Ei se ihan noinkaan ole. Aika ratkaisevaa on se, missä ajassa pystyy hiihtämään tuon 30 km. Esimerkiksi minä hiihdän joka talvi useita kertoja 20-30 km, mutta en voisi tässä kunnossa kuvitellakaan lähteväni Finlandia-hiihtoon. Ongelma on se, että tuon 30 km:n hiihtämiseen kuluu (perinteisellä) minulla yli 4 tuntia, jolloin samalla vauhdilla Finlandia-hiihdon 60 km:n hiihtämiseen menisi liian kauan.
Vastaavasti kouluikäiset lapseni hiihtävät kevään Lapinmatkoilla ilman ongelmia 30-40 km:n päivämatkoja, mutta eivät pystyisi mitenkään hiihtämään finlandiaa läpi, kun jo 40 km:n hiihtämiseen kuluu koko päivä.
Oman käsitykseni mukaan hiihtotekniikka pitäisi saada sille tasolle, että 30 km sujuu helposti 3 tunnissa. Ja tuon matkan jälkeen pitäisi vielä tuntua siltä, että voimia on hyvin jäljellä. Toki tämä vaatii myös tarpeeksi hyvää aerobista kuntoa, mutta alkuperäisellä kysyjällä se puoli on tuskin ongelma. Hiihtotekniikkaa paranee varmasti parhaiten hiihtämällä, joten aerobinen harjoitus kannattaa tehdä hiihtäen aina, kun se on lumitilanteen mukaan mahdollista.
Jos finlandia on kauden päätavoite, niin vähentäisin saliharjoittelun 2-3 kertaan viikossa ja lisäisin aerobisten harjoitusten määrää vähintään kolmeen viikossa. Saliharjoittelussa kannattaa varmasti painottaa lihaskestävyyttä eli tavallista selvästi pitempiä sarjoa aikaisempaa pienemmillä painoilla. Maksimivoimaa on tuolla taustalla varmasti tarpeeksi hiihtoa ajatellen, mutta lihaskestävyys ei ole välttämättä yhtä hyvä.
Hiihdossa tärkeitä lihaksia on edellä jo Harppan viestissä lueteltu, mutta mieleeni tuli vielä reiden lähentäjät. Jokainen pitemmän tauon jälkeen hiihtämään lähtenyt tietää, että sen jälkeen reiden lähentäjät ovat varmasti kipeät. En tiedä, saavatko ne tarpeeksi harjoitusta perusreisilihasliikkeissä vai olisiko esim. niistä monesti haukutuista lähentäjälaitteista todellista hyötyä hiihtoa varten treenatessa. Lisäksi olkapäät ja yläselän lihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa.
Tässä vastauksessa olen olettanut, että tähtäät nimenomaan perinteisen 60 km:lle. Vapaan tyylin 50 km on paljon helpompi hiihtää järkevässä ajassa, jos vain luistelutekniikka on hallussa.