Kortisonipiikki

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Tampere
Tuollainen tuli sitten saatua vasempaan polveen jo toisen kerran samaan vaivaan, kun ei ole vieläkään polvi parantunut.

Jokainen jolle tälläinen on johonkin pistetty, tietää miltä se tuntuu ja miten se on vaikuttanut.

Jutun idea on siis se, että mua kiinnostaa tietää TEIDÄN fiiliksiä ja ajatuksia liittyen kyseiseen. En tiedä mihin kaikkialle se voidaan pistää, varmaan ihan mihin vaan, mutta erityisesti kiinnostaa sen toimivuus esim. nyt vaikka polvessa. Kiinnostaa, että voiko tuo auttaa ja kuinka tehokkaasti, koska meni vähän luottamus ekalla kerralla, kun ei polvi parantunut kuin vähäksi aikaa.

Jotain mietteitä siis, kiitos :kippis1:

Kortisoni itsessään ei paranna vammaa, vaan ainoastaan lopettaa siinä riehuvan tulehduksen.
Tulehduksen loppuessa vamma jää jäljelle...kortisonin vaikutuksen loppuessa...viikkojen kuluessa voi tulehdus taasen uusiutua.

Tulehdus kun sammuu, ja kivut poistuvat, sitä herkästi alkaa kuormittamaan niveltä vanhaan malliin, jolloin varsinainen parantuminen estyy...kortisoni itse on katabolinen aine, estäen/hidastaen paranemista...eli piikin jälkeen pitäisi suunnitella kuntoutusjakso, jolla optimoitaisiin vamman paraneminen, sekä ehkäistäisiin tulehduksen uusiutuminen ja vamman paheneminen...oletin kyseessä olevan tapaturmasta aiheutuva tulehdus

Eikö lääkäri antanut mitään ohjeita nivelen kuntoutukseen ?

Kortisoni itsessään ei paranna vammaa, vaan ainoastaan lopettaa siinä riehuvan tulehduksen.
Tulehduksen loppuessa vamma jää jäljelle...kortisonin vaikutuksen loppuessa...viikkojen kuluessa voi tulehdus taasen uusiutua.

Tulehdus kun sammuu, ja kivut poistuvat, sitä herkästi alkaa kuormittamaan niveltä vanhaan malliin, jolloin varsinainen parantuminen estyy...kortisoni itse on katabolinen aine, estäen/hidastaen paranemista...eli piikin jälkeen pitäisi suunnitella kuntoutusjakso, jolla optimoitaisiin vamman paraneminen, sekä ehkäistäisiin tulehduksen uusiutuminen ja vamman paheneminen...oletin kyseessä olevan tapaturmasta aiheutuva tulehdus

Eikö lääkäri antanut mitään ohjeita nivelen kuntoutukseen ?

Viikon liikuntakielto. Sit saa taas normaalisti riehua :)

Edit: Niin ja, unohdin sanoa, että viikon ajan pitää vetää antibioottikuuri, Miranaxia 2 tablettia/vrk ja kipua lievittävää geeliä kipukohtaan

Hassulta tuntuu, et eilen sain piikin ja nyt on jomotus poissa :eek:, mut täytyy maltilla pitää jalat kurissa koko viikko :kippis1:

Viikon liikuntakielto. Sit saa taas normaalisti riehua :)

Edit: Niin ja, unohdin sanoa, että viikon ajan pitää vetää antibioottikuuri, Miranaxia 2 tablettia/vrk ja kipua lievittävää geeliä kipukohtaan

A) Jos riehut viikon päästä normaalisti, niin varaudu että kipu palaa taas pian

B) Miranax ei ole antibiootti vaan tulehduskipulääke.

Elikkäs mua on selkeesti huijattu. Taikka oon käsittänyt asian väärin. What ever.

Antibiootti se silti kuulemma on. Outoa :eek:
Kun ei ole, johan se tuossa sinulle kerrottiin. Miranaxin vaikuttava aine on Natriumnaprokseeni, eikä se todellakaan ole antibiootti vaan tulehduskipulääke, kuten TJJ totesi.

Ja yleensähän, kun niveleen injektoidaan kortisonia, joukossa on myös puuduttavaa ainetta, joka jonkin verran vie myös kipua nivelestä piston jälkeen pois.

Nyt on sitte aikomus mennä lääkärille jälleen, tällä kertaa magneettikuvauksen merkeissä, koska sellasta se suositteli, josei toisen kerran jälkeenkään parannu ja täs sitä ollaan.

Polvi ei taivu koukkuun yhtä hyvin kuin toinen polvi ja jalan kiertäminen ulospäin sattuu tonne vasemman jalan sisäpuolen puolelle polveen. (sekavaa? kyllä.)

Toivotaan vaan, ettei mikään oo rikki.

Lisään oman kokemukseni, vaikka kaikki olennainen tulikin jo sanotuksi. Sain kortisonia polviin pistossarjana parin viikon välein sekä tulehduskipulääkekuurin. Se ei parantanut vaivaa, tai edes poistanut tilapäisesti. Uskon että se oli silti perusteltua, koska järkikin sanoo, että kannattaa ensin kokeilla lievempää keinoa ennen kuin aletaan varata kalliita kuvauksia ja leikkauksia. Lääketieteessä ei yleensäkään tunneta parantumistakuuta, turha siitä on rutista. Toivottavasti saat apua magneettikuvasta. Itseasiassa olisi hyvä jos joku olisi rikki, silloin sen voisi korjata.

Muppetti, itelläni aivan sama stoori, mutta olkapään kanssa. Kahdesti kortisoonia annettu ja tulehduskipulääkettä kuurit, mutta eivät poista vaivaa kokonaan. Ja viikon huilit aina jääkiekosta.. Nyt on sitten keskiviikkona edessä magneettikuvaus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kortisonia on lätkitty silmämuniin neulalla ruiskuttamalla [iriitti] sekä sitten plantaarifaskiitin hoitoon eli kantapään luupiikkeihin.

Jalat mulla oli täysin paskana pahimmassa vaiheessa, kävely tuotti mieletöntä tuskaa ja kortisoni auttoi kyllä mukavasti. Ensimmäisten pistosten jälkeen meni kävelykyky n. 3vrk ajaksi [tuskat oli niin pahat ettei voinut kantapäät koskea sänkyyn vaan piti roikottaa ilmassa], jouduin konttaamaan/kävelemään varpaillani ettei kantapäät hipaisekaan lattiaa.

Hieman jännitti mennä hakemaan ne sovitut toiset ja kolmannet pistokset kun ekoista menin lähes liikuntakyvyttömäksi, mutta toka ja kolmas kerta olikin ok. Ikävälle tuntuu kortisonipiikki kantapohjaan [mutta ei puoliksikaan niin ikävälle kuin 4 pistosta silmämunaan], mutta oli se sen arvoista. Kortisonia kun hieman lätkittiin niin elämänlaatu parani 90% jalkojen osalta ja sitä onnea kesti n. 6kk, tuli terve tunne.

Nyt olen pärjäillyt ilman kortisonia ja vaiva on poistumaan päin muutenkin. Oletan kyllä että leikkaus on jossain vaiheessa edessä [alunperin sovittiin että jos vielä 24kk plantaarifaskiitin + luupiikkien toteamisen jälkeen on oireita niin hoidetaan ne leikaten]. Mitään pysyväähän noilla ei saa aikaiseksi mutta ainakin pahimpia oloja tasoitelluksi, siitä puolin hyvä aine [kortisonilla ikävä kyllä myös todella v-mäisiä sivareita...] En ottaisi ellei olisi pakko, sanotaan näin. Ei ole mitään herkkua kuitenkaan.

Kerran on pistetty, eipä se paljon miltään tuntunut, eikä mitään vaikuttanut. Ei kyllä kamalasti maksanutkaan, että ei sen puoleen...

Selkäpuolelle se tökättiin, johonkin niistä pienistä mitättömistä lihaksentapaisistani, jonkin aikaa sen jälkeen kun eräs tyyppi oli liikainnokkaasti torjunut viiston lyöntini.

Väitetään, jotta pitäisi sitten kanssa osua oikeaan kohtaan, jotta tehoa todella olisi. Ehkä se oli huti, vaikka lääkäri pistikin íhan minne sattuu?

Mulle pistettiin jalkapohjaan samaan vaivaan kuin Missillä. Pari päivää oli jalka niin kosketusarka että jos sillä edes hipaisi jotain niin sattui aivan pirusti.

Yhdellä piikillä kuitenkin selvisin, ja kivut lähtivät kokonaan pois sen jälkeen.

Hyvää kamaa!

Mulle pistettiin jalkapohjaan samaan vaivaan kuin Missillä. Pari päivää oli jalka niin kosketusarka että jos sillä edes hipaisi jotain niin sattui aivan pirusti.

Yhdellä piikillä kuitenkin selvisin, ja kivut lähtivät kokonaan pois sen jälkeen.

Hyvää kamaa!

Mulla laitettiin kolmesti ja viikon välein jos oikein muistan. Ideana juurikin se että ruutataan monesta kulmasta ja joka kerralla pistokset laitettiin eri kohtiin. Järkyttävää kyllä tuo millaiset tuskat siitä ekasta tuli, ihan samanlaiset tuntemukset näytti olevan sullakin.

Vittumainen kipu aluksi mutta sinänsä toimivaa kamaa :thumbs:

Nostellaas. Eli nyt itsellä mahdollisesti edessä tuo piikittäminen, jos ei levolla parane.
Kuinkas kivulias tuo itse toimenpide on? Polvet siis vaivaa. Saako jotain rauhottavaa/puudutusainetta, vai laitetaanko tötitäänkö ihan kylmiltään? Entäs toimenpiteen kesto? Kysyn koska en ole piikkien yms. lekuritoimenpiteiden suuri ystävä.
Edit: myös mahdolliset sivarit kiinnostaa.
Kiitos.

Nostellaas. Eli nyt itsellä mahdollisesti edessä tuo piikittäminen, jos ei levolla parane.
Kuinkas kivulias tuo itse toimenpide on? Polvet siis vaivaa. Saako jotain rauhottavaa/puudutusainetta, vai laitetaanko tötitäänkö ihan kylmiltään? Entäs toimenpiteen kesto? Kysyn koska en ole piikkien yms. lekuritoimenpiteiden suuri ystävä.
Kiitos.

Kortisonipiikki polveen? Kivuliaisuus vaihtelee hirveästi ihmisestä toiseen, miltä se neulalla pistäminen nyt tuntuu? Rauhottavia tai puudutteita ei tarvita (puudutteen pistäminen on keskimäärin kivuliaampaa kuin nivelen piikittäminen). Toimenpide kestää rauhassa tehden ja vätystellen minuutin, tosi rauhassa 2 minuuttia. Valmistelut (pesu) vie enemmän aikaa kuin itse pistäminen.

Eihän se keskimäärin mukavaa koskaan ole, mutta kaikki siitä selviää.. yks pappa mulla vaan joskus vuosia sitten pyörty piikityksen jälkeen, vaikka piikittäessä ei ollut edes kipeä..

Kortisonipiikki polveen?

Näin siis ymmärsin että tuo toimenpide tehdään, kun on polvesta kyse.
Että siis silloin myös polviin pistäisivät.
Sanon siis tämän, kun en ole varma että tarkoititko tuolla "ihmettelyä",
vai kirjoitinko vain viestini niin sekavasti, että kysyt mihin se piikki olisi tarkoitus laittaa.
Veikkaan jälkimmäistä. Kiitos paljon:)
edit. varmistan vain, kun en näistä mitään tiedä..

Ei tuo pistäminen kyllä satu oikeastaan. Nesteet pois nivelestä ja kortisoni tilalle. Vähän ikävältä tuntuu se paineentunne, joka tulee ku se kortisoni ruiskutetaan sinne niveleen. Riippuu toki siitä, paljon sitä laitetaan. Pistetty on jotakuinkin kaikki sormet, ranteet ja nilkat, vasen olkapää, viimeisimpänä vasen polvi ja kyynärpää. Onhan noista apua se pari viikkoa, mutta vaiva useinmiten palautuu (ei aina, kyynärpään sain tuolla kuntoon). Lääkäri jotain höpisi, että turvonneesta nivelestä kannattaa ottaa se neste mahd. nopeasti pois, koska sen (nesteen) viskositeetti kasvaa jos se on kauan siellä.

Tehokkaasti se kortisoni tosiaan sen tulehduksen poistaa, mutta samalla rappeuttaa nivelsiteitä. Suosituksena vissiin 2 pistoa samaan paikkaan elämän aikana. Ei toki kuole jos enempi piikitetään, mutta sillon pitäs ettiä ennemmin aiheuttaja kun kitkeä seurauksia.

Tehokkaasti se kortisoni tosiaan sen tulehduksen poistaa, mutta samalla rappeuttaa nivelsiteitä. Suosituksena vissiin 2 pistoa samaan paikkaan elämän aikana. Ei toki kuole jos enempi piikitetään, mutta sillon pitäs ettiä ennemmin aiheuttaja kun kitkeä seurauksia.
Eikä noita kortisonin rappeuttavia sivuvaikutuksia ole todistettu viimeaikoina vääriksi. paitsi suurkäytössä eli yli 3kertaa vuoden aikana samaan kohtaan.
Ja eikö se tulehdus haurastuta luut ja nivelet tehokkaammin kuin kortisoni.

onko kelläkään kokeiltu kortisonin tilalla Hyaluronaattia.

Itsellä on olkapäähän pistetty pari kertaa.
nyt on taas olkapää ruvennut kiukuttelemaan. pitäs varmaan käydä kohta piikillä.
tai sitten pitäs mennä leikkausjonoon .

Suositut

Back
Ylös Bottom