Kodin sähkötyöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepi80
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Avataanhan ketju itselleni ajankohtaiselle aiheelle, aloitan itse:

Kertokaahan palstan sähkömiehet vinkkejä tyhmälle, miten pitäisi viisilamppuinen kattokruunu kytkeä:
- Katosta tulee kolme piuhaa, kaksi ruskeaa ja sininen. Oletan, että sininen on nollapiuha ja ruskeat vaihejohtoja kahdelta katkaisimelta. Suojamaadoitusta ei tässä talossa tunnu olevan.
- Valaisimessa on kolme piuhaa, ruskea, sininen ja keltavihreä maa. Maapiuhan jätän ilmeisesti kytkemättä koska talossa ei maadoitusta. Jos sininen on valaisimen nollapiuha ja ruskea ainoa vaihejohto, niin miten %¤#%&:ssa kytken nuo niin, että toisesta katkaisimesta syttyy kolme lamppua ja toisesta loput kaksi??? Vai saako tällaisen valaisimen edes toimimaan noin? :david: :david: Juuen ole sähkömies.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
- Valaisimessa on kolme piuhaa, ruskea, sininen ja keltavihreä maa. Maapiuhan jätän ilmeisesti kytkemättä koska talossa ei maadoitusta. Jos sininen on valaisimen nollapiuha ja ruskea ainoa vaihejohto, niin miten %¤#%&:ssa kytken nuo niin, että toisesta katkaisimesta syttyy kolme lamppua ja toisesta loput kaksi??? Vai saako tällaisen valaisimen edes toimimaan noin? :david: :david: Juuen ole sähkömies.

En ole sähkömies minäkään, mutta omien asennuskokemusten perusteella sanoisin että et saa toimimaan noin että syttyisi osa lampuista erikseen.

Näin minäkin sen järkeilin. Olettaen tosiaan että tuo valaisimen sininen ON oikeasti nollajohto. Höh, paskan möivät, minä kun luulin että kaikki tuollaiset viisilamppuiset saa toimimaan 2+3 periaatteella tuplakatkaisimesta.:(

E: jatkokysymys: Onko mitään väliä vedänkö molemmat vaihejohdot valaisimeen vai vain toisen? Tietysti irralleen jäävä vaihepää kannattaa varmaan suojata aika hyvin jos se jää irralleen lampun metallirungon läheisyyteen..

Kytke se siten, että käärit jotenkin rullalle sen lampun keltavihreän(suojamaa) ja taittelet sen jotenkin säilöön sinne rasiaan tai jonnekin. Sitten sininen siniseen, ja jos tahdot, että se lamppu syttyy molemmista katkasijoista, niin kytke ne kaikki ruskeet yhteen. Jos taas haluat, että lamppu syttyy vain toisesta katkaisijasta niin kytke vain toinen ruskea lampun ruskean kanssa. Muista kuitenkin tässä tapauksessa tulpata se toinen ruskea!

Edit: Niin se vielä pitimäni mainita, että et saa niitä syttymään 2+3 periaatteella, jos lampusta todellakin löytyy vain yksi ruskea(vaihe)johto.

Suojamaa kytketään nollajohtoon jos muut huoneen pistorasiat on maadoitettu, tosin näin ei luultavasti tässä tapauksessa ole.

edit: tuo suojamaahan selvisi ekassa postissa, sokea.

Näin minäkin sen järkeilin. Olettaen tosiaan että tuo valaisimen sininen ON oikeasti nollajohto. Höh, paskan möivät, minä kun luulin että kaikki tuollaiset viisilamppuiset saa toimimaan 2+3 periaatteella tuplakatkaisimesta.:(

Mä ostin myös joskus tuollaisen halpalampun olohuoneeseen. Pienellä vaivalla sain siitä itse modattua 2+3 periaatteella toimivan. Ei tarvinnut, kuin sivuleikkurit, sokeripalan ja pätkän sähköjohtoa. Kytkin parille lampulle menevät vaiheet eri piiriin. Nollat ja suojamaat jätin koskematta. Hyvin pelaa.

Ei tosin kannata projektiin ryhtyä, jos ei tiedä, mitä tekee.

Mä ostin myös joskus tuollaisen halpalampun olohuoneeseen. Pienellä vaivalla sain siitä itse modattua 2+3 periaatteella toimivan. Ei tarvinnut, kuin sivuleikkurit, sokeripalan ja pätkän sähköjohtoa. Kytkin parille lampulle menevät vaiheet eri piiriin. Nollat ja suojamaat jätin koskematta. Hyvin pelaa.

Ei tosin kannata projektiin ryhtyä, jos ei tiedä, mitä tekee.

Tällainen kävi kyllä itselläkin jo mielessä, ei vaan millään viitsisi uutta lampua ruveta modaamaan. Sitäpaitsi lampun runkoputkiin ei oikein mahdukaan enää ylimääräisiä johtoja ja loputulos olisi joka tapauksessa ruma. Yksi mahdollisuus olisi kytkeä lampun (turha) kevi toiseksi vaihejohdoksi, mutta sitten tuo olisi jo hiukan vaarallinen jos ei joskus muista miten ne johdot oikein tulikaan kytkettyä..:eek:
Pitänee vain tyytyä siihen, että kaikki 5 lamppua palaa aina yhtäaikaa.

Osta himmennin sinne sen tuplakytkimen paikalle, niin ei ole ylimääräisiä painikkeita ja saat valaistuksen yhtä himmeäksi kuin polttamalla vain paria lamppua kerrallaan.

Himmennysmielessähän sä noita haluaisit kahden eri nappulan takaa poltella, vai?

Ruuvaa muutama lamppu irti, jos enimmäkseen käytät 1-4 lamppua. Sit jos haluut 5 palavaa lamppuu ni kiristät ne....tai sit ostat uuden lampun ja selvität sen toimintaperiaatteen ennenku maksat.

Tällainen kävi kyllä itselläkin jo mielessä, ei vaan millään viitsisi uutta lampua ruveta modaamaan. Sitäpaitsi lampun runkoputkiin ei oikein mahdukaan enää ylimääräisiä johtoja ja loputulos olisi joka tapauksessa ruma. Yksi mahdollisuus olisi kytkeä lampun (turha) kevi toiseksi vaihejohdoksi, mutta sitten tuo olisi jo hiukan vaarallinen jos ei joskus muista miten ne johdot oikein tulikaan kytkettyä..:eek:

Tulos ei todellakaan ole vaarallinen jos et kytke vaihetta runkoon. Jopa nykyiset sähköturvallisuusmääräykset (STM) antavat luvan kevin käyttöön vaiheena, ainoastaan merkkaaminen esim. sähköteipillä, kutistesukalla tms. pitää hoitaa huolella. Voit tehdä lampustasi juuri sellaisen kuin itse haluat, MUTTA kun puhutaan sähköstä, niin ottaisin sen kokeneen kaverin siihen vierelle katsomaan, että kaikki on OK ;)

Avataanhan ketju itselleni ajankohtaiselle aiheelle, aloitan itse:

Kertokaahan palstan sähkömiehet vinkkejä tyhmälle, miten pitäisi viisilamppuinen kattokruunu kytkeä:
- Katosta tulee kolme piuhaa, kaksi ruskeaa ja sininen. Oletan, että sininen on nollapiuha ja ruskeat vaihejohtoja kahdelta katkaisimelta. Suojamaadoitusta ei tässä talossa tunnu olevan.

1) Lampuissa ei yleensäkään ole suojamaata
2) Valaisin vaikuttaa siltä, ettei siinä ole edes mahdollisuutta kahteen valoratkaisuun muuten kuin erityisjärjestelyin.

P.S. Vastasin ensin viimeiseen ja viimeiseksi ensimmäiseen postiin :david:

Saat eri lamput palamaan kahdesta kytkimestä muuttamalla valaisimen sisäisiä johdotuksia. Ilmeisesti kyseessä on normaalit hehkulamput? Suosittelisin himmennintä kytkimen tilalle. Tarkasta ensin että siinä riittää tehonkesto.

Valaisimen kevin ja nollan voit kytkeä tulevaan nollaan molemmat, eli nollata. Tällöin mahdollisessa vikatilanteessa (vaihe osuu runkoon, jostain syystä) runko ei muutu jännitteiseksi (olettaen että metallirunkoinen valaisin) vaan sulake palaa.

Ylimääräisen ruskean voit huoletta jättää kytkemättä, kunhan suojaat johtimen esim. wago-liittimellä tai ruuvihuppuliittimellä.

Ja siihen keviin ei sitten kytketä vaihetta vaikka sen kuinka merkkaisi tai teippaisi!! (Tässä kohtaa delegoin vastuun sinulle;) )

Osaako kukaan auttaa, kun pitäisi keittiö uusia ja sähköt pitäisi tehdä uudestaan. Eli siis pistorasiat sopiviin kohtiin koneiden lähelle ja valoille syötöt. Miten voisi suunnitella ja voiko itse valmistella vai pitääkö ottaa amimies alusta alkaen tekemään??

Osaako kukaan auttaa, kun pitäisi keittiö uusia ja sähköt pitäisi tehdä uudestaan. Eli siis pistorasiat sopiviin kohtiin koneiden lähelle ja valoille syötöt. Miten voisi suunnitella ja voiko itse valmistella vai pitääkö ottaa amimies alusta alkaen tekemään??
Ammattimies mukaan vaan suoraan. Sä et varmaan itse tiedä esim. kuinka lähelle vesipisteitä pistorasiat jne. saa laittaa. Oman kämpän keittiörempan yhteydessä uber-tehokas sähkäri tais tehdä yhteensä jonkun yhteensä 8 h töitä kun purki vanhat sähköt ja suunnitteli/veti uudet paikalleen kun keittiön layout meni täysin uusiksi. Ja aika hyviä ideoita tuli sähkäriltä erilaisiin sijoituksiin jne. liittyen eli kyllä se sähkärin kokemus kannattaa hyödyntää alusta lähtien.

Ammattimies mukaan vaan suoraan. Sä et varmaan itse tiedä esim. kuinka lähelle vesipisteitä pistorasiat jne. saa laittaa. Oman kämpän keittiörempan yhteydessä uber-tehokas sähkäri tais tehdä yhteensä jonkun yhteensä 8 h töitä kun purki vanhat sähköt ja suunnitteli/veti uudet paikalleen kun keittiön layout meni täysin uusiksi. Ja aika hyviä ideoita tuli sähkäriltä erilaisiin sijoituksiin jne. liittyen eli kyllä se sähkärin kokemus kannattaa hyödyntää alusta lähtien.

Juurikin näin. Riippuen vähän homman laajuudesta, mutta sanoisin että päivän homma. 20-30€/h + tarvikkeet, jotkut maksaa vähän enemmän kuin toiset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom