Omat kokemukseni kiinteistövälittäjät ovat melko neutraaleja. Kyllä niiltä usein ihan ok palvelua saa, mutta hinta/työtunnit nähden varsin kallista sellaista.
En suosittelisi välittäjiä kuin sellaisille, jotka eivät esimerkiksi seuraavista syistä kykene/viitsi myymään asuntoa itse:
- Esimerkiksi jos myytävä asunto sijaitsee jossain aivan toisella puolella maata, jonne on hankala matkustella jatkuvasti esittelemään kämppää.
- Jos kyseessä on vaikeasti kauppansa tekevä asunto. Esimerkiksi jotenkin poikkeukselliset erikoiskohteet tai arvoasunnot menevät toisinaan paremmin kiinteistövälittäjiltä kaupaksi kuin itsenäisesti ilmoittelemalla. Joillakin välittäjillä vaan on sellaisia kontakteja tai jonkinlaista mainetta, jolla saavat myytyä kalliita ja erikoisia kiinteistöjä.
- Tai jos on esimerkiksi vanhuuden (olen huomannut usein juuri vanhusten tekevän itse myydessään kaikenlaisia mokia...), kokemattomuuden tai muun syyn takia ei ole 100% perillä asuntokaupoista.
Muuten kannattaa myydä itse ja säästää tuhansia euroja parhaimmillaan vain muutaman tunnin työpanoksella. Ilmoittaminen netissä on todella helppoa, tarjousten tekemiseen löytyy valmiit paperit ilmaiseksi, isännöitsijältä saa kaikki kiinteistön laput ja kauppakirjapohjatkin ovat ilmaisia tai voi teettää pankilla.