Korvatulpat ja pahat unet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu

Halo

Moderaattori
Mode
Ikä
38
En löytänyt aiheesta pikaisella haulla keskustelua, mutta mulla on mielikuva, että joku muukin täällä oli valittanut samasta aiheesta... Mistä ihmeestä voi johtua, että lähes poikkeuksetta nään tosi pahoja unia aina nukkuessani korvatulpat päässä? Unet ovat tosi intensiivisiä, pelottavia (aina jotain takaa-ajo-juttuja) ja niistä on vaikea herätä, kun yleensä pahoja unia nähdessäni tiedostan näkeväni unta ja herään helposti. Useimmiten korvatulppaunet ovat zombiunia, joissa piileksitään ja paetaan valtavilta zombilaumoilta :jahas:

Usein herään keskellä yötä sitten näihin uniin, ja tulpat poistettuani voin jatkaa nukkumista ihan hyvillä mielin, joten muuttuva tekijä on selkeästi ne korvatulpat. Olenko ainoa tämän ongelman kanssa? Kellään muulla samanlaisia kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun aloitin tulppien käyttöä nukkuessa niin oli vähän samoja oireita ja muutenkin tuntui tosi oudolta tulpat korvissa. Se äänettömyys kait tekee tuon. Nopeasti niihin kuitenkin tottui.

Ethän käytä samalla mitään muuta kemialista uneen vaikuttavaa ainetta? Itse joskus olen huomannut että nukahtamislääkkeet ja jopa jotkut lihasrelaksantit vaikuttavat uniin.

Ethän käytä samalla mitään muuta kemialista uneen vaikuttavaa ainetta? Itse joskus olen huomannut että nukahtamislääkkeet ja jopa jotkut lihasrelaksantit vaikuttavat uniin.

En käytä todellakaan, ja korvatulppiakin äärimmäisen harvoin. Selkeästi tuota esiintyy vain silloin, kun tulpat ovat pitkään korvissa, enkä esim. ota niitä unissani pois (mitä teen usein).

Jännä juttu vaan, mietin että mistä voi johtua ja onko yleistäkin.

Siistiä! Ens yönä korvatulpat samantien testaukseen :hyvä:
Halo, eikö se mene niin että jos tiedostaa "olevansa unessa" niin silloin uni ei ole kovin sikeää vaan siitä herää silloin juuri tosi helposti. Ainakin itsellä näin. Unta nähdessä jos tajuan kaiken olevan unta niin silloin se on siinä rajoilla että olenko herellä vai en.

Kuvittelis, että johtuu siitä kun ei tule mitään ääniä ulkomaailmasta siihen uneen ni ite oman pään sisällä kehittelee kaiken :D pitänee testata

Ite oon huomannu kanssa erilaisia unia korvatulpat päässä kun normaalisti. Iha skitsoja unia tulee aina välillä kun ei tosiaankaan kuule mitään. Koko viime viikon nukuin tulpat päässä ulkomailla ja yhtenä yönä olin heränny ja ottanu tulpat pois ja tunkenu ne ajatuksissani niin syvälle korvakäytävään etten seuraavana aamuna heränny edes herätyskelloon joka oli 20 sentin päässä täysillä huutamassa. Vähän aamulla pelotti kun niitä ei oikein silmällä näkynyt ja ei sormilla saanut otetta. Onneks löyty yhdeltä muijalt sellaset kulmakarvojen nyppimispihit niin ne sai pois. :eek:

Zombiunethan on kivoja.

PS. :D Halo voisit rajottaa sen Resident Evil 5:n pelaamista.

Ei nyt suoranaisesti liity keskusteluun, mutta tuleeko muilla sellasia, että ette ole enää unessa, mutta aika siinä rajoilla kuitenkin ja väsyttää perkeleesti. Tällöin ei pysty liikuttamaan kehoaan, paitsi kovien ponnistelujen kautta. Siinäkun sittem vähän aikaa riuhtoo itseään niin pääsee "irti" ja pystyy taas liikkumaan. Ihan perseestä, kun pää ei anna vaan jatkaa uniaan, vaan siinä tulee semmonen pieni ahdistus siitä että ei pysty liikkumaan ja on hirveestä väsymyksestä huolimatta riuhdottava ittensä' irti. Tätä tulee mulla lähes joka yö/aamu. Etenkin sillon sitä voi tulla monta kertaa peräkkäin, kun nukkuu "liikaa" myöhäseen iltapäivään.
Siinä siis tuntee makaavansa sängyssä ja näkee vain mustaa. Ei siis nää enää mitään unta.

Ei nyt suoranaisesti liity keskusteluun, mutta tuleeko muilla sellasia, että ette ole enää unessa, mutta aika siinä rajoilla kuitenkin ja väsyttää perkeleesti. Tällöin ei pysty liikuttamaan kehoaan, paitsi kovien ponnistelujen kautta. Siinäkun sittem vähän aikaa riuhtoo itseään niin pääsee "irti" ja pystyy taas liikkumaan. Ihan perseestä, kun pää ei anna vaan jatkaa uniaan, vaan siinä tulee semmonen pieni ahdistus siitä että ei pysty liikkumaan ja on hirveestä väsymyksestä huolimatta riuhdottava ittensä' irti. Tätä tulee mulla lähes joka yö/aamu. Etenkin sillon sitä voi tulla monta kertaa peräkkäin, kun nukkuu "liikaa" myöhäseen iltapäivään.
Siinä siis tuntee makaavansa sängyssä ja näkee vain mustaa. Ei siis nää enää mitään unta.

Tunnetaan nimellä unihalvaus.

Mä taas en ole huomannut yhteyttä korvatulppien ja painajaisten välillä, mutta korvatulpat päässä nukun usein semmoista tosi syvää "kuollutta" unta. Voisin siis vaikka väittää nukahtamisen ja heräämisen välillä kuluneen ihan muutaman minuutin, vaikka todellisuudessa olen nukkunut koko yön.

Unihalvaukset on oikeasti aika kuvottavia. Mulla niihin liittyy yleensä semmoinen tunne, että aivan kuin joku istuisi rinnan päällä. Ja yleensä hallusinoin sen jonkun, jonka luulen painavan keuhkoja kasaan, olevan mun veljen koira :lol2:

Enpä ollu ite huomannukkaan asiaa ennen kuin huomasin tän topicin. Aamulla piti nukkua kolmisen tuntia tulpat korvassa ku yläkerran rakki aloittaa ulvomisensa joka aamul klo 8. Aamulla tulee muutenkin uneksittua muutenkin kyllä kaikenlaista, mutta tänään korvatulppien kanssa se oli jotain ahdistavaa (en kyllä muista tarkalleen mitä). Pitääpä tarkkailla tilannetta toistuukohan tämä.

Mistä ihmeestä voi johtua, että lähes poikkeuksetta nään tosi pahoja unia aina nukkuessani korvatulpat päässä? Unet ovat tosi intensiivisiä, pelottavia (aina jotain takaa-ajo-juttuja) ja niistä on vaikea herätä, kun yleensä pahoja unia nähdessäni tiedostan näkeväni unta ja herään helposti. Useimmiten korvatulppaunet ovat zombiunia, joissa piileksitään ja paetaan valtavilta zombilaumoilta :jahas:

Olen itseasiassa joskus vuosia sitten lukenut tuosta, että monilla korvatulpat aiheuttaa outoja unia. Siinä oli pähkäilty, että kuuloaisti on ihmishistorian ajan ollut se aisti, joka on turvannut ihmistä myös unen aikana, jolloin muut aistit lepäävät. (Esim. hajuaisti on vielä hetken heräämisen jälkeenkin taantuneena) Vaikka nukkuisi sikeästikin, niin kuulee jos petoeläin lähestyy tai nykyaikana esim. palohälytin soi. Jos nukkuu korvatulpa korvissa, niin aivot tajuavat, että nyt se turvaava aisti on poissa pelistä. Sen vuoksi näkee sitten painajaisia. En muista mistä tuon luin, mutta tuollainen oli teoria.

Sitten tuli itselleni mieleen niinkin yksinkertainen juttu, että tulpat korvissa nukkuessa kuulee paremmin omat sydämenlyönnit ja hengitysäänet. Se voisi ehkä jotenkin uniin vaikuttaa...

Olen itseasiassa joskus vuosia sitten lukenut tuosta, että monilla korvatulpat aiheuttaa outoja unia. Siinä oli pähkäilty, että kuuloaisti on ihmishistorian ajan ollut se aisti, joka on turvannut ihmistä myös unen aikana, jolloin muut aistit lepäävät. (Esim. hajuaisti on vielä hetken heräämisen jälkeenkin taantuneena) Vaikka nukkuisi sikeästikin, niin kuulee jos petoeläin lähestyy tai nykyaikana esim. palohälytin soi. Jos nukkuu korvatulpa korvissa, niin aivot tajuavat, että nyt se turvaava aisti on poissa pelistä. Sen vuoksi näkee sitten painajaisia. En muista mistä tuon luin, mutta tuollainen oli teoria.

Tää kuulostais kyllä jollain tasolla ihan loogiselta. Tai sit toinen mitä mietin on se aistivajausjuttu. Jos ihmiseltä poistetaan mahdollisuus aistia juttuja ulkopuolisesta maailmasta, aivot alkaa jostain syystä kehittämään itse kaikkea jännää, ja seuraa mm. hallusinaatioita. En muista missä yhteydessä, mutta oon lukenut sellaisesta tankista, jossa on pimeää ja täysin hiljaista ja ihminen lilluu siellä vedessä, eli käytännössä alustan tunteminenkin on evätty. Parinkymmenen minuutin jälkeen alkaa kuulemma näkemään värejä sun muuta jännää. Ehkä nukkuessa tulpat päässä esiintyy sit jotenkin samaa ilmiötä (kun silmät ja korvat kiinni ei näe eikä kuule) ja sit ne unet on jotenkin osittain "hallusinaatioita" ja tosi todentuntuisia... Mutta, teoriaa teoriaa. Testatkaa ja kertokaa näättekö tekin painajaisia :D

PS. :D Halo voisit rajottaa sen Resident Evil 5:n pelaamista.

Ei pysty :D Itse asiassa viime yönä uni oli Resident Evil 5:n ja 28 Weeks Laterin sekoitus; oltiin jossain minilinnoituksessa ja elettiin pimeässä ihan hiljaa, joku 12 ihmistä ihan pienessä tilassa, ettei ulkopuolella kukaan kuulis (à la 28WL). Sit tulin ulos ja joku ei-zombi-pariskunta hakkas siellä sen meidän linnoituksen muurin ovea kun ne halus sisään turvaan. Sit ulkopuolella verkkoaidan ja piikkilangan ulkopuolella oli pari infectediä jotka hakkas jotain säkkiä (à la RE5 alku) ja ne hogasi missä me oltiin, ja siitähän se riemu sitten repesi...

Oon joskus nähny myös tosi ahdistavia käärmeunia, missä terraario on täynnä valtavia läskejä käärmeitä jotka lisääntyy nopeesti ja eksponentiaalisesti... En pelkää irl edes käärmeitä ollenkaan, mutta ne on unissa tosi kuvottavia :urjo:

Joskus olen joutunut nukkumaan parikin viikkoa putkeen tulppien kanssa, mutta ei ole kyllä tainnut uniin vaikuttaa. (On niin villejä muutenkin etten senkään takia huomaisi eroa.:D) Nukahdan paremmin enkä heräile niin paljoa keskellä yötä. Pitäisiköhän nukkua ensi yö huvikseen tulppien kanssa, kun on ollut niin levottomia öitä viime aikoina..:rolleyes: Tuo aistivajausteoria kuulostaa mielenkiintoiselta.

En ole huomannut mitään eroa. Eiköhän toi oo ihan pääkopasta kiinni.

tai kyse voi olla vain siitä ettet ilman tulppia saa tarpeeksi levollista unta niin jää unet näkemättä ainakin joltain osin.

Itsekin huomannut, että korvatulppien kanssa tulee sellaista avaruusmatkailua unista ettäh... siis en tarkoita sitä, että unet olisivat scifiä vaan sitä, ettei edes tiedosta nukkuneensa. Warppaa vaan mystisesti eteenpäin. Nykyään olenkin heräillyt siihen, että korvatulpat on tullut revittyä unissaan päästä pois ja niitä pitää etsiä pitkin lattioita.

Ja nuo jahtaus/taistelu yms. unethan on pop!

hieman aiheen ohi mutta asiaan liittyen kuitenkin, onko täällä muita sellaisia jotka nukkuu paremmin jos kuuluu jatkuvasti pientä taustameteliä? tulpista ei kyllä itellä ole kokemusta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom