Korkea kortisoli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gigidv
  • Aloitettu Aloitettu
Hei. Sain tulokset kilppari ja kortisoli arvoista. Kilppariarvot suht OK, TSH vähä koholla, mutta tuo kortisoli lähes 1200!!!! Viitearvoissa pitäs olla alle 650! Että mitähän v...ua?!! Ikäni (33) elänyt suht terveellisesti ja salillakin treenannu pari vuotta. Johan ihmettelinki miksi vyötärörasva vaan kasvaa kasvamistaan vaikka mitä tekisi mistä noin korkea arvo voi johtua?? Lekuri maanantaina.
Help, mä en kestä tätä paisumista:woot:

Paljon se TSH oli? Noi viitteet on suomessa ihan päin helvettiä, esim jenkeissä tsh yläraja on 3. Mitattiinko testosteroni?

Sellainen helpotuksen sana että jos tuo selittämätön painonnousu johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta niin se normalisoituu kyllä lääkityksen myötä. Ainakin minulla normalisoitui. Osa painosta tippuu kuin itsestään kun taas osan eteen joutuu tekemään töitä. Se ei kuitenkaan tunnu yhtä mahdottomalta kuin vajaalla tyroksiinituotannolla kun muutenkin väsyttää, ahdistaa ja vituttaa.

Mulla kaikki kilpparin vajaatoiminnan ja myös lisämunuaisen härö oireet ollu jo vuosia ja nyt vasta sain jonkun lekurin uskomaan mua. Täs on tuloksia: Korsol 1179, TSH 3.2, T3-V 5.6, T4-V 14.6, paastosokeri 5.5 ja hemog. 135. Lisäksi mul todettiin vuosi sitten lievä keliakia.

myös lisämunuaisen härö oireet ollu jo vuosia
Mitä lisämunuaisen häiriö tarkoittaa käytännössä, mitä oireita?
Mitä lääkäri sanoi? Onko kysessä Cushingin oireyhtymä koska kortisolia noin paljon kehossa vai voiko stressi nostaaa arvot noin koholle?

Paljon se TSH oli? Noi viitteet on suomessa ihan päin helvettiä, esim jenkeissä tsh yläraja on 3. Mitattiinko testosteroni?

Sellainen helpotuksen sana että jos tuo selittämätön painonnousu johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta niin se normalisoituu kyllä lääkityksen myötä. Ainakin minulla normalisoitui. Osa painosta tippuu kuin itsestään kun taas osan eteen joutuu tekemään töitä. Se ei kuitenkaan tunnu yhtä mahdottomalta kuin vajaalla tyroksiinituotannolla kun muutenkin väsyttää, ahdistaa ja vituttaa.
Mulla ei vaikuttanut tyroksiini yhtään mitenkään eikä mihinkään vaikka arvot laski oikeiksi.

Mulla kaikki kilpparin vajaatoiminnan ja myös lisämunuaisen härö oireet ollu jo vuosia ja nyt vasta sain jonkun lekurin uskomaan mua.
Toi on kyllä niin perseestä kun lääkärit vetää omaa linjaansa. Emännällä oli muutama vuosi sitten ihan selvät kilpparin vajaatoiminnan oireet ja se lihoikin lyhyessä ajassa aika reilusti, mutta lääkärin mielestä ei ollut mitään vikaa kun arvot oli nipin napin arvojen sisällä. Toisella kerralla ei muuttanut mieltään jonka jälkeen vaimo maksoi paljon rahaa, marssi spesialistille joka ihmetteli että miten vitussa noilla arvoilla ei ole määrätty lääkitystä. Sai lääkityksen ja painokin lähti laskemaan melkein itsestään ja muut oireet hävisi. Ei vissiin ollut kilpirauhasen vajaatoiminta, ei.

Toi on kyllä niin perseestä kun lääkärit vetää omaa linjaansa. Emännällä oli muutama vuosi sitten ihan selvät kilpparin vajaatoiminnan oireet ja se lihoikin lyhyessä ajassa aika reilusti, mutta lääkärin mielestä ei ollut mitään vikaa kun arvot oli nipin napin arvojen sisällä. Toisella kerralla ei muuttanut mieltään jonka jälkeen vaimo maksoi paljon rahaa, marssi spesialistille joka ihmetteli että miten vitussa noilla arvoilla ei ole määrätty lääkitystä. Sai lääkityksen ja painokin lähti laskemaan melkein itsestään ja muut oireet hävisi. Ei vissiin ollut kilpirauhasen vajaatoiminta, ei.
Tässä on pari esimerkkiä eli minä jolla arvot todella rajusti yli eikä edes oireita, lääkitys muuttaa arvot oikeiksi mutta ei vaikuta muuhun kun taas toisella arvojen sisällä mutta oireilee ja lääkitys muuttaa tilanteen paremmaksi. Outoa mutta ilmeisesti näissä on useampi tekijä joka tekee kokonaisuuden?

mulla alotettii lääkitys kun t4v oli matala, olo alko korjaantuu mut arvo ei vaan nouse. endokrinologi sano et lopeta lääkitys kyl se normalisoituu, stressi, pitkäkestoset kiputilat,henkinen hyvinvointi tms kaikki vaikuttaa siihen arvoon. no en ole lopettanu lääkitystä koska en uskalla ja en jaksa sitä paskaa oloa,katsotaan olisko nyt sit 6kk jälkeen t4v edes viitearvojen puolivälissä. annostusta ei uskalla nostaa kun tulee ihan hirveen levoton ja ahdistunu olo :( paino sais kyl alkaa putoilee alaspäin.

mulla alotettii lääkitys kun t4v oli matala, olo alko korjaantuu mut arvo ei vaan nouse. endokrinologi sano et lopeta lääkitys kyl se normalisoituu, stressi, pitkäkestoset kiputilat,henkinen hyvinvointi tms kaikki vaikuttaa siihen arvoon. no en ole lopettanu lääkitystä koska en uskalla ja en jaksa sitä paskaa oloa,katsotaan olisko nyt sit 6kk jälkeen t4v edes viitearvojen puolivälissä. annostusta ei uskalla nostaa kun tulee ihan hirveen levoton ja ahdistunu olo :( paino sais kyl alkaa putoilee alaspäin.
Varmaan minulla sama kuin monella muulla että toivoo sellaista mukavan helppoa ratkaisua tyroksiinista keskikessiin mutta ketut, vaikka kaikki koittaa tehdä oikein niin siihen se läski ensin tulee ja siitä se viimeisenä lähtee.

Varmaan minulla sama kuin monella muulla että toivoo sellaista mukavan helppoa ratkaisua tyroksiinista keskikessiin mutta ketut, vaikka kaikki koittaa tehdä oikein niin siihen se läski ensin tulee ja siitä se viimeisenä lähtee.

yep,kyllähän sitä toivois et aineenvaihduntakin alkais pelittää normaalilla tapaa niinku ennenvanhaan mutta ei vielä ainakaan.. no, nyt ei mitään diettiä voi edes ruveta vetää ettei saa arvoja vielä huonompaan suuntaan,täytyy hyväksyä tämä pehmosuus :D

yep,kyllähän sitä toivois et aineenvaihduntakin alkais pelittää normaalilla tapaa niinku ennenvanhaan mutta ei vielä ainakaan.. no, nyt ei mitään diettiä voi edes ruveta vetää ettei saa arvoja vielä huonompaan suuntaan,täytyy hyväksyä tämä pehmosuus :D
Tarkoitus on ollut kesäksi kiristää ja kaikin mahdollisin keinoin saada kone polttamaan kovempaa mutta melko toivottomalta tuntuu.
Jokseenkin järjetöntä että neitikaloreilla ja 6krt viikkoon salia +4 krt viikkoon aerobista läskiä kertyy, tasan ei ole jaettu lahjat...

Tarkoitus on ollut kesäksi kiristää ja kaikin mahdollisin keinoin saada kone polttamaan kovempaa mutta melko toivottomalta tuntuu.
Jokseenkin järjetöntä että neitikaloreilla ja 6krt viikkoon salia +4 krt viikkoon aerobista läskiä kertyy, tasan ei ole jaettu lahjat...

mulla sama fiilis,siksi en nyt viiti sotkee kroppaa enempää. koitan vaan treenata,syyä fiksusti ja levätä mahd paljon :confused: olossa sen kyl huomaa jos rehkii liikaa.. mut häiritsee kyllä miksei se arvo nouse yhtään vaik oon nostanu tyroksiiniannostakin,lääkärikään ei oo ottanu kantaa. onneksi on kohtalontovereitakin :nolo:

Olen seuraillut aika paljon nyt pätkäpaastoilun (18/6h) sekä pitempiaikaisten paastojen (24h ja yli) vaikutuksiin ja tutkimuksissa on todettu, että vähintään 16h paaston loppuvaiheessa kortisoliarvot ovat laskeneet reippaasti kun taas kasvuhormonitasot ovat nousseet todella paljon. Nämähän tottakai sitten taas heilahtaa kun paasto katkaistaan esim. sen 8h syömisikkunan ajaksi. Mielenkiintoista olisi tietää millä tavoin tällainen vaikuttaa pitempiaikaisena kortisoliarvoihin, että laskevatko ne yleensäkin sitten ns. parempaan suuntaan vai ei.

Täällä kans kiristely tais jäädä tältä kesältä. Testoarvo nyt 3.0! Mitä hel**ttiä.. Ens viikolla pääsee lekuriin, minkälaisilla kaloreilla lähtisitte jatkamaan eteenpäin. Nyt olen ollut plussa jaksolla kesäkuusta. Painoa tällä hetkellä 76kg ja pituutta 173cm. Sanokaas onko tässä järkee lähteä miinuskaloreille? Vai jatketaanko ylläpidolla?

Back
Ylös Bottom