Olen itse opetellut kitaran soittoa itsekseni eli ilman ainuttakaan soittotuntia. Tämän takia, en alkanut opettelemaan nuoteista soittamista vaan valitisin tabularuurit.
Nuoteissa ja tabulatuureissa on omat hyvät-ja huonot puolensa. Nuottien opettelu ei ole ihan nopea ja helppo homma, mutta jos sen taidon osaa niin nuoteista voi lukea tarkalleen miten kappale kulkee, rytmi, tempo ja muut ovat selvästi esillä.
Tabulatuurit taas ovat todella helppolukuisia ja niiden lukeminen on helppoa. Huono puoli tabulatuureissa on, ettei niistä saa selville esimerkiksi kappaleen tempoa ja muita rytmejä. Joten jos tabularuureist opettelet jotain kappaletta, niin on se kappale hyvä olla kuunneltavissa.
Tässä olisi joitain kappaleita, jotka rokkaavat ja eivät ole mahdottoman vaikeita =>
Dire Straits - Sultans of Swing
Dire Straits - Money for Nothing
Dire Straits - Brothers in arms
Jimi Hendrix - Purple Haze
Jimi Hendrix - Hey Joe
Jimi Hendrix - Fire
Eric Clapton - Layla
Eric Clapton - Tears in heaven
Gary Moore - Still got the blues
Gary Moore - Stop Messin Around
Stevie Ray Vaughan - Little Wing
Hurriganes - Get on
Eric Johnson - A song for life
Led Zeppelin - Stairway to heaven
Lenny Kravitz - Are you gonna go my way
Siinä nyt muutama, joita on ainakin omasta mielestäni pirun kiva soittaa. Varsinkin vanha Hurriganesin - Get on rokkaa vieläkin
Aloittelijoille (kuten minä) suosittelen myös opettelemaan teoriaa, joka on soiton ohella myös todella tärkeä osa. Esim. skaalat auttavat todella paljon improvisoinnissa. Pentatoninen skaala on esimerkiksi melko yksinkertainen ja käytännöllinen. Jos tiedät mistä soinnusta kappale menee niin voit helposti improvisoida siihen soolon tai erilaisia lickeja skaaloja käyttäen.