Kone kasaan komponenteistä

tupacalle

Banned
Löytyykös foorumilaisia joilla olisi uuden tietokoneen hankinta ajankohtainen asia?

Tarkoituksena olisi saada aikaan keskustelua ja jakaa kokemuksia valmiiksi kasatuista tietokoneista ja tietokoneen kasaamisesta erillisistä komponenteista. Valmispaketeita seuratessani olen havainnut, että useimmiten jokaisessa valmiissa koneessa on heikkona lenkkinä näytönohjain tai joku muu komponentti ja itse komponenteista kasatessa säästää pitkän pennin?

Tämän hetkisen tilanteen hinta/laatusuhteeltaan hyvistä komponenteistä olen saanut mikrobitin hintaseurannasta ja tuleva paketti alkaa hahmottumaan.
Uusi näyttö on myöskin harkinnassa 22-24'' littujen hintojenlaskun takia.

Itsellä budjettina max. 1k ja seuraavanlaista settiä olen ajatellut:
-Emona Asus IP35
-Prossuna Intel Quad Q6600
-Kovona 500gt Seagate
-Muistia 4gt (800mhz) DDR2
-Näyttiksenä MSI/Gigabyte..jne 8800GT
-Äänikorttina Creative X-treme Music
-Kotelona Sonata Antec III
-Mahdollisesti jäähy prossulle ja yksi lisäflekti kellotusvalmiutta ajatellen
+ 22'' TFT

Kommentteja hahmottelemastani setistä, mahdollisia vaihoehtoja kaavailemillieni komponenteille jne?

Koneella tulisi pelattua jonkun verran, mahdollisesti HD kuvaa telkkarille ja kaikki musiikki kotiteatteriini tulisi suoraan koneelta, onko kaavailemani äänikortti riittävä sillä dig. out liitäntä ainakin löytyy? Hifi kaiuttimet kuitenkin löytyy enkä halua, että ääni on raiskattu valmiiksi tullessaan koneelta.

Onko tullut ostettua tai peräti itse kasattua tietokonetta lähiaikoina, minkälaista settiä ja oletteko olleet tyytyväisiä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täysin samanlaisen setin kasasin puol vuotta sitten ja hyvin on riittäny tehot tähän saakka. Muistia tosin vaan 2gt, joka riittää xp:lle varsin hyvin. Ainut minkä vaihtasin on näyttis -> 8800GTS joka irtoo nykyään jo alle parin sadan.

Väsäsin vuos sitte muuten samanlaisen setin, erotuksena et prossu oli 6750, muistia vaan 2 gb ja koppana P180. Kyllähän noi muuten on hyvät, ja jos jostain karsis, ni vois miettiä onko neliytimelle käyttöä ja onko 4 gb muistit ihan must. Jossain peli käytössä taitaa nopeat 2 ytimet viedä ainakin... Ja toi Q6600 sitä paitsi kuluttaa reippaasti yli 100 w, kun noi 2- ytimet on max 70 w, ja niitä taitaa saada nykyään 45 nm jos en väärin muista? Tietty jos melu ei oo ongelma vaikka hifi kaiuttimet löytyykin, ihan hyvä setti.

Melkolailla samaa settiä olen itse katsellut. Prossuksi itselleni valitsisin 8400:n, koska neljälle ytimelle minulle tuskin on tarvetta. Prossujäähyksi vaikkapa Noctua NH-U12P. Mitä Seagaten levyä olet ajatellut? Barracuda 7200.11 on nopea ja kohtuu hintainen, mutta 750Gt Samsung Spinpoint F1:n saa vain pari kymppiä kalliimmalla taitaa olla vielä hieman nopeampi kuin Barracuda.

Tuosta äänikortin tarpeellisuudesta en ole varma, sillä Abitin sivuilla kerrotaan seuraavaa: "A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound." ja "Audio: # On board 7.1 CH HD Audio CODEC # Supports auto jack sensing and optical S/PDIF Out # HDMI ready header (SPDIF header)". Eli jos saat emon piiriltä suoraan digitaalista signaalia ulos, niin tuo äänikortti taitaa olla ihan turha. Säästää siinä sen ~70e, vai mitä tuo nyt maksaakin.

Näytöksi valitsisin BenQ G2400W, Mikrobitin 2/2008 paras hinta-laatusuhde, tai jos on raha tiukilla, niin esim. Nec LCD22WV tai Acer AL2206W(nämä ovat sitten todella budjettiversioita, eli hankintaan vaan jos hinta ja koko ovat tärkeimmät kriteerit.).

