Koneinsinöörin suuntautumisvaihtoehdot?

Ikä
37
Eli tilanne on se, että viimeistään nyt toisen vuoden lopulla pitäisi päättää mihin tämmöinen tuleva koneinsinööri haluaisi suuntautua. Vaihtoehdot ovat koneautomaatio, mekaniikkasuunnittelu ja tuotantotekniikka.

Sattuisiko pakkikselta löytymään porukkaa joka osaisi kertoa minkä suuntauksen osaajia tulevaisuudessa tarvittaisiin eniten. Itse olen lähinnä keikkunut nyt koneautomaation ja tuotantotekniikan välillä, mekaniikat ei ole minun juttu. Eroaako palkkaus paljon sitten eri työtehtävien välillä ja onko työelämässä sitten mahdollista tehdä tavallaan "eri" työtehtäviä mihin on erikoistunut vai ollaanko noissa miten tarkkoja jos vain osaamista on?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
täl hetkel taitaa toi vienti olla suunnittelupuolella kaikkein kovin, jopa jonkinmoisesta työntekijäpulasta puhutaan. Suunnittelutehtävissä perinteisesti palkkaus huono siihennähden mitä osaamista niissä tehtävissä vaaditaan.
Koneautomaatiosta on tuntuma et sille puolelle ei ainakaan valmistu liikaa insinöörejä joten siellä varmaan olisi myös aika hyvät työmahdollisuudet. Tuo tuotantotekniikka taitaa olla semmonen "vähän kaikkea mut ei mitään kunnolla" -vaihtoehto?

Ihan offtopiccina kysyisin threadin alottajalta(ja muiltakin toki) kyseisen alan opiskelusta.

Millasta kyseisen alan opiskelu on? Siis ihan että mitä siellä päivisin tehään? Ja vielä jos haluaa vastata, niin missä päin opiskelet ja millasilla papereilla pääsit sisään? Kuinkahan paljon about vaaditaan pisteitä että pääsis esim. Jyväskylään inekseen?

Osaavista koneautomaatioinsseistä on tällä hetkellä oikeasti huutava pula. Varsinkin sellaisista, jotka hanskaisivat sekä PLC:t/automaatiojärjestelmät, teollisuusväylät- ja verkot sekä liikkeenhallinnan ja siihen liittyvän mekaniikan. Sellaisia osaajia on hieman helpompi löytää, joilla on yksi näistä osa-alueista lapasessa mutta yritäpä löytää osaaja, joka tuntisi kaikki osa-alueet; mission impossible.

Tosin voi olla yhden miehen jopa lähes mahdoton omata syvällistä osaamista kaikilta alueilta, koska jokainen em. alueista vaatii ihan täyspäiväistä paneutumista mutta jos sellainen kaveri vastaan tulisi niin ottajia olisi paljon.

Suunnitteluhommat on enemmäkin "kutsumusammatti" ja siinä on työläämpi päästä palkoille kuin esim. asiantuntijahommissa maahantuojalla, laitevalmistajalla, lopputeollisuudessa tms.

Alan kuin alan tekniikanosaajista on kyllä pulaa.

Itse olen aikoinani käynyt teknikoksi koneautomaatiossa. Satuma vei prosessiautomaation pariin ja myöhemmin olenkin vähän paikannut koulutusta. Osa kavereista meni mekaniikkasuunnittelun parin, osa tehtaille jne jne.

Sen olen huomannut että kaikenlainen "tietokonjuttu" on nykyään in. ja perinteinen laitesuunnittelu ei niinkään ja tämä näkyy työvoiman tarjonnassa. Esim instrumentoinnin kenttäsuunnittelija joka tietää laitteet ja vehkeet saa helposti hommia.

Toinen merkillepantava piirre on, että vaikka tekijoistä on pulaa, niin joojoo-miehillä ei sitä kysyntää ole.

Kysyjälle ehdottomasti, mene sille linjalle joka eniten kiinnostaa. Koneautomaatiossa on hyvät tulevaisuuden näkymät, mekaniikka suunnittelua tarvitaan aina ja siihen päälle erikoistumista vaikka laskentaan. Opiskele, kunhan opiskelet hyvin niin kyllä se siitä .-)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom