Useamman kerran seurasin sivusta Kamppailuklubilla (R.I.P) noita treenejä ja kerran osallistuin itekin. Sen perusteella sanoisin, että aivan mahtava laji.
Apuohjaajan tittelin hommasin Krav Magasta, se pohjustuksena sille, et kaiketi mulla jotain itsepuolustuksellista näkökantaa on, niin Defendo näyttää mun silmiin parhaimmalta ja järkevimmältä IP-lajilta mitä oon ikinä nähnyt. Loistavia harjoitusmetodeja.
IP-lajeissa, kuten krav magassa, on mun mielestä pahin puute se kontaktin puute, niin lyömisen kuin painimisenkin ja siihen tilanteet monesti menee, kun tarpeeksi pitkällä ollaan. Niissä defendo-treeneissä missä kävin niin tilanne lähti jostain uhkailusta (2 vs 1) ja meni rytinäksi. Kun harjotuskavereilla oli kypärät joissa oli pleksi naaman edessä niin pysty kämmenellä lyömään ja tuli kyl mukavasti adrenaliinia vereen kun höykytti molempien kans.
Sit oli myös semmonen tilanne, joka meni painiksi ja toinen saatto nykästä yhtäkkiä puukon esille. Siinä huomaa taas kuinka orpo olo sitä veittee vastaan tulee.
Mut ENIVEI, pääsi lähelle sitä tavoteltua realismia kun pääsi lyömään, potkimaan perille asti sekä iholle painimaan. Multa defendolle:
:5: