Kirkasvalolaitteet

Mikakinlie

Banned
Kaamosaika lähestyy uhkaavasti ja valoa pitäisi saada kansalle. Eli onko porukalla kokemusta noista laitteista. Ajattelin lähinnä valaisemaan olohuonetta kun parveke onnistuneesti blokkaa päivän valon olohuoneesta ja meinaa olla koko ajan pimeä fiilis. Huomaa heti kun on valoisassa kämpässä että mieliala ja virkeys nousee aivan omiin sfääreihin. Noissa laitteissahan on tuollainen suositus, että niitä käytettäisiin hoitoina pari tuntia päivässä mutta kuolenko mä jos mä laitan tuollaisen lampun olohuoneen nurkkaan (ei järin iso olohuone) ja käytän sitä antamaan valoa siinä missä normaaleja valaisimiakin. Normaaleista valoistahan tulee tuollaista "keltaista" valoa eikä sellaista virkistävää kirkasta valkoista valoa kuten noista kirkasvalolaitteista. Niin ja en kärsi migreenistä, niistähän noiden yhteydessä varoitetaan mutta alanko kärsimään jos laitteen hankin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaamosaika lähestyy uhkaavasti ja valoa pitäisi saada kansalle. Eli onko porukalla kokemusta noista laitteista. Ajattelin lähinnä valaisemaan olohuonetta kun parveke onnistuneesti blokkaa päivän valon olohuoneesta ja meinaa olla koko ajan pimeä fiilis. Huomaa heti kun on valoisassa kämpässä että mieliala ja virkeys nousee aivan omiin sfääreihin. Noissa laitteissahan on tuollainen suositus, että niitä käytettäisiin hoitoina pari tuntia päivässä mutta kuolenko mä jos mä laitan tuollaisen lampun olohuoneen nurkkaan (ei järin iso olohuone) ja käytän sitä antamaan valoa siinä missä normaaleja valaisimiakin. Normaaleista valoistahan tulee tuollaista "keltaista" valoa eikä sellaista virkistävää kirkasta valkoista valoa kuten noista kirkasvalolaitteista. Niin ja en kärsi migreenistä, niistähän noiden yhteydessä varoitetaan mutta alanko kärsimään jos laitteen hankin?

On jonkin verran kokemusta kyllä. Et kuole jos käytät kuvaamallisi tavalla valaisimena, toisaalta ei se silloin virkeystasoakaan nosta koska valohoidossa pitää olla suht lähellä lamppua. 50cm on opitimi matka mun lampussa. Eräs muutenkin hieman maaninen tuttavani sanoi että kun lyö 1000 wattia(ilmeisesti jokin työmaavalaisin) niin saa juosta kämppää ympäri:D
Edit. siinä mun valaisimessa saa himmennettyä kirkkautta, ja enemmän olen sitä noin normi lamppuna käyttänytkin. Mulla kun iskee masikset keväällä, ei syksyllä, aah ihanat pimeät elokuun yöt:)

Eli riittääkö noissa teho valaisemaan koko huoneen. Lähinnä valkoista lisävaloa hakisin noilla kun tuntuu olohuone himmeältä, eli en varsinaisesti kaamosmasennukseen hankkisi vaan virkistämään yleensäkin. Nyt olohuone on kirkkaana päivänäkin kuin joku kellari. Olen myös ajatellut, että jos hankkisi 5-6 loisteputkivalaisinta ja laittaisi ne n.10-15 cm välein seinälle ja siihen joku vaalea kangas/paperi eteen. Eli tekisi ikäänkuin valotaulun joka olisi abou 1,5 m leveä ja 0,5 m korkea mutta sitten ajatelin josko tuollainen kirkasvalolaite ajaisi saman asia pienemmällä vaivalla.

Useimpien kirkasvalolamppujen valo ei ole kovin erityistä.

Vastaavaa valoa saat hankkimalla mitä tahansa loistevalaisimia, joissa on elektroniset liitäntälaitteet ja korkean värintoistoindeksin (Ra ~ 98) päivänvaloputket (5500-6500 K).

Kannattaa tutustua esim. Adluxin ja Finnparttian tuotteisiin.

Eli riittääkö noissa teho valaisemaan koko huoneen. QUOTE]

Ei riitä, mulla pöytävailaisimena. Tikkujalalta tuli ilmeisesti asinatuntevaa kommenttia, ikinä mistään värintoistoindeksistä kuullutkaan:lol2:

Useimpien kirkasvalolamppujen valo ei ole kovin erityistä.

Vastaavaa valoa saat hankkimalla mitä tahansa loistevalaisimia, joissa on elektroniset liitäntälaitteet ja korkean värintoistoindeksin (Ra ~ 98) päivänvaloputket (5500-6500 K).

Kannattaa tutustua esim. Adluxin ja Finnparttian tuotteisiin.

Kuulostaa niin hienoilta, että onko tavallisella tallaajalla varaa tuollaisiin korkean väritoistoindeksin omaaviin elektronisilla liitäntälaitteilla oleviin päivänvaloputkiin. Saako sellaisia tavallisesta rautakaupasta, biltemasta tms.?

Kuten varmaan huomaa itse tiedän loisteputkista vain sen, että ne on yleensä valkoisia niistä tulee valoa ja pamahtaa kivasti kun penskana niitä rikoin. Eli mistä kyseisiä härpäkkeitä saa ja tietääkö myyjät jos menen pyytämään ja hinta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom