Kolesteroli

Laitetaas vähän tämmöstä, että onko kellään vastaavia kokemuksia. Mulla alko kolesteroliarvot nouseen kohinalla joku 7-8 vuotta sitten. Olen aina ollut kohtuu hoikka ja tuolloin esim rasva % oli 7.1 (nykyään jotain aivan muuta) ja painoa huikeat 60 kg (nykyään aivan jotain muuta), joten se siitä turvasta kolesterolin suhteen. Alkuun seurattiin ja tehtiin ruokavalio remonttia. Nousu jatkui. Tutkittiin ja todettiin perinnölliseksi. Lääkitys aloitettiin, kun kokonaiskolesteroli huiteli kympin nurkilla. Useita lääkkeitä kokeiltiin mutta aina sain valtavat sivuoireet, jotka olivat pähkinänkuoressa:
-voimat meni
ts. ei jaksanut salilla vääntää sitten pätkääkään ja tulokset romahti aivan totaalisesti. Myös aivan normaali elämän askareissa huomas, kauppakassin kantamiset jne. aivan täyttä tuskaa.
-lihasten kramppaamista
salilla jo lämmittelyn aikana saattoi tulla uskomattoman kivuliaita kramppeja ja monesti treeni loppui jo tähän.
-lihaskipuja
aivan treenaamattakin lihaksia särki jatkuvasti. S-Krea arvot oli rajusti koholla, eli kroppa söi lihaksia!
-yöunet sekaisin
osasta lääkkeitä unirytmi perseelleen.
-ripulia
suuresta osasta maha siis paskana.

Sittemmin olen ollut ilman lääkkeitä jo muutaman vuoden, koska lääkityksen aloittaminen tarkoittaa käytännössä treenaamisen lopettamista. Kuitenkin arvot olis hyvä saada inhimilliselle tasolle (viime mittauksessa 9,6), ettei aivan nelikymppisenä tarvis laulukuoroon siirtyä. Lääkäri painostaa aloittamaan lääkityksen sivuoireista huolimatta vaikka elämänlaatu putoaa täysin. Olen kokeillut erilaisia luonnontuotteita mutta parhaimmillaankin arvot on laskeneet seiskan tuntumaan. Onko vastaavia kokemuksia kellään ja kenties jotain mikä olis auttanut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No hiukan ehkä saman suuntaisia ongelmia on ollut jokunen vuosi sitten. Mulla homma pyörähti siitä että suoliston ja mahalaukun toiminta oli aivan pielessä ja samoin veripalvelu ei huolinut enään verta kun maksa-arvot huilteli 250 paikkeilla. Kun hommaa lähdettiin selvittämään niin kolesteroli oli reilut 8, HDL oli jonkun onnettomat 0.6 mmol/l, loput LDLää.

Kehon rasvat on aina pyörinyt jossain 15-20% välillä, eli mitään konkreettista läskitaakkaa ei oikeastaan koskaan ole ollut, sellainen pöhö mikä nyt 125kg puntinvääntäjällä voi olla. Liikun melko hyvin ja säännöllisesti..tosin ehkä rehellisyyden nimissä toisinaan voisi olla aerooppisessa touhussa aktiivisempikin.

Lääkärit alkoi länsimaalaiseen lääketieteen tapaan (=paljon synteettisiä lääkkeitä ja puukkoa) mulle keksimään ohjelmaa pääni menoksi. Lääkkeitä syödessä (+niistä pahoin voidessa) ja "jännityksellä" omaa vuoroani laitokseen odottaessa satuin sattumalta perehtymään "germaanien homeopaattilääkäreiden" tapaan hoitaa hommia (käytetään luonnon ja ihmisen elimistön tapaa korjata itse itsensä,tjsp..vastaava kuin kaukoidän wanhat lääketiedeperinteet,jne.), tästä syytä muuten keskieurooppalainen lääketiede on kuulemma täälläpäin parjattua ja haukuttua - eivät kuulemma ole lääkeTIEDETTÄ täkäläisten mittapuiden mukaan. ???

No-joo, mutta siis viherlevä nousi esille ja samaan aikaan kuulin maitotaudista. Fyysinen olo oli tuossa vaiheessa sen verran hirveä (jatkuvat päänsäryt, väsytti, ei jaksanut oikein mitään,jne) että päätin kokeilla totaalista maitotuotteiden dieettiä. Jokusessa päivässä mulla mahalaukun toiminta parani totaalisesti ja siihen liittyvät oireet lakkasi (voimakkaat närästykset). Parin viikon päästä oireita ei ollut oikeastaan lainkaan. Aloin syömään chorellaa (viherlevä) ja virtaa alkoi löytyä uudestaan, aloin reenaamaan enemmän, paino putosi, olo parani entisestään,jne.

Tätä rataa (ei mitään maitotuotteita+chorella+kasvistrerolit+hyvät rasvat) olen jatkanut reilut pari vuotta. 4kk sitten mitatut arvot oli: HDL 1.0, LDL ~5.0, maksa-arvot 70 ja suunta on paranevaan päin. Kaikki oireet on hävinnyt ja mitään lääkärin määräämiä lääkkeitä en ole syönyt enään lainkaan.
Lääkärit alkuun piti mun kunnon konkreettista muuttumista ihmetekona ja kun kerroin mitä olin tehnyt, nämä suuttuivat, sanoivat että tälläiset konstit eivät tule olemaan kestäviä parannuksia ja että mut tullaan vielä leikataan muutaman kuukauden sisällä - tuosta hetkestä on nyt kulunut yli 50kk...

Itse ainakin (luulen) ymmärtäneeni hiukan mistä on kyse. Ihmisen elimistöhän toimii tietyntyyppisessä tasapainossa. Rasva itsessään on ollut ainakin mulla syypää, etenkin homogeneroitu maitorasva joka oli pistänyt mulla kaiken suun ja peräaukon välillä remonttiin.
Tästä viisastuneena nykyään santsaan melko paljon rasvoihin ruokavaliossa. En syö lainkaan pitsoja/kebappeja/Mc-tuotteita/valmis-eineksiä/maitotuotteita/vast., tuhlaan taloudellisesti jonkun verrankin omega-3/-6/vast. rasvahappoihin, oliiviöljyihin,luomutuotteisiin,chorellaan,jne. Yritän mahdollisimman paljon olla tietoinen siitä paljonko tyydyttyneitä rasvoja ruuasta tulee ja tasapainottaa/nauttia hyviä rasvoja. Samoin syön yleisesti ottaen vähemmän kuin aikaisemmin, totaalisesti toisin kuin silloin joskus useita vuosia aikaisemmin kun vannoin 10000kcal/päivä massa=voima hörhötyksiin.
Kasvisterolit auttaa jonkun verran kolesterolin laskuun mutta vain sen, mitä LDLää ohutsuolesta lähtee kroppaan liikkeelle.
- Olo on nyt rehellisesti sanoen loistava, kunto paranee, kroppa voimistuu ja kiristyy,jne.

Kolesteroli on hiukan synkkä homma. Tosi asiahan on että tilastollisesti noin puolet kansastamme kuolee, ja tulee kuolemaan rasvan takia (taitaa olla vielä luvut nousussa). Sepelvaltimo- ja verisuonitautien aiheuttaja perinteisesti on huonoilla rasvoilla tukitut verisuonet (+tupakointi). Nykypäivän lääkitys on hyvä, kokoajan tulee markkinoille parempia kolesterolilääkkeitä jotka keskittyy enemmänkin lisäämään HDLää kuin katkaisemaan maksan tuottamaan LDLään. Ideaalihan olisi saada HDL mahdollisimman ylös. Samoin verisuoniin tehdään jo jonkun verran liuoshuuhteluita, tosin se liene vielä melko harvinainen operaatio, siihen kai sisältyy joitain suuria riskejä. Samoin pallolaajennusleikkaukset on yleistynyt ja muuttuneet todella mutkattomiksi, seuraavana päivänä pääsee jo kotio.
Mutta, leikkaus ja huuhtelu alkaa olemaan niitä lähtölaskennan kelloja, ennen sitä pitäisi saada touhu kuosiin jotain muuta kautta.
Luvut ei yhteiskunnan kansanterveyden kannalta näillä näkymin ole kaunistumassa, huonommat ravinnot yhdistettynä huonompiin ruokatottumuksiin yhä nuoremmilla altistaa kaikkiin "hauskoihin" kansantauteihin, esim.2.vaiheen diabetes. Ja kaiken kukkuraksi kun huono ravinto ei välttämättä näy siinä pesuhuoneen puntarissa/vaa'assa mitä ihmiset yleisesti pitää terveydenmittarina.

Eli nyt kun tuntuu mulla juttu hieman rönsyävän ja menevän joissakin tapauksissa hieman :offtopic: niin alkuperaiseen viestiin:
Sanoisin näin, niin kuin mulle eräs dosentti sanoi yliopistolla vuosia sitten:"vielä kerkiää muuttamaan elintapoja, vielä voi vaikuttaa omaan ulosmittausaikaan".

Toivottavasti tästä oli apua, vaikka sitten ajatusta luomaan näin joulunpyhien alla.

rautasydän sanoi:
. S-Krea arvot oli rajusti koholla, eli kroppa söi lihaksia!
Tota S-Kreaa vain jäin miettimään, että miten niin kroppa söi lihaksia? S-Kreahan kertoo munuaisten toiminnasta eli jos seerumin kreatiniini on koholla niin munuaiset ei toimi kunnolla kun se jää vereen. Mutta anyway, ei sekää oo hyvä juttu että munuaiset ei toimi....

Miten paljo oot koittanu ruokavaliolla vaikuttaa? Yks proffa kehuskeli pärjäävänsä ilman kolesterolilääkkeitä kun se syö benecolia tms ja saksanpähkinöitä (niitten pitäis korottaa HDL:ää). Ja jos sulla on perinnöllinen kolesterolivika, niin kaikkea ravinnon kolesteroliaki pitäis välttää (esim. kananmunan keltuaiset).

Jos ei lääkkeet sovi, niin kannattaa yrittää rukata ruokavalio kolesterolin ja rasvan (hyvän rasvan) suhteen mahdollisemman hyväksi ja kattoa millasiin tuloksiin sillä pääsee...

No yks tuttava lääkäri sano, että vaikka söisin pelkkää heinää ei arvot laskis. Toki huonoja rasvoja pitää välttää ja välistä olin aika tiukalla dieetillä pitkiä pätkiä ilman tulosta. Tuo kreatiniini arvo on koholla esim. kovan punttitreenin jälkeen, jolloin niitä mikrovaurioita on tapahtunut. Yleisesti on tiedossa, että kolesterolilääkkeet saattaa aiheuttaa sivuoireena lihasten surkastumista ja käsitin niin, että juuri tämän vuoksi ko. lääkkeiden yhteydessä seurataan S-kreaa verikokeilla.
Kepalle kiitoksia. Täytyy kokeilla, josko puris samanlaiset hommat meikäläiseen. Milläs ne rahkat ja raejuustot sekä herat sitten korvais? Soijaa ei voi kovin hirveitä määriä vetää sitäkään..

rautasydän sanoi:
Täytyy kokeilla, josko puris samanlaiset hommat meikäläiseen. Milläs ne rahkat ja raejuustot sekä herat sitten korvais? Soijaa ei voi kovin hirveitä määriä vetää sitäkään..

Kokeile, en tiedä toimiiko. Mun ongelmat lähti liikenteeseen tosiaan mahalaukun ja suolen toiminnasta, sitä kautta ilmeni nämä muut jutut..ja sitä kautta lähdin vaivoja korjaamaan ja samalla korjaantui kolesterolitkin. En siis sano että samat jutut toimisi sulla, mutta kun se kokeilu ei todennäköisesti hirveästi ota jos ei sitten annakkaan.

Tosin tulokset tulevat hitaasti ja ainakin osa tuntuu tulevan taantuvasti. Itselläni on tosiaan mennyt reilut 2 vuotta, painoa lähtenyt 20kg ja vieläkään arvot eivät ole täysin sallituissa mitta-alueissa, mutta suunta on hyvä/oikea.

Yleisesti ottaen suoli on ihmisellä hyvinvoinnin ja kunnon mittari. Jos se toimii, toimii kaikki muutkin. Esim. jos suolen nukka tärveltyy vaikuttaa se kaikkeen, rasvojen imeytymiseen -> kolesteroliin -> maksan toimintaan -> jne. Toinen suolen toimintaan liittyvä esimerkki on kun elimistö ei suostu enään sietämään gluteenia, tällöin mm. vehnä alkaa tökkimään. Valkoinen vilja muuttuu elimistössä nopeasti sokeriksi joka ruokkii haitallisia suolistobakteereja. Lopputulos voi olla mm.kovat kivut, pitkälle mentäessä mitä vain voi hommasta seurata.

Kolesteroli on ihmisen luontainen tapa tuottaa vararavintoa/rakennusainetta elimistölle, pahan päivän varalle. Sen pohjimmainen tarkoitus on hyvä, mutta nykypäivän ihminen kun ei enään toimi elimistönstä toiminnan mukaan - voisi sanoa että evoluutio ei pysy ihmisen kehityksen tasalla. Aikonaan kun ihminen haki ruuan luonnosta, teki peltohommia, yms. toimintaa ruokansa eteen homma pysyi huomattavasti paremmin tasapainossa. Nykyään me homosapienssit istutaan perse homeessa suurimma osan ajastamme aikaisempaan nähden ja ruoka tulee ilman vaivannäköä pöytään niin kolesterolista on tullut riesa. Lisäksi tyydyttyneitä rasvoja tulee aivan liikaa.

Oma ruokavalio on melko karu, oikeastaan ei mua haittaa kun oma mielikuvitus ruokien suhteen on hiukan tylsä. Syön hirveesti kuituja (puuroa ja ruisleipää), leivällä kevyitä leikkeleitä ja suolakurkkua, hyviä rasvoja, mehuja ja perusruokia (kanaa,paisti jauhenlihaa, kalaa)..ja aika paljon salaatteja. Maitotuotteita en tosiaan lainkaan, joskus kun on kastikkeita niin nekin on tehty soijaan. Maitotuotteita ei hirveemmin ole tullut kaivattua, mitä nyt jäätelöitä mutta muuten ei - kaikkeen tottuu. Rasvattomat maitotuotteet ja maitojuomat ei toimi kun maidon sokeri sotkee mulla suolen toimintaa maitorasvan tavoin. Aika paljon on maitotuotteita tullut korvattua marjoilla/mehuilla ja homma toimii.

Sanoi lääkärisi mitä hyvänsä niin luulen että oikein syömällä näistä selviää ja näitä välttää. Siinä lääkäri voi olla oikeassa ettei sellaista ihmeruokaa ole joka parissa päivässä tekisi tuloksen, mutta hyvät elin-/ruokatottumukset oikaisee tilanteen - ainakin itse olen näin moisesta vakuuttunut. Kaikkeahan voi kokeilla, siis esim. punainen riisi on tuhansia vuosia ollut hoitokeino kaukoidässä moniin vaivoihin ja sen väitetään alentavan kolesterolia ja verenpainetta, mene-ja-tiedä, en ole kokeillut. Kasvisterolit toimii (mitä on mm.Becel Pro Activissa ja Benecolissa) mutta vain sen tietyn määrä mitä se voi vaikuttaa ohut suolen kolesterolin toimintaan.

rautasydän sanoi:
No yks tuttava lääkäri sano, että vaikka söisin pelkkää heinää ei arvot laskis.
Ei pelkällä heinällä, vaan niillä hyvillä rasvoilla. HDL:t kuskaa LDL:iä pois verisuonia tukkimasta ja siks ne pitäis saada niskanpäälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom