Myth sanoi:En mä eläintä inhimmillistä, mutta en myöskään aliarvio. Näin perstuntumalta sanoisin, että ihmisen arvostelukyvyn mä asettaisen ennemmin kyseenalaiseksi ja sen pettäessä tulee yleensä enemmän tuhoa aikaan, kuin pohkeen menetys. Koirahan toimii vaistojen varassa sekä myös opetettujen mallien mukaan, joten veikkaanpa, että mysteeriksi jää miten se olisi kuvailemassasi tilanteessa käyttäytynyt.
Juuri näin... just luin juttua lehdestä jostain tapauksesta jossa joku mies (joka toimii lastentarhanopettajana) oli hääjuhlissa pitänyt jotain pentua polvellaan tjms. ja siitäkös oli joku toinen vieras riemastunut. Meni ensin haukkumaan pedofiiliksi ja sitten löi suurimman osan hampaista pois ja olis tullut pahempaa jälkeä mutta pääsi pakoon.
Sanoisin ihan mutu tuntumalta että yleensä näissä tapauksissa, missä koira on hyökännyt jonkun kimppuun, on vika kasvattajassa.
Kasvatuksella on paljon tekemistä koiran agressiivisuuden kanssa ja valitettavasti kaikenlaiset
:itkin saa koiran jos haluaa.Unohtamatta sitten niitä väärinkäsityksiä mitä voi sattua koiran ja ihmisen välillä. Meidän lappari :haart: ei yhtään tykkää lapsista kovaäänisyyden ja ennalta-arvaamattomien liikkeiden vuoksi, niin saattaa pikkasen näykkästä pentua (pistää myös pienemmät rähjäävät koirat ojennukseen samalla tavalla).
Tietysti tästä pitää aina jonkinlainen rangaistus antaa mutta kaikkien vanhempien pitäisi valistaa jälkikasvujaan miten käyttäytyä eläinten (eikä vain koirien) seurassa.
Sama juttu humalaisten kanssa. Huomasin kerran kun humalainen kaveri rapsutteli uutta tuttavuuttaan...muuten oli kiltisti mutta jos kaulasta yritti rapsuttaa niin rupesi heti murisemaan eli ei luottanut täysin vaikka kaveri näytti ja kuulosti omissa silmissä täysin harmittomalta. Muutenkin on aika varautunut humalaisten seurassa ja niiden nopeisiin liikkeisiin sitä kohti vastaa yleensä hampaillaan.
Ikävä vaan todeta ettei tuota itsesuojeluvaistoa ole saanut kytkettyä pois.
Koirien ja ihmisten kieli on vaan niin erilaista että vääränlaisesta lähestymistavasta ja äänenpaineestakin voi koira saada huonon kuvan eli ei aina kannata mennä sitä naapurin mustia rapsuttelemaan.
mutta enivei :kippis1: sankarikoiralle

Meilläkin tosi vahvan suojeluvietin omaava 2-v. uros sakemanni, niin voin sanoa että oon melko varma et se olis tunnistanu "oikean" tilanteen "väärästä". En nyt lähe tähän sepustamaan miks oon melko varma mut kyl sitä koiraa oppii jo parinkin vuoden aikana tuntemaan melkoisen hyvin. Jos tää kyseinen tyttö olis pitäny koiraa kiinni, ja se idiootti olis varmaan nähny sen ni tuskin olis yrittäny edes koko hommaa..
, jollakin rambo tekniikalla se seefferi sinne puuhun oli opetettu kiipeämään, seefferillähän on kyllä pitkät kynnet liekö sekin auttaa?.