisi ihan tervettullutta apua vaikka noita on tuossa nyt tullu kateltuakin..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom