Pitääpä laittaa pikku päivitystä, kun tosta alotuksesta on hetkinen jo aikaa. Kohtapuoliin tulisi kolme vuotta täyteen ja tässä kesällä oon tehny päätöksen jäädä reissutöistä pois, kun tarjoutui hyvä paikka samasta firmasta. Palkan suhteen tulee aika paljon takkiin vaihdossa, mutta työtunnit vähenee ja reissussa ei tarvii olla kuukausi tolkulla putkeen. Ja uudessa positiossa huomattavasti paremmat kehittymismahdollisuudet, kun siirryn ylempään portaaseen.
Muutama maa tuli kierrettyä tässä ajassa läpi, eli aika paljon eri paikkoja tuli nähtyä. En tiedä miten muissa firmoissa, mutta meillä ainakin oppimiskäyrä todella jyrkkä. Tarkoittaa, että käytännössä heitetään heti syvään päähän. Ekat reissut meni ihan hukassa ja sen perus 10 tuntisen työpäivän jälkeen monesti pitää hotellilla puoleen yöhön opiskella, että saa seuraavana päivänä jotain aikaan. Kolme position korotusta tässä ajassa ja rahaa jäi joku suunnilleen 100k säästöön, tai tarkemmin rahaa ja sijoituksia. Paljon enemmän olis ollu mahdollista saada kerättyä, mutta isommat tulot ja isommat menot söi oman osan
Jos joku tätä lukeva miettii vastaaviin töihin hakemista, niin suosittelen. Kannattaa muutama asia ottaa huomioon. Omasta elämäntilanteesta riiippuen kannattaa kiinnittää huomioon siihen, että kuinka paljon on suunniteltuja reissupäiviä ja kuinka pitkiä reissuja on. Mulla käytännössä minimi reissun pituus ollu 3kk. Ja reissupäiviä jotain 250 ja 300 välillä vuodessa. Yleensä lähempänä 300. Pisin yhtäjaksoinen reissu ollu tähän mennessä vähän yli 6kk.
Jos tätä miettii uran kannalta ja ammatillisessa mielessä, niin näyttää todella hyvältä CV:ssä. Sekä oppii todella paljon lyhyessä ajassa. Varsinaisen työn lisäksi oppinu löytämään itsestä ne vahvuudet ja käyttämään niitä hyväksi. Itsestäni oon huomannu sen, että opin uusia teknisiä asioita todella nopeasti. Uusia laitteita ja järjestelmiä tulee joka reissulla vastaan ja ne on vaan pakko oppia. Käyttöönotan siis teollisuusautomaatiota. Tämän lisäksi tietty oppinut tietty kaikkea muuta sivussa. Ja nyt oot omatoimisesti alkanut opettelemaan ohjelmistokehitystä, koska se liippaa aika läheltä tätä. Pythonia ja javascriptiä alkuun.
Mikäli työ on ympäri maailmaa tyylistä, niin työn viihtyvyyteen on suoraan verrannollinen paikka ja työkaverit. Olin muutaman kuukauden keskellä Amazonin sademetsää. Tarkoittaa, että siellä ei oo juurikaan mitään tekemistä, ja netti on satelliitilla. Eli siellä pystyy juuri ja juuri lähettämään whatsapp viestejä ja sähköposteja. Jos ne ei sisällä kuvia tai liitteitä. Tuolla onneks oli ihan hyvä porukka. Jos joutuu paskalla porukalla paskaan paikkaan, niin se on mielelle hyvin raskasta. Aika tuuripeliä.
Suurin syy miksi itse haluan vaihtaa välillä on juuri toi reissujen pituus. 3 vuodessa ei oo paljoo muuta kuin töitä tullu tehtyä. Ja alkaa suoraan sanoen vituttamaan, että kaikki reissut venyy paljon suunniteltua pidemmiksi. Harrastukset jää taka alalle. Kaverit jää taka alalle ja kaikki muukin. Ja myös tuo, että haluan käyttää ainakin nyt enemmän aikaa softapuolen opetteluun. Jos joku koodaaja lukee tätä ja on vinkkejä, että miten kannattaa edetä kun on Pythonin ja Javascriptin perusteet hallussa, niin olisin kiitollinen. Itse meinasin lähteä siitä, että alan seuraavaksi tekemään omia projekteja ja opettelen sitä mukaa, kun tulee uusia juttuja vastaan.
Tuli sekava teksti muutaman, koska muutaman kaljan jälkeen kirjottelin ni piti väliin lisäillä lauseita. Pitkä viikonloppu kerrankin, koska maanantaina on Labor day.