Koira pelasti kuristajalta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phy73
  • Aloitettu Aloitettu

phy73

VIP
Iltasanomissa oli hieno juttu. :thumbs:

Saksanpaimenkoira Jeri pelasti 17-vuotiaan emäntänsä Heidi Parkomäen kuristajan kourista Rautalammilla viime viikonvaihteessa.

Jeri syöksyi miehen kimppuun ja puri tätä reiteen ja käsivarteen. Haavoittunut hyökkääjä pakeni.

- En ehtinyt pelätä, sillä tiesin, että Jeri tulee avuksi, Heidi Parkonmäki muisteli eilen.

Tapaus sattui myöhään lauantai-iltana Rautalammin keskustassa, jossa Heidi oli ulkoiluttamassa koiraansa. Jeri oli irrallaan.

- Takaa tuli mies. Ensin luulin, että hän on tavallinen lenkkeilijä. Sitten mies kävi kiinni.

Heidin mukaan hyökkääjä kietoi hänen kaulaansa jonkinlaiseen köyden ja kuristi. Kaulaan tuli punaiset jäljet, jotka poliisi myöhemmin kuvasi.

Mies ei puhunut mitään. Hän ja Heidi kaatuivat maahan. Samassa Jeri hyökkäsi.

- Se tuli metsiköstä kovalla raivolla.

Koiran runtelema mies pakeni hautausmaan suuntaan jalkaansa linkaten. Heidi juoksi kotiinsa ja soitti heti apua paikalle.

- Poliisit kuvasivat jälkiä lumesta, hän kertoi.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm#id1143637

Koira voitti kuristajan 10-0!!! :rock:
Hyvä koira! :)

Olisikohan koira purrut myös polkupyöräilijää, jos tämä ei olisi huomannut naista, törmännyt häneen ja kaatunut yhdessä maahan ja nainen olisi huutanut, kun häneen sattui? Sitten koira tulee metsästä ja repii pyöräilijän pohkeen irti.

Mixu sanoi:
Olisikohan koira purrut myös polkupyöräilijää, jos tämä ei olisi huomannut naista, törmännyt häneen ja kaatunut yhdessä maahan ja nainen olisi huutanut, kun häneen sattui? Sitten koira tulee metsästä ja repii pyöräilijän pohkeen irti.

Tää oli varmaan jonkun sortin provo? Mikä pointti tällä nyt taas oli?

Kyllä mä tuota jo kutsuisin sankarikoiraks ja olisin niin saakelin ylpee omasta hurtastani, jos olisi esim. omalle kohdalleni sattunut. Olen mä kyllä siitä muutenkin.

Myth sanoi:
Tää oli varmaan jonkun sortin provo? Mikä pointti tällä nyt taas oli?
Se että koiran arvostelukyky voi pettää, se voi lukea tilanteen väärin ja sitten se vahingoittaa vakavasti viatonta henkilöä. Se, että juuri tässä yhdessä tietyssä tapauksessa koira pelasti omistajan, ei tarkoita, että koirat aina purevat vain rikollisia. Nyt tuo koira on oppinut, että "jahas, kun joku kaataa emännän maahan, on aika hyökätä."

Mixu sanoi:
Se että koiran arvostelukyky voi pettää, se voi lukea tilanteen väärin ja sitten se vahingoittaa vakavasti viatonta henkilöä. Se, että juuri tässä yhdessä tietyssä tapauksessa koira pelasti omistajan, ei tarkoita, että koirat aina purevat vain rikollisia. Nyt tuo koira on oppinut, että "jahas, kun joku kaataa emännän maahan, on aika hyökätä."

No kaikkien elollisten olentojen arvostelukyky voi pettää. Sitä mä vaan en ymmärrä, että miksi sä alat tässä yhteydessä siitä porailemaan? Yritätkö sä kääntää tän keskustelun jotenkin koirien vastaiseksi? Oletan, että sua tai sun läheistä on joskus koira purrut, mutta yritä päästä sen yli.

Mixu sanoi:
Mä olen ainakin huomannut, että kyllä koirat aika hyvin tietävät milloin isännällä/emännällä on oikeesti hätä. Tällöin hyökkäys useimmiten tapahtuu. Toki koirilla, kuten ihmisilläkin, toi arviointikyky välillä pettää.

Toi emäntä on varmasti pitänyt aika erilaista ääntä kuristettaessa kuin, että jos joku olisi ajanut pyörällä päin.

Mixu sanoi:

Koiran arvostelukyky voi pettää, mutta siksi sillä onkin isäntä tai emäntä joka pitää huolen siitä, ettei niin pääse käymään.

Tässä tapauksessahan koira toimi vaistojensa varaisesti aivan oikein, eli kun lauman johtaja joutui vaaraan, koira puolusti johtajaa esimerkillisesti. Jos kyseessä olisi ollut pyöräilijä, joka kaatoi emännän maahan, olisi emäntä voinut ottaa koiransa kiinni, tai estää sitä menemästä pyöräilijän kimppuun, mikäli koira olisi kokenut tilanteen uhkaavana.

Enpä usko et koira on niin tyhmä et se "oppis" puremaan kaikkia jotka kaatais sen emännän/isännän! :D Ja saa koira prkl emäntää puolustaakkin, etenkin jos on kyseessä saksanpaimenkoira´eikä mikään chi hua hua. :P Jos on yhtään normi koira niin se tajuaa leikin ja tosiuhka tilanteen eron.

Myth sanoi:
No kaikkien elollisten olentojen arvostelukyky voi pettää. Sitä mä vaan en ymmärrä, että miksi sä alat tässä yhteydessä siitä porailemaan? Yritätkö sä kääntää tän keskustelun jotenkin koirien vastaiseksi? Oletan, että sua tai sun läheistä on joskus koira purrut, mutta yritä päästä sen yli.

Mä en ymmärrä, miksi sä kiehut. Mä oon esittäny mielipiteitä ja sinä isket henkilökohtaisuuksilla. Olet selvästi koiranomistaja. Sä erehdyt nyt inhimillistämään eläimen. Koira ei ajattele yhtä monitahoisesti kuin ihminen. Äläkä lue rivien välistä nyt yhtään mun kirjoituksia. Esitin täysin asiallisen kysymyksen. Olisit voinut vastata siihen, että "Kyllä koira tietää, kun isäntä / emäntä on vaarassa." Sen sijaan vaan suutuit.

Koiran "arvostelukyky"? Ne toimii vaistojen ja koulutuksen mukaan.

Oma labbis urokseni ei omannut minkäänlaista suojeluviettiä ( niín siis luulin ), koska olin määrätietoisesti sitä kitkenyt pois pentuvaiheessa eikä ikinä rähissy toisille koirille vaan alistui aina.
Olinpa sitten kerran kesäyöllä puistossa käyttämässä koiraani iltapissillä, kun yhtäkkiä huomasin koiran säkä pystyssä, hampaat paljastettuna ja matalasti muristen tuijottavan taakseni. Katsahdin sinne ja siellä oli mies, tulossa minua kohti. Urokseni näytti ja kuullosti niin uhkaavalta, että mies tyytyi huutelemaan minulle kauenpaa. Koira piti vahtia päällä niin kauan kuin mies oli näkyvissä, mutta sitten normaali käytös.
Urostani ei ollut siis koulutettu, mutta haistoi miehen uhkaavaksi. Puistossa oli siis liikennettä muutoinkin, mutta ainoastaan tämä mies aiheutti suojeluvietin.

~Proxi~ sanoi:
Enpä usko et koira on niin tyhmä et se "oppis" puremaan kaikkia jotka kaatais sen emännän/isännän! :D Ja saa koira prkl emäntää puolustaakkin, etenkin jos on kyseessä saksanpaimenkoira´eikä mikään chi hua hua. :P Jos on yhtään normi koira niin se tajuaa leikin ja tosiuhka tilanteen eron.

Itse asiassa koirat on juuri niin tyhmiä, että ne oppivat tekemään tiettyjä asioita, joista niitä palkitaan. Jos koira palkitaan siitä, että se käy emännän kaatajan päälle, niin se toimii varmasti jatkossakin niin. Koira tai eläimet ylipäänsä eivät osaa miettiä syy / seuraussuhdetta tms. vaan ne toimivat aina vaistojensa varassa.

öö.. :D tarkoitin lähinnä sitä et tuskin se koira hyökkää kaikkien päälle! eli jos sen muijan äijäkaveri tai muu kaveri kaatais sen maahan leikillään ni tuskin se koira tulis puremaan sitä jätkää. Vaiston varassa koirat rullaavat eteenpäin mutta pitää sen suojeluvietin joku oikea uhka laukaista. niinkuin hannelek22 kirjoitti tapauksesta. Jos koira hyökkää kaikkien päälle ni sit koirassa on vikaa ja sille pitää sit tehdä jotain ratkaisuja.

Mixu sanoi:
Mä en ymmärrä, miksi sä kiehut. Mä oon esittäny mielipiteitä ja sinä isket henkilökohtaisuuksilla. Olet selvästi koiranomistaja. Sä erehdyt nyt inhimillistämään eläimen. Koira ei ajattele yhtä monitahoisesti kuin ihminen. Äläkä lue rivien välistä nyt yhtään mun kirjoituksia. Esitin täysin asiallisen kysymyksen. Olisit voinut vastata siihen, että "Kyllä koira tietää, kun isäntä / emäntä on vaarassa." Sen sijaan vaan suutuit.

Sun viesti tässä yhteydessä oli asiallisesti muotoiltu kyllä, mutta asiallisesti kevyesti provokatiiviseen keskusteluun johtava.

En olisi voinut vastata siihen kuvailemallasi tavalla, kun kokemusta minulla ei siitä ole. Sen sijaan ihmettelin, että miksi tätä asiaa piti lähteä viemään sille linjalle tällaisessa tredissä, jossa koira selkeästi pelasti emäntänsä joutumasta pahemman trauman kohteeksi, tai pelasti jopa hänen henkensä? Sit aletaan spekuloimaan, että mitä olisi käynyt, jos joku sokea reeta olisi ajanut tämän naisen päälle. Siis miksi? Siksikö, että sillä saataisiin tuotua joku pointti esiin? Mikä on se pointti? Mun mielestä sellainen spekulointi latistaa tällaista "sankaritrediä".

En mä eläintä inhimmillistä, mutta en myöskään aliarvio. Näin perstuntumalta sanoisin, että ihmisen arvostelukyvyn mä asettaisen ennemmin kyseenalaiseksi ja sen pettäessä tulee yleensä enemmän tuhoa aikaan, kuin pohkeen menetys. Koirahan toimii vaistojen varassa sekä myös opetettujen mallien mukaan, joten veikkaanpa, että mysteeriksi jää miten se olisi kuvailemassasi tilanteessa käyttäytynyt.

Ei nyt jokainen kommentti, jolle uskoo löytyvän vastakommentin, voi olla provo... provo määritellään kuitenkin riidanhakuiseksi viestiksi. Mun viesti lähinnä esitti huolestuneen epäilyn siitä, että osaako koira aina purra vain pahantekijöitä. Ja ilmeisesti osa palstalaisista on sitä mieltä, että osaa.

Tuli kyllä hyvä olo aamulla kun luki tuon jutun. Vaikka tilanne ollutkin varmaan ikävä löytyy tuosta hiukan naurettavaa kun ajattelee kuviteltuna tuota.

Eihän koirat tajua kuka on hyvä ja kuka paha. Oikeastaan kaikki lauman ulkopuolella on epäilyttäviä koiran näkökulmasta ja pelkkä halaaminen ulkopuolisen kanssa voi kääntyä koirasta hyökkäykseksi laumaa vastaan. En kyllä ymmärtänyt Mixun pointtia ihan täysin, kun tuollaiseen pitää tarrata. Sitäpaitsi siinä kuvitellussa tilanteessa, että joku ajaa fillarilla kävelijän päälle ja kävelijä satuttaa itsensä saakin minun puolesta koira haukata palasen siitä pyöräilijän säärestä. Oppisi kattomaan eteensä.

Mixu sanoi:
Ei nyt jokainen kommentti, jolle uskoo löytyvän vastakommentin, voi olla provo... provo määritellään kuitenkin riidanhakuiseksi viestiksi. Mun viesti lähinnä esitti huolestuneen epäilyn siitä, että osaako koira aina purra vain pahantekijöitä. Ja ilmeisesti osa palstalaisista on sitä mieltä, että osaa.

Noh, koirat on yksilöitä kuten myös ihmiset. Ja kuten ihmisistäkään, ei koiristakaan voi ennustaa käytöstä stressitilanteessa ennen kuin se kohdalle sattuu. Olettaen, että tarkoitit nimenomaan vastaavaa stressitilannetta.

Back
Ylös Bottom