Kireä olkapää (lapaluiden erkaneminen ja kylkiluiden törröttäminen)

Moi,

otsikossa ilmenee hyvin pitkälti oireet. Elikkä yli 10 v punttitaustaa takana ja nyt vasta olen alkanut huomaaman kaikkia oireita mitä itse ja netistä etsiskeltyäni olen huomannut kireän olkapään aiheuttavan.

Ongelma etenkin oikealla puolella, jossa olkapää myös kireämpi. Vasen rinta huomattavasti isompi ja tuntuu myös, että vasen rinta ja selkä hermottuvat paremmin. Pystypunneruksissa huomaa, että oikea on kireämpi ja pitää pyrkiä tekemään liike kyynärpäät enemmän eteen, kuin sivuille suunnattuina.

Jos laitan käden selän taakse ja yritän venyttää olkapäätä, nostamalla kättä selän takan ylöspäin, irtoaa lapaluu törröttämään selästä jo melko alhaalla, mikä ei taida olla optimaalinen tilanne. Myös oikean puolen kylkiluut alkavat törrötämään vaakatasossa
tehtävissä rintaliikkeissä (tämä helpottuu, kun jännittää vatsoja) mutta silti vasen rinta tuntuu ottavan paremmin vastaan ja tekevän enemmän työtä (vasen rinta aina seuraavana päivänä kipemäpi kuin oikea)

Onko muilla vastaavia ongelmia? Olen tehny reilun viikon ajan erilaisia harjoituksia mm. "scapular push- uppeja", kuminauhalla tehnyt liikettä, jonka pitäisi osua tuonne lapaluiden seudulle selkään/ takaolkapäihin ja käden nostoja seinää vasten, pyrkien pitämään selän
yliojentumatta/ kaartumatta. Olen myös pyrkinyt jännittämään vatsoja aina treenatessa.

Käsittääkseni selän lihakset ovat heikommat, jotka edesauttavat tätä ongelmaa, mutta mitkä olisivat parhaita venytyksiä olkapäille? Onko mistään harjotteista mahdollisesti vaaraa?

Tarvitseeko marssia fyssarille? Voiko olla hermostollinen ongelma? Minulla ei siis kipuja tämän suhteen olkapäissä, mutta varmasti olisi hyötyä paremmin liikkuvista olkapäistä.

Kiitos paljon etukäteen!

Back
Ylös Bottom