Ei välttämättä tule halvemmaksi tilata osia monesta eri paikasta, koska silloin tulee hintaa myös toimituskuluihin. Joissakin mestoissa nuo toimuskulut on aivan törkeet. Kannattaa kasata tuo sama paketti eri nettikauppojen ostoskärryyn ja katsoa missä tulee halvemmaksi. Itsekkin tuossa vuoden vaihteessa niin tein ja huomasin, että koko paketin hinnoissa oli jopa reilu 100 euroa halvimman ja kalliimman paikan kanssa.

www.tietokonepaikka.fi tuolta tilasin itse pakettini ja laitoin vielä kasauksen liikkeelle. Ei ollut kuin 40 euroa kasaaminen ja saa vastuun liikkeelle jos osat on vialliset. Itse asensin ohjelmat.

Muuten pakettisi on varsin pelikykyinen.

Tuosta äänikortin tarpeellisuudesta en ole varma, sillä Abitin sivuilla kerrotaan seuraavaa: "A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound." ja "Audio: # On board 7.1 CH HD Audio CODEC # Supports auto jack sensing and optical S/PDIF Out # HDMI ready header (SPDIF header)". Eli jos saat emon piiriltä suoraan digitaalista signaalia ulos, niin tuo äänikortti taitaa olla ihan turha. Säästää siinä sen ~70e, vai mitä tuo nyt maksaakin.

Kyllä siitä erillistä äänikortista on hyötyä pelatessa. Integroidut kortit jättävät kohtuu suuren osan äänistä esittämättä. Verkossa pelatessa jää monta kuolemaa kokematta, kun kuulee vihollisen hiipivän nurkan takana. Hommasin talvella Creative x-treme gamerin ja olin yllättynyt erosta integroituun. Pelistä tietysti riippuu kuinka suuri ero on. Monikanavaäänien suhteen integroitukin on riittävä.

Threadin aloittajalle: vaihda tuo näytönohjain siihen GTS:ään. Maksaa muutaman vain kympin enemmän ja jonkun verran tehokkaampi + paljon parempi jäähdytys.

Löytyipäs paljon asiasta kiinnostuneita, hienoa!

Vaihdan näyttiksen tuohon GTS:ään. Prossua pitää miettiä uusiksi, koska varsinaista tarvetta neliydinprosessorille ei ole. Väänsin vain jotenkin päässäni, että kellotettuna toi vois olla ihan hyvä pelikäytössä, mutta jos kerran parempaa löytyy samassa hintaluokassa niin sen vaihtamista voisi harkita.

Ehdotettu Benqun näyttö olisi varmastikkin loistava, mutta ylittää budjetin. Hinta/kokosuhdetta lähinnä katson, eli nuo kaksi muuta mainittua näyttöä on lähempänä sitä mitä haen.

EDIT. Muistia aattelin saman tien laittaa reippaasti, koska käyttikseksi on tulossa vista. Vähemmälläkin pärjää, mutta mikä ettei kun tuo näyttää niin halpaa olevan.

Kyllä siitä erillistä äänikortista on hyötyä pelatessa. Integroidut kortit jättävät kohtuu suuren osan äänistä esittämättä. Verkossa pelatessa jää monta kuolemaa kokematta, kun kuulee vihollisen hiipivän nurkan takana. Hommasin talvella Creative x-treme gamerin ja olin yllättynyt erosta integroituun. Pelistä tietysti riippuu kuinka suuri ero on. Monikanavaäänien suhteen integroitukin on riittävä.

jep tuli tuossa itsekkin hommattua tuo x-treme gameri kun ei emolevyn integroitu kortti enää suoriutunut tehtävästään tarpeeksi hyvin ( hp pavilion paketti eli ei mikään kovin laadukas emolevy ja äänikortti varmasti samaa tasoa) nyt ei ole enää ollut mitään ongelmaa. Muistuttaisin kuitenkin että äänikortti ja kaiuttimet kulkevat käsikädessä eli hyvällä äänikortilla et tee mitää jos kaiuttimet ovat jotkut 20€ pöntöt.
:)

Näytöistä voin suositella Lenovo L220X:ää, 1920x1200 resoisena.
Hintakin on mukava ja kuvanlaatu hyvä. Pelannut tällä en, mutta eiköhän tuo 6ms vasteaika riitä peleihinkin ?

Esim verkkokauppa myy tätä http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=30375 , mutta kannattaa tilata heti etukäteen, sillä noi menee hintansa vuoksi HETI.

Mulla kävi tuuri, että oli just tullut uus erä ja sain sen toiseksi viimeisen noista varattua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom