kohti 08 finlandiahiihtoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja welax
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tulipa ilmottauduttua finlandiahiihtoon kaverien kanssa kun joku kolmenkympin itselleennäyttämispakko iski päällensä:) Tänne kirjottelen siinä toivossa, että joku voisi antaa hyviä vinkkejä, miten kuntosaliharjoittelun ja aerobisen harjoittelun voisi parhaiten yhdistää tuota tavoitetta palvelevaksi. Lähtötilanne: Ikä 32 mitat 191/93-96kg. Takana reipas kolme vuotta punttia ja aerobista (3-4 krt viikossa punttia 2 jakoisella ja 2 kertaa viikossa juoksua 8-14km/kerta tai pyöräilyä 30-50 km/kerta) Talvisin sitten olen aerobisena harrastanut pelkästään hiihto (pisimmät lenkit 20-30km.) Cooper 2920m kuukausi takaperin juostuna. Eli vinkkejä kaipaan lähinnä siihen, että millaista punttitreenin tulisi olla hiihtoa tukevana ja mikä olisi hyvä suhde puntin ja aerobisen treenaamiseen/ viikko kun vuoden tavoite siis selkeästi on tuo finlandia hiihdon läpi vetäminen. Kiitoksia etukäteen vastauksista:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaanpa että tuolla kunnolla finlandian läpihiihtäminen ei ole ongelma. Sitten jos asetetaan aikatavoitteita niin ongelmat alkavat tulla. Rauhallista lykkimistä niin varmasti pääset maaliin hyväkuntoisena.

Tämä ei vastannut mitenkään kysymykseesi kunhan vain totesin.

Juu ei ole mitään aikatavoitteita (tai 6,5 tuntia laitoin siihen ilmoittautumislomakkeeseen kun sitä kysyttiin. Ei haittaa yhtään jos ei toteudu, kunhan loppuun sais hiihdettyä.:D)

Toissatalvena lähdettiin kaveriporukalla kokeilemaan. Osa kävi treenaamassa kerran tai kaks, yksi ei ollenkaan ja itse treenasin noin 100km. Aikaa meni 6-8h hiihtäjästä riippuen, mutta kaikki selvis.

Jos haluaisit parhaan mahdollisen tuloksen niin veikkaisin, että lopeta koko puntilla käynti ja keskity pelkkään hiihtämiseen heti kun lumi on maassa.

Lähden itsekkin tänä vuonna uudestaan jos lunta tulee sen verran että pk-seudulla pääsee treenaamaan jo joulukuussa. Tekniikkaa täytyy parantaa roimasti viime kerrasta, mutta tavotteena on parantaa aika 5,5h paikkeille.

onks tää trolli ei kukaan hiihdä vapaaehtosesti 30km ja sitten kysele ohjeita finlandiaan. noilla sun treeneillä aika tavoitteeksi n.4h olis kohillaan. maaliin pääsee kylmiltään jos hyvän ajan saaminen ei kuulu tavoitteisiin.

Ei ole trolli, meinaa sen 30 kilsan jälkeen ei todella tuntunut siltä, että ois voinit toisen mokoman hiihtää ja mielestäni aika hissukseen sen sivakoin, mutta eiköhän se läpi sitten helmikuussa vedetä

Joskus hiihtäny

Uusi täällä..
Tollasella pitkällä matkalla lonkan koukistaja (tietääkseni sen niminen lihas) on aika kovilla. Omassa harjottelussa enempi oli luisteluhiihtoa ku se on kivaa, ja vaan n. 100 km perinteistä. Eli ton kokemuksen perusteella lajiharjoittelu (yllätys ylltätys) ja varmaan sit salilta pidempiä ojentajakiikkeitä, alaselkää jos aikoo tasatyötöä harrastaa ja tietty vatsat. Noviisina kuntosalilla en tiä millä noita lonkan koukistajia reenataan vai tuleeks ne esim syvässä kyykyssä? Ilman puntteja polven nosto.
Peruskunto varmaan sulla on kohillaan. Sittä ainakaan jää kiinni.

onks tää trolli ei kukaan hiihdä vapaaehtosesti 30km ja sitten kysele ohjeita finlandiaan. noilla sun treeneillä aika tavoitteeksi n.4h olis kohillaan.

Ei se ihan noinkaan ole. Aika ratkaisevaa on se, missä ajassa pystyy hiihtämään tuon 30 km. Esimerkiksi minä hiihdän joka talvi useita kertoja 20-30 km, mutta en voisi tässä kunnossa kuvitellakaan lähteväni Finlandia-hiihtoon. Ongelma on se, että tuon 30 km:n hiihtämiseen kuluu (perinteisellä) minulla yli 4 tuntia, jolloin samalla vauhdilla Finlandia-hiihdon 60 km:n hiihtämiseen menisi liian kauan.

Vastaavasti kouluikäiset lapseni hiihtävät kevään Lapinmatkoilla ilman ongelmia 30-40 km:n päivämatkoja, mutta eivät pystyisi mitenkään hiihtämään finlandiaa läpi, kun jo 40 km:n hiihtämiseen kuluu koko päivä.

Oman käsitykseni mukaan hiihtotekniikka pitäisi saada sille tasolle, että 30 km sujuu helposti 3 tunnissa. Ja tuon matkan jälkeen pitäisi vielä tuntua siltä, että voimia on hyvin jäljellä. Toki tämä vaatii myös tarpeeksi hyvää aerobista kuntoa, mutta alkuperäisellä kysyjällä se puoli on tuskin ongelma. Hiihtotekniikkaa paranee varmasti parhaiten hiihtämällä, joten aerobinen harjoitus kannattaa tehdä hiihtäen aina, kun se on lumitilanteen mukaan mahdollista.

Jos finlandia on kauden päätavoite, niin vähentäisin saliharjoittelun 2-3 kertaan viikossa ja lisäisin aerobisten harjoitusten määrää vähintään kolmeen viikossa. Saliharjoittelussa kannattaa varmasti painottaa lihaskestävyyttä eli tavallista selvästi pitempiä sarjoa aikaisempaa pienemmillä painoilla. Maksimivoimaa on tuolla taustalla varmasti tarpeeksi hiihtoa ajatellen, mutta lihaskestävyys ei ole välttämättä yhtä hyvä.

Hiihdossa tärkeitä lihaksia on edellä jo Harppan viestissä lueteltu, mutta mieleeni tuli vielä reiden lähentäjät. Jokainen pitemmän tauon jälkeen hiihtämään lähtenyt tietää, että sen jälkeen reiden lähentäjät ovat varmasti kipeät. En tiedä, saavatko ne tarpeeksi harjoitusta perusreisilihasliikkeissä vai olisiko esim. niistä monesti haukutuista lähentäjälaitteista todellista hyötyä hiihtoa varten treenatessa. Lisäksi olkapäät ja yläselän lihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa.

Tässä vastauksessa olen olettanut, että tähtäät nimenomaan perinteisen 60 km:lle. Vapaan tyylin 50 km on paljon helpompi hiihtää järkevässä ajassa, jos vain luistelutekniikka on hallussa.

onks tää trolli ei kukaan hiihdä vapaaehtosesti 30km ja sitten kysele ohjeita finlandiaan. noilla sun treeneillä aika tavoitteeksi n.4h olis kohillaan.
Kyllähän sitä sanotaan ainakin tuol maratoni puolella että se juoksu alkaa vasta 30-35km jälkeen. Eli kyllä ne loppumetrit on rankimpia ainakin jos haetaan hyvää aikaa.
Lihakset mitkä ainakin mulla saa aika kovaa hittiä on ojentajat, takaolkapäät, alaselkä ja takareidet.
Onnea yritykselle, jos sitä joskus itekki.

Ei se ihan noinkaan ole. Aika ratkaisevaa on se, missä ajassa pystyy hiihtämään tuon 30 km. Esimerkiksi minä hiihdän joka talvi useita kertoja 20-30 km, mutta en voisi tässä kunnossa kuvitellakaan lähteväni Finlandia-hiihtoon. Ongelma on se, että tuon 30 km:n hiihtämiseen kuluu (perinteisellä) minulla yli 4 tuntia, jolloin samalla vauhdilla Finlandia-hiihdon 60 km:n hiihtämiseen menisi liian kauan.

Vastaavasti kouluikäiset lapseni hiihtävät kevään Lapinmatkoilla ilman ongelmia 30-40 km:n päivämatkoja, mutta eivät pystyisi mitenkään hiihtämään finlandiaa läpi, kun jo 40 km:n hiihtämiseen kuluu koko päivä.

Oman käsitykseni mukaan hiihtotekniikka pitäisi saada sille tasolle, että 30 km sujuu helposti 3 tunnissa. Ja tuon matkan jälkeen pitäisi vielä tuntua siltä, että voimia on hyvin jäljellä. Toki tämä vaatii myös tarpeeksi hyvää aerobista kuntoa, mutta alkuperäisellä kysyjällä se puoli on tuskin ongelma. Hiihtotekniikkaa paranee varmasti parhaiten hiihtämällä, joten aerobinen harjoitus kannattaa tehdä hiihtäen aina, kun se on lumitilanteen mukaan mahdollista.

Jos finlandia on kauden päätavoite, niin vähentäisin saliharjoittelun 2-3 kertaan viikossa ja lisäisin aerobisten harjoitusten määrää vähintään kolmeen viikossa. Saliharjoittelussa kannattaa varmasti painottaa lihaskestävyyttä eli tavallista selvästi pitempiä sarjoa aikaisempaa pienemmillä painoilla. Maksimivoimaa on tuolla taustalla varmasti tarpeeksi hiihtoa ajatellen, mutta lihaskestävyys ei ole välttämättä yhtä hyvä.

Hiihdossa tärkeitä lihaksia on edellä jo Harppan viestissä lueteltu, mutta mieleeni tuli vielä reiden lähentäjät. Jokainen pitemmän tauon jälkeen hiihtämään lähtenyt tietää, että sen jälkeen reiden lähentäjät ovat varmasti kipeät. En tiedä, saavatko ne tarpeeksi harjoitusta perusreisilihasliikkeissä vai olisiko esim. niistä monesti haukutuista lähentäjälaitteista todellista hyötyä hiihtoa varten treenatessa. Lisäksi olkapäät ja yläselän lihakset kannattaa pitää hyvässä kunnossa.

Tässä vastauksessa olen olettanut, että tähtäät nimenomaan perinteisen 60 km:lle. Vapaan tyylin 50 km on paljon helpompi hiihtää järkevässä ajassa, jos vain luistelutekniikka on hallussa.

Jep. 62km perinteisellä olisi tarkoitus mennä. Noin itse ajattelinkin saliharjoittelun osalta, että pari kertaa viikossa koko kroppa kerralla pitkiä sarjoja voisi tuota hiihtourakkaa silmällä pitäen toimia parhaiten. Kiitoksia kaikille neuvoista ja kommenteista

Eli vinkkejä kaipaan lähinnä siihen, että millaista punttitreenin tulisi olla hiihtoa tukevana ja mikä olisi hyvä suhde puntin ja aerobisen treenaamiseen/ viikko kun vuoden tavoite siis selkeästi on tuo finlandia hiihdon läpi vetäminen. Kiitoksia etukäteen vastauksista:)

Silloin kun hiihdin tosissani kilpaa viikoittainen treeniohjelma näytti suunnilleen tältä:

kesän ja syksyn peruskuntokauden aikana
- yksi pitkä, 3-4 tuntia kestävä lenkki (metsään vaeltamaan, pyöräilemään..)
- sali 3-4 krt/vko, sarjat n.3*10-15
- 4-5 muuta aerobista lenkkiä/lajinomainen harjoitus, ~1-2h laaki (rullahiihto, suolla juoksua, juoksu...)

talven "kisakauden" aikana
- 1-2 kilpailua/kilpailunomainen harjoitus/3-4 tunnin (hiihto)lenkki
- sali 2 krt/viikko, sarjat samat
- kilpailunomainen, kova treeni
- 4-5 "tavallista", 1-2 tunnin lenkkiä

Tällaisesta ohjelmasta on varmaan yhtä montaa mieltä kuin on valmentajiakin, mutta ainakin oma ja liiton valmentajat vannoi tuollaisen harjoittelun nimeen. Mulle se toi SM-mitaleja. Itse näin nimenomaan tuon salilla treenaamisen läpi kauden aika ratkaisevaksi, vaikka sitä välillä ihmeteltiinkin.

Hiihtotekniikkaan kannattaa kiinnittää kunnolla huomiota, viilata ja harjoitella sitä tosissaan. Väsyneenä kun se tahtoo hajota. Ja toisaalta hyvällä tekniikalla jaksaa pitkään ja homma on taloudellista. Myös välineisiin kannattaa satsata; hyvät, lämpimät ja hengittävät vaatteet, kunnon kengät, pari paria suksia ja hiilikuitusauvat. Ne maksavat joo, mutta palvelevat hyvin useitakin vuosia. Jossain urheiluliikkeissä myydään edullisesti ns."tallisuksia"; hyviä, vähänkäytettyjä kilpasuksia. Tsemppiä projektiin!

Silloin kun hiihdin tosissani kilpaa viikoittainen treeniohjelma näytti suunnilleen tältä:

kesän ja syksyn peruskuntokauden aikana
- yksi pitkä, 3-4 tuntia kestävä lenkki (metsään vaeltamaan, pyöräilemään..)
- sali 3-4 krt/vko, sarjat n.3*10-15
- 4-5 muuta aerobista lenkkiä/lajinomainen harjoitus, ~1-2h laaki (rullahiihto, suolla juoksua, juoksu...)

talven "kisakauden" aikana
- 1-2 kilpailua/kilpailunomainen harjoitus/3-4 tunnin (hiihto)lenkki
- sali 2 krt/viikko, sarjat samat
- kilpailunomainen, kova treeni
- 4-5 "tavallista", 1-2 tunnin lenkkiä

Noilla treenimäärillä tämä vanhus olisi jo viikon jälkeen sellaisessa ylikunnossa että oksat pois :D Mutta kiitos paljon ammattilaisen ohjeista, noista saan varmasti osviittaa siihen, miten minun kannataa aeroobista ja punttia harjoittaa tavoitettani silmällä pitäen.

Punttia

Hiihto vaatii myös hyvää lihaskuntoa. Ei mitään 4x20 sarjojja kuitenkaan salilla. Tollaset 4x8-10 on ihan hyvä. Takakyykkyä, takareisiä, pohkeita sekä keskivartaloa. Itsekin osallistumassa Finlandia-hiihtoon 2008.

Itse olen luisteluhiihtäjä ja ainakin olen punttejen nostelun jälkeen huomannut, kuinka hiihtovauhtikin on parantunut. Perinteistä varten kannattaa varmaan treenata enemmän esim. ojentajia. Sanoisin, että kaksi punttia ja kolme airobista viikossa siivittää sinut mahtavaan tuloskuntoon.

Itse olen luisteluhiihtäjä ja ainakin olen punttejen nostelun jälkeen huomannut, kuinka hiihtovauhtikin on parantunut. Perinteistä varten kannattaa varmaan treenata enemmän esim. ojentajia. Sanoisin, että kaksi punttia ja kolme airobista viikossa siivittää sinut mahtavaan tuloskuntoon.

Jos asuu pk-seudulla niin ainakin parin viime vuoden perusteella hiihtokelejä on niin niukasti, että mielestäni silloin kannattaa keskittyä pelkkään hiihtoon jä jättää toi puntti vähemmälle.

Mutta nämä ohjeet on niin paljon kiinni kunkin henkilökohtaisista ominaisuuksista ja lähtötasosta ettei mitään yleispätevää ohjetta varmaan ole. Selasin salila uusinta/uudehkoa Fitness lehteä ja siinä näytti olevan ihan järkeen käypää asiaa hiihdosta.

Valtsu

No niin. Ylihuomenna se olisi sitten 50 kilometriä finlandia hiihtoa. Lunta ei ole paljoa paskaakaan ja ne viimeisetkin sulavat huomisissa vesisateissa olemattomiin joten varsin haasterikas lauantai on edessä :) Hiihtokilometrejä tänä vuonna noin 30km :rock:ja nekin sellaisessa vesisohjossa kahlattuja, että normaali perinteinen hiihto oli siitä rämpimisestä kaukana. Lenkkiä on kuitenkin heitetty 20-30km/ viikko puntin oheessa, eli kyllä uskoisin, että läpi se tulen hiihtämään, jos ei mitään haavereita satu matkalla. Onkos muita ilmottautunut kyseiseen "vesihiihtotapahtumaan"?

Omana tavoitteena on vuoden 09 Finlandia, nyt kuulin kys. tapahtumasta liian myöhään jotta näillä kunnoilla olisi siihen valmistautunut. Sitä odotellessa...

Omana tavoitteena on vuoden 09 Finlandia, nyt kuulin kys. tapahtumasta liian myöhään jotta näillä kunnoilla olisi siihen valmistautunut. Sitä odotellessa...
Mä veikkaan, että tän reissun jälkeen unohdan massahiihtotapahtumat, kun nää talvet on mitä on täällä etelässä. Turhaa stressiä ja hampaiden kiristelyä aiheuttanut tämä lumen puute

Mä veikkaan, että tän reissun jälkeen unohdan massahiihtotapahtumat, kun nää talvet on mitä on täällä etelässä. Turhaa stressiä ja hampaiden kiristelyä aiheuttanut tämä lumen puute

Mie elän toivossa :rolleyes: Mutta päätin, että en ainakaan lähde Helsinkiin opiskelemaan, ku ei siellä ole mitään mahdollisuuksia hiihtää!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom