Kokeneelle treenaajalle lisää lihaa

Olen yli 20 vuotta treenannut ja todennut, että aikamoista ylä ja alamäkeä on treeni ollut aina ja etenkin viimeisen 10 vuoden aikana. Välillä tulee nykäys eteenpäin ja sitten taas takaisin. Progressio ei etene lineaarisesti. Viimeksi mentiin ainakin voimatasoissa kovaa kyytiä eteenpäin 4-5 vuotta sitten ja tulokset nousi hetkeksi maksimiin ja painokin samoin. Sit taas alaspäin treenejen vaihteluista ja ruokavaliosta riippumatta. Nyt ymmärrettävistä syistä taantumus jakso, meinaan kiristely ja voima painotteinen treeni muuttunut bodybuildin jumpaksi. Lisäksi unet on ollut aika vähäisiä pienten lasten ja duunejen takia. Kunto on hyvä, mutta merkittävää lihaskasvua ei oo näkynyt vuosikymmeneen, jos koskaan. Arvioisin, että näiden vuosien aikana lihasta tarttunut parhaimmillaan 15-20kg ja dieettien jälkeen aina hieman sulaa siitäkin. Jotenkin tuntuu oudolta, että jotkin naturaalitreenaajat tekisivät esim. yli 30kiloa lihaa ja joku ekana vuotena 10kiloa. No en tiedä, montaa sen kokoista en ole kyllä salilla nähnytkään, kun rasvat on sulatettu. Mites muilla vuosikymmeniä treenanneilla on mennyt? Ja onko uskoa ja toivoa saada vielä jotenkin lihaa?

Parikymppisenä sairaustuin selkärankareumaan painoin tuolloin 49kg(oon 172 cm pitkä) . Alotin tuolloin punttitreenit lääkärin kehotuksesta(hän kyllä varmaan tarkotti pientä kunnon kohotusta).
Nyt ikää on 45 ja paino siinä 90 kg molemminpuolin pyörii. Läskiä on kyllä tullu kans jonkin verran. Oiskohan tuota lihasta tullu joku n.25kg. Viimeset 10 vuotta ollu tavotteellistä treenausta ja ruokavaliohommat ollu seurannassa vasta n. 6 vuotta.

Parikymppisenä sairaustuin selkärankareumaan painoin tuolloin 49kg(oon 172 cm pitkä) . Alotin tuolloin punttitreenit lääkärin kehotuksesta(hän kyllä varmaan tarkotti pientä kunnon kohotusta).
Nyt ikää on 45 ja paino siinä 90 kg molemminpuolin pyörii. Läskiä on kyllä tullu kans jonkin verran. Oiskohan tuota lihasta tullu joku n.25kg. Viimeset 10 vuotta ollu tavotteellistä treenausta ja ruokavaliohommat ollu seurannassa vasta n. 6 vuotta.

Parhaiten olen omastamielestä kehittyny juurikin nyt viime vuosina. (johtuu suureksi osin ruokavaliosta ja treenin järkeistyksestä). Mutta olen vakaasti päättäny kasvaa vielä ainaki 5 vuotta.;)

mulla on tälläkin hetkellä yli 15 asiakasta yli 40v. kaikki kehittyy ja osa jopa erinomaisesti. monet perheellisiä normaaleissa päivä- tai vuorotöissä. eli täysin mahdollista fiksulla suunnittelulla.

Sen olen kyllä vuosien saatossa huomannut, vaikka "ammattilainen" olisikin asiasta erimieltä, että kyllä lihasmassa nopea lisäys hiipuu aika nopeasti alkukahinoiden jälkeen. Tossa kun seurannut vaikka kilpailevia kehonrakentajia, niin moni tehnyt sen lava pohjan ekoina vuosinaan kun on keskittänyt kaikki voimavaransa treeniin, sitten alkaa hidas kitkuttaminen. Monesti massaa ei tule vuodessa lainkaan lisää. Lisäksi lähes kaikilla tropit käytössä. Kokeneella treenaajalla taikatemppu tehdään siinä kohtaa kun dieetti on loppu, jolloin kroppa on vastaanottavainen ja toisaalta siinä kohtaa kun tulee mix insu ja kasvu+Testo kehiin. Kaikesta kikkailusta huolimatta kasvu on sellaisilla hidasta, joilla treenivuosia paljon takana ja massat ja voima potentiaali lähellä tappia. Vaihtoehtoina on ihan perusjutut; joko lisätään treeniin tehoa ja muutellaan tekotapaa(ulos totusta kaavasta), Muokataan ruokavaliota(lisää prodee hiilarii ja ruokailu rytmitys). Ehkä unohdetuin ja toimivin tapa olisi keventää treeniä tai pitää ihan reilu paussi. Sitten ensin voimajaksolla tuloksia ylös. Ikänsä treenannut naturaali treenaaja ei kestä vuosi tolkulla giantsettejä ja jatkuvaa failureen treenaamista. Kaikesta herkistelystä huolimatta kasvu ja kehitys kausi kestää kuitenkin usein muutaman kuukauden ja hidastuu tai pysähtyy. Tässä kohtaa jos lyö makroa lisää kehiin, ainostaan lihoaa. Rajoitin lyö vastaan, kellä missäkin kohtaa. Joskus kuulee juttua, että kun treenaa ja syö oikein, niin kehitys on lähes jatkuvaa progressiota. Itse olen havainnut aivan päin vastaista. Vuosia treenanneilla saattaa olla täysi pysähdys vaiheita ja jopa massan laskuakin aika ajoin.Kuulostaisi kovalta kehitykseltä jos ekana vuotena ois tahkonut sen 10kg lihaa(mikä hyvinkin mahdollista joillekkin) ja kaava olisi jatkunut seuraavat 20v vaikka tahtiin 5kg/vuosi. Painaisin nyt 170kg kireenä, 170senttisenä :)

Sen olen kyllä vuosien saatossa huomannut, vaikka "ammattilainen" olisikin asiasta erimieltä, että kyllä lihasmassa nopea lisäys hiipuu aika nopeasti alkukahinoiden jälkeen. Tossa kun seurannut vaikka kilpailevia kehonrakentajia, niin moni tehnyt sen lava pohjan ekoina vuosinaan kun on keskittänyt kaikki voimavaransa treeniin, sitten alkaa hidas kitkuttaminen. Monesti massaa ei tule vuodessa lainkaan lisää. Lisäksi lähes kaikilla tropit käytössä. Kokeneella treenaajalla taikatemppu tehdään siinä kohtaa kun dieetti on loppu, jolloin kroppa on vastaanottavainen ja toisaalta siinä kohtaa kun tulee mix insu ja kasvu+Testo kehiin. Kaikesta kikkailusta huolimatta kasvu on sellaisilla hidasta, joilla treenivuosia paljon takana ja massat ja voima potentiaali lähellä tappia. Vaihtoehtoina on ihan perusjutut; joko lisätään treeniin tehoa ja muutellaan tekotapaa(ulos totusta kaavasta), Muokataan ruokavaliota(lisää prodee hiilarii ja ruokailu rytmitys). Ehkä unohdetuin ja toimivin tapa olisi keventää treeniä tai pitää ihan reilu paussi. Sitten ensin voimajaksolla tuloksia ylös. Ikänsä treenannut naturaali treenaaja ei kestä vuosi tolkulla giantsettejä ja jatkuvaa failureen treenaamista. Kaikesta herkistelystä huolimatta kasvu ja kehitys kausi kestää kuitenkin usein muutaman kuukauden ja hidastuu tai pysähtyy. Tässä kohtaa jos lyö makroa lisää kehiin, ainostaan lihoaa. Rajoitin lyö vastaan, kellä missäkin kohtaa. Joskus kuulee juttua, että kun treenaa ja syö oikein, niin kehitys on lähes jatkuvaa progressiota. Itse olen havainnut aivan päin vastaista. Vuosia treenanneilla saattaa olla täysi pysähdys vaiheita ja jopa massan laskuakin aika ajoin.Kuulostaisi kovalta kehitykseltä jos ekana vuotena ois tahkonut sen 10kg lihaa(mikä hyvinkin mahdollista joillekkin) ja kaava olisi jatkunut seuraavat 20v vaikka tahtiin 5kg/vuosi. Painaisin nyt 170kg kireenä, 170senttisenä :)

Näinhän se tuppaa natuna menemään. Tosi outo yhtälö, ekat 5v kehitystä tulee vääjäämättä, vaikka hommassa ei olisi paljon tolkkua. Sitten käyrä kääntyy laskuun, vaikka treenitehoja kyettäisiinkin lisäämään kokemuksen ja itsevarmuuden tuomalla extralla. Mä luulen, että tämä liittyy lähinnä palautumiseen: mitä enemmän treenivuosia, sitä enemmän volyymia vaaditaan minkä tahansa yksittäisen ominaisuuden kehittämiseen. Lopulta homma menee aikamoiseksi kikkailuksi, kun yritetään samaan aikaan "ylläpitää" ( suluissa, koska ei ole oman kokemuksen mukaan aina edes mahdollista ) jo hankittua kehitystä, ja samalla kuitenkin runnoa kaikki varsinaiset tehot siihen liikkeeseen/lihasryhmään, mitä halutaan oikeasti priorisoida sillä hetkellä.

Mutta toisaalta tämä on aika hauskaa: pääsee käytännössä kokeilemaan "mitä tahansa", koska kehitys on joka tapauksessa niin hidasta, että mitään varsinaista menetettävää ei ole. Vähän samalla tavalla oikeastaan, kuin ekoina treenivuosina: koska mitään kehitystä ei ollut vielä tullut, niin miksi ei ainakin laittaisi itseään likoon, ja katsoisi, mitä tapahtuu? Siinä mielessä homma jatkuu ihan samalla tavalla, kuin ekoina treenivuosina, paitsi tietenkin, että kehitys on lähes olemattoman hidasta. Mutta toisaalta, mitä väliä sillä on, kun se ei edes voisi olla nopeampaa ( paitsi tietty kaurapuurolla + voisilmällä )?

isoksi osaksi se kehityksen jumittuminen johtuu heikosti suunnitellusta ja mielikuvituksettomasta treenistä. tehdään samoja asioita tai hypitään valmisohjelmasta toiseen. lahjakkuuspisteet ku on käytetty, pitäs alkaa tekeen oikeesti töitä. siihen ei monet oo valmiita.

isoksi osaksi se kehityksen jumittuminen johtuu heikosti suunnitellusta ja mielikuvituksettomasta treenistä. tehdään samoja asioita tai hypitään valmisohjelmasta toiseen. lahjakkuuspisteet ku on käytetty, pitäs alkaa tekeen oikeesti töitä. siihen ei monet oo valmiita.
Perhana kun olisi edes niitä lahjakkuuspisteitä ollut!
Itse aloittelin kolmisen vuotta sitten ja ikä kieppuu kanssa 40 korvilla niin edistystä ei tunnut tapahtuvan vaikka on ollut alan ammattilaista apuna ja kaiken pyrkii tekemään oikein niin syömisen, levon kuin treeninkin suhteen.
Voimatasot on noussut kyllä tasaisesti joskin hitaasti mutta silti jotain tapahtunut ja mitä tärkeintä, millainen olisin nyt jos olisin jatkanut sohvalla makaamista ja kaljan lipittämistä?

kaikki tekeminen yleensä on hyväksi. ite oon 26v tehny voimavalmennusta eri lajeille ja noilla specseillä etuna on aika hyvin myös se taju ihmisten erilaisuudesta. kaikkia ei voi laittaa samaan tuubiin. hyvin monentasoisia ja eri tahdilla kehittyviä nytkin on mukana.

Itse ei ole pahemmin tullut testailtua valmiita ohjelmia. Yleensä n. parikertaa vuodessa otan jonkun suunnitelman ja tähtäimen. Nyt on ollu kiristelyä aika pitkää. Kesä menee ylläpidolla olkapäävaivan takia. Sitten kun tai jos handun saa kuntoon voimatasojen palautus olis ensimmäinen vaihe ja bodijumppa saa hetkeksi jäädä. Siihen kylkeen varmaan nopeusvoimaa. Kaikki kuitenkin niin, että paino ei pääse hirveesti nouseen.(vaik nyt massiiviset 70kg) :)

Jos oot 20v treenannut niin uskoisin että suurin osa siitä on ns. joskus ja jouluna tyyliin, ylläpitoa ja olet unohtanut mitä se oikea kova treeni onkaan.Treenissä ei aika vuosissa tarkoita mitään jos ei ne ole tuloshakuisia.Tietysti jotain perus lihaskuntoa ylläpitävää mutta joku tosissaan treenaava voi saavuttaa saman lihasmassan helposti.Lihasmassan kasvattaminen vaatii aina enemmän työtä.

Back
Ylös Bottom