Kofeiini - Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa

Meta title: 💥⚡ Kofeiini ⚡💥

Meta description: Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa. Löytyy kahvista, energiadrinkeistä ja pillereistä — toimii nopeasti ja edullisesti...

Otan joka aamu kaksi kofeiinitablettia joista tulee yhteensä 200mg kofeiinia. Onko tästä mitään haittaa (pidemmällä aikavälilläkin)? Entä onko tableteissa mitään "epäterveellistä" verrattaen jos ottaisi tuon saman kahvista?

BoneFish sanoi:
Otan joka aamu kaksi kofeiinitablettia joista tulee yhteensä 200mg kofeiinia. Onko tästä mitään haittaa (pidemmällä aikavälilläkin)? Entä onko tableteissa mitään "epäterveellistä" verrattaen jos ottaisi tuon saman kahvista?
Kofeiinilla on kohtuullisen pitkä puoliintumisaika(n. 6 tuntia), joten kovin illasta niitä ei sitten kannata ottaa, tai sitten on kofeiinia vielä reiluhkosti veressä nukkumaanmennessäkin ja nukahtaminen saattaa olla vaikeampaa ja uni rauhattomampaa, kuin normaalisti.

Ei noista minun mielestäni noin aamulla otettuna ole mitään muuta haittaa, kuin että niihin tottuu ajan myötä ja sitten onkin aika vaikeaa päästä käyntiin aamulla ilman kofeiinia. Kaksi on vielä kuitenkin kohtuullisen järkevä määrä, jos ei muualta tule kofeiinia elimistöön. Kyllähän iso osa ihmisistä käyttää kofeiinia tuon verran ja enemmänkin ihan vaan kahvin muodossa päivittäin.

Mike sanoi:
Kun painellaan sinne päälle 700 milligramman kerta-annokseen, niin voipi vatsa oireilla. Oireilu on todella polttavaa ja viiltävää kipua ylävatsassa.
Plus ettei tuollaisissa kerta-annoksissa ole muutenkaan enää mitään järkeä. Olo on tuollaisen annoksen jälkeen niin helvetin huonovointinen(olettaisin näin, koska en usko koskaan ottaneeni 3-4 tablettia enempää kerralla, mutta jo pienemmillä kerta-annoksilla on itselläni ollut huono olo), ettei treenaamisesta ainakaan tule mitään. Itselläni tulee jollain 2 aamulla plus 3 päivällä ennen treeniä annoksellakin helposti huono olo. Normaalisti on tullut vedettyä 2 aamulla ja 2 ennen treeniä annostuksella. Parempi olisi tietysti kokonaan ilman.

Minulla ei ainakaan kofeiini ole mikään ihmeaine. Se antaa mukavaa lisäpotkua treeniin, jos on suhteellisen hyvin levännyt olo valmiiksi, mutta kuitenkin hieman raukea tai pientä väsymystä havaittavissa. Huonosti nukutun yön jälkeen taas yritys vetää treeni pakolla läpi kofeiinin voimalla(, eli että heittää kofeiinia 1-2 tabua normaalia enemmän ennen treeniä) tuo kuitenkin ennemmin huonon ja heikon olon, kuin sellaisen tehokkaan ja vahvan, jollaista treenin läpiviemiseen tarvitsisi.

Eli ei kannata innostua liikaa noiden kofeiinien kanssa. Kohtuus mukana.

Itse otan yhden tabletin 30-45min ennen treeniä kun ei kahviakaan viitsi alkaa keittämään. Muuten töissä menee kahvia 0,5 litraa. Tuntuu riittävän näinkin pienet annokset.

Joskus join jotain 5-6 kuppia kahvia hyvinkin lyhyeen aikaan. Monen tunnin syömättömyyteen yhdistettynä tuli ihan sekainen fiilis. Hiki virtasi ja rytmihäiriöitä pukkas.

Ei kait tableteissa mitään ihmeellistä ole. Kunhan nauttii nestettä niiden kanssa.

Itse en juo kahvia ollenkaan joten tuntuu, että kofetabut toimivat aika mukavasti. Muistaakseni yhdessä desissä kahvia on keskimäärin 70mg kofeiinia(?). Syön ylleensä ennen treenejä pari tabua ja tuntuu, että hiki lentää paremmin ja rasva palaa. Joo tosiaan yöunien kustannuksella noita ei kande rouskuttaa. Myös jos on syönyt noita paljon päivällä niin kun vaikutus loppuu niin tulee armoton väsymys ainekin mulle.

