Kitaristit, let's rokataan!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tai rokatkaa te, jotka osaatte.

Itse pyytäisin tähän threadiin sellaisia biisejä, jotka on helppoja soittaa näin aloittelevalle kitaristille. Toki voi laittaa myös sellaisia biisejä/tabuja, jotka rokkaa muuten vaan kuten :arvi:

Noita tähti -asteikkoja voi käyttää vaikeusasteen mittarina.

Jimmy Eat World - The Middle :1:

Soittamisen iloa :thumbs:

Hyvää treeniä antaa aloittelijalle toi rautalanka musa...Emma, Shadows ym klassikot suosittelen.
Sitten jos haluaa pilata musiikin harrastuksensa, niin voi soittaa Nirvanaa ta Apulantaa.

Sahailin itse kitaralla Guns n' Roses -hittejä kuolemaan asti, kun olin 15-vuotias. Kannattaa koittaa aina ottaa korvakuulolla selvää sävelkulusta ja soitella rohkeasti levyjen päälle mukana, ennen kuin turvautuu niihin tabloihin tai ihan oikeisiin nuotteihin.

Originally posted by HooEee
Hyvää treeniä antaa aloittelijalle toi rautalanka musa...Emma, Shadows ym klassikot suosittelen.
Sitten jos haluaa pilata musiikin harrastuksensa, niin voi soittaa Nirvanaa ta Apulantaa.

-eDIT-
Unohda noi tabulatuurit heti alkuunsa! opettele soittamaan nuoteista. Hitaampaa, mutta VARMASTI parempi vaihtoehto tulevaisuudessa.

-edit2- oops, i did it again. Väärä nappula.

Heitänpä laiskasti muutamia "rokkaavia" soittosuosikkejani (koitin miettiä joitakin mitkä olis tosihelppoja soittaa, ja silti hyviä, mutten keksinyt yhtäkään):

Tablatuureja näihin (melkein kaikkiin) löytyy esim. tuolta: www.powertabs.net

Extreme - It ('s a Monster) :3:
Joe Satriani - Motorcycle Driver :4:
Joe Satriani - Summer Song :4:
Steve Vai - Juice :4:
Michael Lee Firkins - Runaway Train :5:

Munmielestä kehittyy teknisesti parhaiten kun opettelee soittamaan "vaikeita" sooloja/riffejä/biisejä väsymättä miljoona kertaa peräkkäin kunnes homma sujuu oikein. Valitsee jonkun minkä haluaa osata ja harjottelee kunnes se menee sujuvasti. No, näin tein ainakin itse kymmenisen vuotta sitten..

Tietysti jos ei edes halua oppia "tiluttamaan" niin saa unohtaa kaiken ylläolevan :nolo:

Mulla on tällänen ohjelma Powet tab Editor 1.7 . Tuohonko hakee tabut powertabs.netistä, niin mun mielestä on melko kätevä tapa opetella biisejä. Vai onko? Koitan mennä sieltä, missä aita on matalin :david:

En ole musikaalisesti kovin lahjakas, vaikka olin ala-asteella musiikkipainotteisella luokalla :D. jepjep..

Unohda noi tabulatuurit heti alkuunsa! opettele soittamaan nuoteista. Hitaampaa, mutta VARMASTI parempi vaihtoehto tulevaisuudessa.

Voisitko perustella hieman, että miksiköhän jokaiselle kitaristille olisi parempi vaihtoehto opetella soittamaan nuoteista? Tabloissa on yleensä paras sormitus valmiina ja jos sitä jostain syystä haluaa muuttaa, niin se käy yhtä helposti kuin nuoteista.

Aloita vaikka punkista sahakitaralla tai komppaile jotain lastenlauluja ja pimppahumppia suoraan listakärjestä. Sitten siirryt vähitellen Iron Maideniin(Janick Gers not included), Metallicaan, yms. ja sitten siitä eteenpäin näihin dippadappasissijuustosmegmakikkeliukkeleihin kuten Stevet Vai & Morse, Ynkät, DT jne. Happy rämping!:thumbs:

Niin, ja sitten kun tuntuu, että osaat kaiken, niin voitkin uudistaa koko sähkökitaran soiton samaan tapaan kuin Jimi. :MikekuuntelemassaFoxyLadya:

Itse olen myös aloittelija ja olen (epätoivoisesti) yrittänyt soittaa vain sellaisia kappaleita joista tykkään ja monipuolisesti (sooloja, soituja, akustista). Hyviä (ja toisinaan helppojakin) kappaleita on mm. Satrianilla. Nopeus ei kyllä vielä riitä mihinkään monimutkaiseen kohtaan :(

Nyt kun tämä on sellainen aloittelija-topic, niin voisiko joku hieman valaista miten soitetaan tämä kappale? Miten tapahtuu 'tapping' akustisella ja vieläpä oikealla kädellä?

Ja toinen kysymys: miten kieliä kannattaa vaimentaa? Itse olen kokeillut vaimentaa kämmenellä (palm) alimpia- ja pikkusormella ja nimettömällä ylimpiä kieliä. Aina tahtoo väärät kielet jäädä soimaan ja saundi puuroutuu :curs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Jansku
Nyt kun tämä on sellainen aloittelija-topic, niin voisiko joku hieman valaista miten soitetaan tämä kappale? Miten tapahtuu 'tapping' akustisella ja vieläpä oikealla kädellä?

Ensin heität plektralla kuikkaa. Sitten pidät vasemman käden ihan samalla lailla kuin ennenkin, mutta vasemmalla kädellä soitettavaksi tarkoitettuja nuotteja(yleensä sitä bassokuviota) lyöt vain normaalia kovemmin siihen lautaan, niin että ne soi pelkästään sillä lyönnillä. Oikealla kädellä soitat aivan samalla tavalla kuin muutoinkin tappingia, mutta joudut ehkä iskemään hieman kovempaa äänen kuullaksesi ja sitten vielä ko. biisissä kahdella sormella yhtäaikaa. Näyttäisi olevan, että nuo pikku-teet soitetaan vasemmalla ja isot-teet oikealla.

Ja toinen kysymys: miten kieliä kannattaa vaimentaa? Itse olen kokeillut vaimentaa kämmenellä (palm) alimpia- ja pikkusormella ja nimettömällä ylimpiä kieliä. Aina tahtoo väärät kielet jäädä soimaan ja saundi puuroutuu :curs:

Sekä oikealla kädellä että myös vasemmalla kädellä niitä on mahdollisuus vaimentaa. Oikeata kättä voi myös pitää näin

pic_friedman03.jpg

Aika pervon näköinen, mutta toimii Martilla erittäin hyvin. Treeniä vaan, niin kyllä se siitä puhdistuu. Älä jännitä.:)

Originally posted by Jansku
...miten soitetaan tämä kappale? Miten tapahtuu 'tapping' akustisella ja vieläpä oikealla kädellä?

Baarikellon ohjeiden tapaan.. Tässä kannattaa huomata, että Satrianin Midnight ja The Forgotten (part 1) käyttävät samaa tekniikkaa, ja ovat tuota Day At The Beachia helpompia, varsinkin jälkimmäisessä oikea käsi pääsee aika vähällä. (Powertabit näihin kaikkiin kolmeen löytyy tuolta www.powertabs.net)

Jos tätä tekniikkaa harrastaa särön kanssa niin voi sitoa vaikka sukan 1. nauhan kohdalle vaimentamaan vapaita kieliä :D

Ja toinen kysymys: miten kieliä kannattaa vaimentaa? Itse olen kokeillut vaimentaa kämmenellä (palm) alimpia- ja pikkusormella ja nimettömällä ylimpiä kieliä. Aina tahtoo väärät kielet jäädä soimaan ja saundi puuroutuu

Vaimentaa kannattaa sekä vasemmalla että oikealla kädellä käyttäen kaikkia mahdollisia keinoja (paitsi ehkä tota sukkakeinoa ei kannattane juurikaan harrastaa :)). Eri tilanteet vaatii erilaisen vaimennustavan, esim. jos soitat vaikkapa AC/DC:n Thunderstruckia (sitä 50+ kertaa toistuvaa riffiä) ja työn tekee vasen käsi B-kielellä voit vaimentaa viereiset E:n ja G:n oikean käden etu- ja keskisormella.. jne.

Rammsteinin biisit on kuulemma helppoja aloittelevalle kitaristille.
Itsekkin kyllä käytän tabuja. Metaltabs Tuolla on nimensä mukaan metallibiisien tabuja
ja suosittelen itsekkin Guitar Pro ohjelmaa!

Muistakaa sitten käyttää ensimmäisestä päivästä lähtien myös sitä pikkurilliä siihen soittamiseen, koska se on tarkoitettu nimenomaan siihen, eikä otelaudan lämmittämiseen...

Tuosta Baarikellon mainitseman Martyn tekniikasta ei välttämättä kannata ottaa mallia, oikean käden asento ei liene luonnollinen kovin monelle, ja pikkurilliäkin Friedman väittää käyttävänsä vain kun on pakko. Käsivammojakin hänellä ollut, liekö tuo omalaatuinen tekniikka syynä...

Marty on silti kitarasankari jumalaisimmasta päästä, esim. Tornado of Soulsin soolo on yksi mualiman hienoimmista ikinä. :haart:

Kannattanee siis soittaa siten kuten luontevimmalta itsestä tuntuu.

Itsellä ollut kitaroita n. 15 vuotiaasta lähtien ja täytyy sanoa, että kivinen tie on ollut, kun olen kohtalaisen epämusikaalinen (esim. jos laulan jonkun biisin, niin kyllä aina muutama nuotti menee kohdilleen...:rolleyes: ) Niin kitaransoiton harjoittelu on kyllä ollut vaikeaa. Pystyn kyllä soittamaan riffit hyvin ja soolotkin menee, mutta komppaamaan en ole koskaa oikein oppinut. Mikä harmittaa kyllä vietävän paljon. Jotenkin vain eri otteiden vaihdot tuottanut tuskaa, etenkin jos puhutaan biiseistä joissa paljon esim. 1/16 nuotteja ja nopeita otteiden vaihtoja. Hyvänä esimerkkinä joku RHCB:n Under the Bridge, jossa "nätti" ja menevä komppiosuus (intro ja soolot menee kyllä)...komppi not!:curs:

p.s Metallican, Gunnareiden, Black Sabbathin ja Led Zeppelin kuolemattomista biiseistä on hyvä aloittaa soittoharjoittelut, ne kun on kuitenkin suht. simppeleitä kaikki. Turha aloittaa jollain Satrianilla tai Ynkällä, jos ei tunne niiden biisejä.

p.s Tomi, ai mä luulin että soittaessa pikkurilli pitäs pitää sillain sirosti viekotellen pystyssä..

Tapulatuureista opettelin joskus kitaranmittasena metallicoita ja vastaavia. Opettelin nuottejakin -ja sitten unohdin koko nuottihomman. Pitäisi opetella lukemaan niitä kunnolla, en vain ole tarvinnut.

Kitarahan on ensisijaisesti perkussiivinen kapistus, ts. se on lyömäsoitin.

Kellyssä on paksuimmat kielet, mitä olen löytänyt, ala-E, joka on ala-C, on muistaakseni 0.56 paksu. Kestää.

Suurin osa kitaristeista ei tajua nuottien päälle mitään, hyvä jos kuulevat 4/4 ja 7/8 erot :) eikä em. asia ole (onneksi) mitenkään kytköksissä soittotaitoon tai siihen luovaan puoleen joka tulee ilmi melko nopeasti soittoharrastuksen alkamisen jälkeen. Nuotit on suuria orkestereita varten, tabulatuurit aloitteleville kitaristeille jotka haluavat oppia soittamaan esikuviensa biisejä.
Tärkeämi asia on opetella heti alkuun otelauta ulkoa - mistä mikäkin sävel löytyy, sekä iskostaa selkärankaan miten ne molli/duuri/harmooninen molli/blues -skaalat vedellään ympäri otelautaa, jota kautta soitto alkaa jo kuulostaa joltain, josta seurauksena on luovuus - improvisointi, joka on SE JUTTU. tästä taas kehittyy se oma tyyli sitten aikanaan mikä on IMO ollut se vaikein saavutettava. Jossain vaiheessa jäi muiden kopioimiset kokonaan pois ja kelailin vaan omia juttuja ja tein biisejä, ja pikkuhiljaa se oma tyyli muotoutui.

Vaan ei ole huono asia jos nuotit osaat ja pystyt niistä soittamaan, mutta kysy itseltäsi mihin tähtäät sen kitaransoittosi kanssa. Itse olen 6-7vuotiaasta asti soittanut, viimeset n.8vuotta melko aktiivisesti eri bändeissä, eikä ole kyllä nuoteista koskaan mitään katsottu.

Sellaisen neuvon annan, että hommaa itsellesi esim joku sukulainen tai muu kokenut soittaja opettamaan niitä pieniä perusjuttuja, pääset paljon helpommin alkuun kun joku joka asiat hallitsee jo, opettaa ne sulle. Teoriaa kannattaa myöskin opetella.

hyvä paikka kysyä ja keskustella asioista on muusikoiden.net -keskustelualueet. muista haku ennenkun kysyt :david:

:kippis1:

EDIT: niin ja jos ja KUN olet vakavissasi soittosi kanssa, niin hommaa hyvät kamat. Ei ole kiva soittaa paskoilla vehkeillä, motivaatiokin tykkää katoilla aina välillä kun saa otsa punasena niillä pienillä sormilla painaa kieltä että se koskettaa nauhaa kun kitara on joku venäläinen Szkglz -stratocaster.

Kotona menettelee vaikka joku halvempi ja ei-niin-hyväsoundinen pieni vahvistin, bändikäyttöön 50w putkipeli on enemmän kun tarpeeksi 100w ja 50w ero n.3db, ja IMO 50w soundaa paremmilta.

Mutta tosiaan kitara kannattaa olla sellanen heti mikä tuntuu hyvältä ja on ns. helppo soittaa, pitää vireen, sekä näyttää vitun hienolta (hoho.).

Originally posted by Gradient
Tietysti jos ei edes halua oppia "tiluttamaan" niin saa unohtaa kaiken ylläolevan :nolo:

minun mielipiteitä tuosta..

"tiluttamaan" oppii kaikki jotka ovat soittaneet vähän aikaa ja tekniikka kehittynyt tietylle tasolle, halusivat tai eivät. eriasia on haluaako "tiluttaa" tai käyttää sitä omissa jutuissaan, vai kuulostaa persoonalliselta ja HYVÄLTÄ. IMO tilutus on tekniikkatreeniä eikä kuulosta mitenkään hienolta. varsinkaan jos se vedetään tietyllä tavalla yli ja sitä viljellään jokaväliin niillä kauheilla trankku-särösoundeilla niinkun helvetin iso osa nykypäivän ns. metallibändeistä tekee.

turhaako? ei. oivaa treeniä mutta ei sitä jaksa kuunnella.

Suositut

Back
Ylös Bottom