Kokemuksia kiinteistönvälittäjistä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Väsynyt
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa en ollut hetkeen käynyt pakkiksella, tulin piipahtamaan. Tuo ylläoleva kertomus ei ollut mun kirjoittama, vaikka paikkansa pitääkin.
Kone vaan sisäänkirjautuu automaattisesti mun tunnuksilla pakkiksella ollessa.

Että välittäjät älkööt lähetelkö mulle privaa :D Homma hoidossa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokemuksia on hyviä, huonoja ja hyvin huonoja... Hyvin huonoista kokemuksista kirjoittelin jo tuonne remonttiketjuun. Eli älkää ikinä luottako välittäjään. Tai ainakin selvittäkää vaikka verotiedoista tulot, mitä enemmän tienannut sitä epärehellisempi välittäjä kyseessä. Hieman katkeran ihmisen tilitystä, mutta älkää antako häiritä!
 
Muutama kokemus :

Myin rivariasunnon pois muutama vuosi sitten, ensin laitoin OP kiinteistökeskuksen kautta myyntiin : välittäjän mielestä haluamaani hintaa olis pitänyt alentaa 15% koska pyytämälläni hinnalla ei heidän mukaansa varmasti menisi kaupaksi.
Oli myynnissä 2kk ja eivät saaneet kaupaksi. Otin pois OPKK:n listoilta ja aloin myydä itse: sain myytyä ensimmäiselle henkilölle joka kävi katsomassa ja vieläpä haluamallani hinnalla. En tajua mitä siellä OPKKssa duunasivat. Vastaisuudessa myyn varmasti itse.

Nyt olen katsellut uutta asuntoa ja välittäjien "hyvä" kunto myynti-ilmoituksessa tarkoittaa sitä että lattiat ja seinät saa rempata vähintään, ja keittiö sekä kylppäri näyttää karmeilta. En edes halua tietää mitä se "välttävä" kunto on jos "hyvä" kuntoisetkin on kauheita paskoja.

Kävin yhden päivän aikana samalla alueella monissa saman kiinteistöhemmon (todella elämään kyllästyneen oloinen papparainen) vetämissä esittelyissä ja kas kummaa kun sama pariskunta oli jokaisessa näytössä ja kovin kiinnostuneita joka asunnosta ja heidän mielestään oli erittäin hyväkuntoisia ja aikoivat tehdä tarjousta heti. Mun nenään kyllä haiskahti todella vahvasti että olivat jotain kiinteistövälittäjän tuttuja tai hän oli ne palkannut sinne ylistämään asuntoja, ns. lisäämään kiinnostusta. Ei tuommoisia muuten voi olla.

Erään toisen kiinteistövälittäjän esittelyssä halusin tehdä hieman pyyntihintaa alemman tarjouksen, koska pyyntihinta oli jo melko kohtuullinen. Kiinteistövälittäjä ilmoitti samantien että jos tarjoan sen verran, en varmasti saa asuntoa. Pitäisi kuulemma tarjota vähintään 15 tuhatta euroa YLI PYYNTIHINNAN että saisin asunnon, KUN ON NIIN PALJON KIINNOSTUNEITA. Hämärää runsasta kiinnostusta koska mä olin ainoa siellä esittelyssä paikalla.
Tein tarjouksen haluamallani hinnalla, ja välittäjä ilmoitti myöhemmin että myyjä ei hyväksynyt tarjousta. Luulenpa että välittäjä itse ei hyväksynyt tarjousta, yritti vain vedättää hintaa ylöspäin että sais lisää välityspalkkiota.

Muitakin paskoja kokemuksia on mutta tuossa nyt muutama.
Omien kokemuksien pohjalta : kiinteistövälittäjä on kyllä todella alhainen selkärangaton limanuljaska joka kusettaa niin paljon kuin pystyy oman voittonsa maksimoimiseksi. Koko kiinteistövälittäjän ammatti on aivan tarpeeton. Älä koskaan luota kiinteistövälittäjään.
 
Täällä olikin kaikki välittäjät ja hinnat listattuina ..

Kiinteistönvälittäjä Helsinki Espoo Vantaa Välityspalkkiovertailu

Tulee mieleen kauppalehden mainostuskeskustelu samasta sivustosta. Kunnon itkupotkuraivarit. Välityspalkkiot vertailussa ! | Kauppalehti.fi Sivut ei ulkoasullaan herätä pätkän vertaa luottamusta. Ainoa positiivinen asia on että "tietoihin" pääsee käsiksi vaikka syöttää joka kenttään siansaksaa.

Mainostamine on kiellettyä ;)

- - - Updated - - -

Muitakin paskoja kokemuksia on mutta tuossa nyt muutama.
Omien kokemuksien pohjalta : kiinteistövälittäjä on kyllä todella alhainen selkärangaton limanuljaska joka kusettaa niin paljon kuin pystyy oman voittonsa maksimoimiseksi. Koko kiinteistövälittäjän ammatti on aivan tarpeeton. Älä koskaan luota kiinteistövälittäjään.

Parilla tutulla päinvastaista kokemusta. Kiinteistövälittäjä junailee kämpän ensimmäiselle joka tekee tarjouksen. Saa asunnot liikkumaan jolloin saa sen välityspalkkionsa pienimmällä vaivalla.
 
Hommaa alaa tunteva juristi

Tätini käytti pientä lakiasiaintoimistoa Espoossa. Kaveri oli ystävällinen ja asiansa osaava. Palveli myös kaupan molemmat osapuolet tyytyväiseksi. Ja oli muuten 10k halvempi, kuin iso firma, jolla kämppä oli ensin myynnissä.

Ko. juristi tekee päätyökseen muunlaisia toimeksiantoja, joten varmaan ei ole palkka kiinni tästä ja siksikin palvelevampi ja rehellisempi asenne. Em. kommentit koko lailla tätini suusta. :)
 
ennekin kertonut tän jutun, Älkää paljastako KV:lle jos teidän on pakko saada kämppä myytyä.. Olisin meinaan itse aikoinaan maksanut huomattavan paljon enemmän OKT:stä jos KV ei olisi kertonut myyjän olevan aivan kusessa ja pakkotilanteessa.
 
Omat kokemukseni kiinteistövälittäjät ovat melko neutraaleja. Kyllä niiltä usein ihan ok palvelua saa, mutta hinta/työtunnit nähden varsin kallista sellaista.

En suosittelisi välittäjiä kuin sellaisille, jotka eivät esimerkiksi seuraavista syistä kykene/viitsi myymään asuntoa itse:
- Esimerkiksi jos myytävä asunto sijaitsee jossain aivan toisella puolella maata, jonne on hankala matkustella jatkuvasti esittelemään kämppää.
- Jos kyseessä on vaikeasti kauppansa tekevä asunto. Esimerkiksi jotenkin poikkeukselliset erikoiskohteet tai arvoasunnot menevät toisinaan paremmin kiinteistövälittäjiltä kaupaksi kuin itsenäisesti ilmoittelemalla. Joillakin välittäjillä vaan on sellaisia kontakteja tai jonkinlaista mainetta, jolla saavat myytyä kalliita ja erikoisia kiinteistöjä.
- Tai jos on esimerkiksi vanhuuden (olen huomannut usein juuri vanhusten tekevän itse myydessään kaikenlaisia mokia...), kokemattomuuden tai muun syyn takia ei ole 100% perillä asuntokaupoista.

Muuten kannattaa myydä itse ja säästää tuhansia euroja parhaimmillaan vain muutaman tunnin työpanoksella. Ilmoittaminen netissä on todella helppoa, tarjousten tekemiseen löytyy valmiit paperit ilmaiseksi, isännöitsijältä saa kaikki kiinteistön laput ja kauppakirjapohjatkin ovat ilmaisia tai voi teettää pankilla.
 
Kohtalaisen turha ammattiryhmä. Ostotilanteessa eivät tuo mitään lisäarvoa/-tietoa (päinvastoin yleensä pelkkää paskanjauhamista) eikä myyntitilanteessa tule käytettyäkään.
Kaapelilla hyviä esimerkkejä poikkeustilanteista (kohde kaukana), mutta enpä oo sijottajaks alkamassa
 
Välittäjän käyttö huoneiston myynnissä on ehkä vähän turhaa (pl.myyntiturva vai mikä se oli joilla on ainoa järkevä hinnoittelu). Kiinteistökaupassa sitten homma onkin toinen, valitettavasti.
 
Omat kokemukseni kiinteistövälittäjät ovat melko neutraaleja. Kyllä niiltä usein ihan ok palvelua saa, mutta hinta/työtunnit nähden varsin kallista sellaista.

En suosittelisi välittäjiä kuin sellaisille, jotka eivät esimerkiksi seuraavista syistä kykene/viitsi myymään asuntoa itse:
- Esimerkiksi jos myytävä asunto sijaitsee jossain aivan toisella puolella maata, jonne on hankala matkustella jatkuvasti esittelemään kämppää.
- Jos kyseessä on vaikeasti kauppansa tekevä asunto. Esimerkiksi jotenkin poikkeukselliset erikoiskohteet tai arvoasunnot menevät toisinaan paremmin kiinteistövälittäjiltä kaupaksi kuin itsenäisesti ilmoittelemalla. Joillakin välittäjillä vaan on sellaisia kontakteja tai jonkinlaista mainetta, jolla saavat myytyä kalliita ja erikoisia kiinteistöjä.
- Tai jos on esimerkiksi vanhuuden (olen huomannut usein juuri vanhusten tekevän itse myydessään kaikenlaisia mokia...), kokemattomuuden tai muun syyn takia ei ole 100% perillä asuntokaupoista.

Muuten kannattaa myydä itse ja säästää tuhansia euroja parhaimmillaan vain muutaman tunnin työpanoksella. Ilmoittaminen netissä on todella helppoa, tarjousten tekemiseen löytyy valmiit paperit ilmaiseksi, isännöitsijältä saa kaikki kiinteistön laput ja kauppakirjapohjatkin ovat ilmaisia tai voi teettää pankilla.


Tätähän sitä aina näissä keskusteluissa kuulee. Ja olen tiettyyn pisteeseen saakka kanssasi aivan samaa mieltä siitä, että jos vain oma aika/kapasiteetti riittää, niin itse myyminen on ykkösvaihtoehto. Ihan kaikille kauppaan liittyvien asioiden omaksuminen ei kuitenkaan ole pelkästään helppoa. Ja ihan heti itse en suosittelisi ainakaan käyttämään netistä löytyviä tarjous-/kauppakirjapohjia, ainakaan ilman ammattilaisen arviota. Ja ainakaan jos kauppaan liittyy pienintäkään erityisehtoa, koska nuo pohjat on tehty hyvin yleispäteviksi.

Em. syistä ammattilaisen käyttö voi myös olla perusteltua.

Siinäkin olen samaa mieltä, että suurin osa kiinteistövälittäjistä on hinnoitellut itsensä ammattitaitoonsa nähden aivan yli kaikkien järkevien rajojen. Kyllähän ammattilaiselle pitää jotain maksaa, mutta 10 000 - 15 000 tonnia on kyllä aivan naurettava hinta. Kaikkien kulujen ja verojen leikkauksen jälkeenkin tuosta jää välittäjälle vähimmilläänkin kuukauden palkka. Ja tuskin he ihan kuukautta hommaan käyttävät.

Jos ja kun välittäjää valitsee, ei hinta kuitenkaan saa olla tärkein tekijä. Alalla on toki varsin edullisiakin välittäjiä, mutta itse painottaisin myös muita asioita. Muilla asioilla tarkoitan välittäjän persoonaa, kiinnostusta myyntikohteesta ja sitä, miten ammattitaitoiselta kaveri vaikuttaa. Em. painottaen autoin tätiäni valitsemaan hyvän välittäjän. Sattui olemaan vielä edullisinkin, jopa 10k halvempi kuin ne pari isoa toimistoa siellä toisessa ääripäässä (ja ennen kuin sanotte, että kalliimpi olisi saanut paremman hinnan, koska on niiiiiiin paljon parempi välittäjä, niin kaksi kalliimpaa olivat jo myyneet asuntoa 8 kuukautta).
 
Siinäkin olen samaa mieltä, että suurin osa kiinteistövälittäjistä on hinnoitellut itsensä ammattitaitoonsa nähden aivan yli kaikkien järkevien rajojen. Kyllähän ammattilaiselle pitää jotain maksaa, mutta 10 000 - 15 000 tonnia on kyllä aivan naurettava hinta. Kaikkien kulujen ja verojen leikkauksen jälkeenkin tuosta jää välittäjälle vähimmilläänkin kuukauden palkka. Ja tuskin he ihan kuukautta hommaan käyttävät.

Tässähän se alan ongelma piileekin. Kun asuntoja menee kaupaksi niin vähän per välittäjä, niin niistä yhdestä tai kahdesta kaupasta on sitten revittävä koko kuukauden palkka. Tämäntakia välittäjän kyseisen asunnon myymiseen kuluva työmäärä ei ole suhteessa siitä maksettuun palkkioon, vaan asiakas maksaa niiden asunnon myymiseen kuluvan kahden kokonaisen työpäivän lisäksi myös sen loput 18 työpäivää kuukaudesta, jotka välittäjä pyörittelee peukkujaan toimistolla (tai käy tekemässä ilmaisia hinta-arvioita ja jakamassa mainoslappusiaan ihmisten postilaatikkoon tms. mitä noiden luppoaikaan nyt sisältyy).
 
Tässähän se alan ongelma piileekin. Kun asuntoja menee kaupaksi niin vähän per välittäjä, niin niistä yhdestä tai kahdesta kaupasta on sitten revittävä koko kuukauden palkka. Tämäntakia välittäjän kyseisen asunnon myymiseen kuluva työmäärä ei ole suhteessa siitä maksettuun palkkioon, vaan asiakas maksaa niiden asunnon myymiseen kuluvan kahden kokonaisen työpäivän lisäksi myös sen loput 18 työpäivää kuukaudesta, jotka välittäjä pyörittelee peukkujaan toimistolla (tai käy tekemässä ilmaisia hinta-arvioita ja jakamassa mainoslappusiaan ihmisten postilaatikkoon tms. mitä noiden luppoaikaan nyt sisältyy).

Näinpä. Ja tämähän ei korjaudu muulla kuin sillä, että ihmiset kieltäytyvät tekemästä sopimusta näiden naurettavimpia hintoja pyytävien kanssa vaan myyvät joko itse tai ottavat kohtuullisempaa palkkiota pyytävän. Ei se nimittäin se kovempi hinta kenestäkään parempaa myyjää tee. Ja tyhmähän ei varsinaisesti kai ole se joka pyytää...
 
Back
Ylös Bottom