KKO: Kaasusumutin ei ole ampuma-ase

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robertto
  • Aloitettu Aloitettu
STT

Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan kaasusumutinta eli kansankielellä pippurikaasua ei enää rinnasteta ampuma-aseeseen, kertoi Uusi Suomi torstaina.

Tuoreessa ennakkopäätöksessään korkein oikeus piti voimassa Turun hovioikeuden päätöksen, jonka mukaan kaasusumutinta luvatta hallussa pitänyt henkilö ei syyllistynyt ampuma-aserikokseen.

Rikosoikeuden professori Matti Tolvanen kertoi Uudessa Suomessa, että oikeuskäytäntönä on 15–20 vuotta ollut, että luvattomiin kaasuaseisiin liittyvät rikokset on tuomittu ampuma-aserikoksena.

Tolvanen sanoi myös, ettei kaasusumuttimen hallussapitoon korkeimman oikeuden päätöksen vuoksi voida enää vaatia lupaa.

Onkohan media tehnyt virheen vai onko lakiin todella tulossa hetkellinen aukko? Lupakäytännöt ovat kiristyneet jatkuvasti ja nykylainsäädännöllä jopa työtehtäviin on hankala saada hallussapitolupaa kaasusumuttimelle. Ylläolevan artikkelin perusteella kohta luvanvaraisia O.C (kapsaisiini) sumuttimia saa markettien hyllyistä. Jokainen joka on saanut altistuksen kovasta O.C sumuttimesta, tietää ettei kyseinen voimankäyttöväline kuulu kenen tahansa käsiin.

Jos tämä pitäisi paikkansa, mm. ammattyryhmille tarjottavat kaasusumutinkoulutukset menettäisivät merkityksensä, jokaisella kansalaisella on taskussa kova kaasusumutin, baarit tyhjenee joka vkl kaasu-altistusten vuoksi, palvelualoilla työskentelyn riski kasvaisi satakertaiseksi, pahoinpitelyt moninkertaistuisivat ymym...

Huomenna käy Ase- ja Arpajaishallinnon puhelinlinjat kuumana.

Oma mielipide asiaan on, että nyt on Korkein oikeus tehnyt ison virheen joka tullaan varmasti oikaisemaan vielä lähipäivinä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jollakin välähtänyt taas ja kovaa. Tai sitten media on tehnyt virheen, eikös suomessa nämä ns. merkkaus suihkeet ole laillisia ja lupaa vaatimattomia?

e: No helvetti, kaivanpas vanhan kaasu sumuttimeni jostain esiin :D

Ei se laki ole vielä mihinkään muuttunut, mutta ilmeisesti lain tulkintaan on tullut uusi ulottuvuus. Jos laittomasta kaasusta joutuu vastuuseen, niin kantsii sit varmaan vedota tohon KKO:n päätökseen.

Mä en tiedä tästä asiasta sen enempää, kun mitä nyt luin ton aloituspostin.

10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;

2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;

3) tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;

4) syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;

5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;

6) terveydelle vaaralliset laserosoittimet.

Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.

En usko että juuri mikään tulee muuttumaan. Eihän esim. puukon kantaminen ole luvanvaraista, mutta silti poliisi nyhtää ne pois ja pistää sakkoa perään. Sama kaasunkin kanssa tulevaisuudessa.

No näinhän se on... "A:n viaksi jäi toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapito."

Eli sakoilla selviää.

Ei se laki ole vielä mihinkään muuttunut, mutta ilmeisesti lain tulkintaan on tullut uusi ulottuvuus. Jos laittomasta kaasusta joutuu vastuuseen, niin kantsii sit varmaan vedota tohon KKO:n päätökseen.

Mä en tiedä tästä asiasta sen enempää, kun mitä nyt luin ton aloituspostin.

Sitä tässä mietinkin, että mitenköhän tämmöisessä tilanteessa käy jos vuosikausia on lakia tulkittu väärin ja sen perusteella myös tuomittu ihmisiä väärin. Onko tämä verrattavissa siihen tuontiautojen verotusjupakkaan, jossa valtio joutui lopulta palauttamaan väärin perittyjä veroja autoja maahantuoneille.

Se, että nyt on tullut uusi lain tulkinta, ei tarkoita että vanhat tulkinnat olisivat olleet väärin. Ne olivat omassa ajassaan oikeaa laintulkintaa.

Sinut tuomitaan tämän hetkisen voimassa olevan lain mukaan, ei menneiden lakien tai tulevien lakien.

Mä taas en koe, että lakia olisi vuosikausia tulkittu väärin. Mä koen, että nyt siihen on vaan tullut uusi ulottuvuus. Sumutin on ampuma-aselain alainen ase ja tuomioita on annettu voimassa olevan lain mukaan. Saattaa olla, että tuon KKO:n päätöksen vuoksi lakia muutetaan eli että se sumutin otetaan sieltä ampuma-aselain alaisuudesta pois. En kuitenkaan jaksa uskoa henkilökohtaisesti, että sumuttimesta tulisi kuitenkaan ihan ruokakauppatavaraa ja että sen hallussapito tulisi olemaan täysin luvallista ilman hyväksyttävää syytä.

Mitenkään KKOn juttua tuntematta olisikohan tuossa määrittelypykälässä ollut alunalkaenkin väärin tulkittu porsaanreikä, ampuma-aselakihan ei näköjään sisällä varsinaisessa ampuma-aseen määrittelyssä kaasusumuttimia vaan se mainitaan erikseen pykälässä 11§. Myös Luku2 luvanvaraisuudesta näköjään vaatisi että tuo varsinaisen ampuma-aseen määritelmä täyttyisi. Siis tässähän ei saisi sekoittaa itse vekottimen hallussapitoa ja luvanvaraisuutta, molemmat on eri asioita.

Enivei, itse myrkyn hallussapitohan on kielletty jo järjestyslaissa yleisillä paikoilla, joten ei nyt ehkä joka ilta baari tyhjene. Toisaalta, tällä hetkelläkin kuka tahansa pystyy laillisesti rakentamaan kaupallista "pippurikaasua" jytymmän suihkulaitteen, ostelee vaikkapa 1,5milj tai reilumman scovillen myrkyt ja latailee ne normaaliin pumppuruutaan. Ihan oikein tulkittu KKOssa imo.

Mä taas en koe, että lakia olisi vuosikausia tulkittu väärin. Mä koen, että nyt siihen on vaan tullut uusi ulottuvuus. Sumutin on ampuma-aselain alainen ase ja tuomioita on annettu voimassa olevan lain mukaan. Saattaa olla, että tuon KKO:n päätöksen vuoksi lakia muutetaan eli että se sumutin otetaan sieltä ampuma-aselain alaisuudesta pois. En kuitenkaan jaksa uskoa henkilökohtaisesti, että sumuttimesta tulisi kuitenkaan ihan ruokakauppatavaraa ja että sen hallussapito tulisi olemaan täysin luvallista ilman hyväksyttävää syytä.

Nykylainsäädännöllä kaasusumutinta on vaan vaikea kategorioida minkään muun sellaisen lain alle, mistä käytön / hallussapidon seurauksiset olisivat jotain konkreettista. Mieleen tulee, että kaasusumutinta voitaisiin artikkelin perusteella pitää korkeintaan "vaarallisena esineenä".

Mä en ole niion perehtynyt näihin lakeihin, mutta varmaan se tulisi joka tapauksessa pysymään kiellettyjen listalla ainakin tuolla Järjestyslaissa, joka kieltää tietyt asiat yleisillä paikoilla. Ehkä se Ampuma-aselaki ei ole oikea paikka, mutta jotenkin sen tulisi mielestäni olla "kielletty" keltä tahansa tai jollain tavoin luvanvarainen. Toisin sanoen jotkut edellytykset tulisi täyttyä, ettei teoriassa kaikilla hörhöillä olisi sitä povarissaan. Käytäntö on sitten eri juttu.

Itse olen ottanut pippurisumutteesta altistuksen ja kyllä se tosiaankin lamauttaa suhteellisen pitkäksi aikaa.

Henk. koht mielipiteeni on se että EI IKINÄ LUPAVAPAAKSI. Piste. Nykylinja on hyvä, jossa luvalle pitää oikeasti olla hyvät perusteet ja ne pitää myös pystyä todistamaan.

Millo tuo kaasu-laki on tullu voivaa että tarvii erillisen koulutuksen ??? joskus 2000-luvulla ? mites aikasemmin 80-90 luvulla onko ollu kaasujen kans ongelmia ?? jos on saanut helpommin käsiinsä näitä ? faktoja kelllään?

Sehän on selvää ettei noita saa yleisillä paikoilla kantaa mukana ilman lupaa, mutta saako/voiko nyt noita ostaa ilman lupaa ja säilyttää kotona?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom