Kotimaisten juuresten kuoret

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cuscus
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän tämäkin ravintoon liittyy ja en keksinyt parempaakaan paikkaa kysyä :)

Minulla on aina jääkaapissa säkki kotimaisia porkkanoita joita nakerran alkupalaksi ennen ruokaa. Tuli vain mieleen, että tarviiko noita porkkanoita ollenkaan kuoria, kun näyttävät niin siisteiltä ja ovat kotimaisia. Eli riittäisikö pelkkä pesu ennen syömistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siinä kuoressahan on aika paljon vitamiineja yms. siihen juuresosaan verrattuna. Kai sitä syödä voi jos kasvatuksessa ei ole käytetty hirveästi myrkkyjä yms. En ota vastuuta:)

Miksi porkkanat pestään ennen niiden kuorimista?

Kyllä mä oon ainakin vetäny kuorineen, jos en ole kerennyt kuorimaan, eikä niistä mitään ole tullut. Pesasee vaan pahimmat mullat pois ja karoteenit kitusiin.

Mä oon nykyään syöny aina kuorineen ja hyvin oon hengis pysyny. Mun ei tuu aina ees pesty niitä.. No kasvaapa vastustuskyky ;)

cuscus sanoi:
Minulla on aina jääkaapissa säkki kotimaisia porkkanoita joita nakerran alkupalaksi ennen ruokaa. Tuli vain mieleen, että tarviiko noita porkkanoita ollenkaan kuoria, kun näyttävät niin siisteiltä ja ovat kotimaisia. Eli riittäisikö pelkkä pesu ennen syömistä?

Ite syön kaikki kotimaiset juurekset ja kasvit kuorineen, joiden kuoret eivät maistu pahalta. Kotimaisissa kasveissa on ohuet kuoret (paitti talviperunoissa) toisin kuin ulkomaisissa kollegoissaan.
Syön kuoret tietoisen rauhallisena ja luottavaisena niiden myrkyttömyyteen, myös porkkanat.
:thumbs:

Eiköhän se riitä suomalaisissa ainakin että pinnalta huuhtelee mullat pois, kuoressahan on erittäin paljon niitä vitamiineja, mitä niitä suotta haaskaamaan.

Mitä sillä on väliä onko ne suomesta vai ulkomailta, yhtä paskasia/puhtaita ne on joka paikassa. Kumma homma kun aina kuvitellaan että suomalainen ois jotenkin parempaa, :anssi: sanon minä, kalliimpia ne vaan on, tuskin mistään venäläisistä porkkanoistakaan mitään sarvia päähän kasvaisi vaikka kuorimatta jättäisikin tai mitään myrkytystä saisi tms.

Jos nyt otetaan esimerkkinä vaikkapa ne porkkanat, niin paljonko on mahdollisten myrkkyjen kannalta merkitystä sillä kuorimisella? Enpä mutulla usko että kovin paljon.

Jotkut banaanit sun muut sitten eri juttu, ne säilöntäaineet varmaan ruiskutetaankin niiden pintaan tai jotain, mutta kenelle niitä edes tulisi raakana mieli syödä?

Vähän offtopic, mutta en mä ainakaan porkkanoita sentakai kuorisi, että pelkäisin niistä myrkkyjä saavan, ehkä olenkin sitten :david:

Siis sillä on eroa mitä kasviksia syö kotimaisina. Esim omenoissa on isot erot myrkyissä.

Vihannekset säilyy ilman pintamyrkkyjä aika hyvin. Kai niillä laivoilla rotat paskoo porkkanoiden päälle. :D

Kannattaa syödä ennenkaikkea KEITETTYJÄ vihanneksia, keho saa niistä paremmin energiaa, ja suojaravinteita kuin tuoreista, tämmönen ihmeellisyys löytyi mikrobiologin haastattelusta taannoin Hesarissa. Vaikka tietyt vitamiinit hajoaakin, niin silti keholle on parempi saada esihajoitettua poltto/rakennusainetta kehoon. Ja me kaikkihan syödään kuitenkin lisävitamiinit purkista. Porkkanoiden betakaroteenikin muuttuu entistä paremmin hyödynnettävään muotoon keitettäessä. Kesäkeitto ja perinteinen suomalainen LIHAkeitto ( josta puolet siis keitettyjä vihanneksia ) kunniaan !

Tuon tutkimuksen jälkeen jätin itujen syönnin kokonaan pois, niitähän on tarjolla joskus salaattipöydissä esim. lounaspaikoissa. Ja vanhat idunpurija-kaverithan on aina väittäneet että "ne on kuule terveellisiä sun sisäiselle energialle.." käytännössä ne sekottaa suoliston toimintaa enemmän kuin mahdolliset hyödyt, ja valitettavasti ULKOLAISTEN vihannesten ja esim. itujen kohdalla on jatkuvasti suurempi salmonella-riski. Että senkin vuoksi on parempi keitää vihannekset niin ei tule vieraita pöpöjä suoleen. Vanha vitsihän oli se kun Ronald Reaganilta vaadittiin kasvisten määrän lisäämistä jenkkilasten ruokailuun. Se vastasi että onhan heillä tomaattiketsuppia. Siitähän tuli ihan vitsi, mutta Ronnie-vainaa olikin oikeassa ! Lusikallisessa tomaattiketsuppia ON paljon hyviä suojaravinteita, eli purkillisessa Heinzia/Felixiä on monen tomaattikilon "terveysvaikutukset".

Hedelmät ja maanpäällä kasvavat vihannekset tuoreena, juurekset keitettynä.

Avilla sanoi:
Kannattaa syödä ennenkaikkea KEITETTYJÄ vihanneksia

Varmaan tarkoitti höyryssä keittämistä. Vedessä keitettynä vitamiinit ja hivenaineet valuu siihen keitin veteen. Ainakin näin mulle peruskoulussa opetettiin ja siinä uskossa ollaan vieläkin. :jahas:

hash pipe sanoi:
Varmaan tarkoitti höyryssä keittämistä. Vedessä keitettynä vitamiinit ja hivenaineet valuu siihen keitin veteen. Ainakin näin mulle peruskoulussa opetettiin ja siinä uskossa ollaan vieläkin. :jahas:

Hmm...mitenköhän jos antaisi sen keitinveden jäähtyä ja joisi sen sitten :D ?

Porkkanoiden kuoriminen perustuu kai siihen, jos lannoitukseen on käytetty lietettä, jossa on ihmisen lantaa mukana, voi tulla jotain tauteja. Samasta syystä ilmeisesti kehotetaan kypsentämään ulkolaiset pakastemarjat.

no haloo.. eihän nyt sentään paskaa kylvetä porkkanoiden päälle!! ihan apulannalla ne pärjää. jo ihan viljelyteknisistä syistä se on fiksumpaa. eikä ihmisen lantaa todellakaan kylvetä juurespellolle!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom