Kohtalotovereita polvikivuissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eitzu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Polvet kipeyty ekan kerran kun duunissa joutu kyykkäileen jatkuvasti. Kävin lekuris, polvet kuvattiin eikä mitään vikaa. Kun duuni loppui kipu helpotti. Nyt kaksi kk salilla käynyt ja kipu palannut, erilaisena kylläkin. Ennen kipu tuntui polven sisällä, nyt polven etuosassa ihan päällä, tai niinkun heti ihon alla. Salilla ollessa ei haittaa, eikä pyöräillessä, mutta sen jälkeen aina esim istuessa sattuu, kyykyt ei onnistu ollenkaan. Eikä punnerrukset (miesten) eikä lankku paitsi polvet maassa. Myös esim kengän työntäminen jalkaan saattaa sattua. Mitä ihmettä tämä voi olla? En ole lekuriin vielä mennyt kun polvet on kerta kuvattu. Oon kuitenkin miettinyt pitäisikö kivusta huolimatta vaan jatkaa, vai teenköhän hallaa itselleni jatkamalla jos polvet meneekin vaan huonommaksi ;-(
Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Kuvattiin millä? Röntgenillä ei näy sidevammat. Suoraan jolleki kokeneelle ortopedille ni ei tarvi arpoa.

Venyttelen kyllä, ei ole auttanut.
Siis röntgenkuvat otettiin ja niissä ei mitään ollut. Mahtaisko omalääkärin kautta päästä ortopedille? Ei kiva mutta kustannuskysymys tuo yksityiselle meno :-(
Pitäisikö nyt sitten olla treenaamatta nii kauan kun on tutkittu? Vai voisko jotain harjotuksia tehdä kuitenkin? (Ei haluais jättää treenejä väliin kun oon niin innostunut nyt saliharjoittelusta, näin alkuun kun tuloksia(=lihaksia) tulee varsin nopeesti ;))

Venyttelen kyllä, ei ole auttanut.
Siis röntgenkuvat otettiin ja niissä ei mitään ollut. Mahtaisko omalääkärin kautta päästä ortopedille? Ei kiva mutta kustannuskysymys tuo yksityiselle meno :-(
Pitäisikö nyt sitten olla treenaamatta nii kauan kun on tutkittu? Vai voisko jotain harjotuksia tehdä kuitenkin? (Ei haluais jättää treenejä väliin kun oon niin innostunut nyt saliharjoittelusta, näin alkuun kun tuloksia(=lihaksia) tulee varsin nopeesti ;))

No eipä toi ortopedi yksityisellä per yks käynti oo ku sellasen satasen setti tai alle...kannattaa ny tutki ennenku paskot sitä enempää...ite ois pitäny jo aikoja sit käydä fiksaa polvi kuntoon mut ootin tähän kevääseen ja siel oliki sit katkenneen eturistisiteen lisäks kierukat molemmin puolin paskana ja puolet siitä poistettiin ja takaristisiteessä repeämä...muilta olis varmaa vältytty jos olisin pistäny samantien kuntoon sen.

Itellä oli polviongelmia. Kipeytyi ihan polven yläosasta, vihlovaa kipua juostessa, kyykätessä, kävellessä ylämäkeen ja rasituksen jälkeen välillä jopa leposärkyjä. Röntgen ok, magneettikuva ei mitään. Ortopedi totesi, että patella liikkuu vähän väärin ja aiheuttaa kipua. Hoitona fysioterapiaan, lepoa ja pikkuhiljaa alettiin vahvistaa polvea tukevia lihaksia. Nykyään ei naksumista kummempaa ongelmaa juuri ole. Diagnoosi siis tammikuulta. Meikäläisen tapaus ehkä harvinaisempi, kannattaa siellä ortopedillä käydä...

Tämmöinen vaiva ehkäpä on, ainakin oireet täsmää 100% Silti ilmeisesti kannattaa mennä lääkäriin että saa syyn esiin kuten tossa sanotaan. Ottaa jo valmiiks aivoon jos tulee pitkä tauko saliharjotteluun :curs:

"Nivelen ja ruston rasitusvammat: syy esiin

Ehkä tyypillisin polven rasitusvamma ovat polvilumpion ja reisiluun välisen nivelen kiputilat. Nämä ovat tyypillisiä juoksun ja muiden tärähdyksiä aiheuttavien lajien harrastajille. Usein vaivasta käytetäänkin nimeä runner's knee, juoksijan polvi.
"Kipu paikantuu yleensä polven etuosaan, mutta se voi olla myös epämääräisempi", Linko kertoo.
Vamman aiheuttaa usein liian kova tai yksipuolinen rasitus, väärä liikerata, huonot jalkineet tai liian nopea rasituksen lisäys. Rasituskipu voi johtua myös lumpion ruston pehmentymästä, jota esiintyy etenkin nuorilla naisilla.
"Polvet koukussa istuessa tulee tunne, että on pakko suoristaa ja liikutella jalkoja. Särky tuntuu etenkin jalkoja koukistaessa, polvillaan ollessa ja kyykistyessä. Rasituksessa kipu tulee yleensä suorituksen jatkuessa tai sen jälkeen", Linko kertoo.
Vaiva on siitä ikävä, ettei se aina parane levolla, vaan palaa rasitettaessa takaisin. Osa potilaista joutuukin vaihtamaan lajia tai liikuntatottumuksiaan, jos kivut ovat kovin sitkeät.
"Olennaisinta olisi löytää kivun syy ja puuttua siihen. Usein vaiva helpottaa iän myötä, ja esimerkiksi tossujen vaihto tai lihastasapainon kehittäminen voivat auttaa. Vaiva ei välttämättä ole tuomio rakkaalle urheiluharrastukselle, mutta väliaikaisesti kannattaa vaihtaa treeni esimerkiksi vesijuoksuun", Linko suosittaa."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla sama vika ja kysyin ortopedilta kun olin nilkan lopputarkastuksessa polvesta samalla. Diagnoosi patellan femoraalivälin artroosi, eli polvilumpion kulumaa ja kovaa rahinaa oli. Minulla kipu nyt loppunut kun flunssan takia on salitreenit jääneet. Saan tehdä jatkossakin kyykkyjä mutta vain puoleen väliin eli ei täysiä kyykkyjä koska ärsyttää liikaa polvea ja muutenkin liiat polvirasitukset jätettävä. Polvesta otettu röntgen, jossa ei ollut mitään, tosin pehmyt kudokset ym siinähän ei näy. Jos kipu jatkuu kovana niin sitten uudesta josko pitäisi kuvata. Mulla tuli kyykyistä ym niin pahaksi, että kävely tasasella maallakin teki helkkarin kipeää ja rappuset oli yhtä tuskaa ja pelkkä istuminen ja nousu kun polvi vaan menikin 90 asteen kulmaan. Ärsyttävää suorastaan! Ja tosiaan yleisin ohje on treenata reisilihakset kuntoon kun tukee polvia, mutta tuskin sinullakaan on reisilihasten kanssa ongelmia kun treenaat=)

Mäkin oon nyt flunssan takia joutunut oleen pois salilta, maanantaina oon viimeks käynyt. Huomaa että polvet on kyllä pahemmat salitreenin jälkeen, sillon esim istuutuminen sattuu. Nyt kun en ole käynyt on helpompaa mutta kyllä nytkin välillä vähän tietyssä kulmassa sattuu kun istuu.
Tiistaina on nyt ensin omalääkärille aika, katon jos sitä kautta pääsis eteenpäin. Toivottavasti ei tuu mitään treenikieltoo.

Eipä se tk-lääkäri juuri mitään osannut sanoa polvestani. Sen vaan että polvet on röntgenkuvattu ja ultrattu, ultrassa näkyi joku kaventuma? joka vois olla alkava nivelrikko. Käski vaan jatkaa salitreenejä, kyllä kuulemma kroppa sitten varottelee jos se ei ole hyväksi. Onkohan tämä vaiva sitten sitä varottelua jo :-O Sanoi myös että kai se nyt keho on vähän ihmeissään mitä tapahtuu kun yht'äkkiä alat treenaamaan 4krt/vko salilla + aerobiset päälle. Tiedä sitten mitä tekis, käydäkö salilla vai ei.... (tällä hetkellä ei ole varaa yksityiselle mennä :-( )

Eipä se tk-lääkäri juuri mitään osannut sanoa polvestani. Sen vaan että polvet on röntgenkuvattu ja ultrattu, ultrassa näkyi joku kaventuma? joka vois olla alkava nivelrikko. Käski vaan jatkaa salitreenejä, kyllä kuulemma kroppa sitten varottelee jos se ei ole hyväksi. Onkohan tämä vaiva sitten sitä varottelua jo :-O Sanoi myös että kai se nyt keho on vähän ihmeissään mitä tapahtuu kun yht'äkkiä alat treenaamaan 4krt/vko salilla + aerobiset päälle. Tiedä sitten mitä tekis, käydäkö salilla vai ei.... (tällä hetkellä ei ole varaa yksityiselle mennä :-( )

Juu ei nuo tk-lääkärit tiedä mitään. Magneetti on ainoa joka jotain näyttää, mutta jos ei ole itse vara maksaa, niin eipä siihen lähetettä juuri saa ennenkun kivut on niin kovat ettei pysty käveleen..Sain epikriisin sairaalasta, siihen oli onneksi ortopedi maininnut polvestanikin mitä tutkimalla päätteli olevan vikana. Otan sen mukaan jos menee taas pahemmaksi ja vaadin lähetteen ortopedille. Nyt on hyvä kun olen vain kävellyt, rappusissa kyllä tekee kipeää. Huomenna alotan taas pikku hiljaa treenit, luulenpa että ensi viikolla on samat kivut, mutta ei kai kyse ole mistään korjattavasta viasta kun viikkojen lepo auttaa. Minä sain luvan ortopedilta mennä salille ja treenata, mutta kyykyt maahan asti kielsi, vaan puoliteholla ja välttää liikarasitusta muutenkin polvelle. Ilmeisesti jos on kulumaa, niin sille ei kai mitään voi tehdäkään.

Sephora, luulen että mulla on saman tyyppistä. Kun oli kipeä ja lääkärit väänteli niin rahisi myös ja edelleen naksuu vaikkei enää kipeä olekkaan. Ite lähdin liikkeelle reisien täysin auki hieronnasta ja sitten pikkuhiljaa treenaamaan reisiä. Koipien nostoja nilkkapainoilla ja siitä sitten pikkuhiljaa kepin kanssa kyykkyä huomioiden oikea tekniikka. Pikkuhiljaa oppinut ihan muutenkin kun treeneissä kyykistyessä aina kiinnittämään huomiota polviin, eli ei polvia kohti varpaita vaan persettä alas.

Luulen myös, että Nimble on oikeilla jäljillä. Toki ei selitä kaikkia maailman polvivaivoja, mutta monet polvikivut varmasti paranisivat paremmin jos oireen hoidon lisäksi keskityttäisiin oireiden syyn selvittämiseen juurta jaksaen. Itsehän olen myös kiero suuntaan jos toiseenkin ja se pitää aina huomioida kaikessa.

Sephora, miten sun treenit on nyt sujunut?

- - - Updated - - -

Nimble, mulle kans sanottiin että oikea polvi alkaa kyykätessä kiertyyn sisäänpäin, että siihen pitää kiinnittää huomiota. Mutta ei sekään selitä vasemmankin polven kipeytymistä, eikä kukaan mitään lantion asennosta oo sanonut. Mistä hitosta senkin sitten tietää mikä paikka sulla on väärään suuntaan vinksallaan :hyper:

chich, mitä tarkotat tällä: eli ei polvia kohti varpaita vaan persettä alas??
Luin jostain että pitäs polvia ihan kaulimella kaulita välillä ja käydä hieronnassa, niinpä mulla on sitten perjantaina hieroja. Katotaan osaako hän sanoo mitään. Kaulinta en oo vielä hommannut :D

Sephora, miten sun treenit on nyt sujunut?

- - - Updated - - -

Nimble, mulle kans sanottiin että oikea polvi alkaa kyykätessä kiertyyn sisäänpäin, että siihen pitää kiinnittää huomiota. Mutta ei sekään selitä vasemmankin polven kipeytymistä, eikä kukaan mitään lantion asennosta oo sanonut. Mistä hitosta senkin sitten tietää mikä paikka sulla on väärään suuntaan vinksallaan :hyper:

Aika huonosti, sama kipu yltyy heti ja kävelykin tekee taas tiukkaa. Tää on kyllä niin syvältä..harkitsen tässä juuri ortopedille menoa jos osaisi sanoa täytyykö magneettikuvata. Tosin saisi laittaa lähetteen sitten julkiselle kun ei vakuutusta ja rahanmenoa just nyt muutenkin paljon, että voi olla että tulis ettei kuvata perinteisesti. Ohjeiden mukaan kuitenkin tehnyt kaikki ja venytellyt ym. Ja tukea ei ainakaan kukaan fysio ja ortopedi eikä työterveyslekurikaan suositellut, saa kuulemma vaan enempi vaivoja.

Eitzu, Hmm, oon tainnut artikuloida vähän väärin. Eli ei polvia yli varpaiden, kohti tietysti menee väkisinkin. Itse elän siinä käsityksessä, että jos polvet menee varvaslinjan yli, niin rasittaa tosi paljon polvia. Ite ainakin huomannut ihan käytännössä kyseisen asian.

Back
Ylös Bottom