Kotiautomaatio ja kodin automaattiset järjestelmät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Yksi mikä luultavasti tulee automaatiojärestelmissä nousemaan ylitse muiden on kyllä KNX. Itsellä vain myönteisiä kokemuksia, olen sähkäriopiskelija ja on ollut erään maahantuojan koulutusta tuosta. Esim. Hagerin tebis on todella helppo, koska ohjelmoit semmosella kapulalla laitteet väylään ja se on siinä. Tosin sillä kapulalla ei voi ohjelmoida vielä ainakaan muiden merkkien vehkeitä kait..?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yksi mikä luultavasti tulee automaatiojärestelmissä nousemaan ylitse muiden on kyllä KNX. Itsellä vain myönteisiä kokemuksia, olen sähkäriopiskelija ja on ollut erään maahantuojan koulutusta tuosta. Esim. Hagerin tebis on todella helppo, koska ohjelmoit semmosella kapulalla laitteet väylään ja se on siinä. Tosin sillä kapulalla ei voi ohjelmoida vielä ainakaan muiden merkkien vehkeitä kait..?
KNX-väylän ohjelmointi vaatii kuitenkin ohjelman joka on maksullinen. Tietty tuossa on se hyvä puoli, ettei suurin osa muutenkaan ala itse ohjelmoimaan ja tuo ohjelmointi on niin helppoa että monet sähköfirmatkin alkavat ohjelmointia ohjelmistoonsa ottamaan, joten ulkopuolisen avun saanti ei ole välttämättä kovin kallista. Kotiautomaatiota varten on olemassa kyllä vähän simppelimpiäkin ratkaisuita jos tietää mitä oikeasti siltä haluaa. Esim. Oumannilta löytyy helpot esiohjelmoidut modulit joiden kytkentä ja käyttöönotto on helppoa. Vastaavia purkkeja löytyy kyllä monelta muultakin toimittajalta.

Kuitenkin on hyvä huomoida, että pelkkä ohjausmoduli ei riitä esim. ohjaamaan valoja, vaan se vaatii usein myös muutoksia mm. ryhmäkeskukseen.

Monet järjestelmät keskustelee myös suoraan eri lukkojen kanssa, jolloin niille voi asettaa vaikkapa aika-ohjelmia. Itse pyrkisin luomaan vahvan integraation kaikkien taloteknisten järjestelmien kesken, jolloin kaikkien järjestelmien ohjaus tapahtuu periaatteeessa vain yhdeltä laitteelta.

Viimeksi muokattu:
Sitä voi jokainen miettiä. Noissa autoissakin useimmissa käytetään 80-luvun tekniikkaa ton salauksen suhteen. En mä nyt kyllä ekana tosta huolissani olisi mutta tulevaisuudessa tämä elektronisen puolen turvallisuusnäkökulma korostuu enemmän ja enemmän.

Taitaa useimmissa autoissa 90-luvulta alkaen olla jo vähintään 32-bittinen vaihtuvakoodinen salaus noissa avaimissa, uusissa tietysti vielä parempi.
Eikä tuota 32-bittistäkään ihan niksnaks murreta.
Noissa Abloyn lukoissa käytetään näemmä vaihtelevaa taajuutta, sekä itse signaali vielä salattu erikseen. Ei tosin enempää ole mainittu salauksesta, mutta ei ihan joka hakkeri tuollaista alle tunnissa avaa, ilman että herättäisi mitään epäilyksiä.

Zone-sarja -42%
Nostetaanpa ylös.
Onkos joku ottanut näitä kotiin käyttöön? Itsellä olisi vähän mielessä ottaa käyttöön, aluksi valot ja pistorasioita ohjaamaan, mutta myöhemmin myös lämmitystä ja viilennystä.

Ongelmaksi nyt on muodostunut, että minkä hubin hommaa? koska kaikilla on erinlaisia ominaisuuksia ja tuettuja yhteyksiä. Jotta se ei olisi liian helppoa, niin haluaisi vielä että sitä pystyisi ohjaamaan Google Assistantin kautta.

Onko kenellekään kokemuksia? Cozify on suomalainen, mutta siinä ei ole google tukea vielä. Samsungin smartthings hubia on kehuttu netissä paljon. Sitten on tietenkin muutama sata muuta vaihtoehto ympäri nettiä.

Back
Ylös Bottom