Kyllähän noihin varmasti jo jonkinlainen riippuvuus/toleranssi kehittyy jos jokapäivä säännöllisesti ottaa. Itse olen ottanut VAIN ennen treeniä jo 2 vuoden ajan 2 kofutablettia ja edelleen toimii yhtä piristävästi kuin 2 vuotta sitten. Jujuna tässä se, että otan tabletit korkeintaa joka toinen päivä ja jos tulee vaikka viikon treenitauko syystä tai toisesta, ei tänä aikana otetta tabletin tablettia. Kahvia en juo. Poikkeus on ainoastaa jos joskus kerran kuukaudessa autoa pitkän matkan ajaessa väsyttää, niin saatan tabletin tai kaksi syödä, mutta muuten en siis kofeiinia käytä kuin edellä mainitulla tavalla. En ole huomannut mitään haittavaikutuksia kertaakaan noista tulleen.

Timba79 sanoi:
Kyllähän noihin varmasti jo jonkinlainen riippuvuus/toleranssi kehittyy jos jokapäivä säännöllisesti ottaa. Itse olen ottanut VAIN ennen treeniä jo 2 vuoden ajan 2 kofutablettia ja edelleen toimii yhtä piristävästi kuin 2 vuotta sitten. Jujuna tässä se, että otan tabletit korkeintaa joka toinen päivä ja jos tulee vaikka viikon treenitauko syystä tai toisesta, ei tänä aikana otetta tabletin tablettia. Kahvia en juo. Poikkeus on ainoastaa jos joskus kerran kuukaudessa autoa pitkän matkan ajaessa väsyttää, niin saatan tabletin tai kaksi syödä, mutta muuten en siis kofeiinia käytä kuin edellä mainitulla tavalla. En ole huomannut mitään haittavaikutuksia kertaakaan noista tulleen.

Tuo taitaa olla se optimaalisin sovellus kofeiinille.

BoneFish sanoi:

Tuo mainitsemasi 200mg kofeiinia on varsin vähän. Jos juo kahvia, niin 2-3 mukillista antaa jo 400mg kofeiinia. Riippuu toki kahvin vahvuudesta.

Mä olen itse lopettanut kahvin juonnin mahavaivojen takia, koska kahvi aiheuttaa mulle närästystä. Sitten taas tuntuu, että teessä ei ole oikein potkua kofeiininlähteenä. Eli vastauksena kysymykseesi, kofeiinitabletit on mahaystävällinen vaihtoehto jos määrä on tuo noin 200mg. Miken mainitsemasta suuresta noin 700mg annoksesta minulla ei ole kokemuksia.

protsku sanoi:
Sitten taas tuntuu, että teessä ei ole oikein potkua kofeiininlähteenä.

Onko teessä edes kofeiinia, vai vaan jotakin 'sen kaltaista' ? Ainakin kaakaopavuissa oli vain jotain kofeiinin kaltaista mutta mikä oli tilanne teen suhteen, en tarkoin muista.

blashyrkh sanoi:
Onko teessä edes kofeiinia, vai vaan jotakin 'sen kaltaista' ? Ainakin kaakaopavuissa oli vain jotain kofeiinin kaltaista mutta mikä oli tilanne teen suhteen, en tarkoin muista.

Teessä on kofeiinia, mutta se kuinka paljon, riippuu tee laadusta.

Sivun alareunassa olevassa taulukossa löytyy kofeiinipitoisuuksia:
http://www.urheiluravitsemus.net/artikkelit/kofeiini.html

Mäkin otan yleensä 1-2 kofeiinitablettia aamulla tai ennen treeniä (suunnilleen), enkä ole haittavaikutuksia ikuna huomannut. Enkä vieroitusoireitakaan (kuten esim. päänsärkyä), jos olen jättänyt tabut ottamatta.

Muistan silloin joskus kun luin pääsykokeisiin, niin "enkka", mitä tuli otettua noita kofeiinitabletteja päivässä oli 5 kpl (2 kahvikupin ja yhden RedBullin lisäksi), ja siltikin tuntui, että olisi voinut nukahtaa kirjan päälle. :O

T: Kofeiinisieppo

Omat kokeiluni

Mike sanoi:
Mä olen koittanut muistaakseni 800mg kerralla kofeiinia ja voi jeesus mitkä poltteet tuli. Ei kävelemään kyennyt eikä silloin iskenyt päähän juoda maitoa/piimää mikä aika tehokkaasti neutraloi kipuja.

Joskus vuosia sitten tuli kokeiltua kofeiini tapletteja.
Silloin en juuri juonut kahvia joten toimi todella hyvin.
Otin vain ennen penkki treenejä. Tulokset nousi todella hyvin.
Sain treeneissä joka kerta 2-3 toistoa enempi kuin edellisellä kerralla.
Innostuin:( hieman liikaa vaikutuksesta joten lisäsin määrän lopussa...
900mg:aan (9kpl) mikä oli aivan liikaa.
Treenistä ei tullut yhtään mitään ja yöllä olin vielä 4.00 aivan pirteä.
Kofeiini toimii hyvin jos ei juo kahvia. Näin elimistö ei ole tottunut liikaa siihen.
Määrän pitäisin korkeimmillaan 200-300mg:ssa(2-3kpl).

Pikkupapu sanoi:
Mäkin otan yleensä 1-2 kofeiinitablettia aamulla tai ennen treeniä (suunnilleen), enkä ole haittavaikutuksia ikuna huomannut. Enkä vieroitusoireitakaan (kuten esim. päänsärkyä), jos olen jättänyt tabut ottamatta.

Muistan silloin joskus kun luin pääsykokeisiin, niin "enkka", mitä tuli otettua noita kofeiinitabletteja päivässä oli 5 kpl (2 kahvikupin ja yhden RedBullin lisäksi), ja siltikin tuntui, että olisi voinut nukahtaa kirjan päälle. :O

T: Kofeiinisieppo

Mä taas oon ottanu jopa 3-4 tablettia aina ennen treeniä yhdessä tauriinin kanssa. Varmaan aika suuri määrä naiselle, mutta mitään haittavaikutuksia en minäkään ole huomannut. En juo melkein koskaan kahvia, joten kofeiinitablettien vaikutuksen kyllä huomaa.

T: Kofeiinisieppo nro2:D

Ex-Tavis sanoi:
Mä taas oon ottanu jopa 3-4 tablettia aina ennen treeniä yhdessä tauriinin kanssa. Varmaan aika suuri määrä naiselle, mutta mitään haittavaikutuksia en minäkään ole huomannut. En juo melkein koskaan kahvia, joten kofeiinitablettien vaikutuksen kyllä huomaa.

T: Kofeiinisieppo nro2:D
Oletko kuinka kauan aikaa tehnyt noin? Pohdiskerlin tässä vaan, että kuinkakohan kauan nimittäin menee, että elimistö tottuu nykyisiin määriin ja tarvitsee lisää?

Kofeiinisieppous rocks.

Pikkupapu sanoi:
Oletko kuinka kauan aikaa tehnyt noin? Pohdiskerlin tässä vaan, että kuinkakohan kauan nimittäin menee, että elimistö tottuu nykyisiin määriin ja tarvitsee lisää?

Kofeiinisieppous rocks.

Tätä kofeiinien nappaamista ennen treenejä olen harrastanut jo ainakin 8kk. Luulen että mulle ei enää riittäisi mikään 1 tabletti, joten otan aina sen 3 ja hyvin piristää. Johonkin aikaan otin jopa 4, mutta tiputin määrän kolmeen kun sekin riittää .:D

Nämä elimistön tottumisetkin esim. kofeiiniin taitaa olla kovin yksilöllisiä - tuleehan joillekin saman verran kahvia juoneille kofeiinistakin vierotusoireita ja toisille taas ei...

Itse olen huomannut, että kofeiinitabletit ei ärsytä vatsaa, toisin kuin kahvista saan aina närästystä. Tosin normaalisti otankin vain sen saman 2 tablettia ennen treeniä enkä mitään hirmu annoksia. Itse koen helpommaksi ja vatsaystävällisemmäksi kuin kahvin lipittämisen. Riippuvuus voi iskeä, jos pitemmän aikaa jatkaa tablettien ottamista ja kun lopettaa alkaa hemmetinmoinen hedari (ainakin itsellä)...siinä sit taas ei auta muu ku burana kuuri :itku: Et kannattaa miettii, voisko sen aamun alottaa ilmankin :D

Taitaa olla nuo tabletit terveellisempiä kuin kahvi. Kahvissa on kaikkea myrkkyä seassa...kolesterolia jne. Tabuissa vaan kofua

No kyllähän se kahvi aika tervaa on, mutta mitä kolesteroliin tulee, se lienee niitä ainoita myrkkyjä joita kahvissa ei ole (pannukahvin rasvat kyllä nostavat kolesteroliarvoja...).

Itse en käytä sen kummemmin kahvia kuin tablettejakaan. Kahvi on pahaa, enkä pidä tarpeellisena totuttaa itseäni kofeiinitabletteihin kun treeniin riittää virtaa ilman niitäkin. Mikä osaltaan taitaa johtua erittäin runsaasta (vihreän)teenjuonnistani.

Teessä on kofeiinia, mutta se kuinka paljon, riippuu tee laadusta.

Kiva taulukko. Yrttitee ole teetä nähnytkään :lol2: Todellisuudessa vihreä ja musta tee valmistetaan samasta kasvista, eri menetelmällä tosin. Kuitenkaan ero kofeiinipitoisuudessa noin hurja. Käsitys vihreän teen vähäisemmästä kofeiinipitoisuudesta johtunee (jostain ihmeen syystä) perinteisestä valmistustavasta, jossa "haudutusaika" on hyvin lyhyt, ja kofeiiniakin vastaavasti ehtii liueta vähemmän.

Back
Ylös Bottom