Kävin kuitenkin verenapainemittauksissa jossa alapaine oli 90 eli tuohan tarkoittanee leposykettä eli se on mulla liian korkea.Juokseminen sujuu kyllä vaikka pulssi on koholla, jossain vaiheessa tuntuu ettei jaksaisi ja tekisi mieli kävellä mutta olen silti jatkanut ja olen saanut lenkin vedettyä loppuun juosten (5-7 km). Se vaikka treenaan säännöllisesti ei tunnu vaikuttavan siihen, että tosiaan kunto on hyvä. Mietin vaikuttaako tuo korkea syke siihen? Kunto ei nouse? Naisten kymppi pitäisi vetää reilun viikon päästä ja se kyllä mietityttää. Ja sekin että onko jokin vinossa. Lääkärin mukaan tuota verenpainetta tulisi seurata, mutta en haluaisi uskoa että kolmekymppisellä, urheilevalla ihmisellä olisi yhtäkkiä joku tähän vaikuttava sairaus tms.
Alapaineesi 90Hgmm on koholla eikä verenpaineen lukema tarkoita samaa kuin leposyke. Normaalisti leposyke istuen on 45-65, riippuen sukupuolesta ja vuorokauden ajasta. On totta, että niin lepo- kuin rasitussykkeellä on yksilöllisiä vaihteluja, mutta niiden erot eivät normaalitilassa olevilla ihmisillä ole mitenkään huimia. Sanoisin tapauksessasi päätellen korkeista sykkeistä ja väsymyksen tunteesta ja varsinkin kun alapaineesi on koholla,että treenaat liikaa ja kehosi on stressitilassa. Liika treeni vaikka kävellenkin on liikaa, kun kehosi ei ole palautunut. Olen itsekin ollut aktiiviurheilijana tilassa jossa oman kehon kuuntelu on unohtunut ja väsymystä ei ole halunnut itselleen tunnustaa. Treenimäärien tarkastelu ei ole mikään absoluuttinen mittari omasta kunnosta tai väsymysoireista, vaan aina on otettava huomioon elämän muut tilanteet kuten työ, opiskelu, ihmissuhteet jne.. joita ei helposti miellä rasitukseksi mutta keholle ne jokatapauksessa aiheuttavat stressiä. Kuten valmentajani sanoi, on otettava huomioon koko päivän kokonaisrasitus ja määrättävä palautuminen sen mukaan.
Ylikunnon/stressin (tarkoitan stressillä tässä siis kehoon kohdistuvaa kokonaisrasitusta) oireita ovat juuri nuorilla henkilöillä kohonnut alapaine, kohonnnut lepo- ja rasituksen alainen syke, väsymyksen tunne matalatehoisessakin treenissä, univaikeudet, väsymyksen tunne, ihon kuivuus, ruokahaluttomuus jne... Yksi hyvä ylikunnosta merkkejä antava toimenpide on nk. aamusykkeiden seuranta. Sykemittari on kätevin tähän mittaukseen , mutta se onnistuu myös tunnustelemalla pulssia ranteesta tai kaulalta laskien minuuttisyke. Esim. mittaa syke 30 s aikana ja kerro kahdellla niin saat minuuttisykkeen.
Aamulla kun heräät, voit käydä vessassa tai juomassa lasin vettä mutta palaat heti sänkyyn makuulle. Odota kaksi minuuttia jonka aikana rauhoitut ja hengität normaalisti. Mittaa sitten minuuttisykkeesi. Se on normaalisti välillä n. 40-55. Nouse mittauksen jälkeen seisomaan, odota minuutti ja mittaa sykkeesi. Jos leposykkeesi ja tämän sykkeen välinen ero on suurempi kuin 20 sinulla on merkkejä ylikunnosta/yliväsymyksestä.