Kotimaa tutuksi / vinkkejä kotimaan matkailuun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Kesälomaa puskee uhkaavasti päälle, eli ensi viikon maanantaina joutuu jättämään työlle hyvästit jopa kuukaudeksi. Todella ikävää ;)

Avovaimon kanssa mietiskelty sellaista ajatusta, että jos lähdettäisiin auto+teltta kombinaatiolla (eli lähinnä leirintäalue majoituksella) tutustumaan tähän kotimaahan. Niin ja mahdollisesti myös vähän Ruotsiin ja Norjaan siinä sivussa.

Meillä ei siis ole mitään tarkkaa suunnitelmaa (eikä sellaista myöskään aiota tehdä, vaan edetään ihan fiiliksen mukaan), joten nyt kelpaisivat kaikki hyvät vinkit siitä, että mihin tässä maassa kannattaa mennä ja mitä ehdottomasti pitäisi nähdä?

Jonkun verran ollaan aiemmin Suomea kierretty, mutta nyt olisi tarkoitus tehdä vähän pidempi, monipuolisempi ja laajempi turnee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onpas hyvä aihe, sillä täältä ilmoittautuu myös yksi neiti avokkeineen Suomi-turneelle! Reissu alkaa lauantaina Turusta (pakko mennä verestämään vanhoja muistoja, kun Turussa tavattiin/tutustuttiin paremmin sillon joskus ;) ) Turku-Tukholma-risteilyllä, jonka jälkeen olis tarkotus olla yks yö hotellissa Turussa. Sen jälkeen astuu mukaan telttailu, ja koska nuo edellä mainitut nielevät jonkin verran rahaa, vinkit kohtuuhintaisista leirintäalueista otetaan vastaan! :D
Mitään suunnitelmaa ei täälläkään varsinaisesti muuten ole eikä tule, mutta Kuopiossa olis tarkotus käydä moikkaamassa tuttuja, joten akseli Turku-Kuopio kiinnostaa.

Tähtityttö sanoi:
Onpas hyvä aihe, sillä täältä ilmoittautuu myös yksi neiti avokkeineen Suomi-turneelle! Reissu alkaa lauantaina Turusta (pakko mennä verestämään vanhoja muistoja, kun Turussa tavattiin/tutustuttiin paremmin sillon joskus ;) ) Turku-Tukholma-risteilyllä, jonka jälkeen olis tarkotus olla yks yö hotellissa Turussa. Sen jälkeen astuu mukaan telttailu, ja koska nuo edellä mainitut nielevät jonkin verran rahaa, vinkit kohtuuhintaisista leirintäalueista otetaan vastaan! :D
Mitään suunnitelmaa ei täälläkään varsinaisesti muuten ole eikä tule, mutta Kuopiossa olis tarkotus käydä moikkaamassa tuttuja, joten akseli Turku-Kuopio kiinnostaa.

Heh, me lähdetään Salosta, joten samat vinkit taitavat kelvata molemmille pariskunnille :)

JoAT sanoi:
Oletko vieraillut seuraavissa paikoissa:
-Yyteri
-Vaasa
-Kalajoen Hiekkasärkät ?

Suosittelen.

Yyterissä vietettiin viime viikonloppu :)

Kalajoella käytiin viime kesänä ja ajateltiin poiketa tälläkin reissulla. Vaasasta ei ole tullut kuin ajettua läpi, mutta sekin on ollut mielessä, eli tullee käytyä tällä reissulla.

Käykää hakemassa "ruosteista vettä" Runnin kylpylästä. Ilmaista ja vinkeän makuista. Jännä paikka stopata jos satutte liikkumaan siellä päin. www.runni.fi

Ulkki sanoi:
Vanha Porvoo muuten mutta ei taida osua oikein reitille.

Seitsemisen tai Helvetinjärven kansallispuistot on jees.

Meillähän siis ei ole niin minkäänlaista reittiä etukäteen päätettynä. (kunhan lähdetään johonkin suuntaan ajamaan ja sieltä taas etiäpäin :) ) Eli sellainen meininki, että ollan yö tai pari jossain ja katsellaan siinä sitten, että mihin seuraavaksi.
Tähtitytöllä taisi olla joku reittikin mielessä...

-Itse suosittelen Kuusamoa (Karhunkierros tai pikku-Karhunkierros kannattaa tsekata) sekä Jyrävä ym. luonnon nähtävyydet.

- Sekä täytyy toki omaa synnyinseutua nostaa esille, eli Lapissa kyllä riittää hienoja maisemia ja lääniä minne teltan pystyttää. Mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen, niin Tankavaara, Lemmenjoki, sekä jokin melonta/koskenlaskukeikka Äkäsjärvi-Muonionjokireitillä Ylläksellä tms.

äh, nyt tuli koti-ikävä ja seuraavan kerran pääsee Lappiin vasta josku talvella, sniff.

Kuki sanoi:
-Itse suosittelen Kuusamoa (Karhunkierros tai pikku-Karhunkierros kannattaa tsekata) sekä Jyrävä ym. luonnon nähtävyydet.

- Sekä täytyy toki omaa synnyinseutua nostaa esille, eli Lapissa kyllä riittää hienoja maisemia ja lääniä minne teltan pystyttää. Mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen, niin Tankavaara, Lemmenjoki, sekä jokin melonta/koskenlaskukeikka Äkäsjärvi-Muonionjokireitillä Ylläksellä tms.

äh, nyt tuli koti-ikävä ja seuraavan kerran pääsee Lappiin vasta josku talvella, sniff.

Lappiin olisi tarkoitus jossain vaiheessa reissua päätyä. Itse kun olen käynyt siellä ainoastaan pari kertaa ja avokki ei koskaan.

Itse tuli käytyä kesäkuun lopussa viikossa kiertämässä Lappia ja Pohjois-Norjaa avokin kanssa varusteina auto ja teltta.

Pidän itse enemmän Itä-Suomesta, ja varsinkin pohjoiseen mennessä Helsingin suunnasta esim. 5 tietä pitkin pääsee nopeammin jylhien vaara- ja järvimaisemien ääreen itäistä reittiä, kuin läntistä reittiä. Itse ajoin Heinolasta lähtien 5 tietä pitkin Kuusamoon asti. Matkan varrelle jää ainakin sellaisia poikkeamisen arvoisia paikkoja, kuten Mikkeli (Visulahti) ja Kuopio (Puijon torni).

Kuusamossa alkaa päästä jo Lapin tunnelmaan, vaikkei Lapissa vielä oikeasti ollakaan. Poroja hyppii tiellä, ja katsastamassa kannattaa käydä Ruka-tunturi (kesälläkin kelkkarata) ja esim. Kiutaköngäs, joka on Suomen hienoimpia vesiputouksia. Kuusamossa ja siitä pohjoiseen alkavat myös leirintäalueiden mökit olemaan aika halpoja, jos ei telttailu tunnu nappaavan, noin 20 euroa mökki/vrk, ja telttapaikka noin 10 euroa. Mun mielestä leirintäalueelle ei edes kannata mennä, jos nukkuu teltassa. Pesulla voi käydä järvessä, ja vessassa huoltoasemalla.

Kuusamosta sitten ajelimme Sodankylän kautta Ivaloon, ja siitä Inariin. Inarista jatkettiin Karingasniemen kautta Norjan puolelle, jossa ajettiin pitkin kapeita vuoristoteitä ensin pohjoiseen jäämerenrantaan, ja siitä länteen vuoristoa ja vuonojen rantoja pitkin Teno-vuonolle (Tana bru), josta Tenon rantaa pitkin takaisin Suomen puolelle, Utsjoelle. Norjassa oli hienoa, kun vuoristossa oli vielä osittain lumi maassa, joet jäässä, ja pajunkissat puissa. Norjan kierrokseen meni autolla päivä, ja taisi tulla 400-500 km ajamista, mutta ei sitä huomannut, kuin lompakossa. Varttitankin otin bensaa, ja se maksoi 27 euroa. Eli kannattaa tankata Suomen puolella.

Kalassakin kannattaa käydä, jos tykkää. Itse tuli käväistyä Inarissa eräällä tunturijärvellä, jossa oli niin paljon Rautuja (=lohikala, punainen liha), että sai virvelillä melkein joka heitolla. Ei ne niin isoja olleet, mutta hyviä, kun nuotiolla paistoi. Tenosta sitten voi saada vähän isompiakin kaloja.

Loppumatka tuli sitten ajettua Länsi-Suomen kautta kotia, mutta se ei enää tuntunut millekkään, kun oli niin aakeeta ja laakeeta. No..kalajoella on ihan hienot hiekkasärkät.

Pienestä pitäen olen joka kesä joutunut menemään perheen mukana eri päin Suomea ja voin sanoa, että aika vitun tylsää on ollut. Ei Suomessa ole mitään erityisen mielenkiintoisia nähtävyyksiä. Jos nyt jonnekin päin suosittelen menemään, niin Itä-Suomeen kannattaa tutustua ja tsekata Mannerheim-linja ja kaikkia vitun pikkukyliä ja peltoja. Kolilla oli kiva vetää juoksulenkkiä. Helvetinjärvellä oli kesälläkin jäätä siellä pirunpellossa ja se järvi oli synkkä. Vitun syvä ja pohjalla jäätä. Vaatii kanttia uida sen yli. Kaikki sotimiseen ja armeijaan liittyvät kohteet ovat mielenkiintoisia. Rovaniemellä näkee Hornetteja. Savonlinna on tylsä ja oopperajuhlat perseestä. Venäjän puolella kannattaa käydä ostoksilla. Itä-Suomessa on puita, joissa on luodin reikiä. Joku linna jossain oli jännä. En ole varma missä (kait jossain Pohjanmaalla) se oli, mutta siellä oli paskahuussi, jonka paskaonkaloa pitkin Jaakko-Ilkka oli paennut. Karua menoo.

Ohan näitä.. Anyway, jos jonnekin menet niin mene Helsinkiin. Se on oikeesti ainoa paikka jossa on jotain. Sinne ajamaan kartingia ja Lintsille. :)

Zener sanoi:
Itse tuli käytyä kesäkuun lopussa viikossa kiertämässä Lappia ja Pohjois-Norjaa avokin kanssa varusteina auto ja teltta.

Pidän itse enemmän Itä-Suomesta, ja varsinkin pohjoiseen mennessä Helsingin suunnasta esim. 5 tietä pitkin pääsee nopeammin jylhien vaara- ja järvimaisemien ääreen itäistä reittiä, kuin läntistä reittiä. Itse ajoin Heinolasta lähtien 5 tietä pitkin Kuusamoon asti. Matkan varrelle jää ainakin sellaisia poikkeamisen arvoisia paikkoja, kuten Mikkeli (Visulahti) ja Kuopio (Puijon torni).

Kuusamossa alkaa päästä jo Lapin tunnelmaan, vaikkei Lapissa vielä oikeasti ollakaan. Poroja hyppii tiellä, ja katsastamassa kannattaa käydä Ruka-tunturi (kesälläkin kelkkarata) ja esim. Kiutaköngäs, joka on Suomen hienoimpia vesiputouksia. Kuusamossa ja siitä pohjoiseen alkavat myös leirintäalueiden mökit olemaan aika halpoja, jos ei telttailu tunnu nappaavan, noin 20 euroa mökki/vrk, ja telttapaikka noin 10 euroa. Mun mielestä leirintäalueelle ei edes kannata mennä, jos nukkuu teltassa. Pesulla voi käydä järvessä, ja vessassa huoltoasemalla.

Kuusamosta sitten ajelimme Sodankylän kautta Ivaloon, ja siitä Inariin. Inarista jatkettiin Karingasniemen kautta Norjan puolelle, jossa ajettiin pitkin kapeita vuoristoteitä ensin pohjoiseen jäämerenrantaan, ja siitä länteen vuoristoa ja vuonojen rantoja pitkin Teno-vuonolle (Tana bru), josta Tenon rantaa pitkin takaisin Suomen puolelle, Utsjoelle. Norjassa oli hienoa, kun vuoristossa oli vielä osittain lumi maassa, joet jäässä, ja pajunkissat puissa. Norjan kierrokseen meni autolla päivä, ja taisi tulla 400-500 km ajamista, mutta ei sitä huomannut, kuin lompakossa. Varttitankin otin bensaa, ja se maksoi 27 euroa. Eli kannattaa tankata Suomen puolella.

Kalassakin kannattaa käydä, jos tykkää. Itse tuli käväistyä Inarissa eräällä tunturijärvellä, jossa oli niin paljon Rautuja (=lohikala, punainen liha), että sai virvelillä melkein joka heitolla. Ei ne niin isoja olleet, mutta hyviä, kun nuotiolla paistoi. Tenosta sitten voi saada vähän isompiakin kaloja.

Loppumatka tuli sitten ajettua Länsi-Suomen kautta kotia, mutta se ei enää tuntunut millekkään, kun oli niin aakeeta ja laakeeta. No..kalajoella on ihan hienot hiekkasärkät.

Tässä oli paljon hyvää asiaa, kiitokset :)
Mitä tuohon yöpymiseen tulee niin meillä yksi syy yöpyä leirintäalueilla on se, että siinä näkee vähän muitakin ihmisiä.

gnut sanoi:
Ohan näitä.. Anyway, jos jonnekin menet niin mene Helsinkiin. Se on oikeesti ainoa paikka jossa on jotain. Sinne ajamaan kartingia ja Lintsille. :)

Juu. Siellä vaan on "muutaman" kerran tullut käytyä :)

JoAT sanoi:
Oletko vieraillut seuraavissa paikoissa:
-Yyteri
-Vaasa
-Kalajoen Hiekkasärkät ?

Suosittelen.

Kalajoella on oltu, ei tosin yhdessä vaan erikseen. Yyteri on ollut mielessä kyllä, mutta ei oo vielä tullu poikettua. Sinne kenties? :)
Lapissa taas vaeltelin viime kesänä viikon välillä kalastellen, sinne en nyt jaksaisi, vaikka ihmeellisen kaunista onkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom