Minä voin ainakin ihan rehellisesti BMW-kuskina ja nykyään ehkä jo jonkin asteisena fanaatikkonakin myöntää, että BMW:n valtti ei todellakaan ole laatu ja kestävyys, sillä liki mallista ja vuosikymmenestä riippumatta BMW:t tuntuvat olevan erittäin herkkiä ainakin kansi- ja alustavioille. Ylläpitokaan ei ole halvimmasta päästä, huollot on pakko hoitaa tunnollisesti, osat ovat kalliita ja pelkästään vakuutuksiin palaa helposti älytön summa vuodessa.
Kuitenkin minä, kuten monet muutkin, arvostan autossa enemmän aivan muita ominaisuuksia kuin sitä, kuinka varmasti ja halvalla se kuljettaa paikasta A paikkaan B. Minä en ainoastaan halua istua kyydissä ja odottaa perille pääsyä, vaan haluan nauttia kuljettavasta matkasta ja ajaa autoa joka on ulkoa kaunis, sisältä viihtyisä ja joka käyttäytyy juuri niin kuin sen ratin takana toivoo ja olettaakin käyttäytyvän. Ihmiset usein ihmettelevät miten on mahdollista, että tilastojen mukaan BMW-kuskit ovat autoilijoista kaikkein tyytyväisimpiä, vaikka autot ovat (uutena) kalliita ja sijoittuvat aina vikatilastoissa vähemmän mairitteleville sijoille. Kyse on juuri siitä, että ne, jotka BMW:n valitsevat, toivovat autoltansa aivan eri asioita kuin se suuri Toyotalla ajava enemistö - ja juuri tähän tarpeeseen se valittu merkki vastaa paremmin kuin (monet) muut. Jos haluaa auton: BMW, mikäli tarvitsee ikiliikkujaa: Nissan Sunny.
Myönnän kyllä, että minua vituttaa tälläkin hetkellä se fakta, että joudun luultavasti aivan lähitulevaisuudessa upottamaan alustaremonttiin reilusti toista tonnia. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin se, että kun taas seuraavan kerran tartun käsilläni siihen BMW-logolla varustettuun nahkarattiin ja herätän kuusi sylinteriä henkiin, tiedän tehneeni oikean valinnan - eikä sille rahalle olisi parempaakaan käytöä löytynyt.
ps. Olin jo aivan siinä uskossa, että Volvon nykyinen aivan jäätävän paska laatu (sekä ajettavuus) olisi aivan yleistä tietoa. :urjo: