Koira pelasti kuristajalta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phy73
  • Aloitettu Aloitettu
Myth sanoi:
En mä eläintä inhimmillistä, mutta en myöskään aliarvio. Näin perstuntumalta sanoisin, että ihmisen arvostelukyvyn mä asettaisen ennemmin kyseenalaiseksi ja sen pettäessä tulee yleensä enemmän tuhoa aikaan, kuin pohkeen menetys. Koirahan toimii vaistojen varassa sekä myös opetettujen mallien mukaan, joten veikkaanpa, että mysteeriksi jää miten se olisi kuvailemassasi tilanteessa käyttäytynyt.

Juuri näin... just luin juttua lehdestä jostain tapauksesta jossa joku mies (joka toimii lastentarhanopettajana) oli hääjuhlissa pitänyt jotain pentua polvellaan tjms. ja siitäkös oli joku toinen vieras riemastunut. Meni ensin haukkumaan pedofiiliksi ja sitten löi suurimman osan hampaista pois ja olis tullut pahempaa jälkeä mutta pääsi pakoon.

Sanoisin ihan mutu tuntumalta että yleensä näissä tapauksissa, missä koira on hyökännyt jonkun kimppuun, on vika kasvattajassa.
Kasvatuksella on paljon tekemistä koiran agressiivisuuden kanssa ja valitettavasti kaikenlaiset :david::itkin saa koiran jos haluaa.
Unohtamatta sitten niitä väärinkäsityksiä mitä voi sattua koiran ja ihmisen välillä. Meidän lappari :haart: ei yhtään tykkää lapsista kovaäänisyyden ja ennalta-arvaamattomien liikkeiden vuoksi, niin saattaa pikkasen näykkästä pentua (pistää myös pienemmät rähjäävät koirat ojennukseen samalla tavalla).
Tietysti tästä pitää aina jonkinlainen rangaistus antaa mutta kaikkien vanhempien pitäisi valistaa jälkikasvujaan miten käyttäytyä eläinten (eikä vain koirien) seurassa.
Sama juttu humalaisten kanssa. Huomasin kerran kun humalainen kaveri rapsutteli uutta tuttavuuttaan...muuten oli kiltisti mutta jos kaulasta yritti rapsuttaa niin rupesi heti murisemaan eli ei luottanut täysin vaikka kaveri näytti ja kuulosti omissa silmissä täysin harmittomalta. Muutenkin on aika varautunut humalaisten seurassa ja niiden nopeisiin liikkeisiin sitä kohti vastaa yleensä hampaillaan.
Ikävä vaan todeta ettei tuota itsesuojeluvaistoa ole saanut kytkettyä pois.
Koirien ja ihmisten kieli on vaan niin erilaista että vääränlaisesta lähestymistavasta ja äänenpaineestakin voi koira saada huonon kuvan eli ei aina kannata mennä sitä naapurin mustia rapsuttelemaan.

mutta enivei :kippis1: sankarikoiralle

Näkökulma tapahtuneeseen: todennäköisesti mies ei olisi uskaltanut hyökätä, jos sakemanni olisi kytkettynä hölkytellyt tytön vieressä. Eli mitään ei olisi tapahtunut, sillä iso koira on kuitenkin aina pelote. Muistelen, että vastaavanlainen tapaus oli Ruotsissa, jossa vapaana ollut dobermanni tuli pelastamaan emäntänsä raiskarin kynsistä.

Iso peukku koiralla ja terveiset vaan kotiin meidän tuplille(kult. noutaja ja rottweiler. Kyllä rottweilerit rulettavat vaikka nyt sakemanni olikin pelastaja. Monesti on tuo rottis pelastanut vähän pienemmän ja avuttomamman kultaisen noutajan jonkun kynsistä. Yleensä isomman koiran :)

Hyvä jeppe:thumbs: .Onneksi ei ollut tytöllä poikakaveria joka olisi purrut hyökkäjää siitähän olisi saanut linnatuomion hätävarjelun liioittelusta.:rolleyes:
Koira on ihmisen paras ystävä ja lisäksi välttyy linnatuomiolta ja korvaus-
vaatimuksilta.

Tosi hieno tapaus. Kyllä ne koirat vaan on niin ihania :haart: Tosin meidän kaks chihua tuskin puolustaisi jos joku päälle kävisi ja vaikka haluisivatkin niin tuskinpa ne paljoa mahtaisi :(

Almeida sanoi:
Tämähän herättää keskustelua...itsekin suojeluviettisen sakemannin omistajana osaan kuvitella kyseisen tilanteen.Koiran reaktioon vaikuttaa tosi paljon omistajansa äänensävy jota koira on oppinut kuuntelemaan.Meilläkin narttutyttömme tulee aina väliin kuononsa kanssa tökkimään vaikka ei olisi kyse kuin jostain kiihtyneestä keskustelusta,siis ei riitelystä.Sitten jos sattuu jokin uhkaavampi tilanne esim.päällekäyminen tulee välittömästi väliin ottamalla kevyen otteen "uhkaajan"käsivarresta..Korostan että vain kevyen,ei vahingoita millään tavalla jos tilanne raukeaa.Tämä on siis opetettu ja testattu...

Viisaita ovat.

Ja eikös koira kuitenkin aisti jotenkin pelon. Eli jos nyt otetaan se Mixun esimerkki, eli että pyöräilijä olisi kaatanut emännän, niin eihän se emäntä olisi huutanut kauhuissaan ja pelästyneenä, vaan kivusta ja säikähtäneenä. Eikös järjellä ajateltuna koira tällöin syöksyisi katsomaan mikä emännällä on hätänä, eikä todellakaan syöksyisi sen pyöräilijän kimppuun. Mulla ei koiraa ole, mutta vahvalla mutulla kuvittelisin asian olevan ennemminkin näin.

Jokatapauksessa koirallalle: :5:

Koirat aistivat paljon semmoisia asioita mistä ihmiset eivät tiedä mitään, ja varsinkin saksanpaimenkoirat joilla on luonnostaan jo kova suojelutahto. Onhan koirilla hajuaistikin miljoonakertaa parempi mitä ihmisillä.

JoAT sanoi:
Mä olen ainakin huomannut, että kyllä koirat aika hyvin tietävät milloin isännällä/emännällä on oikeesti hätä. Tällöin hyökkäys useimmiten tapahtuu. Toki koirilla, kuten ihmisilläkin, toi arviointikyky välillä pettää.

Toi emäntä on varmasti pitänyt aika erilaista ääntä kuristettaessa kuin, että jos joku olisi ajanut pyörällä päin.

Joo, mä oon kyl tässä täysin samaa mieltä.

Kyllä äijää mahto vituttaa ku sakemanni rynnii pusikosta suoraan kimppuun ja puree niin pirusti! :rock: Meilläkin tosi vahvan suojeluvietin omaava 2-v. uros sakemanni, niin voin sanoa että oon melko varma et se olis tunnistanu "oikean" tilanteen "väärästä". En nyt lähe tähän sepustamaan miks oon melko varma mut kyl sitä koiraa oppii jo parinkin vuoden aikana tuntemaan melkoisen hyvin. Jos tää kyseinen tyttö olis pitäny koiraa kiinni, ja se idiootti olis varmaan nähny sen ni tuskin olis yrittäny edes koko hommaa..

:kippis1: sakemanneille! :)

Jeps, Sakemannit kyllä rokkaa, itelläkkin ollu 2 koiraa. Sitä ei voi tajuta miten fiksu koira se on jos sitä ei ole koskaan omistanut, tietenkin koiran täytyy olla hyvin koulutettu.
edittiä:
isukin kaveri oli ollut armeijassa koiran kuoluttajan hommissa, ja oli saanut lähtiessään sieltä sheefferin, oli ollut vartiointi yrityksessä töissä ja koirallekkin maksettu palkkaa :D, oli muuten hyvin koulutettu sakemanni oli osannut kiivetä oksattomaan puuhun, ja vaikka mitä muita temppuja ! :)

Joze86 sanoi:
isukin kaveri oli ollut armeijassa koiran kuoluttajan hommissa, ja oli saanut lähtiessään sieltä sheefferin, oli ollut vartiointi yrityksessä töissä ja koirallekkin maksettu palkkaa :D, oli muuten hyvin koulutettu sakemanni oli osannut kiivetä oksattomaan puuhun, ja vaikka mitä muita temppuja ! :)

Tuo on ihan normaalia, että koiralle maksetaan palkkaa työstä. Tosin koirilla harvemmin on omaa tiliä pankissa, joten isännän tilille ne rahat useimmiten menee.

Mutta tuon oksattomaan puuhun kiipeämisen minä haluaisin kyllä nähdä. Meneekö se reisimällä sinne vai miten :kuvia: :kuvia:

paksi sanoi:
Tuo on ihan normaalia, että koiralle maksetaan palkkaa työstä. Tosin koirilla harvemmin on omaa tiliä pankissa, joten isännän tilille ne rahat useimmiten menee.

Mutta tuon oksattomaan puuhun kiipeämisen minä haluaisin kyllä nähdä. Meneekö se reisimällä sinne vai miten :kuvia: :kuvia:

Pitää kattoa löytyykö googlesta:hyper: , jollakin rambo tekniikalla se seefferi sinne puuhun oli opetettu kiipeämään, seefferillähän on kyllä pitkät kynnet liekö sekin auttaa?.

Siis osasi kiivetä korkealle oksalle ilman muiden oksien apua vai pystyi kiipeämään vaikka puoleenväliin sähkötolppaa ja pysymään siellä?

sgege sanoi:
Siis osasi kiivetä korkealle oksalle ilman muiden oksien apua vai pystyi kiipeämään vaikka puoleenväliin sähkötolppaa ja pysymään siellä?

Nyt en tiedä ihan tarkkaan millainen puu oli kyseessä mutta oksaton kumminkin, eiköhän tuo sähkötolppa ala olla jo superkoirallekkin melko hardcoremeininkiä meinaan ei varmaan paljon semmoseen saa pitoa, puu oli ollut viissinkin aika paksu ja vanha. pitää kysellä tarkemmin isukilta.

Huhtamo sanoi:
Jaa, jubailinpa kerran vanhan kaverini kanssa suht. lujalla aanella. Toinen kaveri, joka seisoi kauempana (ei tuntenut tata toista kaveria), juoksi suoraan ja antoi pommin talle toiselle kaverille. Suojellakseen minua. Luuli, etta riitelin. Eli ei ne koirat vaan erehdy. Vaan myos me viisaat ihmiset. Paska tuuri talle pudonneelle kaverille. Paska tuuri olisi myos pyorailijalle, joka vahingossa osuisi koiranulkoiluttajaan. Naa on naita refleksi -ja reaktioasioita. Elama ei ole taydellista.

Jahas..näitä tyyppejä näkee ja paljon.Pakko päästä tappelemaan vaikka syynä käytetään sitten sitä,että "Toi sun kaveris oli niin uhkaava,ku se puhu kovaa"..h0h0..Pätee koiriinkin..aggressiivinen koirakin hyökkäilee pienenkin syyn turvin.

Tyhmä koira,tyhmä ihminen..Vituttaa tuollaiset ihmiset,että koirat..onneksi itselleni ei moista ole käynyt,mutta vierestä olen todistanut tilanteita..ei näin
:avautuminen: :piis:

Back
Ylös Bottom