Kommentteja mondeo farkusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suksija
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.11.2007
Viestejä
281
Hei! Ottaisin mielelläni vastaan kommentteja ihmisiltä, joilla kokemusta fordista.

Auton osto alkaa pikkuhiljaa olla ajankohtaista. Harrastusvälineet vievät sen verran paljon tilaa, että farmarista haaveilen. Sain koeajoon ford mondeo farkun, 1.8, vm 2001 ja ajettu n. 82tkm.

Räntäsateessa tehdyn tarkastelun perusteella havaintoina on, että ruostetta ei ole ovissa eikä pohjassa eikä vararenkaan alla ( tämä pitää vielä paremmassa valossa uudestaan syynätä). Takaluukun ympäristössä ei myöskään ruostetta. Fordissa kuulemma ongelmana olevat ovet ilmeisesti vaihdettu, jos sanalliset ohjeet ovien kitin syynäämisestä oikein ymmärsin. Siis se kitti pitäis olla sileä?

Ko. autossa ilmeisesti jakopäänhihna eikä ketju? Onko jarruista tulossa ongelmaa? Olen tuulilasi.fi-sivustolta lukenut,että takajarrut jumiutuisi mutta mietityttää, onko tämä isokin ongelma, kun ajattelee, että autoissa aina jotain korjattavaa tulee vastaan. Oli merkki mikä hyvänsä.

Hinta kuulemma 11000, tuosta ei ole vielä yritetty tinkiä. Ei liene ihan törkeän korkea, vai? Halvempi hinta ei tietenkään pahitteeksi. Ensimmäisenä ajossa huomio jarruissa. Jarrupoljinta sai polkea syvälle mutta tämäkin kai jotenkin säädettävissä, ilmausjuttu tms? Käsijarrun joutuu todella ylös vetämään. Renkaat vetelee viimeisiään, tästä kai voisi yrittää hintaa alemmas tinkiä...

Muuten kyllä auto tuntui todella hyvältä ajettavalta. Sen suhteen tykästyin heti mutta nuo tekniset jutut mietityttävät. Ruostesuojaus tuohon pitäisi hommata kyllä ja huhut fordin ruostumisesta tietty yksi miettimistä aiheuttava asia. Saanko tuosta vain kasan ruosteista **skaa ja on sama, jos heittäisin rahani nuotioon. Vai voiko noilla tiedoilla jotain päätellä tulevista ajokilometreistä ja vuosista ja korjaamiseen menevän rahan määrästä? Tarkoituksena lähinnä siis matka-ajo, kisamatkat.

Kiitos jo etukäteen kommenteista.
 
Isäukolla menossa nyt toinen mondeo.ensimmäinen oli -01 1.8 hatchback.nykyinen samanlainen mutta -05 ja 2 litrasena. mitä itse olen ajanut muutamia tuhansia kilometrejä yhteensä niin en löydä mitään pahaa sanottavaa.ehkä hieman laiskan sutjakka 1.8 mutta iso on autokin. mutta pakko kyllä myöntää että tuohon hintaan on saatu yllättävän paljon hyvää vaikka fordi onkin. ajettavuus aivan mahtava! Toki niitä maanantaimallejakin on mutta isännällä ainakin noi kaksi pelitti moitteetta.
 
Mulla on juurikin tuollainen 1,8 -01 ajossa. 2 vuoden aikana mikään ei ole (vielä) hajonnut. Ruostetta on 1 pilkku kuskinpuoleisen takaoven ikkunan alareunassa kiinni. Tavaraa mahtuu todella hyvin sisään, kesällä vein kaatikselle lieden ja nojatuolin, tosin takapenkki oli kaadettu. Oma on ainakin ketjulla, matka-ajossa sellanen sopivan vakaa. Eihän se mikään formula ole ja sitten, kun farmarin tarve loppuu, etsitään vähän ripeämpi peli.
 
Haavevahva:onks siulla ovet vaihdettu takuuseen? Mietin tuota ruosteongelmaa ja sitä, että onko niiden vaihtamisen vaatiminen tärkeää ja kuinkahan suuren työn takana on saada huolto sitä vaihtamaan. En tosiaan ole varma tuosta ovijutusta, että onko tähän yksilöön ne vaihdettu.

Tilaa kyllä riittää, formulaa en tarvi, sen puoleen olisi kyllä sopiva auto meikäläiselle. Raaskis/uskaltas vaan ostaa...
 
Ihan ok peli, kaupunkiajossa mukava ajaa, vaikka iso auto onkin. Maantieajossa 1.8 melko puhditon, nelosella saatikka vitosvaihteella ei juurikaan kummosia tapahdu kun kaasua painaa. Kun vertasin kaupunkiajossa kymppitonnin kalliimpaan samanikäiseen c-mersuun, niin ford oli mukavampi ja ketterämpi. Erot tulivat sitten moottoritienopeuksissa esille, mersu oli vakaampi ja tietty puhdikkaampi kun oli tehokkaampi kone. Mutta tohon kymppitonnin hintaluokkaan ford varsin järkevä auto, mitään vectraa kun ei kiinnosta ostaa sähkövikoineen.

Noissa tosiaan valtaosassa on mennyt ovet takuuvaihdossa uusiksi. Takajarrut laahasivat minullakin ja käsijarru oli jumissa ostettaessa. Pikkuvika, helppo korjata:) Sisusta säilynyt hyvässä kunnossa ja ryhdikkäänä ja tilaa sitten riittää. Eli tohon hintaluokkaan ei paljoa löytynyt muita merkkejä noilla tiloilla.
 
Aika kovalta toi hinta tuntuu. Tietysti siinä on kyllä vähän kilometrejä ja jos kunto on muuten loistava niin ehkä sitten. Maksoin vaan tossa kesällä -00 stw st200:sta 13000e Niin voisi kuvitella, että toi 1.8 malli olisi reippaasti edullisempi.
Hyvin on tämäkin pelannut maalipinta on vähän saanut kiveä ja etuovien kohdalla olevista pokkauksista on maali lähtenyt. (tyyppivika tässä korimallissa, mutta korjaantuu roiskeläpillä).
Luulisin, että suurimmat ongelmat tulee olemaan moottorinohjauksen puolella. Eli jotain tyhjäkäynnin sekoilua tms. noissa on paljon. Yleensä kyllä helposti korjattavissa olevia anturi vikoja.
 
Aika kovalta toi hinta tuntuu. Tietysti siinä on kyllä vähän kilometrejä ja jos kunto on muuten loistava niin ehkä sitten. Maksoin vaan tossa kesällä -00 stw st200:sta 13000e Niin voisi kuvitella, että toi 1.8 malli olisi reippaasti edullisempi.

Eikös tuo -00 ole vanhempaa korimallia ja -01 sitten jo seuraavaa, se selittää miksi -01 on suhteessa kalliimpi.
 
Hintahan saisi aina olla pienempi;) Tiedä sitten onko tuo kallis vai kohtuullinen, aika samaan hintaan näkyy muita samanikäisiä olevan isommilla ajokilometreillä ja eri varustuksilla. Hyvässä kunnossa tuo muuten on. Noista jarruista näkyykin olevan nettijuttujen perusteella murheita muillakin mutta, jos se pikkuvikoihin voidaan luokitella, niin niitähä tulee autossa kuin autossa vastaan.

Ennustaa kun osaisi, niin tietäisi mitä tuleman pitää tuolle tapaukselle ja yleensä. Huono ostoshan auto on joka tapauksessa, "rahanmenoa ei voi estää", mutta kun tarvetta on.

Kiitoksia kommenteista!
 
Tarinat kertoo että on niillä puolta miljoonakin rullattu, eli kai se moottori kestää siinä missä muutkin perusdiisselit. Muutenhan nuo ei autoina kovin kummallisia ole, henk.koht en 2000€ enempää maksais, vaikka ois kuinka hyvin pidetty.
 
Ensimmäinen ja tärkein tarkistettava asia on polttoainesuuttimien ikä / kilometrimäärä. Maksavat reilu pari tonnia vaihdettuna, joten ei kannata tuon ikäiseen autoon edes harkita vaihtavansa. Vaunulassa kertoivat että saattavat olla vaihtoikäisiä jo 100tkm jälkeen, itselläni kesti yli puolet pidempään. Vitutti joka tapauksessa.

Tuota lukuunottamatta ihan toimiva auto ollut neljän vuoden jälkeen.
 
Mites Fordin dieselit kestää? Onko tollainen +250tkm ajettu -02 diesel-Mondeo jo romuttamotavaraa?

Itse en vanhoja dieseleitä menis ostaan. Pitää olla joko uusi tai sitten niin vanha ettei tietokone yritä haistella liian tarkkaan ilmamassamittarin, egr:n ja turbon toimintaa. Tuollaisella 600euron egr-remontin hinnalla saisi bensaakin jo vaikka kuinka paljon. Nimimerkillä:ex, 2003vm 70tkm dieselkoneella ajanut, joista 30-40% vikatila päällä.
 
Kaverilta kuullut diiseliMondeosta sellaista että lähtiköhän siitä tankista joku pinnoite tai jotain vastaavaa joka tukkii polttoaineputket eikä ole mitenkään halpa remontti. Vai oliko se paluuputki mikä tukkiintuu. Jostain syystä ei nyt netistä löydy mitään moisesta.

tossahan siitä: VAROKAA TDCI MONDEOITA - Autoliikkeet ja auton ostaminen - Suomi24
"siirtopumppu varmaan rikki? Niistä irtoo jotain hilua, joka liikkuu sitten syöttöpumppuun, paluuputkea tankkiin, ja taas siirtopumpun kautta syöttöpumppuun ym.. Eli jos siinä on sitä perusvikaa, niin täytyy vaihtaa kaikki polttoainelaitteet, muuten ne hajoaa taas kohta.
ja korjauksen hinta arvio n:4000€"
 
2 kaverilla on mondeot ja mitä facebookista voi päätellä niin alustaremppoja ainakin riittää.
Edit: Fordin omistajana on pakko kommentoida tota Fordin mainetta.. Ajattelin antaa mahdollisuuden kyseiselle merkille kun ajattelin että toi haukkuminen on liioitttelua ja yleistä läppää vaan.

Ja voin kertoa että JUMALAUTA toi auto on vielä paskempi mitä voisi maineen perusteella edes kuvitella.. Ei mene kuukautta ettei olisi jotain uutta vikaa, 30tkm/1vuoden sisällä olen asioinut korjaamolla useammin kuin kaikkien edellisten autojen kanssa yhteensä ja näitä autoja on ollut kutakuinkin 15 erilaista ja varmasti yli 1mkm ajettu.
Voin vannoa ja vakuuttaa että koskaan ei tule ainuttakaan Fordia tähän talouteen kunhan tuosta joskus luopuu.
 
Olisi kakkosauton tarvetta ja tämä sama kysymys on taas ajankohtainen.

Itsellä on tuollainen 02 2.0tdci 96kw työautona, 330tkm ajettu. Ihan kiva ajettava ja taloudellinen. Montaa tonnia ei kannata maksaa. Omaan vaihdettu 200tkm kohdilla polttoainepumppu ja suuttimet (alkuperäinen pumppu susi, pumpusta irtoaa pientä metallisilppua mikä sitten ajankanssa rikkoo suuttimet. Korvauspumpuissa tämä vika korjattu) Suomesta ostettuna osat parintonnin pintaan. 320tkm kohdilla kytkinremontti hintaa tuli 1250e (kaksoismassa vauhtipyörän joutuu vaihtamaan samalla, pelkät osat siinä 800-1000e).
Muuten mennyt ihan perus huolloilla ja kulutusosia vaihtamalla.
 
Back
Ylös Bottom